Samochody typu kombi nie mają dziś łatwego życia. Producenci prześcigają się w zaskakiwaniu przeróżnymi mieszańcami, mającymi łączyć pożądane cechy z różnych klas. Na szczęście dla kombiaków powstają przy tym wynalazki, które po części przeczą swej funkcji. A to „terenówki” z przednim napędem, a to vany tak małe, że trudno do nich zapakować rodzinę. Ewentualnie czterodrzwiowe limuzyny udające coupé, w których nie da się wysiedzieć na tylnej kanapie, bo trzeba by było podróżować z pochyloną głową.

Między innymi dlatego warto przypominać, jakim dobrodziejstwem jest duże, komfortowe, pakowne, rodzinne kombi. Wszyscy pretendenci do najwyższego podium spełniają te kryteria stawiane wszechstronnym, wygodnym, dużym pojazdom rodzinnym. Tyle że nasza redakcyjna lupa bez trudu pozwoliła wychwycić szczegóły, które odróżniają prezentowane samochody.

Gdy stawka zawodników jest dystyngowana, nie chodzi o typowanie na zasadzie „dobry-zły”. To porównanie jest po to, żeby ocenić właściwości jezdne, przestronność, ergonomię i wyciszenie kabin, dynamikę silników, doskonałość układów jezdnych i hamulcowych, a na koniec – oszacować, w salonie której marki najlepiej wydamy pieniądze.

Niestety, dwa auta w teście mają pod maskami silniki 2.0 TDI. Nie wiadomo, czy akurat te egzemplarze wyposażono w nieetyczne oprogramowanie, które jest obecnie powodem ogromnych kłopotów Volkswagena. Jeśli jednak odpowiedź byłaby twierdząca, to entuzjazm klientów, szturmujących dotąd salony VW i Skody, zapewne szybko zniknie.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCI

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - osiągi, spalanie, wymiary, dane techniczne

Ten Ford sprawia imponujące wrażenie! Ze swymi 4,87 m długości o 10 cm przerasta Passata. Ale nie do końca przekłada się to na obszerność wnętrza. Z przodu Mondeo znakomicie trzyma fason w tej konkurencji, ale z tyłu Passat, a tym bardziej Skoda, są znacznie obszerniejsze.

Poza tym mimo swej wielkości Ford ma najmniejszy bagażnik – od 525 do 1630 l. Patrząc z boku na to ogromne auto, naprawdę trudno w to uwierzyć i domyślić się, gdzie projektanci Forda zmarnowali tyle miejsca. Powodów do zmartwień z pewnością nie przysporzy ładowność: 582 kg to najwięcej w porównaniu.

Całkiem przyzwoity jest też dwulitrowy diesel o mocy 150 KM, który pracuje z wysoką kulturą i nie jest też głośny. Tak jak VW i Skoda, także Ford ma elektronicznie sterowane amortyzatory, ale tylko w trybie Sport jeździ tak przyjemnie zwinnie, jakbyśmy tego oczekiwali. Po wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalami Mondeo ceną dogoniło kosztownego Passata. Taka sytuacja.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCI - plusy: Szykowne kombi o imponującej prezencji, udany układ jezdny, bardzo skuteczne hamulce, wystarczające osiągi.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCI - minusy: W odniesieniu do wielkości samochodu przeciętna przestronność na tylnej kanapie, bagażnik najmniejszy w porównaniu.

Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDI

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - osiągi, spalanie, wymiary, dane techniczne

Hyundai i40 doczekał się nowego makijażu – grill kojarzy nam się teraz trochę z Audi, a całość sprawia wrażenie wszechogarniającej dynamiki. W kwestii przestrzeni we wnętrzu niby nie jest źle, ale... Passat, a przede wszystkim Superb, oferują z tyłu znacznie więcej miejsca.

Jako jedyny w porównaniu Hyundai ma regulowane oparcie tylnej kanapy, także bagażnik auta nie daje powodów do narzekania, gdyż pomieści od 553 do 1719 litrów. Przyzwyczajenia wymaga manewrowanie tyłem, ze względu na bardzo kompleksowo wystylizowaną bryłę tej części nadwozia, z przesuniętymi do przodu słupkami i mocno pochyloną szybą.

