Oto dziesięć „mieszczuchów” najchętniej kupowanych przez Polaków w 2011 r. Do zestawienia wybraliśmy, rzecz jasna, wersje oferowane 2-3 lata temu – to właśnie w ich przypadku kończy się gwarancja.

Doskonała więc okazja, by ich właściciele w końcu uwolnili się spod opieki ASO – nie zawsze fachowej, za to drogiej. Czy rzeczywiście? Jak się okazuje, nie każde ASO zdziera z klientów. W naszych obliczeniach przyjęliśmy trzyletni okres eksploatacji (w tym 3 przeglądy: dwa małe i jeden duży; wyjątek – Clio) oraz przebieg 45 tys. km.

W przypadku aut z silnikiem, w którym rozrząd napędzany jest paskiem, doliczamy koszt jego wymiany. Podajemy koszty standardowych przeglądów – często trzeba wykonać dodatkowe czynności.

Opel Corsa D (do 2006 r.) jest już dość tani nie tylko w zakupie (ceny: od 16 tys. zł), lecz przede wszystkim w obsłudze. Interwał międzyprzeglądowy dla popularnej wersji 1.2/80 KM wynosi 30 tys. km – za serwis zapłacicie od 500 do niecałych 900 zł, co przez trzy lata daje 1850 zł.

Toyota Yaris II (2006-11) z silnikiem 1.0/69 KM kosztuje co najmniej 16 tys. zł. Serwis należy odwiedzać często, bo co 15 tys. km, ale ceny przeglądów okazują się zaskakująco niskie: mały kosztuje ok. 650 zł, zaś duży – niecałe 900 zł. W sumie przez 3 lata: 2150 zł.

Nissan Micra III (2002-10) w wersji 1.2 to kolejny „japończyk”, który nie przeraża cenami serwisu. ASO trzeba odwiedzać co 20 tys. km, a ceny przeglądów wahają się od 550 do 1100 zł. W sumie za trzyletnią obsługę zapłacicie ok. 2200 zł. Ceny Micry III po liftingu: od 20 tys. zł.

Skoda Fabia II (od 2007 r.) – liderka rankingu sprzedaży dobrze wypada też w kwestii kosztów utrzymania. Przeglądy w przypadku wersji 1.2 wykonujemy co 15 tys. km, a ich koszt zawiera się w przedziale od 600 do 1150 zł. W sumie:2350 zł. Ceny zakupu: od 18 tys. zł.

Hyundai i20 (od 2008 r.) – największym zainteresowaniem cieszy się benzyniak 1.2/78 KM (od 21 tys. zł). W tej wersji odpada wymiana napędu rozrządu (łańcuch). ASO trzeba odwiedzać co 20 tys. km, a ceny przeglądów wahają się od 670 do 1100 zł. Łącznie: 2440 zł.

Renault Clio III (od 2005 r.) 1.2/75 KM wyróżnia się długim interwałem międzyprzeglądowym. W ASO należy pojawiać się co 30 tys. km lub 2 lata. Dzięki temu koszt serwisu to jedynie 1500 zł, ale po 120 tys. km dochodzi wymiana paska rozrządu (1200 zł), co łącznie daje 2700 zł.

Fiat Punto Evo (2009-11) w wersji 1.4/77 KM również ma rozrząd napędzany paskiem. Wymiana kosztuje ok. 1000 zł, natomiast przeglądy – od 750 do 950 zł. Łącznie przez trzy lata w ASO Fiata zostawicie więc ok. 3450 zł. Ceny zakupu zaczynają się od 24,5 tys. zł.

Ford Fiesta IV (od 2008 r.) w wersji 1.25/82 KM (od 22 tys. zł) nieźle wypadł w naszym teście długodystansowym, a jego obsługa nie obciąży zbytnio waszego portfela – od 600 do 900 zł (co 20 tys. km). Łączny koszt – 3500 zł – jest wysoki ze względu na wymianę rozrządu (1400 zł).

Chevrolet Aveo (2003-11) dobrze sprzedaje się dopiero od niedawna, ale na rynku znajdziecie też wiele egzemplarzy I generacji (od 10 tys. zł). Wersję 1.4/83 KM serwisujemy co 15 tys. km (600-1100 zł), po 60 tys. km trzeba wymienić pasek rozrządu (1200 zł). Łącznie – 3500 zł.

VW Polo V (od 2009 r.) ostatnie miejsce zawdzięcza silnikowi 1.4/85 KM: wymiana paska rozrządu kosztuje 1300 zł, a serwis (co 15 tys. km) – od 900 do 1100 zł. Łącznie: 4200 zł. Taniej będzie w przypadku wersji 1.2 lub zastosowania oleju long life (wymiana co 30 tys. km).