Auto Świat TomTom GO 5100 - test nawigacji

TomTom GO 5100 - test nawigacji

Autor Michał Szymaczek
Michał Szymaczek

Dobra mapa to podstawa każdej podróży, a bez dobrego planu miasta nie ma szans na znalezienie drogi do wybranego punktu w obcej miejscowości. Tak było jeszcze niedawno. Teraz z pomocą przychodzą nawigacje. Jedno z urządzeń trafiło do naszej redakcji na test. Jak spisał się TomTom Go 5100 – zobaczcie.

TomTom GO 5100
Zobacz galerię (10)
Onet
TomTom GO 5100

Znakomita większość nowych samochodów może być opcjonalnie wyposażona w fabryczną nawigację, choć kosztuje to przeważnie sporo dodatkowych pieniędzy. A i funkcjonalność wielu systemów (poza kilkoma wyjątkami) pozostawia sporo do życzenia – w kwestii obsługi, szybkości działania, dokładności czy aktualizacji map – przeważnie kłopotliwej i płatnej. Ale nowe samochody to nie wszystko, bo przecież na naszych drogach jeżdżą w przewadze auta z drugiej ręki. Tu z pomocą przychodzą urządzenia przenośne, oferowane przez wielu producentów.

Jeśli chodzi o wybór modelu, z reguły wybieramy opcję budżetową, bo ceny urządzeń, a zwłaszcza map, potrafią przyprawić o ból głowy. Z tańszymi nawigacjami jest jednak ten problem, że mają ograniczenia. Działają opornie, powoli przeliczają trasę, co jest szczególnie uciążliwe kiedy zgubimy się w obcym mieście i urządzenie nie nadąża z przeliczaniem drogi po minięciu kolejnych skrzyżowań, na których jednak mieliśmy skręcić w lewo, a nie w prawo. I tak w kółko.

TomTom GO 5100
TomTom GO 5100Żródło: Materiały prasowe

Z górnej półki - cena i jakość

Dlatego też oferta nawigacji jest szersza i obejmuje również urządzenia droższe, pozbawione wyżej wymienionych wad. Takim urządzeniem z górnej półki jest TomTom Go 5100, który kosztuje około 1300 złotych. Czy jest wart swojej ceny?

W zestawie dostajemy wygodny uchwyt z przyssawką, z wbudowanym gniazdem ładującym – urządzenie można podłączyć do ładowania bezpośrednio kablem, kiedy jest zdjęte lub dokując je i podłączając kabel już pośrednio - do uchwytu. Obudowa urządzenia sprawia wrażenie solidnej, tworzywo jest dobrej jakości.

TomTom Go 5100 ma 5-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 480 x 272 pikseli. Jest on obsługiwany za pomocą gestów rozsuwania i zsuwania palców dla powiększania i przesuwania obrazu. Urządzenie jest ponadto wyposażone w pamięć wewnętrzną o pojemności 8 GB oraz slot na kartę microSD. Akumulator powinien wystarczyć na czas około dwóch godzin.

TomTom GO 5100
TomTom GO 5100Żródło: Materiały prasowe

Mocną stroną TomToma Go 5100 jest uproszczone menu i rzeczywiście, trudno się w nim pogubić. Nawet początkujący użytkownicy, nieobeznani z elektronicznymi gadżetami, nie będą mieć problemu z uruchomieniem prowadzenia do wybranego miejsca. Dla większego ułatwienia, w menu głównym TomTom GO 5100 zastosowano przyciski "Jedź do domu" czy "Jedź do pracy".

Dodatkowo, możliwe jest głosowe wybranie miejsca docelowego. To w praktyce nie zawsze działa tak, jak chcemy. Zdarzają się problemy z polskimi miejscowościami. Głosowo można też regulować choćby głośność, czy kazać prowadzić się "do domu" – oczywiście po uprzednim zdefiniowaniu tego celu. To przydatne i ułatwiające bezpieczne prowadzenie samochodu rozwiązanie.

Wszystko w cenie

W cenie urządzenia producent oferuje mapy całego świata, do tego z dożywotnią ich aktualizacją, co jest ogromną zaletą urządzenia i tłumaczy niemałą cenę. Posiadacz ma możliwość pobierania każdego roku, przez cały okres użytkowania, co najmniej czterech pełnych aktualizacji map fabrycznie zainstalowanych w urządzeniu. Do pobierania nowych map i aktualizacji potrzebny jest komputer z połączeniem internetowym i konto MyTomTom.

