Samochody typu kombi nie mają dziś łatwego życia. Producenci prześcigają się w zaskakiwaniu przeróżnymi mieszańcami, mającymi łączyć pożądane cechy z różnych klas. Na szczęście dla kombiaków powstają przy tym wynalazki, które po części przeczą swej funkcji. A to „terenówki” z przednim napędem, a to vany tak małe, że trudno do nich zapakować rodzinę. Ewentualnie czterodrzwiowe limuzyny udające coupé, w których nie da się wysiedzieć na tylnej kanapie, bo trzeba by było podróżować z pochyloną głową.
Między innymi dlatego warto przypominać, jakim dobrodziejstwem jest duże, komfortowe, pakowne, rodzinne kombi. Wszyscy pretendenci do najwyższego podium spełniają te kryteria stawiane wszechstronnym, wygodnym, dużym pojazdom rodzinnym. Tyle że nasza redakcyjna lupa bez trudu pozwoliła wychwycić szczegóły, które odróżniają prezentowane samochody.
Gdy stawka zawodników jest dystyngowana, nie chodzi o typowanie na zasadzie „dobry-zły”. To porównanie jest po to, żeby ocenić właściwości jezdne, przestronność, ergonomię i wyciszenie kabin, dynamikę silników, doskonałość układów jezdnych i hamulcowych, a na koniec – oszacować, w salonie której marki najlepiej wydamy pieniądze.
Niestety, dwa auta w teście mają pod maskami silniki 2.0 TDI. Nie wiadomo, czy akurat te egzemplarze wyposażono w nieetyczne oprogramowanie, które jest obecnie powodem ogromnych kłopotów Volkswagena. Jeśli jednak odpowiedź byłaby twierdząca, to entuzjazm klientów, szturmujących dotąd salony VW i Skody, zapewne szybko zniknie.
Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCI
Ten Ford sprawia imponujące wrażenie! Ze swymi 4,87 m długości o 10 cm przerasta Passata. Ale nie do końca przekłada się to na obszerność wnętrza. Z przodu Mondeo znakomicie trzyma fason w tej konkurencji, ale z tyłu Passat, a tym bardziej Skoda, są znacznie obszerniejsze.
Poza tym mimo swej wielkości Ford ma najmniejszy bagażnik – od 525 do 1630 l. Patrząc z boku na to ogromne auto, naprawdę trudno w to uwierzyć i domyślić się, gdzie projektanci Forda zmarnowali tyle miejsca. Powodów do zmartwień z pewnością nie przysporzy ładowność: 582 kg to najwięcej w porównaniu.
Całkiem przyzwoity jest też dwulitrowy diesel o mocy 150 KM, który pracuje z wysoką kulturą i nie jest też głośny. Tak jak VW i Skoda, także Ford ma elektronicznie sterowane amortyzatory, ale tylko w trybie Sport jeździ tak przyjemnie zwinnie, jakbyśmy tego oczekiwali. Po wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalami Mondeo ceną dogoniło kosztownego Passata. Taka sytuacja.
Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCI - plusy: Szykowne kombi o imponującej prezencji, udany układ jezdny, bardzo skuteczne hamulce, wystarczające osiągi.
Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCI - minusy: W odniesieniu do wielkości samochodu przeciętna przestronność na tylnej kanapie, bagażnik najmniejszy w porównaniu.
Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDI
Hyundai i40 doczekał się nowego makijażu – grill kojarzy nam się teraz trochę z Audi, a całość sprawia wrażenie wszechogarniającej dynamiki. W kwestii przestrzeni we wnętrzu niby nie jest źle, ale... Passat, a przede wszystkim Superb, oferują z tyłu znacznie więcej miejsca.
Jako jedyny w porównaniu Hyundai ma regulowane oparcie tylnej kanapy, także bagażnik auta nie daje powodów do narzekania, gdyż pomieści od 553 do 1719 litrów. Przyzwyczajenia wymaga manewrowanie tyłem, ze względu na bardzo kompleksowo wystylizowaną bryłę tej części nadwozia, z przesuniętymi do przodu słupkami i mocno pochyloną szybą.