Diesel o pojemności 1,7 litra i mocy 141 KM jest najmniejszy w porównaniu i to niestety się czuje – silnik czasem sprawia wrażenie nieco ospałego. A czułemu na nierówności, ciastowatemu układowi kierowniczemu i nie zawsze subtelnemu zawieszeniu brakuje szlifu. Natomiast w tym towarzystwie ogromnym atutem Hyundaia pozostaje 5-letnia gwarancja, która pozwala właścicielowi na komfortowy, spokojny sen.

Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDI - plusy: i40 robi wrażenie dynamiczną stylistyką i kompletnym wyposażeniem z zakresu komfortu. Do tego 5-letnia gwarancja!

Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDI - plusy: Hyundai na pewno nie jest złym autem, ale każdy z rywali w tym porównaniu robi coś lepiej niż i40. Silnikowi czasem brakuje wigoru.

Skoda Superb Combi 2.0 TDI

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - osiągi, spalanie, wymiary, dane techniczne

Superb może się podobać. To kombi to naprawdę klasa! To samo tyczy się klarownego, pozbawionego udziwnień kokpitu, którego obsługa jest bezproblemowa. Z oferowaną we wnętrzu przestrzenią Skoda ucieka daleko do przodu – obszerniej z tyłu nie jest w żadnym z konkurentów.

Także przestrzeń bagażowa (od 660 do 1950 l) okazuje się największa w porównaniu, do tego bagażnik ma podwójną podłogę ze sprytniejszym mechanizmem jej przestawiania niż w Volkswagenie. Oczywiście, dostępne jest też zdalne otwieranie tylnej klapy. Minusy? Ze swoimi 491 kilogramami ładowności Superb zajmuje w tej kategorii ostatnie miejsce.

Jednak za typowe dla Skody detale auto można szybko polubić: parasolka w drzwiach, wyjmowana latarka w bagażniku czy skrobaczka do szronu. Dwulitrowe TDI jest z oczywistych względów takie samo jak w VW, a osiągi ma bardzo podobne. Okazało się jednak, że wyciszenie w Skodzie jest nieco gorsze. I tak jak VW, również Skoda ma adaptacyjne zawieszenie, tyle że w Passacie nieco delikatniej je zestrojono. Mówimy o niuansach, bo zasadniczo zawieszenie Skody zachowuje się tak, jak należy.

Skoda Superb Combi 2.0 TDI - plusy: Nowoczesny design, klarowny kokpit, zaskakująca przestronność, niskie spalanie, świetne właściwości jezdne.

Skoda Superb Combi 2.0 TDI - minusy: Cena bardzo bogato wyposażonej wersji L&K jest wysoka, a 491 kg ładowności nieco rozczarowuje w tak ogromnym samochodzie.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - osiągi, spalanie, wymiary, dane techniczne

A może jednak Passat? Różnice punktowe w przypadku Skody i VW są minimalne. Pod względem przestronności z tyłu na prowadzenie wysuwa się Superb, ale nie można przez to powiedzieć, że w Passacie jest ciasno. Do tego dochodzą bardzo staranne wykończenie i wzorowa ergonomia.

Także w przypadku bagażników Passat musi uznać wyższość Superba – 650-1780 l kontra 660-1950 l. Tak jak Skoda, VW ma również podwójną, regulowaną na wysokość podłogę bagażnika i zdalnie otwieraną tylną klapę, do tego ładowność niemieckiego auta jest o 40 kg wyższa.

