Droga Peugeota do klasy SUV była – nomen omen – bardzo wyboista. Konstrukcje typu 4007 czy 4008 to tylko rebrending Mitsubishi, crossover 3008 I generacji nie wypadł najlepiej. Firma nie poddała się jednak i wprowadziła nareszcie własne modele, bardzo szybko zbudowano całą gamę rozmiarową: 2008, 3008 i 5008. Mieliśmy okazję testować model pośredni ze słabszym dieslem (1.6/120 KM), ale za to z automatyczną skrzynią i bogatym pakietem wyposażeniowym Allure. Taki zestaw (kosztujący 127 400 zł) bardzo przypadł nam do gustu. Ale po kolei.
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi - wygląda efektownie
Sylwetka „3008” przyciąga uwagę - ma ciekawe, nowoczesne linie. Jednak auto jeszcze bardziej interesujące okazuje się po zajęciu miejsca za kierownicą. Prowadzący początkowo może czuć się przytłoczony rozbudowaną deską rozdzielczą, ale szybko i łatwo się odnajduje. Peugeot zaskakuje innowacyjnością rozwiązań i ich stylem: seryjnie ma i-Cockpit (czyli zegary wyświetlane na monitorze) umie- szczony nad kierownicą oraz duży monitor dodatkowy na środku konsoli. Całość uzupełniono takimi elementami jak stylowe przełączniki „fortepianowe”.
Nie ma jakichkolwiek problemów z czytelnością wskaźników czy obsługą przełączników. Co równie ważne: nie mamy zastrzeżeń do jakości materiałów i montażu. Oczywiście nie każdemu się takie coś spodoba, ale to bez wątpienia jedno z najciekawszych wnętrz we współczesnych SUV-ach!
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi - dopracowane wnętrze
Czy ciekawe zabiegi stylistyczne nie odbiły się na funkcjonalności wnętrza. Długość zewnętrzna to 4447 mm, co pozwala liczyć już na zabranie całej rodziny i bagażu. Pod względem pojemności kokpitu 3008 nie jest prymusem, lecz także nie postawimy mu zbyt wielu zarzutów – z tyłu wygodnie zasiądą dwie osoby, jedyny problem to nisko położone siedzisko kanapy – zapewne konstruktorzy chcieli zabezpieczyć odpowiednią ilość miejsca nad głowami, ale nie każdemu może odpowiadać pozycja nóg.
Bagażnik oferuje imponujące 520 l, ale uważajcie, bo to pojemność maksymalna. Zmniejszy się, gdy zamówicie koło zapasowe w miejsce zestawu naprawczego oraz gdy przestawicie podwójną podłogę w górne położenie, równające podłogę po złożeniu oparcia kanapy.
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi - SUV bez 4x4
Przed jazdą zastanawialiśmy się czy SUV bez napędu 4x4 ma sens? Praktyka ostatnich lat pokazuje, że z pewnością nie jest to element oczekiwany przez większość nabywców. Peugeot proponuje pakiet Advanced Grip Control (w naszej odmianie wymagał dopłaty 1400 zł) – ma on ułatwiać jazdę po śliskich nawierzchniach. Wykorzystuje różne elektroniczne „triki” i ma 5 trybów jazdy: Śnieg, Off-Road, Piasek, ESP off, ESP standard. Czy się sprawdza? Na pewno nie zastąpi dobrego napędu 4x4, ale z pewnością ułatwi opuszczenie niejednej śnieżnej pułapki.
Dodajmy tylko, że diesel 1.6 to dla większości kierowców w zupełności wystarczający napęd – na co dzień poruszamy się naprawdę sprawnie. Spalanie? Spokojna podróż pozamiejska z kompletem pasażerów na pokładzie powinna zakończyć się wynikiem na poziomie 5,5 l/100 km.
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1560 cm3, R4, turbodiesel |
Moc | 120 KM przy 3500 obr./min |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa automatyczna/przedni |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,4 l/100 km |
Cena (Allure) | 127 400 zł |