Jeśli ktoś zapytałby was, które marki samochodowe kojarzą wam się z luksusem, zapewne bez zbytniego namysłu wymienilibyście Audi, BMW i Mercedesa. A czy komukolwiek z was przeszłoby przez myśl, żeby wskazać na Renault? Pewnie nie. A to może być błąd!

Renault od zawsze miało ambicje produkowania prestiżowych samochodów. Doskonałym tego przykładem były choćby niezwykle oryginalne auta, takie jak Vel Satis i Avantime. Ich żywot nie był co prawda zbyt długi, ale z pewnością przez fanów motoryzacji zostały zapamiętane. Teraz przyszedł czas na nowy model, którego ambicje sięgają segmentu premium.

Mowa oczywiście o Talismanie. Flagowy model Renault w wersji sedan wypadł w testach bardzo dobrze. Co prawda, przegrał zestawienie ze Skodą Superb („AŚ” 13/2016), ale wygrał porównanie z Kią Optimą (23/16). Teraz przyszedł czas na sprawdzenie wersji kombi.

Nie będziemy rozpisywać się na temat walorów jezdnych i osiągów Talismana Grandtoura, gdyż testowane przez nas wcześniej sedany były wyposażone w takie same układy napędowe (1.6 dCi/160 KM EDC), a podwozia obu wersji nadwoziowych nie różnią się, więc – co za tym idzie – samochody prowadzi się podobnie.

Kombi wyposażone w system 4Control (układ czterech kół skrętnych), zawieszenie o regulowanej twardości (oba układy seryjne w Initiale Paris) oraz precyzyjny układ kierowniczy przy dużych prędkościach zachowuje się stabilnie, a na szybko pokonywanych zakrętach – przewidywalnie.

Oczywiście, prowadzenie jest uzależnione od wybranego przez kierowcę trybu jazdy (pięć ustawień ingerujących w pracę silnika, „automatu”, zawieszenia i układu kierowniczego). I w tym przypadku polecamy wybór trybu Neutral, gdyż w komfortowym ustawieniu do kierowcy nie docierają dostateczne informacje o tym, co dzieje się z kołami, a nadwoziem buja. Z kolei po wybraniu Sport nic nie zyskujemy na dynamice, poza odczuciem jazdy samochodem ze zbyt dużym ciśnieniem w oponach.

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi EDC - mały diesel daje radę

Komu nie przeszkadza to, że pod maską prestiżowej limuzyny nie pracuje 3-litrowe V6, tylko czterocylindrowiec o poj. 1,6 l, ten powinien być zadowolony z wysokoprężnego napędu Talismana. Jednostka spontanicznie reaguje na zmianę położenia pedału gazu, w czym pomaga szybka w działaniu dwusprzęgłowa skrzynia EDC. W zasadzie współpraca tej pary byłaby niemal idealna, gdyby nie opoźniona reakcja podczas próby gwałtownego przyspieszenia. W tej sytuacji przydałaby się szybsza reakcja przekładni. Zaletą wysokoprężnego napędu jest umiarkowane spalanie – średnio w teście 6,7 l/100 km.

Wróćmy jednak do tej cechy, z powodu której klienci decydują się na zakup kombi, czyli do praktyczności. W obu rzędach foteli nikt nie powinien narzekać na wygodę podróżowania. Z przodu miejsca każdemu wystarczy, fotele są niezwykle wygodne (regulowana długość siedziska) i – co ciekawe – oprócz podgrzewania mają funkcje wentylacji i masażu.

Z tyłu tak luksusowo już nie jest (brakuje 3-strefowej klimatyzacji), ale ilość miejsca – choć mniejsza niż w Superbie – pozwala na wygodne podróżowanie dwójki dorosłych pasażerów. I choć dla siedzących z tyłu przewidziano dwa gniazda USB i jedno 12-woltowe, a boczne szyby są przyciemniane oraz dodatkowo można je zasłonić chowanymi roletami przeciwsłonecznymi, to jednak uważamy, że Talisman nie jest autem stworzonym do wożenia VIP-ów.

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi EDC - kufer większy niż w Audi A6 Avant

Dostęp do 572-litrowego bagażnika (większy o ponad 10 l niż w Audi A6 Avant i BMW serii 5 Touring) umożliwia elektrycznie unoszona pokrywa. Możemy nią sterować za pomocą przycisku w pilocie, otworzyć klamką lub bezdotykowo – wystarczy przesunąć stopą pod tylnym zderzakiem. Gdy już klapa się uniesie (niezbyt szybko), osoby o przeciętnym wzroście (np. 182 cm) będą w nią uderzały głową.

Tyle że to jedyna rzecz, do której można się przyczepić w bagażniku, bowiem standardowa pojemność pozwoli bez trudu przewieźć bagaż 4-osobowej rodziny. Do dyspozycji mamy: regularne kształty, punkty kotwiczenia bagażu, schowek podpodłogowy (pokrywa po ustawieniu do pozycji pionowej pozwala podzielić przestrzeń kufra) i dźwigienki pozwalające złożyć oparcia od strony bagażnika. Osoby wybierające się zimą na narty docenią otwór do przewożenia długich przedmiotów, ukryty pod tylnym podłokietnikiem.

Za 160­-konnego diesla ze skrzynią EDC i topowym wyposażeniem trzeba zapłacić 150 000 zł. Niemało, ale 190-konne Audi A6 Avant 2.0 TDI S-tronic i BMW 520d Touring są droższe o ponad 60 000 zł, a i tak nie mają tak dobrego wyposażenia. W podobnej cenie, co Talisman, jest dostępna Skoda Superb Combi 2.0 TDI/190 KM L&K.

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi EDC - to nam się podoba

Przestronna i solidnie wykonana kabina, pojemny bagażnik, elementy wpływające na komfort i bezpieczeństwo z aut luksusowych, regulowana twardość amortyzatorów, dobre prowadzenie i komfort.

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi EDC - to nam się nie podoba

Sterowanie klimą przez tablet, tworzywa na tunelu centralnym, konieczność dopłaty za czujnik martwego pola w topowej wersji, nerwowe zachowanie auta w zakręcie po najechaniu na nierówności.

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi EDC - nasza opinia

Nabywcy kombi klasy premium (Talisman aspiruje do tego segmentu) nieraz przekonali się, że wybór takiej wersji nadwoziowej wcale nie gwarantuje, że kupi się praktyczne auto. Talisman Grandtour na szczęście taki nie jest. Ma przestronne wnętrze, pojemny i funkcjonalny kufer, a poziomem wyposażenia potrafi zawstydzić niejedno auto należące do klasy wyższej. Brawo!

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi EDC - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 160/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 380/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 213
Skrzynia biegów/napęd aut. 6/przedni
Pojemność bagażnika (l) 572-1681
Opony testowanego auta 245/40 R 19
Poj. zbiornika paliwa (l) 47
Śr. spalanie fabr. (l/100 km) 5,0
Emisja CO2 (g/km) 117
Masa własna/ładowność (kg) 1540/650
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 17,3 s
Elastyczność 60-100 km/h 5,0 s (aut.)
Elastyczność 80-120 km/h 7,4 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1319/471 kg
Śr. zawracania (w lewo/w prawo) 11,5/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
Hałas w kabinieprzy 100 km/h 62 dB (A)
Hałas w kabinieprzy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe 6,7 l/100 km
Zasięg 700 km