Chrysler Grand Voyager - trochę historii
Chrysler Grand Voyager to prawdziwa legenda motoryzacji – na początku lat 80. XX wieku współtworzył klasę dużych vanów, a za konkurenta miał jedynie Renault Espace’a. Kolejne generacje zdobyły niemałe uznanie, samochód stał się najpopularniejszym modelem tego typu na świecie – w 2008 r., podczas prezentacji Voyagera V, chwalono się dotychczasową sprzedażą na poziomie 12 mln sztuk.
Najnowsza generacja Chryslera Voyagera występuje już tylko z długim rozstawem osi (czyli jako Grand). O dziwo, samochód nie zrobił kariery rynkowej. Wiązało się to z problemami Chryslera, które doprowadziły do przejęcia marki przez grupę Fiata. W niemal całej Europie od 2011 r. opisywany model oferowano (po lekkim liftingu) jako Lancię Voyager, po czym całkowicie zniknął z rynku! Dlaczego?
Chrysler Grand Voyager - mnóstwo przestrzeni
Przestrzeń we wnętrzu to bez wątpienia ogromna zaleta Chryslera Grand Voyagera. Zdecydowano się na układ siedzeń 2+2+3 i nawet kanapa w trzecim rzędzie oferuje dużo miejsca. Co ważne, w takiej konfiguracji siedzeń na bagaż ciągle jest jeszcze (według danych producenta, do dachu) ponad 900 l!
Do tego można doliczyć podpodłogowe skrytki, przeznaczone na fotele – znany z poprzedniej generacji Voyagera system Stow 'n Go, pozwalający schować wszystkie fotele na płasko, jest tu standardem. Co więcej, można szukać egzemplarzy, w których siedzenia drugiego rzędu się obraca, dzięki czemu powstaje mała sala konferencyjna (układ Swivel 'n Go).
Nie wszystkie auta mają ekskluzywne wyposażenie – warto mieć to na uwadze, gdy wybiera się egzemplarz dla siebie. Choć Lancia przeszła tylko kosmetyczne modyfikacje, to jednak wnętrze można uznać za znacznie bardziej przyjemne. Jednak i tu jakość tworzyw może nie zadowolić co wybredniejszych klientów.
Chrysler Grand Voyager - co pod maską?
Wśród Chryslerów dostępnych na rynku dominują auta z motorem wysokoprężnym – to przyzwoite 2.8 CRD (rzędowa czterocylindrówka). Co prawda, silnik jest bardziej hałaśliwy i pracuje mniej kulturalnie niż np. 2.0 Multijet (podobna moc), ale okazuje się dość trwały. Spalanie? Nie ma nic za darmo, w mieście to 10-11 l/100 km.
Alternatywą może być benzynowe V6. Początkowo stosowano głównie wersję 3.8, która jednak jest paliwożerna – w mieście nie ma co liczyć na wartości poniżej 20 l/100 km. Oszczędniejszy i przyjemniejszy na co dzień okazuje się silnik 3.6, wprowadzony jeszcze w Chryslerze, ale bardziej popularny w Lancii – potrafi się zadowolić w mieście nawet 15 l/100 km. Jednostki przyzwoicie tolerują instalację gazową. Chrysler Grand Voyager prowadzi się bardziej dostojnie niż sportowo.
Chrysler Grand Voyager - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Chrysler Grand Voyager zaliczył kilka wpadek jakościowych. W ramach akcji naprawiano poduszki boczne, nieszczelność w układzie klimatyzacji może doprowadzić do uszkodzenia modułu poduszek powietrznych (świeci się kontrolka). Kolejny problem dotyczył systemu otwierania i zamykania bocznych szybek uchylnych (układ się przegrzewał). Skoki napięcia (np. niewłaściwe odłączanie akumulatora) powodowały uszkodzenia systemu audio MyGig (inny kłopot związany z tym urządzeniem: konieczność aktualizacji oprogramowania). Spadający z uchwytu tłumik i szybkie zużycie hamulców to już tylko drobiazgi.
Chrysler Grand Voyager - co warto sprawdzić podczas oględzin używanego auta
Skrzynia biegów - zdarzają się egzemplarze mające spore problemy z układem sterowania.
Silnik 2.8 CRD - jednostka o dużo większej renomie niż stare silniki VM. Niestety, niemałe przebiegi robią swoje – kłopoty z osprzętem.
Zawieszenie - przeciętna trwałość elementów podwozia, co jest typowe dla dużych, ciężkich aut.
Mechanizm drzwi - w elektrycznie sterowanych drzwiach może dojść do przetarcia wiązki elektrycznej, a w konsekwencji – nawet do… zapłonu wewnątrz drzwi.
