Chrysler Grand Voyager - trochę historii

Chrysler Grand Voyager to prawdziwa legenda motoryzacji – na początku lat 80. XX wieku współtworzył klasę dużych vanów, a za konkurenta miał jedynie Renault Espace’a. Kolejne generacje zdobyły niemałe uznanie, samochód stał się najpopularniejszym modelem tego typu na świecie – w 2008 r., podczas prezentacji Voyagera V, chwalono się dotychczasową sprzedażą na poziomie 12 mln sztuk.

Najnowsza generacja Chryslera Voyagera występuje już tylko z długim rozstawem osi (czyli jako Grand). O dziwo, samochód nie zrobił kariery rynkowej. Wiązało się to z problemami Chryslera, które doprowadziły do przejęcia marki przez grupę Fiata. W niemal całej Europie od 2011 r. opisywany model oferowano (po lekkim liftingu) jako Lancię Voyager, po czym całkowicie zniknął z rynku! Dlaczego?

Chrysler Grand Voyager - mnóstwo przestrzeni

Przestrzeń we wnętrzu to bez wątpienia ogromna zaleta Chryslera Grand Voyagera. Zdecydowano się na układ siedzeń 2+2+3 i nawet kanapa w trzecim rzędzie oferuje dużo miejsca. Co ważne, w takiej konfiguracji siedzeń na bagaż ciągle jest jeszcze (według danych producenta, do dachu) ponad 900 l!

Do tego można doliczyć podpodłogowe skrytki, przeznaczone na fotele – znany z poprzedniej generacji Voyagera system Stow 'n Go, pozwalający schować wszystkie fotele na płasko, jest tu standardem. Co więcej, można szukać egzemplarzy, w których siedzenia drugiego rzędu się obraca, dzięki czemu powstaje mała sala konferencyjna (układ Swivel 'n Go).

Nie wszystkie auta mają ekskluzywne wyposażenie – warto mieć to na uwadze, gdy wybiera się egzemplarz dla siebie. Choć Lancia przeszła tylko kosmetyczne modyfikacje, to jednak wnętrze można uznać za znacznie bardziej przyjemne. Jednak i tu jakość tworzyw może nie zadowolić co wybredniejszych klientów.

Chrysler Grand Voyager - co pod maską?

Wśród Chryslerów dostępnych na rynku dominują auta z motorem wysokoprężnym – to przyzwoite 2.8 CRD (rzędowa czterocylindrówka). Co prawda, silnik jest bardziej hałaśliwy i pracuje mniej kulturalnie niż np. 2.0 Multijet (podobna moc), ale okazuje się dość trwały. Spalanie? Nie ma nic za darmo, w mieście to 10-11 l/100 km.

Alternatywą może być benzynowe V6. Początkowo stosowano głównie wersję 3.8, która jednak jest paliwożerna – w mieście nie ma co liczyć na wartości poniżej 20 l/100 km. Oszczędniejszy i przyjemniejszy na co dzień okazuje się silnik 3.6, wprowadzony jeszcze w Chryslerze, ale bardziej popularny w Lancii – potrafi się zadowolić w mieście nawet 15 l/100 km. Jednostki przyzwoicie tolerują instalację gazową. Chrysler Grand Voyager prowadzi się bardziej dostojnie niż sportowo.

Chrysler Grand Voyager - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Chrysler Grand Voyager zaliczył kilka wpadek jakościowych. W ramach akcji naprawiano poduszki boczne, nieszczelność w układzie klimatyzacji może doprowadzić do uszkodzenia modułu poduszek powietrznych (świeci się kontrolka). Kolejny problem dotyczył systemu otwierania i zamykania bocznych szybek uchylnych (układ się przegrzewał). Skoki napięcia (np. niewłaściwe odłączanie akumulatora) powodowały uszkodzenia systemu audio MyGig (inny kłopot związany z tym urządzeniem: konieczność aktualizacji oprogramowania). Spadający z uchwytu tłumik i szybkie zużycie hamulców to już tylko drobiazgi.

Chrysler Grand Voyager - co warto sprawdzić podczas oględzin używanego auta

Skrzynia biegów - zdarzają się egzemplarze mające spore problemy z układem sterowania.

Silnik 2.8 CRD - jednostka o dużo większej renomie niż stare silniki VM. Niestety, niemałe przebiegi robią swoje – kłopoty z osprzętem.

Zawieszenie - przeciętna trwałość elementów podwozia, co jest typowe dla dużych, ciężkich aut.

Mechanizm drzwi - w elektrycznie sterowanych drzwiach może dojść do przetarcia wiązki elektrycznej, a w konsekwencji – nawet do… zapłonu wewnątrz drzwi.

Chrysler Grand Voyager - dane techniczne

3.8 2.8 CRD
Silnik – typ/cyl./zawory benz./V6/12 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 3778 2775
Moc maks. (KM/obr./min) 193/5200 163/3800
Maks. mom. (Nm/obr./min) 305/4000 360/1600-3000
Skrzynia biegów/napęd 6 aut./przedni 6 aut./przedni
Poj. zbiornika paliwa (l) 76 76
Masa wł./ładowność (kg) od 2025/675 od 2025/675
Rozstaw osi (mm) 3078 3078
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 5143/1954/1750 5143/1954/1750
Przysp. 0-100 km/h (s) 12,6 12,8
Prędkość maks. (km/h) 190 186
Spalanie (wg EU; l/100 km) 18,8/9,1/12,7 12,8/7,3/9,3

Chrysler Grand Voyager - serwis

Olej silnikowy co 20 tys. km lub rok
Filtr powietrza co 40 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 160 tys. km lub 5 l.
Filtr paliwa co 40 tys. km
Olej w skrzyni aut.** co 100 tys. km
Napęd rozrządu co 100 tys. km

*dane dla Chryslera Grand Voyagera 2.8 CRD z 2010 r., dla Lancii Voyager podobne interwały przeglądowe; **zalecenia serwisu, według danych producenta – co 200 tys. km

Chrysler Grand Voyager - ceny części

Filtr powietrza od 50 zł
Filtr oleju od 70 zł
Klocki hamul. (przód) od 220 zł
Tarcze hamul. (przód) od 420 zł
Świeca żarowa (szt.) od 170 zł
Łożysko koła (tył)** od 650 zł
Amortyzatory (przód) od 640 zł
Reflektor od 500 zł

*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Chryslera Voyagera 2.8 CRD dostępnych poza siecią ASO; **cena wraz z piastą koła

Chrysler Grand Voyager - to nam się podoba

Ogromna przestrzeń we wnętrzu oraz w bagażniku (również przy 7 osobach), przyzwoita trwałość mechaniczna, akceptowalne spalanie (benzyniak 3.6, 2.8 CRD).

Chrysler Grand Voyager - to nam się nie podoba

Ograniczona podaż ofert, przeciętna jakość wykończenia wnętrza, możliwe problemy z szybkim zakupem niektórych części, nie wszystkie auta mają świetne wyposażenie.

Chrysler Grand Voyager - nasza opinia

Przez lata Chrysler Grand Voyager wyznaczał kierunki rozwoju w klasie vanów, tymczasem wprowadzenie najnowszej generacji, a nawet zmiana marki na Lancię, nie wyszły mu na dobre – zniknął z Europy. Zanotowano kilka wpadek jakościowych, ale wiele rzeczy naprawia się tanio.