Dwulitrowe TDI żywo reaguje na gaz i jedwabiście przy tym pracuje (jak w Skodzie), ale jest trochę cichsze. Wyposażony w adaptacyjne amortyzatory DCC i progresywny układ kierowniczy Passat jeździ poręczniej niż Superb i bardziej komfortowo resoruje nierówności. Układ DCC reaguje z większym wyczuciem, a różnice w prowadzeniu w trybie Sport i Comfort są wyraźniejsze.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI - plusy: Nieprzesadnie duże, ale za to przestronne kombi o wysokim poziomie komfortu, ciche, oszczędne i dopracowane.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI - minusy: Gdybyśmy musieli ponarzekać, to zażyczylibyśmy sobie bardziej wyważonych cen, gwarancja też mogłaby być dłuższa.

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - dane techniczne

Skoda Volkswagen Ford Hyundai
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail common rail common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1968 1997 1685
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/3500 150/3500 150/3750 141/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 340/1750 340/1750 350/1750 340/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 218 218 210 200
Skrzynia biegów man. 6 man. 6 man. 6 man. 6
Napęd przedni przedni przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 660-1950 650-1780 525-1630 553-1719
Opony testowanego auta 235/45 R 18 235/45 R 18 235/40 R 19 225/45 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l) 66 66 62 70
Emisja CO2 (g/km) 106 107 117 120
Dł./szer./wys. (mm) 4856/1864/1477 4767/1832/1477 4867/1852/1501 4775/1815/1470

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych

Superb Passat Mondeo i40
Przyspieszenie0-50 km/h 3,5 s 3,5 s 3,5 s 3,5 s
0-100 km/h 9,4 s 9,4 s 10,2 s 10,4 s
0-130 km/h 15,9 s 15,9 s 17,6 s 18,1 s
Elastyczność60-100 km/h (4. bieg) 7,3 s 7,0 s 8,4 s 7,0 s
80-120 km/h (6. bieg) 14,3 s 14,3 s 16,2 s 15,3 s
Masa rzeczywista/ładowność 1579/491 kg 1540/530 kg 1748/582 kg 1621/509 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc. 58/42 proc. 59/41 proc. 57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,5/11,8 m 11,6/11,6 m 11,8/11,8 m 11,6/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,0 m 34,8 m 34,7 m 34,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,9 m 35,3 m 34,6 m 35,1 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 57 dB (A) 56 dB (A) 57 dB (A) 59 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A) 64 dB (A) 65 dB (A) 66 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A) 69 dB (A) 69 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 5,4 l/100 km 5,5 l/100 km 6,1 l/100 km 6,0 l/100 km
Zasięg 1220 km 1200 km 1010 km 1160 km

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - wymiary kabin

Superb Passat Mondeo i40
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1180 1180 1150 1155
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1525 1530 1540 1500
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1010 1010 1010 1005
Zakres regulacji fotela (mm) 255 225 260 215
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 830 805 760 790
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1520 1520 1540 1465
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 975 1010 950 965
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 360 350 360 340

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - wyposażenie

Superb Passat Mondeo i40
Wersja Combi 2.0 TDI Laurin & Klement Variant 2.0 TDI Highline Kombi 2.0 TDCi Titanium Wagon 1.7 CRDi Premium
Airbagi czołowe kierowcy/pasażera S/S S/S S/S S/S
Boczne poduszki powietrzne S S S S
Airbag kolanowy S N S S
Kurtyny powietrzne S S S S
System stabilizacji jazdy ESP S S S S
Światła przeciwmgielne S S S S
Reflektory ksenonowe lub LED S (ksenonowe) 3390 zł1) (LED) 5500 zł4) (LED) S (ksenonowe)
Klimatyzacja man./aut. N/S N/S N/S N/S
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka S/S/S S/S/S S/S/S S/S/S
Zawieszenie adaptacyjne S 3950 zł 7950 zł5) N
Radioodtwarzacz CD/USB S/S S/S S/S S/S
Sterowanie radiem na kierownicy S S S S
Bluetooth/kamera cofania S/1600 zł S/1660 zł 1200/3400 zł S/S
Nawigacja/elektr. reg. fotel z pamięcią S/S 33901)/6410 zł 7020/11 000 zł6) S/S
Tempomat/skórzana tapicerka S/S S/S S/11 000 zł6) S/S (z przodu wentylowana)
Podgrzewane fotele przednie/tylne S/S S/1210 zł S/900 zł S/S
Elektromechaniczny hamulec postojowy S S S S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą S S 900 zł S
Monitoring martwego pola/zmęczenia S/S 4830 zł2)/S 7950 zł5)/S N/N
Asystent utrzymania pasa ruchu S 4830 zł2) S S
Czujniki parkowania p+t/deszczu S/S S/S 5500 zł4)/S S/S
Aluminiowe felgi/lakier metaliczny S/2500 zł S/2560 zł S/2300 zł S/2300 zł

