Czym chce zjednać sobie klientów nowy kompaktowy sedan Volkswagena? Podstawowa różnica w stosunku do poprzedniczki to wielkość nadwozia – Jetta jeszcze nigdy nie była tak duża. Rozstaw osi auta wzrósł o 7 cm, a długość – aż o 9 cm (do 4,64 m). Najwięcej korzyści z tych zmian odczują pasażerowie drugiego rzędu siedzeń. Auto otrzymało również nową „twarz” Volkswagena – bardzo podobną do przodu Golfa VI i Phaetona po liftingu.
Kierownica oraz panel sterowania klimatyzacją, radioodtwarzaczem i nawigacją zostały skomponowane na nowo. Konsola centralny jest teraz lekko skierowany w stronę prowadzącego. Już podstawowa odmiana Jetty będzie miała dzieloną tylną kanapę (w proporcji 40/60), dzięki czemu poprawi się codzienna funkcjonalność kufra. Proces kładzenia oparcia będzie można uruchomić także przyciskiem z wewnątrz pojazdu.
W wyposażeniu pojazdu znajdzie się m.in. ABS i 6 poduszek powietrznych. W USA i Kanadzie w aucie pojawią się 4 nowe silniki – trzy benzynowe (115, 170 i 200 KM) oraz diesla o mocy 140 KM. Doładowana jednostka 2.0 TSI/200 KM będzie najmocniejszym wariantem – Jetta w nią wyposażona otrzyma oznaczenie GLI (dostępna od 2011 roku). Nowe są silniki bazowe. Dzięki filtrowi cząstek stałych i specjalnemu katalizatorowi motor wysokoprężny spełnia najbardziej wyśrubowane normy ekologiczne obowiązujące w Stanach Zjednoczonych. Jetta z silnikami 2.0 TSI i 2.0 TDI może być opcjonalnie wyposażona w 6-stopniową, preselekcyjną skrzynię DSG.
W Europie paleta jednostek napędowych będzie wyglądała trochę inaczej. Aż 4 z 6 oferowanych u nas silników to nowości w gamie Jetty: 1.2 TSI (105 KM), 1.4 TSI (160 KM) i obydwa turbodiesle – 1.6 TDI (105 KM) oraz 2.0 TDI (140 KM). Dotychczas stosowane w sedanie VW motory 1.4 TSI (122 KM) i 2.0 TSI (200 KM) nadal będą dostępne. Wszystkie silniki spełniają wymagania normy Euro V. Dodatkowo na życzenie będzie można je wyposażyć także w skrzynię DSG. Jednostki 1.2 TSI i 1.6 TDI trafią również do ekologicznych wersji BlueMotion, w których znajdziemy m.in. systemy Start-Stop i odzyskiwania energii podczas hamowania.
Według zapewnień Volkswagena benzynowa odmiana BlueMotion zadowoli się zużyciem paliwa na poziomie 5,3 l/100 km, co przekłada się na emisję CO2 na poziomie 123 g/km, a diesel – odpowiednio: 4,1 l/100 km i 109 g CO2 /km.
Na temat cen i standardów wyposażeniowych w Europie nie mamy jeszcze żadnych informacji. W Stanach Zjednoczonych, gdzie sprzedaż nowego auta właśnie się rozpoczęła, podstawowa, 115-konna odmiana Jetty kosztuje minimalnie 15 995 dolarów. Ponieważ samochód jest produkowany w Meksyku, auta sprzedawane w Europie zostaną obłożone dodatkowym cłem, więc o prostym przeliczniku ceny z USA możemy na razie niestety tylko pomarzyć...
PODSUMOWANIE - Nowa Jetta jest większa, bardziej komfortowa i według zapewnień producenta ma być też oszczędniejsza. Popularność w USA i Kanadzie zapewnia jej również cena. W Europie, z powodu ceł i kosztów transportu, samochód będzie z pewnością o wiele droższy – szczegóły poznamy na początku przyszłego roku. Można by też zadać pytanie: czy nowa generacja Jetty nie zbliżyła się zbytnio do Passata?
Galeria zdjęć
Nowy Volkswagen Jetta - Nie tylko dla Amerykanów
Nowy Volkswagen Jetta - Nie tylko dla Amerykanów
Nowy Volkswagen Jetta - Nie tylko dla Amerykanów
Nowy Volkswagen Jetta - Nie tylko dla Amerykanów