Angelina Jolie zawsze jest na pokładzie. Można ją nawet delikatnie pstryknąć w nos, gdy na kierownicy naciśnie się przycisk rozpoznawania głosu. Symbol na tym przycisku to nie jakiś zwykły znaczek, ale właśnie jej wizerunek. Julia Roberts i George Clooney przepadli w kwalifikacjach – śmieje się Dennis Nobelius, szef projektu. Ten minicasting pokazuje, z jaką uwagą Volvo zabrało się do tworzenia nowego Volvo XC90 – swojego flagowego modelu.
Z pokazanego w 2002 roku poprzednika auto przejęło jedynie podwyższoną ławkę dla dzieci w trzecim rzędzie. I gdy tamten pojazd wyglądał trochę jak opakowanie chrupkiego chleba, nowy samochód jest zupełnie inny. Projektujący go Thomas Ingelath jest Niemcem, który pracował kiedyś dla Volkswagena.
Nowe Volvo XC90 jest o 14 cm dłuższe (4,95 m) i o 2 cm szersze od poprzednika, co sprawia, że rozmiarami przewyższa Mercedesa ML-a i zbliża się do Audi Q7. W sumie to nic dziwnego – auto ma się podobać przede wszystkim w USA i Chinach, a tam przecież lubi się taki rozmiar.
W założeniach sprzedaż SUV-a ma być większa niż debiutującej wkrótce limuzyny S90. XC90 ma wręcz królewską wielkość. Zabudowany poprzecznie silnik zabiera mało miejsca, dlatego przestrzeń z przodu jest olbrzymia. Pomiędzy przytulnymi fotelami znajduje się szeroki tunel, w którym w odmianie hybrydowej będą się skrywały baterie. Na tylnej kanapie nawet superwysocy pasażerowie znajdą wygodną pozycję i założą nogę na nogę, a w kufrze zmieści się bezproblemowo wakacyjny bagaż 4-osobowej rodziny.
Trzeci rząd siedzeń jest opcjonalny. Tylna klapa (teraz jednoczęściowa) może być także otwierana elektrycznie. Znacznie ważniejszy od szykownych, ale drogich opcji jest styl, w którym urządzono wnętrze pojazdu. W aucie znalazł się m.in. „kinowy” wyświetlacz multimediów z ekranem o przekątnej 9 cali. Co ciekawe, nie jest to ekran dotykowy. Wystarczy zbliżyć do niego rękę, a czujniki podczerwieni wykryją ruch i przełożą go na działanie. Dzięki temu system można będzie obsługiwać nawet w rękawiczkach. Do tego ekran nawigacji nie odbija się w przedniej szybie – jesteśmy bardzo ciekawi, jak będzie to działało w dłuższej perspektywie.
Nowe są też najprzyjemniejsze w codziennej jeździe napędy Volvo XC90, czyli silniki Diesla. Lepiej byłoby powiedzieć: silnik, bo tak naprawdę jest to ta sama 2-litrowa jednostka 4-cylindrowa w dwóch wariantach mocy – 190 i 225 KM. Auto świetnie wyciszono, więc podczas normalnej jazdy do uszu podróżujących nie dochodzą właściwie odgłosy motoru, ale wystarczy mocno wcisnąć gaz, żeby usłyszeć pożegnanie z 5-cylindrowymi dieslami, czyli klasyczny klekot silnika wysokoprężnego.
Mimo 225 koni pod maską auto zachowuje się z manierami, jedynie w trybie Dynamic 8-stopniowy „automat” działa nieco za mało płynnie. A szkoda, bo auto oferuje 4 tryby jazdy – od Eco do Dynamic. Nie ukrywamy, że w pojeździe o wielkości altanki ogrodowej najbardziej przypadł nam do gustu tryb Comfort, w którym pneumatyczne zawieszenie „odcedza” wszelkie nierówności.
Wcale nie ma tak łatwo, bo nasz testowy samochód miał 20-calowe koła. Tyle że nawet to nie sprawi, że Volvo XC90 będzie sportowcem z krwi i kości. I bardzo dobrze – jeżdżąc tym autem, mieliśmy wrażenie, że poruszamy się komfortową limuzyną, a poziom tego komfortu i wykonanie samochodu są na najwyższym możliwym poziomie.
Najwyraźniej budowanie sportowych SUV-ów Volvo scedowało na Audi i BMW. W wyposażeniu auta firmy, która uchodzi za prekursorkę w stosowaniu systemów bezpieczeństwa w samochodach, znajdziemy dwie nowości. Pierwsza to przydatny na skrzyżowaniach układ wykrywający ruch poprzeczny, druga – urządzenie, które ma minimalizować ewentualne urazy kręgosłupa w wyniku kolizji poprzez wcześniejsze napięcie pasów i specjalne ukształtowanie foteli.
Najtańsze Volvo XC90, z napędem na przód, wyposażone w 190-konnego diesla, kosztuje 229 900 zł. Wszystkie inne odmiany mają w standardzie napęd na obie osie. Volvo XC90 z podstawowym motorem benzynowym (T5/254 KM) to wydatek 264 500 zł. Dopłata za 7-miejscową wersję wynosi 7600 zł – taka konfiguracja jest standardem w hybrydzie.
Volvo XC90 - dane techniczne
Volvo XC90 T6 AWD | Volvo XC90 T8 Twin Egnine | Volvo XC90 D5 AWD | |
Silnik: typ/cylindry | t.k.benz./R4 | t.k.benz./R4 + e-silnik | t.diesel R4 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1969 | 1969 | 1969 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 235/320/5700 | 235/320 + 59/80 | 165/225/4250 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 400/2200 | 640 | 470/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 | 230 | 220 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,5 | 6,4 | 7,8 |
Skrzynia biegów | aut. 8 | aut. 8 | aut. 8 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | 8,0 | 2,7 | 5,7 |
Emisja CO2 (g/km) | 186 | 64 | 149 |
Cena od (zł) | 276 200 | 344 700 | 245 800 |