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - cena, utrata wartości, gwarancja, przeglądy

Superb Passat Mondeo i40
Cena podstawowa testowanej wersji 138 400 zł 131 890 zł 117 700 zł 129 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 46,0 proc. 47,4 proc. 50,7 proc. 50,7 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 3 lata 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań wg wskazań co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 140 000 zł 158 740 zł3) 162 870 zł7) 129 900 zł

Brakujące, wybrane elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji silnikowej tak, aby wyrównać poziom wyposażenia porównywanych samochodów – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)pakiet; 2)pakiet; 3)cena obejmuje 18-calowe felgi za 3480 zł i progresywne wspomaganie układu kierowniczego za 1650 zł; 4)pakiet; 5)zawiera: inteligentny tempomat, monitorowanie martwego pola, czujniki parkowania, elektryczne fotele z pamięcią; 6)pakiet; 7)cena obejmuje 19-calowe felgi za 7300 zł.

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - spalanie fabryczne kontra testowe zużycie paliwa

Foto: Auto Świat
Porównanie: Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - spalanie fabryczne kontra wyniki testu

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - procentowa różnica między spalaniem testowym a katalogowym zużyciem paliwa

Foto: Auto Świat
Porównanie: Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - różnica między spalaniem testowym a katalogowym zużyciem paliwa

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Superb Passat Mondeo i40
Przestronność z przodu 40 37 36 37 34
Przestronność z tyłu 30 28 27 25 25
Pojemność bagażnika 25 25 25 19 20
Ładowność 15 9 11 13 10
Widoczność 20 18 18 17 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 28 25 26
Ergonomia obsługi 20 19 19 18 19
Jakość wykończenia 20 19 19 18 17
Suma punktów 200 182 183 172 167
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Superb Passat Mondeo i40
Przyspieszenie 25 12 12 10 10
Elastyczność 25 16 16 14 16
Poziom hałasu 15 13 14 13 12
Skrzynia biegów 15 14 14 14 13
Zachowanie na drodze 30 27 28 27 25
Komfort jazdy 30 28 29 27 25
Układ kierowniczy 15 14 15 14 12
Średnica zawracania 5 4 4 4 4
Skuteczność hamulców 40 34 35 36 35
Suma punktów 200 162 167 159 152
Koszty Maks. pkt. Superb Passat Mondeo i40
Cena po doposażeniu 50 34 28 27 36
Utrata wartości* 15 8 7 6 6
Zużycie paliwa 30 27 27 25 25
Wyposażenie – komfort 30 28 28 28 28
Wyp. – bezpieczeństwo 30 26 25 26 21
Ubezpieczenia 10 10 8 8 9
Gwarancja 15 8 8 10 14
Przeglądy 20 13 13 20 20
Suma punktów 200 154 144 150 159
Wynik końcowy 600 498 494 481 478
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4.

Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - podsumowanie i żółta kartka dla koncernu Volkswagena

Podsumowanie dedykujemy koncernowi VW, w którego autach wykryto nieuczciwe oprogramowanie, zaniżające emisję spalin podczas testu homologacyjnego. To nieetyczne i obrzydliwe. Nie możemy odjąć Wam za to punktów, ale... Nie róbcie tego więcej.

Jak zwykle, zapraszamy do komentowania. Najciekawsze komentarze mogą liczyć na odpowiedzi redakcji w dedykowanym artykule. Chcecie być cytowani? Piszcie!