Chrysler Grand Voyager - dane techniczne
3.8 | 2.8 CRD | |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./V6/12 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 3778 | 2775 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 193/5200 | 163/3800 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 305/4000 | 360/1600-3000 |
Skrzynia biegów/napęd | 6 aut./przedni | 6 aut./przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 76 | 76 |
Masa wł./ładowność (kg) | od 2025/675 | od 2025/675 |
Rozstaw osi (mm) | 3078 | 3078 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 5143/1954/1750 | 5143/1954/1750 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 12,6 | 12,8 |
Prędkość maks. (km/h) | 190 | 186 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 18,8/9,1/12,7 | 12,8/7,3/9,3 |
Chrysler Grand Voyager - serwis
Olej silnikowy | co 20 tys. km lub rok |
Filtr powietrza | co 40 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 160 tys. km lub 5 l. |
Filtr paliwa | co 40 tys. km |
Olej w skrzyni aut.** | co 100 tys. km |
Napęd rozrządu | co 100 tys. km |
*dane dla Chryslera Grand Voyagera 2.8 CRD z 2010 r., dla Lancii Voyager podobne interwały przeglądowe; **zalecenia serwisu, według danych producenta – co 200 tys. km
Chrysler Grand Voyager - ceny części
Filtr powietrza | od 50 zł |
Filtr oleju | od 70 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 220 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 420 zł |
Świeca żarowa (szt.) | od 170 zł |
Łożysko koła (tył)** | od 650 zł |
Amortyzatory (przód) | od 640 zł |
Reflektor | od 500 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Chryslera Voyagera 2.8 CRD dostępnych poza siecią ASO; **cena wraz z piastą koła
Chrysler Grand Voyager - to nam się podoba
Ogromna przestrzeń we wnętrzu oraz w bagażniku (również przy 7 osobach), przyzwoita trwałość mechaniczna, akceptowalne spalanie (benzyniak 3.6, 2.8 CRD).
Chrysler Grand Voyager - to nam się nie podoba
Ograniczona podaż ofert, przeciętna jakość wykończenia wnętrza, możliwe problemy z szybkim zakupem niektórych części, nie wszystkie auta mają świetne wyposażenie.
Chrysler Grand Voyager - nasza opinia
Przez lata Chrysler Grand Voyager wyznaczał kierunki rozwoju w klasie vanów, tymczasem wprowadzenie najnowszej generacji, a nawet zmiana marki na Lancię, nie wyszły mu na dobre – zniknął z Europy. Zanotowano kilka wpadek jakościowych, ale wiele rzeczy naprawia się tanio.
Obszerne nadwozie, nierzadko świetne wyposażenie, przyzwoita trwałość i niezła cena – duży amerykański van może być ciekawą alternatywą dla nielicznych europejskich wozów tego typu.
Kanciasta konsola, co najwyżej przeciętne materiały – wykończenie deski rozdzielczej drogiego vana nie przystawało do jego salonowej ceny.
Wszystkie auta miały układ miejsc 2+2+3. Odwracane fotele w drugim rzędzie oferowano jako wyposażenie opcjonalne.
Wszystkie auta miały układ miejsc 2+2+3. Odwracane fotele w drugim rzędzie oferowano jako wyposażenie opcjonalne.
Fotele drugiego rzędu i kanapę można włożyć do schowków w podłodze.
Nawet po wykorzystaniu wszystkich miejsc siedzących bagażnik pozostaje obszerny.
Diesel 2.8 ma włoski rodowód (VM) – okazuje się zadowalająco trwały, choć jest hałaśliwy.
Euro NCAP rozbił Lancię Voyager – samochód uzyskał 4 gwiazdki, co jest przyzwoitym wynikiem.
Chrysler zaliczył kilka wpadek jakościowych. W ramach akcji naprawiano poduszki boczne, nieszczelność w układzie klimatyzacji może doprowadzić do uszkodzenia modułu poduszek powietrznych (świeci się kontrolka). Kolejny problem dotyczył systemu otwierania i zamykania bocznych szybek uchylnych (układ się przegrzewał). Skoki napięcia (np. niewłaściwe odłączanie akumulatora) powodowały uszkodzenia systemu audio MyGig (inny kłopot związany z tym urządzeniem: konieczność aktualizacji oprogramowania). Spadający z uchwytu tłumik i szybkie zużycie hamulców to już tylko drobiazgi.
Skrzynia biegów - zdarzają się egzemplarze mające spore problemy z układem sterowania.
Mechanizm drzwi - w elektrycznie sterowanych drzwiach może dojść do przetarcia wiązki elektrycznej, a w konsekwencji – nawet do… zapłonu wewnątrz drzwi.
Zawieszenie - przeciętna trwałość elementów podwozia, co jest typowe dla dużych, ciężkich aut.
Silnik 2.8 CRD - jednostka o dużo większej renomie niż stare silniki VM. Niestety, niemałe przebiegi robią swoje – kłopoty z osprzętem.
Przez lata Voyager wyznaczał kierunki rozwoju w klasie vanów, tymczasem wprowadzenie najnowszej generacji, a nawet zmiana marki na Lancię, nie wyszły mu na dobre – zniknął z Europy. Zanotowano kilka wpadek jakościowych, ale wiele rzeczy naprawia się tanio.
Renault Espace IV (2002-14) - duży wybór aut, najstarsze kosztują mniej niż 10 000 zł, z 2010 r. – ok. 40 000 zł. Dwa rozstawy osi, awaryjne elektronika i podwozie.
Mercedes Viano II (2003-14) - ekskluzywna wersja Vito, trzy wersje długości. Ceny mercedesowskie: od 25 000 zł, poliftingowe (na fot., od 2010 r.) – od 75 000 zł.