Diesel o pojemności 1,7 litra i mocy 141 KM jest najmniejszy w porównaniu i to niestety się czuje – silnik czasem sprawia wrażenie nieco ospałego. A czułemu na nierówności, ciastowatemu układowi kierowniczemu i nie zawsze subtelnemu zawieszeniu brakuje szlifu. Natomiast w tym towarzystwie ogromnym atutem Hyundaia pozostaje 5-letnia gwarancja, która pozwala właścicielowi na komfortowy, spokojny sen.
Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDI - plusy: i40 robi wrażenie dynamiczną stylistyką i kompletnym wyposażeniem z zakresu komfortu. Do tego 5-letnia gwarancja!
Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDI - plusy: Hyundai na pewno nie jest złym autem, ale każdy z rywali w tym porównaniu robi coś lepiej niż i40. Silnikowi czasem brakuje wigoru.
Skoda Superb Combi 2.0 TDI
Superb może się podobać. To kombi to naprawdę klasa! To samo tyczy się klarownego, pozbawionego udziwnień kokpitu, którego obsługa jest bezproblemowa. Z oferowaną we wnętrzu przestrzenią Skoda ucieka daleko do przodu – obszerniej z tyłu nie jest w żadnym z konkurentów.
Także przestrzeń bagażowa (od 660 do 1950 l) okazuje się największa w porównaniu, do tego bagażnik ma podwójną podłogę ze sprytniejszym mechanizmem jej przestawiania niż w Volkswagenie. Oczywiście, dostępne jest też zdalne otwieranie tylnej klapy. Minusy? Ze swoimi 491 kilogramami ładowności Superb zajmuje w tej kategorii ostatnie miejsce.
Jednak za typowe dla Skody detale auto można szybko polubić: parasolka w drzwiach, wyjmowana latarka w bagażniku czy skrobaczka do szronu. Dwulitrowe TDI jest z oczywistych względów takie samo jak w VW, a osiągi ma bardzo podobne. Okazało się jednak, że wyciszenie w Skodzie jest nieco gorsze. I tak jak VW, również Skoda ma adaptacyjne zawieszenie, tyle że w Passacie nieco delikatniej je zestrojono. Mówimy o niuansach, bo zasadniczo zawieszenie Skody zachowuje się tak, jak należy.
Skoda Superb Combi 2.0 TDI - plusy: Nowoczesny design, klarowny kokpit, zaskakująca przestronność, niskie spalanie, świetne właściwości jezdne.
Skoda Superb Combi 2.0 TDI - minusy: Cena bardzo bogato wyposażonej wersji L&K jest wysoka, a 491 kg ładowności nieco rozczarowuje w tak ogromnym samochodzie.
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI
A może jednak Passat? Różnice punktowe w przypadku Skody i VW są minimalne. Pod względem przestronności z tyłu na prowadzenie wysuwa się Superb, ale nie można przez to powiedzieć, że w Passacie jest ciasno. Do tego dochodzą bardzo staranne wykończenie i wzorowa ergonomia.
Także w przypadku bagażników Passat musi uznać wyższość Superba – 650-1780 l kontra 660-1950 l. Tak jak Skoda, VW ma również podwójną, regulowaną na wysokość podłogę bagażnika i zdalnie otwieraną tylną klapę, do tego ładowność niemieckiego auta jest o 40 kg wyższa.
Dwulitrowe TDI żywo reaguje na gaz i jedwabiście przy tym pracuje (jak w Skodzie), ale jest trochę cichsze. Wyposażony w adaptacyjne amortyzatory DCC i progresywny układ kierowniczy Passat jeździ poręczniej niż Superb i bardziej komfortowo resoruje nierówności. Układ DCC reaguje z większym wyczuciem, a różnice w prowadzeniu w trybie Sport i Comfort są wyraźniejsze.
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI - plusy: Nieprzesadnie duże, ale za to przestronne kombi o wysokim poziomie komfortu, ciche, oszczędne i dopracowane.
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI - minusy: Gdybyśmy musieli ponarzekać, to zażyczylibyśmy sobie bardziej wyważonych cen, gwarancja też mogłaby być dłuższa.
