- Jaguar jest cięższy aż o 140 kg
- Volvo sprintuje do 100 km/h o ponad sekundę szybciej
- suma mocy w tym porównaniu to prawie 500 KM
Wielkie imię budzi duże oczekiwania. Tyczy się to zarówno arystokracji i elit finansowych jak i czterech kółek. Kiedy nobliwi Szwedzi z Volvo i szlachetni Brytyjczycy z Jaguara prezentują swoje nowe SUV-y, nie oszczędzimy im naszej twardej szkoły testowej. Badamy je dokładnie i pytamy: czy XC40 i E-Pace dają swoim rodzicom powody do dumy?
Kiedy auta wyglądają tak dobrze, jak Ci dwaj, wówczas można stracić dla nich głowę. Mierzą poręczne 4,40 m długości, mają krótkie zwisy – w kategorii flirtu panuje remis, tu decyduje osobisty gust. Inaczej wygląda sprawa we wnętrzach tych blaszanych piękności. Kierowca w obu modelach siada wygodnie, nawet jeśli mierzy 2 m wzrostu. Jednak w Jaguarze siedzi się niżej nad podłogą i przez to przyjemniej.
W Volvo co i rusz próbujesz coś przestawić w fotelu, by wreszcie z rozczarowaniem stwierdzić, że dojechałeś już do najniższego „piętra”. Oba SUV-y stawiają na obsługę przez dotyk. Jaguar funduje nam jeszcze kilka pokręteł do kontrolowania klimatyzacji, ale w Volvo reguluje się ją dotykowo. Szkoda – dotykowe ekrany sprawdzają się w tabletach, z których korzystamy na domowej kanapie, ale niekoniecznie w samochodzie, podczas jazdy, na zatłoczonych drogach.
Także na tylnej kanapie Brytyjczyk oferuje wyższy komfort. W szwedzkim SUV-ie kanapa jest umieszczona nisko nad podłogą i ma niemal pionowo ustawione oparcie. Za to do Jaguara trudniej się wsiada. Bardziej płaski dach i węższy otwór drzwiowy wymagają od podróżnych nieco gibkości. Choć bagażnik Jaguara mieści domyślnie o 100 l więcej niż Volvo to po złożeniu foteli to XC40 może się pochwalić o 100 l pojemniejszym kufrem.
Volvo i Jaguar podstawiły nam do testu swoje SUV-y w wypasionych wersjach: 250 benzynowych koni, napęd na 4 koła, automatyczne przekładnie. Oczywiście, że większość klientów będzie pewnie wolała diesle z mniejszą mocą. Ale w tym przypadku będziemy się poruszać w lidze GTI. Jednostka T5 w Volvo wypuszcza do kół moc 247 KM i zostawia mocniejszego o 2 KM Jaguara z tyłu. XC40 z lekkością sprintuje w 6,5 s 0-100 km/h podczas gdy Jaguar jeszcze przepina się przez swoje 9 biegów i osiąga „setkę” dopiero 1,1 s później.
Później różnice już tylko rosną. Podczas gdy Szwed umiejętnie sortuje swoje 8 biegów i osiąga 200 km/h po 32,3 s, E-Pace przy swoim dobitnym sportowym tonie silnika robi to w 43,1 s. W obliczu mocy silnika jest to nieco rozczarowujące. Ale takie są skutki nadwagi. Nasza waga pokazała aż 1869 kg masy gdy postawiliśmy na niej Jaguara. Volvo, też nielekkie, waży jednak o 140 kg mniej.
Zaleta napędu Jaguara: system start-stop pracuje bez szarpnięć. Po postoju na światłach jednostka o oznaczeniu P250 budzi się ponownie do życia bez zawahań. Volvo jest dalekie od tego. Tutaj każdej automatycznej aktywacji jednostki towarzyszy delikatne popchnięcie samochodu.
Szwed nie poprzestaje jednak na tym i pozwala sobie także podczas jazdy rozdzielać przyjazne kuksańce. Rzadko udaje mu się elegancko pokonać dziury w miejskich asfaltach. Z szykownymi, ale obniżającymi komfort, 19-calowymi kołami, Volvo pokonuje uskoki jezdni sztywno i ze stuknięciem. Poza miastem XC40 wykazuje lepsze maniery.
Jaguar uczył się ich od dziecka. Mimo 19-calowych kół ma bardziej harmonijnie zestrojone zawieszenie. Brytyjczyk reaguje na niedoskonałości drogi bardziej spokojnie. A teraz pora na wyniki pomiarów drogowych, w tym spalania, wymiary kabin, ceny i specyfikacje!
Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
Jaguar | Volvo | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s | 2,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s | 6,5 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h | 12,6/20,0 s | 10,5/16,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,3 s | 3,5 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 5,4 s | 4,3 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1869/531 kg | 1729/491 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,5 m | 11,7/11,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,8 m | 37,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 36,4 m | 36,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 68 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 11,9 l/100 km | 10,9 l/100 km |
Zasięg | 580 km | 490 km |
Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - zmierzone wymiary kabin (oceniane):
Jaguar E-Pace | Volvo XC40 | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1145 | 1140 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1515 | 1470 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1000 | 1020 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 215 | 240 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 730 | 725 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1450 | 1440 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 960 | 975 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 360 | 335 |
*indeks miejsca na nogi z tyłu to odległość od oparcia kanapy do oparcia fotela kierowcy, który wcześniej odsunięto o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście)
Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - dane katalogowe (nieoceniane poza pojemnościami bagażników):
E-Pace | XC40 | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 1969 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 249/5500 | 247/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 365/1200-4500 | 350/1800-4800 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 | 230 |
Skrzynia biegów | automatyczna, 9-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 577-1234 | 460-1336 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 69 | 54 |
Marka i model opon testowanego auta | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 | Continental PremiumContact 6 |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/55 R 19 | 235/50 R 19 |
Emisja CO2 (g/km) | 174 | 164 |
Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
E-Pace | XC40 | |
Wersja | 2.0 i4P AWD S | T5 AWD Momentum |
Airbagi czołowe/boczne przód/kurtynowe | S/S/S | S/S/S |
Reflektory LED/przeciwmgielne | S/N | S/880 zł |
Klimatyzacja automatyczna 1-strefowa/2-strefowa | N/S | S/1140 zł |
System multimedialny/nawigacja | S/S | S/5410 zł |
Bluetooth/USB/dadio cyfrowe DAB | S/S/1690 zł | S/S/1400 zł |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka | S/S | S/1140 zł |
Fotochromatyczne lusterka: wewnętrzne/zewnętrzne | S/S | 700/1000 zł |
Elektrycznie ustawiane fotele/skórzana tapicerka | S/17 860 zł | 4280/5540 zł (skóra + winyl) |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/4470 zł (pakiet) | S/7070 zł |
Czujniki deszczu/zmierzchu/el. otwierana klapa bagażnika | S/S/2430 zł | S/S/2230 zł |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/S | S/1920 zł |
Kamera cofania/kluczyk zbliżeniowy/asystent parkowania | S/3120 zł/S | 2100/1970/3010 zł |
Podgrzewane fotele przednie/kierownica | 1820/3250 zł | 1140/1010 zł |
Aktywne zawieszenie/wirtualny kokpit | 5290/3380 zł | 3880 zł/S |
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu | S/S | S/S |
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania | 4470 zł (pakiet)/S | 2530 zł za obie opcje |
Czujnik uwagi kierowcy/skaner znaków drogowych | S/S | S/S |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 4080/5770 zł (19-cal.) | 3000 zł/2750 zł (19-cal.) |
Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane):
E-Pace | XC40 | |
Cena podstawowa | 204 200 zł | 185 400 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 10 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 26 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 244 740 zł | 231 640 zł |
Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - punkty i specyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt. | Jaguar | Volvo |
Przestronność z przodu | 40 | 33 | 33 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 21 |
Pojemność bagażnika | 25 | 23 | 21 |
Ładowność | 15 | 13 | 12 |
Widoczność | 20 | 16 | 16 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 17 |
Suma punktów | 200 | 167 | 161 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Jaguar | Volvo |
Przyspieszenie | 25 | 21 | 23 |
Elastyczność | 25 | 23 | 25 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 34 | 34 |
Suma punktów | 200 | 172 | 175 |
Koszty | Maks. pkt. | Jaguar | Volvo |
Cena po doposażeniu | 50 | 18 | 20 |
Zużycie paliwa | 30 | 15 | 17 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 30 | 29 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 21 | 22 |
Ubezpieczenia | 10 | 4 | 4 |
Gwarancja | 15 | 10 | 8 |
Przeglądy | 10 | 9 | 10 |
Suma punktów | 185 | 107 | 110 |
Wynik końcowy | 585 | 446 | 446 |
Miejsce w teście | 1. | 1. |
Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - spalanie fabryczne kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana):
W przypadku kompaktowych SUV-ów rzadko mamy okazję oglądać tak wysokie zużycie paliwa. W dodatku oba samochody spaliły podczas naszego testu o ponad połowę więcej niż obiecują ich producenci! Jeżeli ktoś lubi bardzo mocno wciskać gaz, w przypadku Volvo bez trudu osiągnie 17 l/100 km, a w Jaguarze nawet 19 l/100 km. Diesle palą mniej...
Jaguar E-Pace i4P i Volvo XC40 T5 - podsumowanie:
Witamy nowych graczy w klasie kompaktowych SUV-ów! Mimo że ten segment rynku był już wcześniej bardzo różnorodny, Jaguar i Volvo pokazały, że nadal można zaproponować coś nowego i interesującego.
Nasze porównanie, poza mocnymi i tymi słabszymi stronami obu samochodów, pokazało także, iż moc to nie wszystko: mimo bardzo podobnych parametrów napędu oba samochody wykazują różny temperament. Co "zjada" konie u Jaguara? Na pewno masa. I dopracowanie elementów układu napędowego.
Którego SUV-a byście wybrali? Zapraszamy do komentowania.