) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np.w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach. Czerwony kolor n wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego zespołu. Niebieski n informuje, że w danym aucie usterki poszczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta n ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej. W miarę możliwości w kolejnych częściach raportu przedstawiamy samochody porównywalne - należące do tego samego segmentu.Audi A8 Spośród porównywanych samochodów Audi psuje się najczęściej. Szczególnie w pierwszej kategorii wiekowej auto traci do konkurentów, zajmując 45 miejsce. Za nie najlepszą pozycję 3-letniej "A8" odpowiedzialny jest spory - 6,8-proc. udział poważnych awarii i prawie 13 proc. drobnych usterek. Do elementów 3-latka, które przysparzają najwięcej problemów użytkownikom, należą: ogumienie, układ kierowniczy i przeniesienia napędu (wykraczający poza średnią we wszystkich kategoriach wiekowych). Co trzeci samochód miał problemy z hamulcami. Wśród 5- i 7-latków jest już lepiej - 27 pozycja w zestawieniu Dekry i malejący procent poważnych awarii w stosunku do konkurentów. Szczególnej poprawie uległ układ kierowniczy, niewiele usterek wykazywały elementy instalacji elektrycznej i układ wydechowy.BMW 7 Limuzyna koncernu BMW w porównaniu z pozostałymi autami zajmuje miejsca w środku stawki. Dzieje się tak niezależnie od kategorii wiekowej. 22 pozycja wśród aut 3-letnich, 18 wśród 5-letnich i 26 miejsce w zestawieniu pojazdów najstarszych - nie jest źle, choć mogłoby być trochę lepiej. Do rzadkości należą usterki instalacji elektrycznej, dobrze sprawuje się układ wydechowy i silnik. Częstą przypadłością są mało skuteczne hamulce. Prawie 6 proc. "siódemek" w najmłodszej kategorii wiekowej musiało ponownie stawić się na stacji diagnostycznej. Główna przyczyna to spora ilość usterek ogumienia oraz elementów nadwozia i podwozia, choć odsetek tych niedomagań nie zwiększa się wraz z wiekiem. Ma miejsce natomiast wzrost awarii uniemożliwiających dopuszczenie auta do ruchu. Większość podzespołów wykazywała jednak mniejszą awaryjność niż analogiczne elementy niemieckich konkurentów. Spośród samochodów 7-letnich 27 proc. wykazuje drobne niedomagania. Nie ma zastrzeżeń do 58,1 proc. aut.Jaguar XJ Jaguar w ogólnym zestawieniu Dekry plasuje się w czołówce niezależnie od kategorii wiekowej. Najwyższą 7 pozycję zajmuje wśród aut 3-letnich, nieco gorszą w zestawieniu pojazdów 5-letnich - 11 miejsce i 12 pozycję wśród samochodów najstarszych. W dwóch pierwszych kategoriach diagności wykryli najmniej poważnych usterek w porównaniu z konkurentami. Prawie wszystkie podzespoły Jaguara po 3 latach eksploatacji wykazywały mniejsze zużycie niż analogiczne elementy innych limuzyn. Jedynie napęd i ogumienie nie sprostały wymaganiom postawionym przez diagnostów Dekry. Wzorem jest zupełnie bezawaryjny układ kierowniczy. 5-letnie Jaguary wyróżnia ponaddwukrotny wzrost awarii układu kierowniczego i prawie 3-krotny przeniesienia napędu. Co czwarte auto miało problemy z układem hamulcowym. W najstarszej kategorii wiekowej nastąpił ponadośmioprocentowy wzrost drobnych niedomagań. Lawinowo powiększyła się awaryjność silnika, zmalała natomiast usterkowość "elektryki".Mercedes S W miarę upływu czasu notowania Mercedesa S w ogólnym zestawieniu Dekry wyraźnie rosną. Najsłabsze 36 miejsce auto zajmuje w najmłodszej kategorii wiekowej, 19 pozycję wśród 5-latków i bardzo dobre 11 miejscew zestawieniu samochodów 7-letnich. Do prawie 82 proc. 3-letnich Mercedesów diagności Dekry nie mieli żadnych zastrzeżeń, natomiast w co ósmym aucie wykryto drobne niedomagania. Ponadprzeciętną awaryjność wykazywał układ przeniesienia napędu oraz nadwozie i podwozie. W przypadku tych podzespołów procent awarii wykracza znacznie poza średnią. W 5- i 7-letnich limuzynach ze Stuttgartu wykryto sporo drobnych niedomagań (ponad 20 proc.) i znaczny wzrost uszkodzeń układu kierowniczego. W 5-latkach częstsze niż u konkurentów są awarie przeniesienia napędu. Niezależnie od kategorii wiekowej słabą stroną luksusowych Mercedesów są wykraczające znacznie ponad przeciętną usterki silnika i ogumienia.
Anglia górą!
Co 2 tygodnie prezentujemy szczegóły raportu usterkowości Dekry dotyczące czterech wybranych aut. Każdy wykres przedstawia procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych zespołów (silnik, oświetlenie, hamulce, zawieszenie itd.