Od sukcesu lub porażki nowego modelu zależeć te będą wyniki całego koncernu, ponieważ małe auta stanowi znaczącą część całej sprzedaży i przyciągają do salonów najwięcej ludzi.

206, mimo wielkiej popularności nie był autem idealnym. Poprawić można było w nim wiele rzeczy, począwszy od tapicerki, a skończywszy na przełączaniu biegów. Czy przy projektowaniu nowego modelu wzięto pod uwagę te szczegóły? Czy w czasach ciągłej kontroli wydatków, udało się podwyższyć jakość z zachowaniem sensownej ceny?

Zaskoczenie? Tylko częściowe.

Pierwsze spotkanie z Peugeotem 207 przyniosło mieszane uczucia. Statyczny eksponat, zaprezentowany w Genewie nie zrobił na mnie wielkiego wrażenia. Miałem wrażenie, że projektanci nie mieli odwagi na radykalną zmianę i szukali inspiracji u poprzednika. Po jakimś czasie stwierdziłem, że brakuje mu po prostu oryginalności i nowatorstwa. Jednak uczucia to rzecz jedna, a logika, technika i ekonomia to rzecz druga. Te ostatnie mówią, że lepszej drogi niż wybrana nie ma. Również rozwój designu następuje powoli i stopniowo i często polega tyko na udoskonaleniu poprzedniego projektu. Dlatego nie powinny zaskoczyć wielkie oczy i szeroki uśmiech 207 (wielki wlot powietrza w przednim zderzaku). Nie dziwią też okrągłe światłą przeciwmgłowe, czy to, że lwiątko na masce wyrosło na prawdziwego króla lwa. Największe zmiany znajdziemy w rzucie bocznym auta. Masywna maska, przechodzi w dużą przednią szybę, a ta w dach, który w połowie swojej długości załamuje się i szybko opada. Od tego miejsca wszystko dzieje się szybko - ostra krawędź dachu, średnio duża szyba, dynamiczne klosze lamp i zderzak z masywną listwą z czarnego plastiku.

Mały, ale elegancki

Diody LED użyte w tylnych światłach, chociaż tworzą z całością znakomity widok, nie spełniają dobrze swojej roli. Otwieram klapę bagażnika. Jest mała, lekka, a zamek jest dostatecznie wysoko (193 cm.), by nie bać się o głowę. Po dwóch stronach znajdują się uchwyty, a sprężyny nie stawiają zbyt dużego oporu, więc i zamykanie idzie gładki. Sam bagażnik na 270 litrów, co nie olśniewa, ale nie jest też złym wynikiem. Złożenie oparć foteli zwiększy zdecydowanie pojemność, ale nie uzyskamy niestety równej powierzchni. Tylne fotele są przymocowane do dosyć delikatnie wyglądających mocowań, by nie mieć już na początku wydatków, warto obchodzić się z nimi delikatnie. W uzupełnieniu parametrów bagażnika podam więcej szczegółów szerokość między nadkolami - 1040 mm, głębokość 720 mm, wysokość 435 mm. Otwór bagażnika w najszerszym miejscu ma 1100 mm, a krawędź znajduje się na wysokości 790 mm.

Lepszy gdzie by nie spojrzeć.

Peugeot wziął sobie do serca uwagi dziennikarzu i użytkowników. Średniej i kiepskiej jakości materiały wykończeniowe są już przeszłością. We wnętrzu królują dobrej jakości precyzyjnie spasowane plastiki. Jakość materiałów zależy teraz też od wersji wyposażeniowej. Niestety tańsze modele mają w środku tylko twarde tworzywa. Ale bez paniki. Podstawowy wcale nie będzie taki tragiczny. Oczywiście próbując twardość deski rozdzielczej paznokciem można go złamać, ale nawet twarde plastiki wyglądają w 207 dostojnie. Dodatkowo profilowanie i podgumowanie niektórych elementów sprawia wrażenie dużo wyższej jakości.

Dobre wrażenie sprawia te kształt kokpitu. Górna część wystaje poza tą dolną, co wygląda bardzo interesująco. W gładkim, lekko zaokrąglonym elemencie deski rozdzielczej wytłoczono miejsce na analogowe wskaźniki. Zegary są masywne i otoczone metalowym pierścieniem. Dzięki poprawionej czytelności całość nie tylko lepiej wygląda, ale i jest bardzo użyteczna. Równie dobrze należy wypowiedzieć się trzyramiennym kole kierownicy, która znakomicie leży w dłoniach.Nawiązaniem do przeszłości są przełączniki pod kierownicą i rozwiązanie konsoli środkowej. Jest ona czytelna, przejrzysta. Obsługa wentylacji/klimatyzacji, czy systemu audio nie powinna nikomu sprawić problemu, choćby z powodu dużych przełączników i klawiszy.

