Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Tajemnice hybryd: Pod maską Priusa

Tajemnice hybryd: Pod maską Priusa

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Zespół napędowy Hybrid Synergy Drive, chociaż nie zajmuje więcejmiejsca niż silnik i skrzynia tradycyjnego auta, kryje wieleniespodzianek

Tajemnice hybryd: Pod maską Priusa
Auto Świat
Tajemnice hybryd: Pod maską Priusa

Jeżeli staniemy przed „nosem” Priusa i otworzymy pokrywę silnika, zobaczymy plastikowe maskownice. W zasadzie mogłyby się one znaleźć pod maską każdego innego auta. Kiedy jednak zajrzymy w szczelinę obok silnika, gdzie zwykle jest pasek klinowy, mocno się zdziwimy.

Jak to wszystko jest napędzane?

Chodzi o tradycyjny osprzęt silnika, jak np. alternator, pompa wspomagania układu kierowniczego, sprężarka klimatyzacji itp. Odpowiedź brzmi: elektrycznie. Zacznijmy jednak od wymienionych podzespołów, bo nie wszystkie da się tutaj znaleźć, przynajmniej nie w postaci, do której jesteśmy przyzwyczajeni.

Jak w większości współczesnych aut, wspomaganie układu kierowniczego odbywa się na drodze elektrycznej i dziś nie jest to już żadna osobliwość. Inaczej z alternatorem, którego w Priusie nie ma – zastępuje go generator, zamknięty w obudowie skrzyni rozdziału momentu obrotowego systemu Hybrid Synergy Drive. Istotną innowacją jest elektryczna pompa cieczy chłodzącej.

Czy takie rozwiązanie „potrafi” coś, czego „nie umie” pompa napędzana paskiem klinowym lub zębatym? Największa zaleta, nieosiągalna dla napędu mechanicznego, to niezależność wydatku chłodzenia zarówno od obrotów silnika benzynowego, jak i od tego, czy jest on w ogóle uruchomiony.

Silnik stoi, pompa tłoczy

Jeśli motor benzynowy ma się szybko nagrzać, można zminimalizować wydajność chłodzenia, nawet podczas pracy benzyniaka na wysokich obrotach. Ponadto w upały pompa może działać na maksa, także wtedy, gdy system HSD wyłączy silnik!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków