Tym razem postanowiliśmy sprawdzić, jakim samochodem można się najwygodniej poruszać w zatłoczonych miastach. Do naszego porównania stanęły dobrze znane już modele Kia Picanto i VW up! oraz tegoroczna nowość – Citroën C1 drugiej generacji.

Bohaterowie testu występują z 3-cylindrowymi silnikami benzynowymi o mocy 69 KM w Kii i Citroënie oraz 75 KM w Volkswagenie.

W każdym przypadku z jednostką napędową współpracuje 5-biegowa skrzynia manualna. Zdecydowaliśmy również, że sprawdzimy modele z 3-drzwiowymi nadwoziami, a zatem mamy do czynienia z prawdziwymi autami służącymi przede wszystkim do jazdy na krótkim dystansie w mieście. Są to najczęściej propozycje dla kierowców samotnie podróżujących, a nie dla rodziców odwożących pociechy do szkoły.

Nie oznacza to oczywiście, że skupiliśmy się wyłącznie na możliwości sprawnego przemieszczania się w mieście lub na oszczędności silników, a zlekceważyliśmy przestronność wnętrz, pojemność bagażnika czy dynamikę jednostek napędowych.

Pierwsze wrażenia pokazały, że ze względu na łatwość manewrowania i niskie koszty eksploatacji każdy z bohaterów zasłużył na pochwały. Jednak w kwestii dynamiki nie jest już tak idealnie. Co ciekawe, to wcale nie najmocniejszy Volkswagen UP1 daje największą frajdę podczas prób dynamicznej jazdy, lecz Citroen C1, bo „setkę” uzyskuje po 13,4 s. Na drugim końcu znalazło się Picanto, które tę szybkość osiąga po 15,3 s.

Kierowcy liczący na przestronne wnętrze powinni zainteresować się Kią Picanto lub Volkswagenem UP!, a tych, którzy czasem potrzebują sporo miejsca w kufrze, ucieszy UP! z 251-litrowym bagażnikiem.

W porównaniach małych samochodów niezwykle istotnym czynnikiem jest cena zakupu. W każdym przypadku do zestawienia wybraliśmy topowe specyfikacje sprzedawane z danym silnikiem. Jednak spokojnie, nie oznacza to wcale, że testowane maluchy są zbyt drogie jak na tę klasę pojazdów. Wprawdzie każdy już przed doposażeniem kosztuje ponad 40 000 zł, ale z drugiej strony na pokładzie żadnego z nich nie brakuje elektrycznie sterowanych szyb, radioodtwarzacza, a nawet klimatyzacji.

Gdyby elementy tego typu dokupywać do uboższych odmian, wówczas okazałoby się to nieopłacalne. Stąd nasza decyzja o wyborze najbogatszych wersji wyposażeniowych. Przed doliczeniem cen opcji najdroższy, ale też najlepiej wyposażony w zakresie komfortu, okazał się Volkswagen UP!. Z kolei po wyrównaniu poziomu wyposażenia liderką pod względem ceny została Kia Picanto. W przypadku Picanto jest jeszcze jedna istotna zaleta: 7-letnia gwarancja. Pozostałe modele mają tylko 2-letnią ochronę na mechanikę.

Podsumowanie - zasłużone zwycięstwo Kii Picanto

To prawda, że Kia Picanto wygrała w dużej mierze dzięki długiemu okresowi gwarancji i niskiej cenie, ale przecież w przypadku małych aut koszty zakupu i utrzymania są bardzo ważne. Podoba mi się również wystarczająca przestronność jak na pojazd o tej wielkości oraz fotele, które są wygodniejsze od tych w Volkswagenie UP! – do tej pory uważałem, że to niemiecki maluch ma jedne z lepszych siedzeń w tej klasie samochodów. Poza tym podoba mi się atrakcyjna stylistyka wnętrza Kii Picanto.

Kia Picanto, Volkswagen UP!, Citroen C1 - Dane techniczne

Dane techniczne Kia Picanto Volkswagen UP! Citroen C1
Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R3/12 benz./R3/12 benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk wielopunktowy wtrysk wielopunktowy wtrysk wielopunktowy
Pojemność skokowa (cm3) 998 999 998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 69/6200 75/6200 69/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 95/3500 95/3000 95/4300
Prędkość maksymalna (km/h) 153 172 160
Skrzynia biegów man. 5 man. 5 man. 5
Napęd przedni przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/b tw/b
Pojemność bagażnika (l) 200-870 251-951 196-780
Opony testowanego auta 165/60 R 14 185/55 R 15 165/65 R 14
Pojemność zbiornika paliwa (l) 35 35 35
Emisja CO2 (g/km) 99 99 95
Dł./szer./wys. (mm) 3595/1595/1480 3540/1641/1489 3466/1615/1460