TomTom GO 5100
TomTom GO 5100Żródło: Materiały prasowe

Co jeszcze? Dożywotnia jest także subskrypcja funkcji Fotoradary, o przydatności której nie trzeba nic mówić. Najbardziej przydatna w pokonywaniu tras okazuje się jednak usługa TomTom Traffic, wykorzystująca wbudowaną kartę SIM – co ważne – bezkosztowo obsługującą roaming. Dzięki temu mamy bieżącą informację o korkach i utrudnieniach na trasie.

Rzeczywiście, usługa Traffic sprawdza się doskonale. Wielokrotnie, z dużą precyzją i -co istotne - z dużym wyprzedzeniem informowała o utrudnieniach i korkach, sugerując optymalną trasę alternatywną, podając czas ich trwania, jednocześnie reagując na bieżąco na zmieniające się warunki i zmniejszanie lub zwiększanie tego czasu.

Jak to działa? Nawigacje TomTom GO dzięki karcie SIM wykorzystują informacje o ruchu drogowym podawane w czasie rzeczywistym, łącząc je z danymi historycznymi dla danej drogi, co zapewnia większą skuteczność i dokładność. Jak zapewnia producent, urządzenie może wskazać początek i koniec korka z dokładnością do 10 metrów.

Podczas testu na europejskich drogach zdarzyło się tylko kilka "wpadek", jak niezaktualizowana informacja o zamkniętym zjeździe na autostradzie w Austrii, brak w kilku miejscach informacji o trwających robotach drogowych, czy sporadyczne pokazywanie korka tam, gdzie go faktycznie nie było – to z kolei we Włoszech. Zdecydowaną większość korków i robót drogowych TomTom Go 5100 pokazywał jednak precyzyjnie i prawidłowo.

TomTom GO 5100
TomTom GO 5100Żródło: Onet

Nie ma co natomiast polegać w stu procentach na oznaczeniach ograniczeń prędkości, bo te w wielu miejscach w Europie okazywały się nieaktualne.

Zaletą urządzenia jest duża szybkość wyznaczania trasy, co jest szczególnie istotne kiedy kierowca zboczy z wyznaczonej drogi. Nawigacja szybko wyszukuje alternatywę. Ani raz system nawigacji nie przywieszał się w trakcie jazdy, procesor miał zapas mocy obliczeniowej. Nieco gorzej bywa tylko podczas przeglądania menu, wyszukiwania POI, itp., gdzie momentami jakby brakowało pamięci operacyjnej.

MyDrive - trasa z komputera

TomTom w modelu GO 5100 wprowadziło opcję MyDrive. Jest to serwis internetowy/aplikacja, która umożliwia przesyłanie adresów bezpośrednio ze smartfonów, tabletów czy komputerów. Można w ten sposób wyznaczyć trasę, dodać własne POI i inne cele.

MyDrive pomaga też w planowaniu podróży, bo pozwala łatwo ustalić optymalną porę wyjazdu, by dotrzeć do celu w określonym czasie, omijając przy tym korki i dając pogląd na aktualną sytuację drogową.

Podsumowanie

Podsumowując, nawigacja TomTom Go 5100 okazała się niezwykle przydatnym narzędziem w dalekiej podróży po Europie, prostym i intuicyjnym w obsłudze. Po wyznaczeniu celu można na niej polegać i jechać jak po sznurku – czyli w zasadzie tak, jak oczekuje się od nawigacji, a nieczęsto dostaje się to "w pakiecie".

Szybko i precyzyjnie wyszukuje adresy i punkty POI na trasie, a dzięki dostępowi online i wbudowanej karcie SIM z bezpłatnym transferem danych pozwala zaoszczędzić długie godziny stania w korkach, do tego podając informację o trwających robotach drogowych czy stojących przy drodze fotoradarach. Jest względnie droga, ale warta swojej ceny. Szczególnie docenią to ci, którzy często pokonują trasy poza granicami kraju.

Autor Michał Szymaczek
Michał Szymaczek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków