Ale jak mieliśmy możliwość się przekonać, wygląd zewnętrzy Mazdy 3 to tylko skorupka, pod którą kryje się naprawdę dobry i wartościowy samochód.

Facelifting po trzech latach...

...wyraźnie nie wpłynął na wygląd konceptu, który był jednym z pierwszych aut generacji zoom-zoom. Zewnętrzne rozmiary samochodu pozostały bez zmian, a na pierwszy rzut oka może się wydawać, że stylistyka też się nie zmieniła. Zobaczyć można nieco inny grill, nowy przedni i tylny zderzak oraz czarne wkładki tylnych lamp. Paleta kolorów nadwozia poszerzyła się o siedem zupełnie nowych odcieni. Za sprawą porawionej aeorodynamiki auta (cx obecnie 0,30, przedtem 0,31) spadło zużycie paliwa w wypadku wszystkich wersji silnikowych o O,3-0,4 l benzyny czy nafty na 100 km. Czterodrzwiowy sedan doczekał się nowej tylnej klapy, tylnych lamp z diodami, a obydwa modele mogą być uzbrojone w sportowy zestaw ospoilerowanie Sports Appearence Package.

Wyważone proporcje i dopracowane detale zapewniają nieprzeciętne wrażenia wizualne.

Zoomujemy...

...a to znaczy, że przyjrzymy się teraz wrażeniom z jazdy. Jak drapieżnie, szybko, zwinnie i kulturalnie ta Mazda jeździ? Wrażenia z jazdy są na pewno drugim czynnikiem (zaraz po wyglądzie), który przekonuje do kupna tego auta. W testowanym samochodzie znajdowała się najpopularniejsza jednostka napędowa, benzynowy 1,6 MZR (105 KM) z bezobsługowymi zaworami. Choć podawana maksymalna wartość momentu obrotowego nie jest oszałamiająca, w rzeczywistości auto zaskakuje zwinnością i mocą tak w mieście, jak na autostradzie. Silnik dobrze współpracuje z precyzyjną pięciobiegową skrzynią. Modele po faceliftingu oferują o 1,5 dB mniej hałasu wewnątrz kabiny pasażerskiej, to różnica, którą naprawdę słychać. Podczas zwykłej jazdy dźwięk silnika dociera do kabiny nieznacznie, tworząc jak gdyby tło dźwiękowe, podczas drapieżniejszej jazdy ostry dźwięczek jeszcze bardziej podkręca kierowcę.

Mazda 3 oferuje bardzo kulturalną jazdę. Płyta podłogowa, na której stoi także Ford Focus jest doskonałym kompromisem pomiędzy komfortem a sterownością. Mazda 3 sprawdza się tak podczas tradycyjnej jazdy, jak podczas z mocno dociśniętym pedałem gazu.

Precyzyjna skrzynia jak i sprzęgło, skuteczne hamulce i dobra sterowność sprawiają, że prowadzenie tego auta jest czystą przyjemnością.

Wnętrze trójki...

...oferuje tablicę rozdzielczą składającą się z trzech zachodzących na siebie okrągłych zegarów. Cała tablica podświetlana jest w kolorze bursztynowo-czerwonym lub niebieskim (w wersji sport). Centralny panel ma budowę modułową i uporządkowaną, jednak ergonomia ustępuje tutaj symetrii. Niełatwo zorientować się w poszczególnych wskaźnikach, przyciskach i pokrętłach, a ich kolorystyka jest zbyt kiczowata. Wnętrze trójki wykonano z tradycyjnych tworzyw, co niektórym może się nie spodobać, ale funcyjnie i estetycznie te rozwiązania się sprawdzają. Jakość zastosowanych materiałów tak w wnętrze jak i na zewnątrz jest bardzo wysoka. Wszystko jest na swoim miejscu, wszystkie przyciski i pokrętła chodzą jak powinny. To drobnostki, które zauważymy dopiero mając możliwość porównania z wykonaniem tańszych konkurencyjnych modeli.

Funcjonalność...

...to chyba właściwość, która w pierwszej fazie zauroczenia Mazdą 3 nie będzie czynnikiem decydującym o kupnie, ale nawet tu japończycy nie mają się czego wstydzić. Jeśli chodzi o wnętrze to samochód ten jest do dziś jednym z najprzestronniejszych pojazdów w swej klasie. Bagażnik pojmnie wprawdzie tylko przeciętnych 346 l bagażu, ale swoją regularną budową umożliwia łatwe i wygodne ładowanie i przewożenie nawet obszerniejszych przedmiotów.

Pod wszystkimi względami wyważone auto...

...ma jednak kilka mniejszych mankamentów (ergonomia centralnego panelu, spowszedniały design) oraz jeden duży, tym jest cena. Cena 59 400,- zł za podstawowy model to w porównaniu z włoską czy francuską konkurencją za dużo. Jeśli dodamy do tego opłatę za radio s CD odtwarzaczem i klimatyzację to sumka robi się niemal astronomiczna.

Cena podstawowej wersji: 59 400,- zł (1.4 MZR Komfort)Cena wozu z testowaną jednostką napędową: 65 600,- zł (1.6 MZR Komfort)Cena podstawowa testowanego modelu: 72 000,- zł (1,6 MZR Active)

Plusy:

- przestronne wnętrze- wyciszenie wnętrza- kultura pracy silnika, dobra charakterystyka momentu obrotowego- podwozie - komfort i sterowność- objętość i budowa bagażnika

Minusy:

- cena- ergonomia panelu centralnego- niezbyt awangardowy design

Wyposażenie standardowe:

- ABS, EBD, EBA - system wspomagania nagłego hamowania, poduszki powietrzne boczne, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, kurtyny, pasy bezpieczeństwa z napinaczami, pasy bezpieczeństwa przednie z ogranicznikiem siły napięcia, immobilizer, zamek centralny sterowany pilotem, - - -kierownica z możliwością regulacji, fotel kierowcy z regulacją wysokości, wskaźnik temperatury zewnętrznej, klimatyzacja manualna, szyby przednie sterowane elektrycznie, lusterka elektrycznie sterowane i podgrzewane, radio + 6 głośnikow, boczne listwy ochronne oraz klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia

Wyposażenie dodatkowe auta testowanego: - Opony 205/55 R16, alufelgi 6,5JJ 16, lakier metalizowany, odtwarzacz CD