Logo
TestyTesty nowych samochodówOpel szuka króla ekojazdy

Opel szuka króla ekojazdy

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Benzyna, olej, gaz, wodór, a może energia elektryczna? Czym będą napędzane samochody przyszłości? Która z istniejących dziś i rozwijanych technologii zdominuje rynek? Hybrydy, plug-in, a może auta elektryczne o rozszerzonym zasięgu? Faktem jest, że każdemu z tych rozwiązań przyświeca jeden cel: oszczędność paliwa.To główna idea konkursu organizowanego przez Opla.

Opel szuka króla ekojazdy
Auto Świat
Opel szuka króla ekojazdy

Kierowany jest on do wszystkich kierowców powyżej 21. roku życia, którzy mają ekologiczną świadomość i potrafią wykorzystać ją w praktyce. Konkurs składa się z 3 etapów. W pierwszym trzeba zarejestrować się na  www.ecoflex-experience.com i szybko odpowiedzieć na 10 pytań z zakresu ekologicznej techniki jazdy, a w drugim – pokonać wirtualną trasę na specjalnym symulatorze. Uczestnicy z największą liczbą punktów awansują do finału, który odbędzie się w Kopenhadze i Malmö w dniach 22-24 lipca 2010 roku.

Tam kierowcy będą mogli udowodnić swoje umiejętności ekologicznej jazdy, siedząc za kierownicą modeli ecoFLEX. Na zwycięzcę czeka tytuł „Najbardziej Ekologicznego Kierowcy Opla w Europie” oraz Opel Ampera, pierwsze auto elektryczne o rozszerzonym zasięgu, które wejdzie na rynek pod koniec 2011 r. (do tego czasu laureat będzie miał do dyspozycji Insignię ecoFLEX).

Zdobywca 2. miejsca otrzyma Astrę ecoFLEX, a 3. – Corsę ecoFLEX. Dziewięciu najlepszych zawodników z Polski, zajmujących w drugim etapie konkursu miejsca od drugiego do dziesiątego, weźmie udział w lokalnym finale konkursu. Odbędzie się on w Warszawie, w Akademii Jazdy Opel w dniu 26 czerwca 2010 roku. Główną nagrodą będzie Insignia ecoFLEX (do dyspozycji przez miesiąc) oraz Astra i Corsa w wersjach ecoFLEX (na 2 tygodnie).

Jeśli wiecie zatem, co to jest ecoFLEX, macie duże szanse na wygraną, a jeśli jeszcze nie, to kolejne punkty tego artykułu mogą okazać się pomocne.

ecoFLEX - Jest to zestaw modyfikacji (opracowanych przez Opla) w silnikach, przekładniach, aerodynamice  aut, w tym także redukcja masy i zastosowanie opon o mniejszych oporach toczenia, które powodują obniżenie emisji CO2 oraz zużycia paliwa.

Określenie stosowane dla popularnego ostatnio trendu zmniejszania pojemności skokowej silników i zastępowania ich mniejszymi jednostkami z turbodoładowaniem. Dzięki temu parametry użytkowe nie ulegają pogorszeniu (moc i moment są nawet większe), natomiast zmiana ta korzystnie wpływa na ekonomikę spalania i czystość spalin, np. silnik 1.4 ecoFLEX Merivy ma moc 120 KM i moment obrotowy 175 Nm, podczas gdy większa jednostka o poj. 1,6 l – 105 KM i 150 Nm (zużywa też średnio o 10 proc. więcej paliwa).

W silnikach wysokoprężnych Opel wykorzystuje systemy monitorowania zapłonu, dzięki czemu do każdego cylindra dozowana jest właściwa dawka paliwa, co optymalizuje spalanie. Stosowane jest to m.in. w  Astrach i Corsach z silnikami 1.3 CDTI (każdy o mocy 95 KM), zużywających odpowiednio 4,1 i 3,7 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie 109 i 98 g/km.

Jednostki przystosowane do zasilania gazem ziemnym generują o 20 proc. niższą emisję CO2 niż porównywalne wersje benzynowe i minimalną ilość cząstek stałych. W ofercie dostępne są aktualnie modele Combo i Zafira CNG, z silnikami o poj. 1,6 l i mocy 94 KM.

Instalacje przystosowujące silniki benzynowe do spalania gazu propan-butan (LPG) dostępne są w salonach dilerskich Opla na życzenie klientów. Poza wymiernymi korzyściami wynikającymi z niższych cen tego paliwa dodatkową zaletą omawianego rozwiązania jest mniejsza o 13 proc. emisja CO2.

Należą do nich: wskaźniki optymalnego momentu zmiany przełożenia skrzyni biegów, system Start-Stop (w Oplu dostępny od czerwca) automatycznie wyłączający i uruchamiający silnik podczas zatrzymania i ruszania np. na światłach, zoptymalizowana aerodynamika z aktywnym spoilerem przednim, zakrytymi wlotami powietrza i osłonami pod silnikiem oraz nowa generacja pomp olejowych o zmniejszonym tarciu.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: