- Poręczne auto z mocnym, wolnossącym silnikiem
- Zużycie paliwa mniejsze niż u teoretycznie oszczędniejszej konkurencji
- Doskonałe prowadzenie okupione przeciętnym komfortem jazdy
Choć Mazda CX-3 powstała na bazie Mazdy 2, czyli miejskiego autka segmentu B, to wcale tego po niej nie widać – wygląda jak rasowy SUV, choć producent twierdzi, że to crossover. Crossover czy SUV – kogo to obchodzi? Grunt, że auto prezentuje się świetnie i postronnemu obserwatorowi nie przyjdzie do głowy, że to miejski maluch na szczudłach. Oczywiście, cudów nie ma, to nie jest duży samochód, więc jeśli zależy wam na przestronnym wnętrzu, ten model nie spełni waszych oczekiwań. Jeśli nie lubicie wozić powietrza i szukacie zgrabnego i oryginalnego samochodu, przyjrzyjcie się Maździe CX-3, bo naprawdę warto.
Wnętrze CX-3 - jak w sportowym aucie
We wnętrzu modelu CX-3 jest... przytulnie. W dwie osoby podróżuje się całkiem wygodnie i to niezależnie od wzrostu pasażerów. Jeśli jednak chcemy podróżować we czwórkę, to jeżeli nie chcemy słuchać narzekań z drugiego rzędu lepiej, żeby osoby siadające z tyłu nie były zbyt wysokie. O wyjazdach w piątkę lepiej zapomnieć. Bagażnik? To nie jest auto rodzinne – 287 litrów pojemności przestrzeni bagażowej (w wersji z napędem na cztery koła, z pakietem Safety) to wynik, którym nie warto się chwalić. Na niewielkie zakupy lub wyjazd we dwoje tyle wystarczy.
Doskonałe wrażenie robi za to deska rozdzielcza, która wygląda, jakby pochodziła wprost z auta sportowego. Wśród zegarów dominuje olbrzymi, analogowy obrotomierz, prędkość wyświetlana jest cyfrowo w „okienku” przy obrotomierzu i na wyświetlaczu Head-up pod szybą. Na środku deski znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego, nawigacji i systemu multimedialnego. Ekran jest dotykowy, ale tylko na postoju, w czasie jazdy trzeba się posługiwać niewielkim joystickiem na konsoli środkowej. Obok skromnej ilości miejsca we wnętrzu to właśnie system multimedialny tego auta można uznać za jego słabą stronę – jego siermiężny design i funkcjonalność odstają nieco od tego, co oferują w tej dziedzinie najlepsze modele konkurencji.
Mazda CX-3 - z dużym, wolnossącym benzyniakiem
Wolnossący silnik benzynowy o mocy 150 KM i to o imponującej jak na dzisiejsze czasy pojemności dwóch litrów to teraz rzadki widok. Takie jednostki uchodzą przecież za paliwożerne i nie tak dynamiczne, jak małe silniki z turbodoładowaniem. Tyle że w przypadku Mazdy CX-3 jest zupełnie inaczej. Silnik o bardzo wysokim stopniu sprężania (14,0:1) ma świetną kulturę pracy. Nie jest może przesadnie „wyrywny”, ale mocy mu na pewno nie brakuje. Ma też bardzo przyjemną charakterystykę – nie ma przecież „turbodziury” tak uciążliwiej w wielu konkurencyjnych modelach z silnikami po downsizingu. Do osiągów trudno mieć zastrzeżenia – 8,7 s do 100 km/h to świetny wynik, a i na prędkość maksymalna wynosząca 200 km/h jest dla miejskiego crossovera więcej niż wystarczająca.
Najlepsze jest jednak to, że choć na papierze Mazda CX-3 z silnikiem dwulitrowym zużywa więcej paliwa niż konkurenci z mniejszymi silnikami turbodoładowanymi, to w praktyce, przy normalnej jeździe wyniki są zupełnie inne. Ten model rzeczywiście podczas normalnej jazdy miejskiej potrzebuje nieco ponad 8 litrów paliwa na 100 km, czyli tyle, ile obiecał producent. Taka szczerość to teraz rzadkość, bo zwykle między deklaracjami z danych technicznych a rzeczywistym zużyciem w warunkach drogowych różnice sięgają 30-40 procent! Mazda nie kłamie – to miła odmiana. Sześciobiegowa, ręczna przekładnia działa dokładnie tak, jak tego można oczekiwać po samochodzie tej marki: zestopniowanie przełożeń świetnie dobrano do charakterystyki silnika, skoki dźwigni są krótkie, a opór – w sam raz!
Mazda CX-3 - bardzo lubi zakręty
O ile od komfortu jazdy ważniejsze jest dla was doskonałe prowadzenie, to Mazda się wam spodoba. Zawieszenie jest sztywne, a układ kierowniczy wystarczająco precyzyjny. Niestety, przy gorszych nawierzchniach i podczas pokonywania garbów zawieszenie pracuje dosyć głośno. Dzięki napędowi 4x4 samochód zachowuje się w zakrętach bardzo neutralnie i przewidywalnie, nawet na śliskich nawierzchniach. To auto nie jeździ jak przeciętny SUV czy crossover, bliżej mu do usportowionego kompakta.
Mazda CX-3 - ceny i wyposażenie
Za Mazdę CX-3 w dobrze wyposażonej wersji SkyPASSION, z dwulitrowym silnikiem o mocy 150 KM i ręczną, sześciobiegową skrzynią trzeba zapłacić co najmniej 96 900 zł. Jeśli nabywca jest gotów zrezygnować z komfortu i bezpieczeństwa, jakie zapewnia przede wszystkim zimą napęd 4x4, to wersja z napędem tylko na przednią oś i silnikiem o mocy 120 KM jest o 9,5 tys. zł tańsza. Cennik CX-3 zaczyna się od 68 400 zł.
Mazda CX-3 2.0 150 KM 4x4 - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1998 cm3, R4 benz. |
Moc | 150 KM przy 6000 obr./min |
Moment obrotowy | 204 Nm przy 2800 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa skrzynia ręczna, napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,4 l/100 km |
Masa własna | 1235 kg |
Cena | od 85 400 zł (150 KM, 4x4) |