Najbardziej spokrewniony jest z Citroënem C3 Aircross, co dla potencjalnych nabywców może już stanowić pewien dylemat przy zakupie. My koncentrujemy się na Oplu, który ostatnio był naszym towarzyszem podczas kilku dłuższych wypraw na łącznym dystansie prawie 5 tys. kilometrów.
Opel Crosslanx X 1.2 Turbo – oszczędny i dynamiczny
Trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności skokowej 1199 cm3 z palety PSA doskonale sprawdza się pod maską crossovera Opla. Jego moc 130 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min, to parametry w zupełności wystarczające dla tego auta. Co prawda opinie o tym silniku bywały różne, ale musimy otwarcie przyznać, iż sprawdził się on nam niemalże w każdych warunkach. Na trasie, podczas jazdy autostradą z prędkością 120-130 km/h zużycie paliwa nie przekraczało granicy 7,2 l/100 km. Natomiast już zwiększenie prędkości do 150 km/h (poza autostradami RP) podnosiło tę granicę nawet do 7,8 l/100 km.
Nie można tego uznać za zły wynik. Ponadto, nawet przy dużych prędkościach, silnik nie jest zbyt hałaśliwy. Życie kierowcy także ułatwia turbodoładowanie, co docenimy podczas konieczności wykonywania na drodze szybkich manewrów wyprzedzania.
Początkowo wydawało nam się, że Crossland X ma zbyt mało pojemny zbiornik paliwa (45 l), co jest zgodne z obecnie preferowaną przez producentów modą. Jednak okazało się, że zatankowany do pełna wystarczy na pokonanie ok. 600 kilometrów, a to już zadowoli użytkownika, który wybiera się w długie trasy i nie lubi zbyt częstego odwiedzania stacji paliw.
Opel Crosslanx X 1.2 Turbo – komfort pasażerów i funkcjonalność
Nie ma lepszego testu niż ciągła jazda na dłuższym dystansie. Tym razem było to prawie 600 km z przerwą na tankowanie. Na pokładzie trzy dorosłe osoby oraz pełny bagażnik. Przednie fotele bez problemu każdy może dostosować do własnych preferencji. Przy rozsądnym ustawieniu wszyscy pasażerowie mogą być zadowoleni, a na tylnym siedzeniu może w miarę komfortowych warunkach podróżować nawet osoba o wzroście 190 cm.
Bagażnik, który w podstawowym ustawieniu oferuje 410 l pojemności, ma podwójną podłogę, co zwiększa jego funkcjonalność. Pozwala na zapakowanie do wnętrza bagażu nawet na wakacyjną wyprawę.
Opel Crosslanx X 1.2 Turbo – podsumowanie
Optymalna dla tego auta jednostka napędowa, która jest dynamiczna i oszczędna w eksploatacji. Wnętrze okazuje się funkcjonalne, a przednie fotele - wygodne. Jeździmy dalej.
Opel Crosslanx X 1.2 Turbo – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1199 cm3, R3, benzynowy turbo |
Moc | 130 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 230 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów | ręczna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła |
Prędkość maksymalna | 206 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,1 l/100 km (dane producenta) |
Masa własna | 1276 kg |
Długość/sszerokośc/wysokość | 4212/1825/1605 mm |
Rozstaw osi | 2604 mm |
Pojemność bagażnika | 410-1255 l |
Cena testowanej wersji | od 78 300 zł |
Szyku dodają czarne i srebrne elementy nadwozia
Design tylnej części nadwozia może się podobać
Tylne światła zespolone są dobrze widoczne na drodze
Trzycylindrowa jednostka napędowa o mocy 130 KM, to optymalne rozwiązanie dla tego crossovera
Dobrze został zaprojektowany system multimedialny z nawigacją satelitarną
Praktycznym rozwiązaniem okazał się chowany wyświetlacz umieszczony na desce rozdzielczej przed kierowcą
Przednie fotele zostały dobrze zaprojektowane i nawet wielogodzinna jazda nie jest męcząca
Maksymalne przesunięcie do tyłu przednich foteli ogranicza miejsce na nogi posażerów podróżujących na tylnej kanapie
Na pozytwyną ocenę zasługuje funkcjonalność bagażnika, którego pojemność po złożeniu oparć tylnych siedzeń wzrasta do 1255 l
Tylne oparcia są dzielone, co pozwala na optymalne wykorzystanie przestrzeni