Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Hyundai Kona 1.6 T-GDI – mały SUV z dużym zapasem mocy

Hyundai Kona 1.6 T-GDI – mały SUV z dużym zapasem mocy

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Trzy lata po debiucie popularny miejski crossover Hyundaia przeszedł modernizację. Oprócz zmian stylistycznych otrzymał nowe multimedia i niemal 200-konny silnik benzynowy. W teście sprawdzamy, jak się spisuje i do kogo jest skierowana ta mocna i niezbyt tania wersja.

Hyundai Kona 1.6 T-GDI 7DCT 2WD
Zobacz galerię (17)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Hyundai Kona 1.6 T-GDI 7DCT 2WD
  • Nowy benzyniak ma moc 198 KM, który pozwala uzyskać 100 km/h ze startu w 7,1 s
  • Crossover Hyundaia dostępny jest w wersji benzynowej, hybrydowej i elektrycznej
  • Auto jest drogie, ale ma bogate wyposażenie i aż 5 lat gwarancji

W segmencie crossoverów klasy B nie brakuje ostatnio nowości. By utrzymać swoją dobrą pozycję na rynku, trzeba się więc modernizować. Tak się też stało z debiutującą w 2017 roku Koną, która pod koniec 2020 roku przeszła lifting. Model ten w ciągu 3 lat trafił do 230 tys. klientów w Europie, a w Polsce w 2020 r. – mimo pandemii – odnotował wzrost sprzedaży.

Przeczytaj też:

Najistotniejszą nowością w testowanej przez nas wersji jest 198-konny benzyniak. Jego wysoka moc zapowiada świetne osiągi, zwłaszcza że mamy do czynienia z niewielkim pojazdem. Trochę nawet się zastanawialiśmy, po co w miejskim crossoverze taki zapas mocy, ale uznaliśmy, że doskonale będzie pasować do nadwozia o tak dynamicznym wyglądzie. Dodamy tylko, że decyzja Hyundaia o debiucie tego silnika nie jest przypadkowa, bowiem koreański producent chce zrobić z Kony „hot SUV-a”, wprowadzając jeszcze wersję N z 2-litrowym turbo o mocy 280 KM.

Hyundai Kona – wymiary
Hyundai Kona – wymiaryŻródło: Auto Świat

Doładowany 198-konny benzyniak sprawia, że Kona nie tylko pierwsza rusza spod świateł, lecz także trudno będzie ją dogonić na autostradzie. Producent zapowiedział przyspieszenie 0-100 km/h na poziomie 7,7 s, podczas naszych pomiarów Kona 1.6 T-GDI „zrobiła setkę” o 0,6 s szybciej, i to mimo zimowego ogumienia. Jednostka zachwyca zarówno dobrym przyspieszeniem, jak i reakcją podczas wyprzedzania (zwłaszcza w trybie Sport). Także nie zawodzi pod względem spalania, choć trasie pomiarowej Kona zużyła 7 l/100 km (o 0,8 l/100 km więcej niż obiecuje Hyundai).

Świetne osiągi nie byłyby możliwe, gdyby nie dobra współpraca silnika z dwusprzęgłowym „automatem”. Biegi w górę zmienia błyskawicznie, przy redukcji reaguje przytomnie, trochę tylko zaskoczył nas ociąganiem przy próbach szybkiego startu.

Hyundai Kona 1.6 T-GDI – wrażliwa na wiatr boczny

Sztywna charakterystyka podwozia Kony (słabe filtrowanie krótkich nierówności poprzecznych), krytykowana przez nas w wersji 1.0 T-GDI, w mocnej, 198-konnej odmianie jakby mniej nam przeszkadza, ale też z powodu seryjnych 18-calowych kół ciągle się ją odczuwa. Kto spodziewa się tego, że mocny wariant Kony będzie jeździł jak rasowe GTI, może czuć się nieco zawiedziony. Układ kierowniczy jest poprawny do jazdy miejskiej, ale nie daje frajdy z dynamicznego pokonywania zakrętów. Z kolei na autostradzie przy silnym bocznym wietrze utrzymanie Kony w linii prostej wymaga ciągłych korekt kierownicą.

Na co dzień Kona okazuje się funkcjonalnym autem. Jest zwrotna, w parkowaniu możemy liczyć na pomoc czytelnej kamery cofania. Dobrą wygodę podróżowania zapewnia przestronne wnętrze z 2-strefową klimatyzacją oraz podgrzewanymi fotelami w obu rzędach siedzeń (z tyłu skrajne miejsca). Nikt nie narzekał także na przestrzeń bagażową, która ma ponad 370 l i równą podłogę po złożeniu oparć. Na pochwałę zasługują również możliwości i obsługa systemu multimedialnego. Poza drażniącym układem utrzymania pasa ruchu chwalimy działanie pozostałych asystentów kierowcy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Hyundai Kona 1.6 T-GDI – naszym zdaniem

Mimo dużego zapasu mocy 198-konnego wariantu Kony nie należy traktować jako crossovera w wersji GTI. Jeździ dynamicznie, ale na pewno nie sportowo, a to z kolei sprawia, że podróżowanie nim na co dzień nie męczy. Nie jest także przesadnie drogie. Konę doceniamy za funkcjonalne i wygodne w obsłudze wnętrze (w wersji z białą skórą nawet „jakby luksusowe”), bogate wyposażenie i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Mniej powodów do radości daje cena zakupu, która w przypadku miejskiego crossovera wynosi niemal 120 000 zł. Atutem Hyundaia będzie 5-letnia gwarancja.

Hyundai Kona – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h2,9 s
0-100 km/h7,1 s
0-130/0-160 km/h11,2/16,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h3,5 s (aut.)
80-120 km/h4,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1398/517 kg
Rozdział masy (przód/tył)65/35 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)11,2/11,2 m
Hamow. ze 100 km/h zimne41,1 m (opony zimowe)
gorące 42,2 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)
przy 130 km/h68 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)7,0 l/100 km
Zasięg rzeczywisty710 km

Hyundai Kona – dane producenta

Silniki: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Pojemność skokowa1598 cm3
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna198 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy265 Nm/1600-4500 obr./min
Skrzynia biegów/napędaut. 7/przedni
0-100 km/h7,7 s
Prędkość maksymalna210 km/h
Zużycie wg WLTP (95 okt.)6,2 l na 100 km
Emisja CO2 wg WLTP142 g/km
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa374-1156/50 l
Dop. masa przyczepy z hamulc.1250 kg
Marka i model opon test. autaContinental WinterContact TS 850P
Rozmiar opon235/45 R 18

Hyundai Kona – wyposażenie

Wersja1.6 T-GDI Premium 2WD
6 airbagów/FCA z wykr. piesz. i rowerz.S/S
Klima 2-stref./LED-y/kamera cofaniaS/S/S
Utrzym. pasa ruchu/podgrzew. kier.S/S
Sys. multim./podgrzew. fotele p. i t.S/S
Tempomat/dostęp bezkluczykowyS/S
Lakier metalik/18-calowe alufelgi2600 zł/S
Tapicerka skórzana, wentyl. fotele5 000 zł

Hyundai Kona – ceny/gwarancje

Cena podst. wersji silnikowej119 400 zł (promocyjna)
Gwarancja mech./perforacyjna5 l. bez limitu km/12 lat
Przeglądyco 15 tys. km
Cena testowanego auta127 000 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:HyundaiHyundai KonaSUV
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków