• Jaguar jest cięższy aż o 140 kg
  • Volvo sprintuje do 100 km/h o ponad sekundę szybciej
  • suma mocy w tym porównaniu to prawie 500 KM

Wielkie imię budzi duże oczekiwania. Tyczy się to zarówno arystokracji i elit finansowych jak i czterech kółek. Kiedy nobliwi Szwedzi z Volvo i szlachetni Brytyjczycy z Jaguara prezentują swoje nowe SUV-y, nie oszczędzimy im naszej twardej szkoły testowej. Badamy je dokładnie i pytamy: czy XC40 i E-Pace dają swoim rodzicom powody do dumy?

Kiedy auta wyglądają tak dobrze, jak Ci dwaj, wówczas można stracić dla nich głowę. Mierzą poręczne 4,40 m długości, mają krótkie zwisy – w kategorii flirtu panuje remis, tu decyduje osobisty gust. Inaczej wygląda sprawa we wnętrzach tych blaszanych piękności. Kierowca w obu modelach siada wygodnie, nawet jeśli mierzy 2 m wzrostu. Jednak w Jaguarze siedzi się niżej nad podłogą i przez to przyjemniej.

W Volvo co i rusz próbujesz coś przestawić w fotelu, by wreszcie z rozczarowaniem stwierdzić, że dojechałeś już do najniższego „piętra”. Oba SUV-y stawiają na obsługę przez dotyk. Jaguar funduje nam jeszcze kilka pokręteł do kontrolowania klimatyzacji, ale w Volvo reguluje się ją dotykowo. Szkoda – dotykowe ekrany sprawdzają się w tabletach, z których korzystamy na domowej kanapie, ale niekoniecznie w samochodzie, podczas jazdy, na zatłoczonych drogach.

Także na tylnej kanapie Brytyjczyk oferuje wyższy komfort. W szwedzkim SUV-ie kanapa jest umieszczona nisko nad podłogą i ma niemal pionowo ustawione oparcie. Za to do Jaguara trudniej się wsiada. Bardziej płaski dach i węższy otwór drzwiowy wymagają od podróżnych nieco gibkości. Choć bagażnik Jaguara mieści domyślnie o 100 l więcej niż Volvo to po złożeniu foteli to XC40 może się pochwalić o 100 l pojemniejszym kufrem.

Volvo i Jaguar podstawiły nam do testu swoje SUV-y w wypasionych wersjach: 250 benzynowych koni, napęd na 4 koła, automatyczne przekładnie. Oczywiście, że większość klientów będzie pewnie wolała diesle z mniejszą mocą. Ale w tym przypadku będziemy się poruszać w lidze GTI. Jednostka T5 w Volvo wypuszcza do kół moc 247 KM i zostawia mocniejszego o 2 KM Jaguara z tyłu. XC40 z lekkością sprintuje w 6,5 s 0-100 km/h podczas gdy Jaguar jeszcze przepina się przez swoje 9 biegów i osiąga „setkę” dopiero 1,1 s później.

Później różnice już tylko rosną. Podczas gdy Szwed umiejętnie sortuje swoje 8 biegów i osiąga 200 km/h po 32,3 s, E-Pace przy swoim dobitnym sportowym tonie silnika robi to w 43,1 s. W obliczu mocy silnika jest to nieco rozczarowujące. Ale takie są skutki nadwagi. Nasza waga pokazała aż 1869 kg masy gdy postawiliśmy na niej Jaguara. Volvo, też nielekkie, waży jednak o 140 kg mniej.

Zaleta napędu Jaguara: system start-stop pracuje bez szarpnięć. Po postoju na światłach jednostka o oznaczeniu P250 budzi się ponownie do życia bez zawahań. Volvo jest dalekie od tego. Tutaj każdej automatycznej aktywacji jednostki towarzyszy delikatne popchnięcie samochodu.

Szwed nie poprzestaje jednak na tym i pozwala sobie także podczas jazdy rozdzielać przyjazne kuksańce. Rzadko udaje mu się elegancko pokonać dziury w miejskich asfaltach. Z szykownymi, ale obniżającymi komfort, 19-calowymi kołami, Volvo pokonuje uskoki jezdni sztywno i ze stuknięciem. Poza miastem XC40 wykazuje lepsze maniery.

Jaguar uczył się ich od dziecka. Mimo 19-calowych kół ma bardziej harmonijnie zestrojone zawieszenie. Brytyjczyk reaguje na niedoskonałości drogi bardziej spokojnie. A teraz pora na wyniki pomiarów drogowych, w tym spalania, wymiary kabin, ceny i specyfikacje!

