Rok japońskiej klasy średniej

Już w zeszłym roku relatywny spokój w europejskiej klasie średniej naruszyła nowa Mazda 6, a w tym roku przedstawiła się Honda Accord, zaś za kilka tygodni zadebiutuje Toyota Avensis nowej generacji. Co najmniej pierwsze dwie z wymienionych nowości mają w swoim materiale genetycznym zakodowane sportowe zacięcie, atrakcyjny i indywidualistyczny design, wysoki poziom komfortu i doskonałe wnętrza, które zaskakują oryginalną stylistyką i jakościowym wykonaniem. Podsumowując te właściwości bez porównania do konkurencji, otrzymujemy zaskakujący pakiet, jednak kiedy rozglądniemy się u innych producentów, zorientujemy się, że na tym samym poziomie cenowym rozpoczynają swoją grę również takie prestiżowe marki jak Audi, BMW czy Mercedes-Benz. Japończycy są tego świadomi i zarówno Mazda, jak i Honda dostosowują do tej sytuacji swoją ofertę.

Nadal bowiem obie marki należą w Europie do mniejszości, która walczy o klienta konkurencji. I nie chodzi wyłącznie o nabywców takich samochodów, jak VW Passat, Ford Mondeo, Citroen C5 czy Renault Laguna...

Bez diesla trudna droga

Silnik 2,2 i-DTEC pochodzi z dolnego końca oferty japońskiej Hondy. Chodzi już o drugą generację jednostki, której głównym rynkiem zbytu jest Europa. Patrząc na tabelkę danych technicznych nie można oczekiwać niczego nadzwyczajnego. Moc 110 kW (150 KM) należy dziś do standardu w klasie 2-litrowych turbodiesli, podczas gdy Honda taką samą moc osiąga z jednostki o pojemności 2199 cm3, co z kolei pozytywnie wpłynęło na moment obrotowy, który swoje maksimum 350 Nm oferuje w zakresie 2000-2500 obr./min. Jednak najlepszym sposobem, jak zachęcić klienta do kupna Hondy Accord, jest jazda próbna, która odkryje wszystkie atuty nowej jednostki. W pierwszym rzędzie chodzi o bardzo cichy silnik, który daje o sobie znać wyłącznie poprzez lekkie wibracje podłogi w przedniej części kabiny przy załączonym biegu jałowym. W czasie jazdy wnętrze doskonale odizolowane jest od hałasu i wibracji.

Godne naśladowania są reakcje silnika na naciśnięcie pedału gazu. Liniowy przypływ momentu obrotowego i jego delikatny przebieg umożliwia efektywnie wykorzystywać siłę silnika podczasprzyśpieszania w szerokim zakresie od 1800 do 3500 obr./min. Jeśli kierowca lubi wysokie obroty, może wkręcić silnik do pięciu tysięcy, aczkolwiek czerwone pole obrotomierza rozpoczyna się na liczbie 4500. Elektronika podpowiada kierowcy, podobnie jak w niektórych modelach konkurencji, kiedy następuje odpowiedni moment do zmiany biegu, zapala się wtedy zielona strzałka w górę lub w dół. Umieszczone są one na tarczy obrotomierza. Bez problemu można trzymać silnik na poziomie 1700 obr./min., wtedy diesel jest prawie niesłyszalny, a zużycie paliwa ustala się wokół granicy 5,5 l/100 km. W czasie jazdy autostradowej silnik na najwyższym biegu kręci 2600 obr. i zużywa średnio 7,2 l/100 km, oszczędna jazda ze średnią prędkością 100 km/h oznacza zużycie na poziomie 6 l/100 km. Wszystkie pomiary przeprowadzono w minimalnie obciążonym aucie z masą własną ok. 1600 kg. Jedyne, czego brakuje w wysokoprężnym Accordzie, to podniecający dźwięk wysokoobrotowego silnika benzynowego i "drugi oddech", który benzynowe Hondy łapią po przekroczeniu 4000 obr./min.

Zawieszenie Hondy Accord nowej generacji zestrojono tak, by zadowoleni byli zarówno miłośnicy komfortu, jak i dynamicznej jazdy. Na 17-calowych kołach zawieszenie ma problemy tylko z pochłanianiem krótkich nierówności, na wszystkich innych Honda Accord czuje się pewnie i oferuje relatywny komfort. Dodatkowe punkty Accord otrzymuje za niski hałas aerodynamiczny, a zwłaszcza ciche opony Yokohama, które jednak w czasie szybszej jazdy nieco bardziej hałasują.

Dobrą wiadomością jest również fakt, że 350 Nm momentu obrotowego nie wpływa negatywnie na umiejętność przednich kół kierowania autem. Silnik nie wyrywa kierownicę z rąk kierowcy ani podczas przyśpieszania na zakręcie. Wspomaganie kierownicy zestrojono bardziej komfortowo, nam bardziej podobałyby się szybsze reakcje układu kierowniczego.

Prawie premia

Wnętrze nowego Accorda to mieszanka amerykańsko rozumianego komfortu foteli z europejską stylistyką deski rozdzielczej. Zgodnie z europejskimi wymaganiami dobrano także materiały użyte do wykończenia wnętrza. Bardzo delikatna skórzana tapicerka chyba najbardziej przypomina samochody marki Lexus. Fotele są przestronne, ciało trzymają precyzyjnie zarówno w czasie spokojnej jazdy na wprost, jak i podczas szybkiego przejazdu krętymi drogami. Trzymanie boczne nie jest co prawda zbyt wyraźne - z czego zadowolone będą osoby o większych gabarytach ciała - ale oferowane jest nie tylko dla ud i bioder podróżnych, ale również dla ich ramion.

Sterowanie elektroniką pokładową jest łatwizną, gdyż od strony ergonomicznej miejsce pracy kierowcy zaplanowano doskonale. Pozycja za kierownicą ustawiona jest na sportowo, a osoby chcące siedzieć nisko mają w Hondzie Accord taką możliwość. Dla osoby jadącej z tyłu oznacza to jednak, że może mieć problemy z wsunięciem stóp pod przedni fotel.

Mocne wrażenie, kiedy usiedliśmy za kierownicą, zrobiła na nas szerokość wnętrza, a także całkowita szerokość samochodu. Profilowanie przedniej maski z miejsca kierowcy jest dobrze widoczne poprzez szeroką i relatywnie niską przednią szybę. Po doświadczeniu z limuzyną czeskiej marki Škoda ilość miejsca na tylnych fotelach Hondy można ocenić zaledwie jako przeciętną, z drugiej strony Mazda 6 nie jest o wiele przestronniejsza. Ofertą miejsca na szerokość tylna kanapa Hondy Accord przewyższa większość swoich konkurentów.

Zadanie spełnione

Osobom wymagającym jednostkę napędową Accord od kilku lat oferuje niezły standard. Moc silnika nie należy co prawda do najwyższych, ale zestawienie zużycia paliwa, poziomu emitowanego hałasu i wibracji oraz zestrojenie japońskiej konstrukcji z "nietypowym" dla japońskich samochodów silnikiem wysokoprężnym doskonale sprawdza się w praktyce. Dodatkowe punkty turbodiesel Hondy zyskujew kategorii ekologia. Już dziś pełni on normę Euro 5.

Cenowo Accord lokuje się pomiędzy wersją z 2-litrowym silnikiem benzynowym i o wiele bardziej dynamiczną odmianą z silnikiem 2,4 l. I chociaż cena może się wydawać konkurencyjna, trudno jednoznacznie polecić kupno wersji z silnikiem wysokoprężnym. Średnie zużycie paliwa niższe o niespełna dwa litry nie jest w stanie usprawiedliwić ceny wyższej o 12,5 tys. zł w porównaniu do 2-litrowej odmiany z tym samym poziomem wyposażenia. Dodatkowo wraz z kupnem silnika wysokoprężnego Accord traci swój wysokoobrotowy charakter, tak charakterystyczny dla samochodów marki Honda. Przed kupnem polecamy więc usiąść z kalkulatorem, spisać plusy i minusy wszystkich wersji i dokładnie rozważyć wybór odpowiedniej odmiany.

Plusy

. przestronne wnętrze. wygodne i szerokie fotele z optymalnym profilowaniem i szerokim zakresem regulacji. pozycja za kierownicą. prawie doskonałe wyciszenie wnętrza w czasie jazdy. dokładny i bezpośredni układ kierowniczy. krótka, dokładna i gładka zmiana biegów. wykończenie wnętrza i użyte materiały. doskonałe właściwości jezdne. oszczędny silnik płynnie dostarczający siłę napędową i pełniący normę Euro 5

Minusy

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza9Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)10Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność9Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi7Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa6Praktyczne schowki8Przyjemność z jazdy9Widoczność do przodu9Widoczność do tyłu7Silnik, skrzynia biegówPraca silnika8Osiągi na niższych obrotach8Moc na wyższych obrotach7Głośność na niższych obrotach9Głośność na wyższych obrotach8Zużycie paliwa10Stopnie skrzyni biegów10Łatwość zmiany przełożeń8Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu9Własności jezdne w warunkach ekstremalnych9Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)9Przeniesienie siły napędowej na jezdnię9Skuteczność hamulców9BagażnikWielkość bagażnika7Możliwość załadunku bagażnika9Uniwersalność bagażnika8Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna8Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,42

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:wysokoprężnyCylindry / zawory:4 / 4Pojemność skokowa (cm3):2199Moc (kW / obr./min):110 / 4000Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):350 / 2000 - 2500Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):212Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):9.7Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):7.5 / 4.9 / 5.9Rozmiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 467 / -Pojemność zbiornika paliwa (l):65Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1535 / 495Rozmiar opon225/50 R17Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4725b) szerokość (mm):1840c) wysokość (mm):1440d) rozstaw osi (mm):2705e) rozstaw z przodu (mm):1585f) rozstaw z tyłu (mm):1590Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):860 / 1080h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):600 / 820i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):960j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):920 k) szerokość z przodu (mm):1550l) szerokość z tyłu (mm):1510długość siedzenia z przodu (mm):500długość siedzenia z tyłu (mm):490wysokość oparcia z przodu (mm):630wysokość oparcia z tyłu (mm):660miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK