Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedes Klasy E — który z tych niemieckich, luksusowych i prawie nowych sedanów najlepiej wypadł na przeglądzie technicznym? Nasi redakcyjni koledzy z Auto Bilda zabrali do ekspertów z TÜV trzy używane, kilkuletnie egzemplarze tych prestiżowych limuzyn. Pod względem jakości jedna z nich wyraźnie odstawała od pozostałych. Niestety na niekorzyść.
Auto Bild
Audi A6 vs BMW serii 5 vs Mercedes klasy E
I Audi A6, i BMW serii 5, i Mercedes klasy E były badane w wieku 2-3 lat (pierwszy raz), 4-5 lat (drugi raz) oraz — w przypadku BMW i Mercedesa — 6-7 lat (trzeci raz)
To Mercedesy miały największe przebiegi. Powody są dwa. Czy to wpłynęło na wyniki przeglądów w różnych grupach wiekowych? Pewnie wpłynęło, bo Mercedes miał najwięcej drobnych usterek. To jednak nie on okazał się antybohaterem tego zestawienia
O tym, czy najsłabsze pod względem awaryjności okazało się Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedes klasy E zdecydowała liczba poważnych usterek. Tu zdecydowanie najgorzej wypadło jedno auto (wcale nie Mercedes). Co istotne, wyraźne różnice zaczęły ujawniać się już przy pierwszym przeglądzie, a zatem wśród aut 2-3-letnich
Audi A6 (C8), BMW serii 5 (G30) i Mercedes klasy E (W 213) to trzy biznesowe klasyki. Wszystkie są bardzo popularne i w Polsce, i (jeszcze bardziej) w Niemczech. Wszystkie wciąż wyglądają świeżo i nowocześnie — w końcu dopiero niedawno w salonach zastąpiły je najnowsze generacje. Który z tych samochodów sprawia i będzie sprawiał najwięcej problemów wraz z upływem lat? Raporty TÜV są bezcenną wskazówką dla osób, które planują zakup jednego z tych aut.
Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedes klasy E? Już podczas pierwszej kontroli wyłania się przegrany
Z raportów TÜV wynika, że różnica między autami zaczyna zarysowywać się bardzo szybko, bo już w egzemplarzach w wieku 2-3 lat. W przypadku Mercedesa i Audi ponad 92 proc. egzemplarzy klasy E i A6 przechodzi pierwszą kontrolę TÜV bez żadnych usterek. BMW serii 5 już na początku pozostaje nieco w tyle z wynikiem 88,7 proc. aut bez usterek.
Jak było podczas drugiej i trzeciej kontroli? Druga przypada na auta w wieku czterech-pięciu lat. Zwróćcie też uwagę na przebiegi. Badane przez TÜV egzemplarze Audi A6 w tym wieku miały na licznikach średnio 83 tys. km; BMW serii 5 - 89 tys. km, a Mercedesy klasy E - 103 tys. km. Różnica pomiędzy Audi a Mercedesem wyniosła na tym etapie aż 20 tys. km, a między BMW a Mercedesem - 14 tys. km. Pomimo tego w to wcale nie Audi wyróżnia się na minus pod względem usterkowości. Wśród 4-5-letnich egzemplarzy odsetek egzemplarzy bez usterek wyniósł:
w przypadku Audi A6/A7 - 90,8 proc. (tylko nieznacznie mniej niż w przypadku egzemplarzy 2-3-letnich);
w przypadku Mercedesa klasy E - 87,4 proc.;
w przypadku BMW serii 5 - 78,9 proc.
Z upływem kolejnych lat odsetek egzemplarzy z usterkami — co oczywiste — rośnie. Jak bardzo? Niestety nie mamy wyników dla Audi A6, ale ciekawie prezentuje się zestawienie dla klasy E i serii 5. 6-7-letnie egzemplarze tych aut, które zostały zbadane przez TÜV, mają na liczniku średnio 111 tys. km (BMW) i 129 tys. km (Mercedes). Mimo że to Mercedesy przejeżdżają więcej, to ich stan jest lepszy. Odsetek 6-7-letnich egzemplarzy bez usterek wynosi:
w przypadku Mercedesa klasy E - 80 proc.,
w przypadku BMW serii 5 - 70,6 proc.
