Kto szuka modnego i intrygującego kompaktu za ok. 20 tys. zł, ten nie powinien pominąć Alfy Romeo 147. To auto urzekające na wiele sposobów. Ma oryginalną stylistykę, dynamiczne silniki i zawieszenie pozwalające na odrobinę szaleństwa za kierownicą.

Nie ma róży bez kolców

Wahaczowy festiwal kłopotów i wydatków Niezależne zawieszenie, które miało być atutem, w praktyce sprawdza się połowicznie. Z jednej strony zapewnia dużo radości z jazdy, z drugiej naraża użytkownika na spore wydatki. Na polskich drogach ma to szczególne znaczenie. Wyjątkowo szybko wybijają się sworznie przednich wahaczy (często już po przejechaniu 30-40 tys. km). Jeszcze mniejszą trwałość wykazują tuleje metalowo-gumowe i łączniki stabilizatora. Pierwszym objawem ich zużycia jest skrzypienie dochodzące z okolic kół. Podobne kłopoty nękają oś tylną. Tu również zastosowano układ wielowahaczowy, który niestety oprócz kłopotów z trwałością ma też problemy z geometrią - złe ustawienie może spowodować np. zarzucanie tyłu samochodu podczas jazdy po łuku.

Silnik

Nie lepiej sytuacja wygląda z silnikiem 1.6 (moce: 105 i 120 KM). Co prawda, jest nowoczesny (układ DOHC, 16-zaworowa głowica i dwie świece na cylinder), ale nie grzeszy trwałością. Ma tendencję do "brania" oleju. Zdarza się, że zużywa go nawet do 1,5 l/tys. km! Opisywany motor 1.6 rozwija moc 120 KM. W zupełności wystarczy to do sprawnej jazdy, ale spalanie w mieście przekracza 10 l/100 km. Ciekawą alternatywą są turbodiesle 1.9 JTD, szczególnie odmiana o mocy 150 KM. Dynamika i elastyczność zaskoczą niejednego kierowcę, tak jak i średnie zużycie paliwa - 7 l/100 km. Znajdzie się też coś dla osób o sportowym zacięciu - wersja GTA z silnikiem 3.2 V6. Kłopotliwym elementem układu napędowego są skrzynie biegów. Manualne wypadają przyzwoicie, ale "automat" (Selespeed) jest awaryjny. Zawodzi komputer sterujący - wymiana w ASO to ok. 5 tys. zł.

Alfa jest kosztowną przyjemnością

Poważne problemy sprawia elektronika, np. bez powodu zapalają się lub gasną kontrolki, szwankuje komputer silnika' przecierają się kable przy siedzeniach (w efekcie zapala się kontrolka airbagu). Niedomaga "elektryka" szyb. Oczywiście, to drobne usterki, ale denerwujące, gdyż usunięcie niektórych z nich nie jest łatwe. Właściciele Alf cenią jednak swoje samochody za niepowtarzalny styl i charakter. Trzeba przyznać, że 147 ze "zdrowym" zawieszeniem prowadzi się bardzo dobrze i daje dużo radości z jazdy. Na poszukiwanie zadbanego egzemplarza trzeba się wybrać z kwotą co najmniej 25 tys. zł. Możemy wtedy liczyć na samochód bezwypadkowy, pochodzący z polskiego salonu, z przyzwoitym wyposażeniem.

Zdaniem fachowca

- 147 to samochód wymagający starannej opieki od właściciela. Kosztowne w serwisowaniu będzie rozbudowane zawieszenie, dlatego przed zakupem trzeba je bardzo dokładnie sprawdzić. W codziennej eksploatacji Alfa daje naprawdę dużo satysfakcji. To ładny, dynamiczny oraz świetnie prowadzący się samochód kompaktowy. Tomasz Seliga, właściciel FAST Service Lesznowola k. Warszawy

NASZ WERDYKT

Alfa Romeo 147 to samochód skierowany do indywidualistów z grubym portfelem. Przyjemność posiadania tak nietuzinkowego auta wiąże się niestety z poważnymi wydatkami. Głównym powodem wizyt w warsztacie są awarie zawieszenia i elektryki. Jednak jeśli ktoś ceni sobie styl samochodu i akceptuje nieplanowane wydatki, to Alfa powinna go zainteresować. Wersja 1.6 nieźle radzi sobie na co dzień, ale spala dużo paliwa. Idealnym wyborem wydają się być egzemplarze z silnikiem 1.9 JTD. Już najsłabsza odmiana zapewnia dobrą dynamikę, a ponadto jest oszczędna i dość trwała. Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić cały samochód w wyspecjalizowanym warsztacie.