Tak więc Mini One i nowy Fiat 500 przygotowano właśnie dla was. Są zabawne, stylowe, a swoimi rozmiarami i jakby radosną stylistyką rozpromienią nawet największych pesymistów.

Krucho, a nawet jak zabawka wygląda przede wszystkim włoski samochodzik z małymi okrągłymi lampami i niezwykłym profilem w stylu retro. O tym, że piękno może być także praktyczne, przekonują np. masywne klamki drzwi.

Podczas gdy reinkarnacja Volkswagena Garbusa udała się tylko częściowo, a zwłaszcza wewnątrz brakuje mu stylu, Mini One, a jeszcze bardziej Fiat 500 kipią pomysłami. Deskę rozdzielczą Fiacika wykonano pod kolor nadwozia, niestety odczuwalna jest absencja schowka przed pasażerem. Mini ma przynajmniej symboliczną skrytkę. Obu samochodom wspólne jest zastosowanie okrągłych zegarów zespalających podstawowe funkcje. W wypadku pięćsetki oznacza to zwolnienie konsoli centralnej, na której pozostały tylko trzy przełączniki oraz regulatory wentylacji. Wszystko pracuje gładko, wywołując tylko przyjemne kliknięcia. Mini może tylko zazdrościć, połapać się w tak dużej ilości dźwigienek nie jest łatwe zwłaszcza w nocy.

Anglik oferuje bardzo niską pozycję za kierownicą, co zwłaszcza na zakrętach oznacza lepsze, prawie gokartowe, zżycie z samochodem. Relatywnie przyjemne fotele klubowe Fiata nie pozwalają na tak duże przełamanie kolan, siedzeniom brakuje jednak kilku centymetrów. Miejsca z tyłu trzeba rozumieć jako awaryjne, w zasadzie chodzi o 2-miejscowe samochody. W takim wypadku bagażnik jest optymalny, u Włocha dużo większy i składny.

Rozmiary
Mini One Fiat 500
Długość [mm] 3699 3546
Szerokość [mm] 1683 1627
Wysokość [mm] 1407 1488
Rozstaw osi [mm] 2467 2300
Rozstaw kół - przód [mm] 1459 1413
Rozstaw kął - tył [mm] 1467 1407
Bagażnik [l] 160/680 185

Temperament nowego malucha bierze się zwłaszcza z jego niskiej masy: wersja z silnikiem 1,4 l waży 930 kg, Mini o 130 kg więcej. Cenna umiejętność połączenia komfortu i bezpieczeństwa z niską masą bliska jest Włochom. Przyśpieszenie do 100 km/h w 10,5 s i zużycie paliwa na poziomie 6,3 l ucieszą. Podstawę oferty tworzy silnik 1,2 l, który zamawiany jest przez większość nabywców z południa Europy. Podwozie Fiata 500 zapożyczone z Pandy jednoznacznie zapewnia komfortową jazdę i miękkie resorowanie. O 50 mm szerszy rozstaw kół poprawił trzymanie na zakrętach, ale i tak w tej kategorii króluje Mini. Kierowcy Mini oferuje więcej możliwości jak zaszaleć. Kierownicę Anglika regulować można w dwóch osiach, Mini uważnie śledzi tor jazdy i nie cierpi na tak dużą podsterowność jak Fiat.

Właściwości obu samochodów doskonale odzwierciedla hasło: Gdzie Fiat kończy, tam Mini zaczyna. W wypadku cen bezwzględnie króluje Fiacik, ale pod względem właściwości jezdnych i sterowności Mini pozostaje niedoścignionym wzorem. Jednak wszystko może się jeszcze zmienić, gdyż już w przyszłym roku na drogach pojawi się ostra wersja Abarth o mocy równych 100 kW (136 KM). Po niej oferta poszerzy się jeszcze o kabriolet, małe kombi, a niewykluczone, że pojawi się także wersja na gaz ziemny, model z napędem na obie osie oraz wersje Cross. Nie jest to nieprawdopodobne, gdyż w podobnych wersjach oferowany jest także dawca organów Panda.

Fiat 500 kontra Mini
Model Mini One Mini Cooper D Fiat 500 Fiat 500 Fiat 500
Silnik 1,4 1,6 D 1.2 8v Fire 1.4 16v Fire 1.3 16v Multijet
Pojemność skokowa [cm3] 1397 1560 1242 1368 1248
Cylindrów/zaworów 4/4 4/4 4/2 4/4 4/4
Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min] 70 (95)/6000 80 (109)/4000 51 (69)/5500 73,5 (100)/6000 55 (75)/4000
Maks. mom. obr. [Nm/obr./min] 140/4000 240(260)/1750 102/3000 131/4250 145/1500
Prędkość maks. [km/h] 185 195 160 182 165
Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] 10,9 9,9 12,9 10,5 12,5
Zużycie w cyklu miesz. [l/100 km] 5,7 4,4 5,1 6,3 4,2

Co zaoferuje? Oczekujemy trzy poziomy wyposażeniaWersja Pop zaoferuje siedem poduszek powietrznych, dzieloną i składaną tylną kanapę, zamek centralny z pilotem, elektrycznie sterowane szyby, regulację wysokości kierownicy, radio z odtwarzaczem CD oraz zderzaki w kolorze nadwozia.

Lounge dodatkowo wyposażony będzie w 15-calowe koła ze stopów lekkich, przeszklony dach, zewnętrzne lusterka w kolorze nadwozia, chromowane elementy wykończenia, przednie światła przeciwmgielne, klimatyzację, regulację wysokości fotela kierowcy oraz kierownicę obszytą skórą.

Sport (na zdjęciu) - jak Pop i dodatkowo 15-calowe alufelgi, lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia, przyciemniane szyby, przednie światła przeciwmgielne, klimatyzację, sportowe fotele i tylny spojler.

Co uważa Włoszka?
Spotkanie z nowym Fiatem 500 ma zapewne nie tylko dla mnie duży ładunek sentymentalny. Przecież jego dawny imiennik o charakterystycznym świergocie słabiutkiego silniczka jest już prawie nie spotykany nawet na włoskich drogach. Kiedy Fiat zakomunikował, iż studium Trepiuno nie trafi do produkcji, byłam zawiedziona. Z okazji pięćdziesiątych urodzin klasyczna pięćsetka otrzymała jednak piękny podarunek w postaci atrakcyjnego wnuka. Ten retro samochód wydaje mi się o wiele bardziej udany od VW New Beetle. Jego wyraz twarzy naprawdę przypomina uśmiech. W pierwotnym samochodziku uczyłam się jeździć, a wraz ze mną miliony Włochów. Krew to nie woda, tak więc uważam, że nadal będziemy dopingować tę nowość.

Autor: -ab/zv-Źródło: AutoTip/Auto Bild