Mogło być lepiej

Za ilość schowków 207 zasługuje na medal. Duża przestrzeń pod wyświetlaczem, przegródka w środku konsoli, przegródka w tunelu środkowym, czy kieszenie w drzwiach mogące pomieścić 1,5-litrowe butelki, to tylko cześć możliwości 207-ki (w sumie 12 schowków). Można powiedzieć porządna robota. Francuz dorósł. Szukam miękkich foteli z krótkimi siedziskami i słabym trzymaniem bocznym - na marne. Nowy Peugeot może się pochwalić komfortowymi, ale dość twardymi dużymi fotelami, z długim siedziskiem, szerokim oparciem i dobrym trzymaniem bocznym. Znalezienie idealnej pozycji za kierownicą trwa tylko chwilkę. Również z tyłu siedzi się wygodnie, a to dzięki wyjątkowo długiemu siedzisku. Tylko tak dalej, tylko tak dalej. Jeśli już mowa o przestrzeni, to, 207 mimo, że dłuższy od 206 o 20 cm i z powiększonym o 95 mm rozstawem osi, nie zachwycił - z przodu komfort niczym w klasie średniej, ale z tyłu Peugeot za bardzo nie urósł. Owszem ilość miejsca się zwiększyła na wysokości ramion i kolan, ale nie w takich proporcjach jak wymiary zewnętrzne. Jeśli za kierownica usiądzie kierowca o wzroście 180 cm. siedzącemu za nim pasażerowi o podobnym wzroście wcale nie będzie wygodnie. Problemem nawet nie jest ilość miejsca na kolana, ale na głowę. Winę za to ponosi szybko opadający dach i tapicerka na wysokości głowy. Szkoda, że konstruktorzy nie wykorzystali lepiej wzrostu zewnętrznych rozmiarów auta.

Idealny do miasta.

Nowego Peugeota można nabyć aktualnie z trzema benzynowymi silnikami 1.4 i 1.6 oraz z dwoma turbodieselami HDI o takich samych pojemnościach. Największe zainteresowaniem według dilerów będzie się cieszył benzynowy silnik 1.4 o mocy 75 KM. W testowanym modelu mieliśmy również silnik 1.4 l. ale dzięki 16-zaworowej głowicy osiągał ona moc 90 koni przy 5250 obr/min i moment obrotowy 133 Nm pry 3250 obr/min. Parametry nie są złe, ale nie warto liczyć na znakomitą dynamikę. Jednostka ta nie była stworzona do jazdy sportowej, a raczej do bezstresowej jazdy miejskiej, a biorąc pod uwagę pojemność, można ją polecić do spokojnej i ekonomicznej jazdy pozamiejskiej. O silniku w zasadzie nie można powiedzieć nic nowego. Chętnie wkręca się na obroty (nawet 6000 obr/min), a najżwawszy jest w okolicach 5000 obr/min. Przed wyprzedzaniem warto zredukować bieg, ponieważ 90 koni to żadna rewelacja. Nawet włączenie klimatyzacji jest odczuwalne na chęci do pracy silnika - z wyłączoną przyspiesza znacznie lepiej. Jednostka napędowa jest dobrze wytłumiona i nawet przy najwyższych obrotach jej praca nie jest nieprzyjemna. Docenić to można szczególnie w mieście. Ale miejska jazda powoduje też zwiększone spalanie. Podczas testu ok. 60% jazd wykonywanych było w mieście - spalanie wyniosło 9 l/100km. W cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosiło od 7 do 8,5 l/100km. Przy delikatnej, płynnej jeździe można osiągnąć granicę 6 litrów, ale bardziej realne jest 7 l/100km. Przy prędkości 50 km/h na trzecim biegu silnik osiąga 2500 obr/min, a na czwartym 1900. Przy 90 km/h obroty wynoszą 3400 obr/min na czwórce i 2600 na piątce. Przy 130 km/h prędkość obrotowa silnika na piątym biegu wynosi 3900 obr/min. Na drugim biegu można osiągnąć prędkość 90 km/h, a na trzecim 130 km/h.

Stare, ale jare.

Technicznie nic się nie zmieniło. Nowy Peugeot posiada klasyczny układ jezdny - z przodu McPherson z przekonstruowanymi wahaczami, a z tyłu belka podatna. I gdyby 207 zachowywał się podczas jazdy jak 206 nie powinniśmy się dziwić, ale on się tak nie zachowywał. Wcześniejszy model był sztywny i podskakiwał. Współczesny model na 15" kołach radzi sobie brawurowo. Przejechanie nierówności, czy nawet przejazdu kolejowego spowoduje tylko wytłumione "klapnięcie". Nawet kostka brukowa nie sprawia autu problemu. I mimo tak komfortowego zawieszenia dzielnie sobie ono radzi w zakrętach - ma niewielki przechył i znakomicie trzyma się drogi. Inżynierom udało się chyba wycisnąć wszystko, co najlepsze z podwozia. Lwiątko nie boi się ani testów łosia, ani gwałtownych manewrów czy hamowania w zakręcie. I chociaż właściwościom jezdnym jeszcze trochę brakuje do klasy kompakt, to w swoim segmencie jest wśród elit. Zachwyca też precyzyjnie dostrojony układ kierowniczy ze zmiennym wspomaganiem, można by tylko mieć zastrzeżenia do zbyt długiego przełożenia - trzy obroty między skrajnym położeniem kół to zbyt dużo. Hamulce znakomicie pasują do charakteru samochodu - działają płynnie i są wydajne.Peugeot osiągnął niemal idealne wyciszenie szumów podczas jazdy. Przy prędkości 130 km/h, w środku panuje przyjemny spokój. Szkoda, że niewiele poprawiło się przy przełączania biegów. Drążek zmiany biegów pracuje nieprecyzyjnie i czasem zdarza się, że wbijemy inny bieg niż byśmy chcieli.

Podstawa za 40 tys.

Podstawowa wersja Peugeota wynosi 40 800 złotych. Za tą cenę można dostać model z benzynowym silnikiem 1.4 l. o mocy 75 koni. Wersja wyposażeniowa Presence posiada system ABS z rozdziałem siły hamowania, 4 poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, centralny zamek i elektrycznie sterowane przednie szyby. A to wcale nie mało. Za wersję z silnikiem 90 koni, trzeba zapłacić o 2 tys. więcej. Najtańszy model z silnikiem 1.4 HDi kosztuje 47 300 zł.

Well done - brawo

Na początku były obawy, na końcu został zachwyt. W 207 udało się usunąć większość wad modelu 2006 i stworzyć auto, które ma szanse pobić ustanowione przez poprzednika rekordy sprzedażowe. Nowy Peugeot pochwalić się może masywnym dynamicznym nadwoziem, komfortowym i wysokiej jakości wnętrzem, dynamicznym i dosyć oszczędnym silnikiem oraz znakomitymi właściwościami jezdnymi. Rysą na wizerunku może być tylko niewielka przestrzeń dla pasażerów i nieprecyzyjna zmiana biegów.

Plusy

  • Dobre materiały i ich spasowanieKomfortowe foteleDuża ilość schowkówZnakomita ergonomiaKomfortowo zestrojone podwozieDobre właściwości jezdneDobre wytłumieni silnika

Minusy

  • Długie przełożenie układu kierowniczegoMało miejsca na tylnych fotelach na wysokości głowyNieprecyzyjna zmiana biegów

Podstawowa cena wersji testowej: 42 800 PLN

Wyposażenie standardowe:4 airbagi, ABS z rozdziałem siły hamowania i aktywacją świateł awaryjnych, wspomaganie kierownicy, przyciemniane szyby, centralny zamek z pilotem, elektryczne sterowanie przednich szyb, zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia.

Wnętrze, obsługaJakość montażu8Jakość foteli (długość siedziska, podparcie boczne)9Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność9Miejsce na tylnych fotelach - nogi8Miejsce na tylnych fotelach - głowa7Schowki10Wrażenia z obsługi9Widok do przodu9Widok do tyłu8Silnik, skrzynia biegów**Kultura pracy8Ciąg przy niskich obrotach8Moc przy wysokich obrotach8Głośność przy niskich obrotach9Głośność przy wysokich obrotach8Spalanie8Zestopniowanie skrzyni biegów8Łatwość przełączania biegów7Podwozie, hamulceWłaściwości jezdne w normalnym ruchu9Właściwości jezdne ekstremalne9Przenoszenie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)8Przenoszenie napędu na jezdnię8Wydajność hamulców9BagażnikWielkość8Możliwości załadunku, wielkość otworu8Regularność8Cena/wartość użytkowaCena/wartość użytkowa8Podsumowanie ogólne Podsumowanie ogólne - średnia8,30

Ocena dotyczy samochodu testowanego przez redakcję i wystawiana jest w porównaniu z konkurencją w danym segmencie.

** Silnik oceniany jest w porównaniu z silnikami o podobnych parametrach i pojemności, w konkurencyjnych modelach. Dlatego nie należy sądzić, że silnik o pojemności 1,6 l. który otrzymał 10 pkt. jest porównywalny do silnika o pojemności 4 l. mającego taką samą punktację.

Dane techniczne

SilnikTyp silnikabenzynowyCylindry/zawory4/4Pojemność skokowa (cm3)1360Moc maksymalna (KM/ obr/min)90/5250Maksymalny moment obrotowy (Nm/ Obr/min)133/3250OsiągiPrędkość maksymalna (km/h)180Przyspieszenie 0-100 km/h12,7Spalanie - miasto/trasa/kombinowane8,5/5,2/6,4Rozmiary i masyBagażnik - podstawowy/złożone oparcia (l.)270/-Pojemność zbiornika paliwa (l.)50Masa podstawowa/ nośność1214/406Rozmiar opon185/65 R15

Rozmiary według wykresu - zewnętrznea) długość (mm)4030b) szerokość (mm)1720c) wysokość (mm)1473d) rozstaw osi (mm)2540