Nadwozie

Stylizacje karoserii Mazdy oraz Seata są diametralnie różne - "dwójka" sprawia wrażenie zwinniejszej, natomiast Ibiza to propozycja dla zwolenników bardziej muskularnych samochodów. Nie zabrakło także wspólnego mianownika, którym jest połączenie ostrych linii z łagodnymi krzywiznami.

Wnętrze

Podobieństw i różnic można doszukać się także we wnętrzach. Poszczególne elementy obu kokpitów zostały dobrze spasowane. Ergonomia? Bez zastrzeżeń. Wrażenia estetyczne to odrębny rozdział. Seat zdecydował się na zastosowanie miękkich tworzyw, przy których twarde plastiki o prostej fakturze z wnętrza Mazdy sprawiają wrażenie nieco tandetnych.

Linię masywnej deski rozdzielczej Ibizy poprowadzono wysoko. Nie zabrakło także głębokich siedzeń oraz mocno wyprofilowanej kierownicy. Sportowe aspiracje marki zobowiązują. Mazda postawiła na prostotę, która przy okazji jest ergonomiczna. Szczególną uwagę zwracają dwa rozwiązania. Otwór w pokrywie schowka umożliwia wkładanie przedmiotów bez jego otwierania. Lewarek precyzyjnej skrzyni biegów umieszczono na podwyższeniu, dzięki czemu znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dłoni kierowcy. Mała rzecz, a cieszy. Na pozycje za kierownicami narzekać nie można. Seat punktuje regulacją kolumny w obu płaszczyznach. W Mazdzie kierownicę można przestawiać tylko w pionie.

Ile osób najczęściej widujemy w samochodach jeżdżących po mieście? Jedną. Dla jednego lub dwóch pasażerów miejsca w Mazdzie oraz Seacie jest pod dostatkiem. Z tyłu swobodnie poczują się dzieci, natomiast dorośli powinni traktować miejsca w drugim rzędzie w kategorii awaryjnych. Niemal identyczny rozstaw osi sprawia, że przestronność kabin jest zbliżona. Dłuższa Ibiza dysponuje natomiast większym bagażnikiem. Hiszpański hatchback pomieści 284 litry, podczas gdy auto z Hiroszimy skapituluje po 250 l.

Silniki

Cztery cylindry, 16 zaworów i zbliżone pojemności. 1349 ccm w Mazdzie oraz 1390 ccm pod maską Ibizy. Pojedynek na moc o włos wygrywa 86-konna Mazda. Serce Seata osiąga 85 KM. Niedobór jednego konia mechanicznego Ibiza rekompensuje wyższym momentem obrotowy - maksimum to 132 Nm, podczas gdy kierowca "dwójki" ma do dyspozycji 122 Nm.

Dysproporcja jest wyczuwalna w trakcie jazdy. Silnik Ibizy dysponuje znaczną siła już przy niskich obrotach, ale podczas przesuwania wskazówki obrotomierza w górę jego zapał do pracy zaczyna spadać. Jednostka napędowa Mazdy ma dokładnie odwrotną charakterystykę. Jak na japońską konstrukcję przystało, najlepiej czuje się na wysokich obrotach. Do 3000 obr./min. dzieje się niewiele. Później auto zaczyna żwawo przyśpieszać, osiągając "setkę" po 12,9 s od startu. Ibiza jest nieco szybsza. Na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h potrzebuje 11,8 s. W codziennej eksploatacji sekundowa różnica jest trudno zauważalna.

Spalanie

Użytkownicy miejskich samochodów przykładają dużą wagę do zapotrzebowania na paliwo. W Seacie oraz Mazdzie dużo zależy od poczynań kierowcy. Kierowcy rozsądnie operujący pedałem gazu sprawią, że w mieście Ibiza zużyje ok. 9 l/100km. "Dwójka" jest bardziej oszczędna - na obszarze zabudowanym zadowala się 7,5 l/100km. Podobną różnicę odnotowaliśmy poza obszarem zabudowanym, gdzie Mazda pokonuje 100 kilometrów, spalając niecałe pięć litrów benzyny, natomiast Seat spala 1-1,5 l/100km więcej. Kto zapragnie sportowych emocji i postanowi wykorzystać zalety sztywnych zawieszeń oraz precyzyjnych układów kierowniczych prezentowanych aut, nie będzie miał problemów z wyśrubowaniem wyników do ponad 10 l/100km.

Ceny

Ceny podstawowych wersji Ibizy SC 1.4 Sport oraz Mazdy2 1.3 MZR Exclusive są zbliżone - wynoszą odpowiednio 50 890 i 53 400 złotych. Wyposażenie standardowe obu samochodów obejmuje ABS, elektrycznie regulowane szyby, wspomaganie kierownicy oraz cztery poduszki powietrzne. Ponadto w "dwójce" znajdziemy kurtyny powietrzne, klimatyzację, elektrycznie sterowane lusterka, radio oraz podgrzewane fotele przednie, za które Seat życzy sobie dodatkowo 8550 złotych.

Opinie

Mazda2 czy Seat Ibiza? Decyzja nie należy do łatwych. Samochody wyglądają różnie, ale jeżdżą bardzo podobnie - zwinnie i precyzyjnie. Oba nie są częstymi gośćmi na ulicach, więc ich zakup pozwoli wyróżnić się z szarego tłumu. Bardziej zwrotną Mazdę można polecić osobom przemieszczającym się przede wszystkim po obszarze zabudowanym. Większą i bardziej elastyczną Ibizę rekomendujemy natomiast kierowcom częściej wyruszającym w dalsze trasy.