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

Jaguar Volvo
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s 2,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s 6,5 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 12,6/20,0 s 10,5/16,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,3 s 3,5 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 5,4 s 4,3 s
Masa rzeczywista/ładowność 1869/531 kg 1729/491 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,5 m 11,7/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 37,8 m 37,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 36,4 m 36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 11,9 l/100 km 10,9 l/100 km
Zasięg 580 km 490 km

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

Jaguar E-Pace Volvo XC40
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1145 1140
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1515 1470
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1000 1020
Zakres regulacji fotela (mm) 215 240
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 730 725
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1450 1440
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 960 975
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 360 335

*indeks miejsca na nogi z tyłu to odległość od oparcia kanapy do oparcia fotela kierowcy, który wcześniej odsunięto o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście)

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - dane katalogowe (nieoceniane poza pojemnościami bagażników):

E-Pace XC40
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1998 1969
Moc maksymalna (KM/obr./min) 249/5500 247/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 365/1200-4500 350/1800-4800
Prędkość maksymalna (km/h) 230 230
Skrzynia biegów automatyczna, 9-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 577-1234 460-1336
Pojemność zbiornika paliwa (l) 69 54
Marka i model opon testowanego auta Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 Continental PremiumContact 6
Rozmiar opon testowanego auta 235/55 R 19 235/50 R 19
Emisja CO2 (g/km) 174 164

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

E-Pace XC40
Wersja 2.0 i4P AWD S T5 AWD Momentum
Airbagi czołowe/boczne przód/kurtynowe S/S/S S/S/S
Reflektory LED/przeciwmgielne S/N S/880 zł
Klimatyzacja automatyczna 1-strefowa/2-strefowa N/S S/1140 zł
System multimedialny/nawigacja S/S S/5410 zł
Bluetooth/USB/dadio cyfrowe DAB S/S/1690 zł S/S/1400 zł
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka S/S S/1140 zł
Fotochromatyczne lusterka: wewnętrzne/zewnętrzne S/S 700/1000 zł
Elektrycznie ustawiane fotele/skórzana tapicerka S/17 860 zł 4280/5540 zł (skóra + winyl)
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/4470 zł (pakiet) S/7070 zł
Czujniki deszczu/zmierzchu/el. otwierana klapa bagażnika S/S/2430 zł S/S/2230 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie S/S S/1920 zł
Kamera cofania/kluczyk zbliżeniowy/asystent parkowania S/3120 zł/S 2100/1970/3010 zł
Podgrzewane fotele przednie/kierownica 1820/3250 zł 1140/1010 zł
Aktywne zawieszenie/wirtualny kokpit 5290/3380 zł 3880 zł/S
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu S/S S/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania 4470 zł (pakiet)/S 2530 zł za obie opcje
Czujnik uwagi kierowcy/skaner znaków drogowych S/S S/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 4080/5770 zł (19-cal.) 3000 zł/2750 zł (19-cal.)

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane):

E-Pace XC40
Cena podstawowa 204 200 zł 185 400 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 10 lat 12 lat
Przeglądy co 26 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 244 740 zł 231 640 zł

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - punkty i specyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. Jaguar Volvo
Przestronność z przodu 40 33 33
Przestronność z tyłu 30 22 21
Pojemność bagażnika 25 23 21
Ładowność 15 13 12
Widoczność 20 16 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 27
Ergonomia obsługi 20 14 14
Jakość wykończenia 20 18 17
Suma punktów 200 167 161
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Jaguar Volvo
Przyspieszenie 25 21 23
Elastyczność 25 23 25
Poziom hałasu 15 12 10
Skrzynia biegów 15 14 14
Zachowanie na drodze 30 26 27
Komfort jazdy 30 26 25
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 3 3
Skuteczność hamulców 40 34 34
Suma punktów 200 172 175
Koszty Maks. pkt. Jaguar Volvo
Cena po doposażeniu 50 18 20
Zużycie paliwa 30 15 17
Wyposażenie – komfort 40 30 29
Wyp. – bezpieczeństwo 30 21 22
Ubezpieczenia 10 4 4
Gwarancja 15 10 8
Przeglądy 10 9 10
Suma punktów 185 107 110
Wynik końcowy 585 446 446
Miejsce w teście  1. 1.

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - spalanie fabryczne kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana):

Foto: Auto Świat

W przypadku kompaktowych SUV-ów rzadko mamy okazję oglądać tak wysokie zużycie paliwa. W dodatku oba samochody spaliły podczas naszego testu o ponad połowę więcej niż obiecują ich producenci! Jeżeli ktoś lubi bardzo mocno wciskać gaz, w przypadku Volvo bez trudu osiągnie 17 l/100 km, a w Jaguarze nawet 19 l/100 km. Diesle palą mniej...

Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - podsumowanie:

Witamy nowych graczy w klasie kompaktowych SUV-ów! Mimo że ten segment rynku był już wcześniej bardzo różnorodny, Jaguar i Volvo pokazały, że nadal można zaproponować coś nowego i interesującego.

Nasze porównanie, poza mocnymi i tymi słabszymi stronami obu samochodów, pokazało także, iż moc to nie wszystko: mimo bardzo podobnych parametrów napędu oba samochody wykazują różny temperament. Co "zjada" konie u Jaguara? Na pewno masa. I dopracowanie elementów układu napędowego.

Którego SUV-a byście wybrali? Zapraszamy do komentowania.