- Choć Renegade to niewielki SUV, to jednak z benzynowym, 170-konnym silnikiem potrafi zużywać bardzo dużo paliwa
- Nawiązanie do historii Jeepa jest oczywiste, choćby kolorem nadwozia, a możliwość zdejmowania paneli dachu to interesująca cecha Renegade'a
- Specjalną wersję Jeepa Renegade'a obecnie niełatwo jest kupić, ale warto spróbować - jeśli się nie uda, są oczywiście zwykłe wersje z tym samym napędem i niemal identycznym wyposażeniem
Kierując Jeepem Renegade z 1,4-litrowy silnikiem na benzynę o mocy aż 170 KM nagłe manewry najlepiej planować z wyprzedzeniem. Trzeba mieć z tyłu głowy, że wciśnięcie gazu do podłogi wprowadza ten samochód w stan zadumy: komputer musi sobie wszystko wyliczyć, żeby kierowca był zadowolony. Skrzynia musi wybrać odpowiednie przełożenie, a że wybór duży, to trochę to trwa. Dopiero wtedy elektryczny nastawnik zaczyna otwierać przepustnicę i już po chwili auto z wyciem silnika wkręcającym się niemal od razu na 4-5 tys. obrotów rusza z kopyta. Wciskasz więc gaz, zaczynasz liczyć: raz, dwa trzy... i na „cztery” auto na pewno już będzie dynamicznie przyspieszać. Czasami to idzie szybciej, ale jaką procedurę wybierze w danym momencie układ napędowy, tego nie sposób przewidzieć. Co gorsza, chaotyczne działanie zespołu napędowego ma swoje konsekwencje: w mieście Renegade 1.4 w zależności od warunków pali 13-15 litrów na setkę. No cóż... w materiałach promocyjnych Jeepa czytamy: plakietka „X”, która występuje jedynie w Renegade, czerpie inspirację z wyglądu tradycyjnych kanistrów na paliwo. Rzeczywiście, „X” znajdziemy na tylnych światłach, na dachu. A nie dałoby się po prostu – jak w Willysie – zaproponować prawdziwych kanistrów przymocowanych do nadwozia? Przydałyby się.
Jeep Renegade 75th Anniversary - nawiązanie do historii
O ile układ napędowy w tym pojeździe to coś, czego nie da się polubić, to już wnętrze jest, cóż... interesujące. Trochę nowoczesne, a trochę staroświeckie. Zza kierownicy widzimy dużą poziomą maskę, co daje wrażenie prowadzenia samochodu większego, niż jest on w istocie. Zabawne są charakterystyczne, szklane trójkąty w przednich drzwiach, mające za zadanie zmniejszyć powierzchnię ruchomej szyby – to takie nawiązanie do przeszłości. Wokół siebie widzimy mnóstwo plastiku, sprawia on jednak wrażenie solidnego. Metalizowane detale udające śrubki, dużo przycisków na kierownicy, przełącznik trybów jazdy w terenie, uchwyt przed pasażerem – uczciwie mówiąc, w kokpicie tego Jeepa panuje chaos, ale jest to chaos do opanowania. Jest to ten rodzaj bałaganu, który podoba się dzieciom, a jako że materiały użyte we wnętrzu są łatwo zmywalne, Jeep może służyć za auto rodzinne. Zauważamy też, że na parkingu auto budzi życzliwe zainteresowanie innych kierowców.
Jak pojazd ten trzyma się drogi? Normalnie – ni więcej, ni mniej. Samochód, który przynajmniej w teorii ma ambicje wjazdu na bezdroża, na asfalcie zachowuje się przewidywalnie, dobrze trzyma się nawierzchni na zakrętach, jest łatwy w prowadzeniu – dla żony i dzieci to auto w sam raz. Przyzwyczajenia wymagają duże lusterka, w które spoglądamy z bliska. Gdybyśmy chcieli zjechać z twardej drogi, to nie ma problemu, z zastrzeżeniem, że Jeep Renegade nie jest aż tak terenowy, jak sugeruje przełącznik snow/sand/mud umieszczony na konsoli. Nadwozie na nierównościach lubi zaskrzypieć, co należy rozumieć: nie wymagaj ode mnie za wiele! Inna sprawa, że Jeep Renegade da sobie radę w 99 proc. przypadków, z jakimi takie auta miewają do czynienia.
Jeep Renegade 75th Anniversary - w tej wersji bardzo drogi
Jeep Renegade 75th Anniversary za 129,9 tys. zł plus dodatki? Wolne żarty! Tym bardziej że za mniejsze pieniądze kupimy 2-litrowego 140-konnego diesla z ręczną skrzynią, który jeździ bardzo przyzwoicie. Musi być automat? Nie ma sprawy – w cenniku znajdziemy diesla a automatem za niecałe 122 tys. zł, jak jednak podpowiada doświadczenie, zawsze jest pole do negocjacji z dilerem. A zatem: diesel z automatem – tak, benzyniak – nie!
Jeep Renegade 75th Anniversary - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1368 cm3, R4, turbo benz. |
Moc | 170 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 250 Nm przy 2500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 9-biegowy automat, napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 196 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,9 l/100 km (producent) |
Masa własna | 1395 kg |
Cena | od 113 600 zł (wersja podstawowa) |