Zmieni się pas przedni (grill, reflektory, zderzak i światła przeciwmgielne), tylne lampy oraz przetłoczenia wzdłuż linii bocznej. Minimalnie wzrosną także wymiary. Mondeo IV będzie powstawało na zmodyfikowanej platformie EUCD, znanej z obecnej generacji modelu. Zgodnie z globalną polityką koncernu płyta ta zostanie wykorzystana również w konstrukcjach nowych generacji Fordów klasy średniej produkowanych w innych regionach świata, w tym w USA (m.in. Fusion, Edge, Lincoln MKZ) i Australii (Falcon).

Poza wersjami sedan, liftback i kombi Ford przymierza się do rozszerzenia gamy o czterodrzwiowe coupé w stylu Volkswagena Passata lub Mercedesa CLS. Co ciekawe, ta wersja nadwoziowa – wyróżniać ją będzie bardziej dynamiczna stylistyka i sportowa charakterystyka układu jezdnego – ma trafić do oferty niemal równolegle z pozostałymi w 2013 roku.

Wiele uwagi zostanie poświęcone jakości wykończenia wnętrza. Już obecnej generacji nie można nic pod tym względem zarzucić, a kolejna będzie swobodnie rywalizować z niemieckimi konkurentami z klasy premium – z uwagi na sprzedaż Volvo i brak oferty modeli w tym segmencie w Europie Mondeo przypadnie rola sztandarowej limuzyny koncernu.

Auto będzie wyposażone w wiele najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, zapewniających komfort jazdy i bezpieczeństwo pasażerów. Standard obejmie m.in.: przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, airbag chroniący kolana kierowcy, ABS i ESP. Na liście opcji znajdzie się ponadto nowy system Forda ostrzegający kierowcę o innych pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu – Blind Spot Information System. Za pomocą radarów umieszczonych w rogach tylnego zderzaka monitorowany jest obszar w odległości 3 m z tyłu i po bokach samochodu (od prędkości 10 km/h) i w momencie pojawienia się tam jakiegoś pojazdu kierowca informowany jest o zagrożeniu sygnałem dźwiękowym i zapaleniem kontrolki we właściwym lusterku wstecznym. BSIS już wkrótce będzie można zamawiać jako opcję w modelach S-Max, Galaxy i nowym Focusie.

Gama jednostek napędowych zostanie oparta na serii benzynowych silników Ecoboost. Początkowo będą to motory o pojemności 1,6 l i mocy 150 lub 180 KM oraz 200-konny 2.0. Później dołączy także silnik 1.4/150 KM. Do topowej odmiany trafi 6-cylindrowa jednostka o pojemności 3,5 l i mocy 350 KM. Ofertę uzupełnią diesle Duratorq.