• Na razie można kupić tylko Cherokee z dieslem 2.2, w 2019 r. ofertę ma uzupełnić benzyniak 2.0 turbo
  • Cherokee po modernizacji ma „otwarte oczy” – miejsce wąskich paskowych reflektorów zajęły mniej charakterystyczne
  • Na asfalcie Jeep Cherokee jest wygodny i przewidywalny. W terenie to wysoka średnia

Choć lista SUV-ów dostępnych na rynku grubo przekracza już setkę, Jeep Cherokee ma w tym gronie szczególne miejsce. Przede wszystkim to zasługa wieloletniej tradycji – model zadebiutował w 1974 roku, a najbardziej znana generacja XJ przetrwała w produkcji aż 17 lat, do 2001 roku! Jednak Jeep nie spoczywa na laurach, bo obecne Cherokee to również ciekawe auto o wielu twarzach. Do salonów wjechała właśnie wersja po liftingu – co się zmieniło?

Jeep Cherokee po modernizacji ma „otwarte oczy” – miejsce wąskich paskowych reflektorów zajęły mniej charakterystyczne. To oczywiście kosmetyka, ale modernizacja objęła też wnętrze. Poprawiony system multimedialny Uconnect ma 8,4-calowy ekran – to akurat nic nowego, bo tyle miał też stary, ale poprawiono szybkość działania i łączność (Uconnect jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto). Miłośnicy tradycji dostają podstawowe funkcje ogrzewania w praktycznym panelu przycisków, zaś „pokolenie tabletowe” może korzystać z ekranu.

Ważne, że wszystko jest czytelne i wygodne. Miłośnicy audio seryjnie korzystają z systemu Alpine Premium (9 głośników, subwoofer, Matrix Surround Sound), o dobry klimat dba też seryjna skórzana tapicerka, częściowo obejmująca deskę i boczki drzwi.

Foto: archiwum / Auto Świat
Niezła, choć daleka od rekordowej przestronność wnętrza.

Przekonstruowana tylna klapa zapewnia więcej miejsca w bagażniku – zyskano aż 70 l. Jednak w przypadku Jeepa Cherokee to nie wielkość jest główną zaletą – podobnie jak kokpit, kufer pełen jest pomysłowych rozwiązań: pomimo dużego koła zapasowego pod podłogą znajdziecie jeszcze spory schowek, wykładzinę można odwrócić (materiał lub guma), są 4 solidne uchwyty do mocowania bagażu, gniazdko 12 V, klapę zamyka się wygodnym, łatwo dostępnym przyciskiem z boku kufra. Przestrzeń łatwo powiększyć przez przesunięcie kanapy do przodu.

Silnik ma 2,2 l, ale został przekonstruowany – poprawiono tłoki, korbowody, wał korbowy. Nowa turbina o zmiennej geometrii jest zintegrowana z kolektorem wydechowym. Oczywiście, silnik korzysta z AdBlue i spełnia normę Euro 6d. Łączony jest tylko z 9-biegowym „automatem”. W trakcie jazdy nie brakuje mocy, podobać się też może kultura pracy, ale spalanie trochę rozczarowuje: spokojna podróż pozamiejska zakończyła się wynikiem 7,2 l/100 km, w mieście lub na autostradzie może nie wystarczyć 10 l/100 km.

Skrzynia pracuje trochę jak stary „automat”: czuć moment zmiany przełożeń, nie liczcie na superszybką i miękką zmianę biegów. Nie jest to jednak dużą wadą. Na asfalcie Jeep Cherokee jest wygodny i przewidywalny. W terenie to wysoka średnia: mamy spory prześwit, dobrze pracuje zawieszenie. Brakuje np. solidnej metalowej osłony, dlatego lepiej poczekać na „mistrzowskiego” Trailhawka (2019 r.).

Jeep Cherokee 2.2 MJD - dane techniczne (firmowe):

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 2174
Moc (KM/obr./min) 195/3500
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 450/2000
Skrzynia biegów/napęd aut. 9/4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 225/55 R 18
Dł./szer./wys. (mm) 4623/1859/1681
Rozstaw osi (mm) 2708
Masa własna/ładowność (kg) 1877/617
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 448-570-1555/60
Prześwit/głębokość brodzenia (mm) 201/483
Kąt natarcia/rampowy/zejścia (o) 19/20/25
Prędkość maksymalna 202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s
Spalanie w mieście 7,7 l/100 km
Spalanie poza miastem 6,0 l/100 km
Spalanie średnie 6,6 l/100 km
Emisja CO2 175 g/km
Teoretyczny zasięg 909 km
Min. średnica zawracania 11,6 m
Wersja Limited
7 airbagów/reflektory LED S/S
Adaptacyjny tempomat S
System hamowania awaryjnego S
Alufelgi 18 cali/nawigacja S/S
Podgrzewane fotele/skóra S/S
Koło dojazdowe/pełnowym. 800/1600 zł
Dach panoramiczny dwuczęściowy 6200 zł
Lakier metaliczny lub perłowy 4000 zł
Cena podst. testowanej wersji 209 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata bez ograniczenia
Gwarancja perforacyjna 7 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub rok
Cena testowanego egzemplarza 217 800 zł

Jeep Cherokee - to nam się podoba

Wysoka jakość wykończenia, bogate wyposażenie, mocny napęd.

Jeep Cherokee - to nam się nie podoba

Dość wysokie spalanie, drogi zakup, krótka lista wersji.

Jeep Cerokee - nasza opinia

Jeep Cherokee to udany model: podobać się może wykończenie, praca zawieszenia i dużego silnika. Jeśli jeździcie po szutrach, lepiej jednak poczekać na Trailhawka. Czy Jeep Cherokee zasługuje na cenę premium? Kwestia oczekiwań, wyposażenie jest dobre.