Ile może kosztować wpadnięcie w dziurę rozpędzonym autem? To zależy od samochodu. W skrajnych przypadkach, gdy „urwiemy” zawieszenie, nakłady na naprawę dochodzą do kilkudziesięciu tys. zł. Poniesione koszty powinien zwrócić zarządca drogi, na której to się stało, ale doprowadzenie do tego wymaga od właściciela uszkodzonego auta dużej determinacji i cierpliwości – jeśli sprawa trafi do sądu, na pieniądze trzeba niekiedy poczekać nawet kilka lat.

W tym czasie koszty naprawy można pokryć z ubezpieczenia AC, a jeśli jego nie mamy lub warunki umowy na to nie pozwalają – z własnej kieszeni. Problemy z wyegzekwowaniem roszczeń wynikają z wielu czynników. Czasami duży kłopot sprawia ustalenie zarządcy drogi, np. gdy na pechowym fragmencie odbywa się remont. Poza tym poszkodowani często mają zbyt ubogą dokumentację zdarzenia.

Niestety, pewna część uszkodzeń wychodzi na jaw o wiele później, niż ma miejsce „przygoda”, i zazwyczaj się ich z sobą nie łączy. Dlatego bardzo trudno jest udowodnić związek między np. luzem w przekładni kierowniczej a wjechaniem w dziurę. Właściwie w celu lepszej dokumentacji, a przede wszystkim dla własnego bezpieczeństwa, w sytuacji gdy zostało uszkodzone koło, należy dokonać w warsztacie weryfikacji stanu podwozia. Często zmiana geometrii jest niewyczuwalna, natomiast przyczynia się np. do zużycia opon.

Chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, jakie uszkodzenia mogą powstać na skutek wjechania w dziurę poza tymi, które widać na pierwszy rzut oka. Często cierpi na tym zawieszenie i układ kierowniczy, ale na dziurze można też uszkodzić np. miskę olejową, zderzak lub spoilery. W skrajnych przypadkach, przy bardzo dużych naprężeniach przeniesionych na karoserię, mogą popękać szyby, czasem trwale odkształcają się elementy nośne, np. podłużnice. Jeśli w grę wchodzą kosztowne naprawy, warto zainwestować w opinię rzeczoznawcy (koszt około 300 zł) – w spornych sprawach w sądzie może być bardzo pomocna.

  • Łożysko koła koszt naprawy 50-3000 zł - Łożysko koła często się psuje, gdyż przechodzi przez nie cała siła uderzenia w krawędź wyrwy. Czasami skutki tego można wyczuć od razu – łożysko hałasuje podczas jazdy lub lekko „przycina się” w trakcie próby obracania kołem na podnośniku. Często uszkodzenia są początkowo niezauważalne, jednak inicjują i przyspieszają zużycie, którego efektem jest luz łożyska. Niestety, ten element bywa drogi, zwłaszcza gdy dostępny jest w komplecie z piastą.Koło koszt naprawy 150-8000 zł - W wyniku wjechania w dziurę w jezdni zdecydowanie najczęściej uszkodzone zostają koła. W przypadku głębokich ubytków z ostrymi krawędziami efekt może być tylko jeden: przecięta opona i zgięta felga. Jednak w takiej sytuacji przynajmniej wiemy, gdzie to się stałoi od kogo dochodzić odszkodowania. Niestety, bardzo często po wjechaniu w dziurę opona nie pęka, ale zostają naruszone jej struktury i pojawiają się wybrzuszenia. No cóż, wtedy też trzeba ją wymienić razem z drugą dobrą oponą z tej samej osi. To duży wydatek.Układ kierowniczy koszt naprawy 800- 15 000 zł - Układ kierowniczy może zostać uszkodzony niezależnie od szkód wyrządzonych w zawieszeniu. W pierwszej kolejności cierpią końcówki drążków kierowniczych i same drążki, które albo ulegają zgięciu, albo powstaje luz na ich przegubie kulowym. W pierwszym przypadku usterka jest zauważalna od razu, bo zmienia się geometria zawieszenia, np. auto ściąga w bok. Natomiast luz może być początkowo niewyczuwalny. Niestety, wpadnięcie w dziurę może oznaczać również zniszczenie najdroższego elementu układu kierowniczego, czyli przekładni. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do pęknięcia jej obudowy. W tej sytuacji pomoże tylko wymiana, której koszty mogą przekraczać 10 tys. zł.Zawieszenie koszt naprawy 50-20 000 zł - Po wpadnięciu z dużą prędkością w dziurę w jezdni w zawieszeniu może zniszczyć się właściwie wszystko– nawet rama pomocnicza, do której jest ono zazwyczaj mocowane. Przeważnie skutkiem uderzenia jest zgięcie wahaczy albo uszkodzenie sworzni lub tulei metalowo-gumowych. Oczywiście, zagrożony bywa również amortyzator, który najczęściej doznaje uszkodzeń wewnętrznych. Objawiają się one np. stukami podczas pracy. W kontakcie z dziurą zniszczeniu mogą ulec również uszczelnienia i pojawiają się wtedy wycieki. W przypadku aut z małym przebiegiem można wymienić tylko jeden amortyzator, ale w innych lepiej wymieniać oba. To może kosztować 800 zł, ale też ponad 2000 zł – zależy od auta. Wymiana wahaczy też potrafi być droga – w autach wyższych klas przy jednym kole występuje ich kilka.