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - dane techniczne
Skoda | Volkswagen | Ford | Hyundai | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail | common rail | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 1968 | 1997 | 1685 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/3500 | 150/3500 | 150/3750 | 141/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 340/1750 | 340/1750 | 350/1750 | 340/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 218 | 218 | 210 | 200 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 | man. 6 | man. 6 |
Napęd | przedni | przedni | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 660-1950 | 650-1780 | 525-1630 | 553-1719 |
Opony testowanego auta | 235/45 R 18 | 235/45 R 18 | 235/40 R 19 | 225/45 R 18 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 66 | 62 | 70 |
Emisja CO2 (g/km) | 106 | 107 | 117 | 120 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4856/1864/1477 | 4767/1832/1477 | 4867/1852/1501 | 4775/1815/1470 |
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych
Superb | Passat | Mondeo | i40 | |
Przyspieszenie0-50 km/h | 3,5 s | 3,5 s | 3,5 s | 3,5 s |
0-100 km/h | 9,4 s | 9,4 s | 10,2 s | 10,4 s |
0-130 km/h | 15,9 s | 15,9 s | 17,6 s | 18,1 s |
Elastyczność60-100 km/h (4. bieg) | 7,3 s | 7,0 s | 8,4 s | 7,0 s |
80-120 km/h (6. bieg) | 14,3 s | 14,3 s | 16,2 s | 15,3 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1579/491 kg | 1540/530 kg | 1748/582 kg | 1621/509 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. | 58/42 proc. | 59/41 proc. | 57/43 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,5/11,8 m | 11,6/11,6 m | 11,8/11,8 m | 11,6/11,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,0 m | 34,8 m | 34,7 m | 34,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,9 m | 35,3 m | 34,6 m | 35,1 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 57 dB (A) | 56 dB (A) | 57 dB (A) | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) | 64 dB (A) | 65 dB (A) | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) | 69 dB (A) | 69 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,4 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Zasięg | 1220 km | 1200 km | 1010 km | 1160 km |
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - wymiary kabin
Superb | Passat | Mondeo | i40 | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1180 | 1180 | 1150 | 1155 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1525 | 1530 | 1540 | 1500 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1010 | 1010 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 255 | 225 | 260 | 215 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 830 | 805 | 760 | 790 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1520 | 1520 | 1540 | 1465 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 975 | 1010 | 950 | 965 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 360 | 350 | 360 | 340 |
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - wyposażenie
Superb | Passat | Mondeo | i40 | |
Wersja | Combi 2.0 TDI Laurin & Klement | Variant 2.0 TDI Highline | Kombi 2.0 TDCi Titanium | Wagon 1.7 CRDi Premium |
Airbagi czołowe kierowcy/pasażera | S/S | S/S | S/S | S/S |
Boczne poduszki powietrzne | S | S | S | S |
Airbag kolanowy | S | N | S | S |
Kurtyny powietrzne | S | S | S | S |
System stabilizacji jazdy ESP | S | S | S | S |
Światła przeciwmgielne | S | S | S | S |
Reflektory ksenonowe lub LED | S (ksenonowe) | 3390 zł1) (LED) | 5500 zł4) (LED) | S (ksenonowe) |
Klimatyzacja man./aut. | N/S | N/S | N/S | N/S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka | S/S/S | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Zawieszenie adaptacyjne | S | 3950 zł | 7950 zł5) | N |
Radioodtwarzacz CD/USB | S/S | S/S | S/S | S/S |
Sterowanie radiem na kierownicy | S | S | S | S |
Bluetooth/kamera cofania | S/1600 zł | S/1660 zł | 1200/3400 zł | S/S |
Nawigacja/elektr. reg. fotel z pamięcią | S/S | 33901)/6410 zł | 7020/11 000 zł6) | S/S |
Tempomat/skórzana tapicerka | S/S | S/S | S/11 000 zł6) | S/S (z przodu wentylowana) |
Podgrzewane fotele przednie/tylne | S/S | S/1210 zł | S/900 zł | S/S |
Elektromechaniczny hamulec postojowy | S | S | S | S |
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | S | S | 900 zł | S |
Monitoring martwego pola/zmęczenia | S/S | 4830 zł2)/S | 7950 zł5)/S | N/N |
Asystent utrzymania pasa ruchu | S | 4830 zł2) | S | S |
Czujniki parkowania p+t/deszczu | S/S | S/S | 5500 zł4)/S | S/S |
Aluminiowe felgi/lakier metaliczny | S/2500 zł | S/2560 zł | S/2300 zł | S/2300 zł |
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - cena, utrata wartości, gwarancja, przeglądy
Superb | Passat | Mondeo | i40 | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 138 400 zł | 131 890 zł | 117 700 zł | 129 900 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 46,0 proc. | 47,4 proc. | 50,7 proc. | 50,7 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 3 lata | 5 lat |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 140 000 zł | 158 740 zł3) | 162 870 zł7) | 129 900 zł |
Brakujące, wybrane elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji silnikowej tak, aby wyrównać poziom wyposażenia porównywanych samochodów – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)pakiet; 2)pakiet; 3)cena obejmuje 18-calowe felgi za 3480 zł i progresywne wspomaganie układu kierowniczego za 1650 zł; 4)pakiet; 5)zawiera: inteligentny tempomat, monitorowanie martwego pola, czujniki parkowania, elektryczne fotele z pamięcią; 6)pakiet; 7)cena obejmuje 19-calowe felgi za 7300 zł.
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - spalanie fabryczne kontra testowe zużycie paliwa
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - procentowa różnica między spalaniem testowym a katalogowym zużyciem paliwa
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Superb | Passat | Mondeo | i40 | |
Przestronność z przodu | 40 | 37 | 36 | 37 | 34 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 28 | 27 | 25 | 25 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 25 | 25 | 19 | 20 | |
Ładowność | 15 | 9 | 11 | 13 | 10 | |
Widoczność | 20 | 18 | 18 | 17 | 16 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 28 | 25 | 26 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 19 | 19 | 18 | 19 | |
Jakość wykończenia | 20 | 19 | 19 | 18 | 17 | |
Suma punktów | 200 | 182 | 183 | 172 | 167 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Superb | Passat | Mondeo | i40 | |
Przyspieszenie | 25 | 12 | 12 | 10 | 10 | |
Elastyczność | 25 | 16 | 16 | 14 | 16 | |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 14 | 13 | 12 | |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 | 14 | 13 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 28 | 27 | 25 | |
Komfort jazdy | 30 | 28 | 29 | 27 | 25 | |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 15 | 14 | 12 | |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 34 | 35 | 36 | 35 | |
Suma punktów | 200 | 162 | 167 | 159 | 152 | |
Koszty | Maks. pkt. | Superb | Passat | Mondeo | i40 | |
Cena po doposażeniu | 50 | 34 | 28 | 27 | 36 | |
Utrata wartości* | 15 | 8 | 7 | 6 | 6 | |
Zużycie paliwa | 30 | 27 | 27 | 25 | 25 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 28 | 28 | 28 | 28 | |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 26 | 25 | 26 | 21 | |
Ubezpieczenia | 10 | 10 | 8 | 8 | 9 | |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 10 | 14 | |
Przeglądy | 20 | 13 | 13 | 20 | 20 | |
Suma punktów | 200 | 154 | 144 | 150 | 159 | |
Wynik końcowy | 600 | 498 | 494 | 481 | 478 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
Ford Mondeo 2.0 TDCI, Hyundai i40 1.7 CRDI, Skoda Superb 2.0 TDI, Volkswagen Passat 2.0 TDI - podsumowanie i żółta kartka dla koncernu Volkswagena
Podsumowanie dedykujemy koncernowi VW, w którego autach wykryto nieuczciwe oprogramowanie, zaniżające emisję spalin podczas testu homologacyjnego. To nieetyczne i obrzydliwe. Nie możemy odjąć Wam za to punktów, ale... Nie róbcie tego więcej.
Jak zwykle, zapraszamy do komentowania. Najciekawsze komentarze mogą liczyć na odpowiedzi redakcji w dedykowanym artykule. Chcecie być cytowani? Piszcie!