Powyżej opisane wyniki kontroli TÜV obrazuje przygotowanych przez naszych kolegów z Auto Bilda wykres:
Awaryjność Audi A6, BMW serii 5 i Mercedesa klasy EAuto Bild
Skąd takie przebiegi w Mercedesie klasy E?
To nie przypadek, że przebiegi Mercedesa klasy E są wyraźnie wyższe już w chwili drugiej kontroli TÜV, czyli w egzemplarzach 4-5-letnich. Wiele umów leasingowych kończy się po trzech latach i wtedy Mercedesy przechodzą w ręce kierowców, którzy statystycznie jeżdżą więcej niż kierowcy Audi i BMW. Co więcej, klasa E często służy jako taksówka, co jest szczególnie widoczne w Niemczech, a to w Niemczech TÜV prowadzi swoje kontrole.
Jak rośnie odsetek Audi A6, BMW serii 5 i Mercedesa klasy E z drobnymi usterkami wraz z upływem lat i kilometrów?
Pod względem drobnych usterek wszystkie trzy modele startują z niemal tego samego poziomu. W przypadku 2-3-letnich Mercedesów klasy E mówimy o 2,8 proc. egzemplarzy z drobnymi usterkami; w przypadku Audi A6 - 2,9 proc.; w przypadku BMW serii 5 - 3,1 proc.
Bardzo ciekawie prezentują się wyniki dla drugiego przeglądu, czyli w momencie, gdy samochody mają 4-5 lat. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że Audi wypada lepiej niż na pierwszym przeglądzie, a po drugie dlatego, że zaczyna się ujawniać wyraźny antylider zestawienia drobnych usterek. Jest nim Mercedes klasy E. Odsetek 4-5-letnich egzemplarzy z drobnymi usterkami wynosi:
w przypadku Audi A6/A7 - 2,7 proc.;
w przypadku BMW serii 5 - 3,4 proc.;
w przypadku Mercedesa klasy E - 5,1 proc.
W grupie aut 6-7-letnich odsetek ten rośnie w przypadku Mercedesa do 6,8 proc., a w przypadku BMW do 5,8 proc. (nie ma raportu dla Audi w tej grupie wiekowej). Powyżej opisane dane ilustruje poniższy wykres:
Odsetek aut z drobnymi usterkami w różnych grupach wiekowych dla Audi A6, BMW serii 5 i Mercedesa klasy EAuto Bild
Który samochód ma najwięcej istotnych usterek: Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedes klasy E? Tu wychodzi, kto naprawdę odstaje od reszty
Może się wydawać, że po analizie odsetka drobnych usterek to Mercedes wysuwa się na prowadzenie jako antylider tego zestawienia. Ale coś tu nie gra — przecież z pierwszego wykresu wynika, że to BMW ma więcej aut z usterkami niż Audi i Mercedes. To prawda. Co gorsza, mówimy o poważnych usterkach. Jeśli chodzi o istotne usterki, BMW serii 5 wyróżnia się negatywnie już podczas pierwszego przeglądu technicznego. Ze wskaźnikiem na poziomie 8,2 proc. wyraźnie przewyższa Mercedesa Klasy E (4,9 proc.) i Audi A6 (4,6 proc.).
Kolejność pozostaje taka sama w przypadku drugiego przeglądu technicznego (egzemplarzy 4-5-letnich). BMW serii 5 z wynikiem 11,2 proc. wyraźnie przewyższa Audi A6 (6,5 proc.) i Mercedesa klasy E (7,5 proc.). Niestety znów nie mamy wyników dla Audi w wieku 6-7 lat, ale już samo zestawienia Mercedesa i BMW pokazuje, jak przepaść dzieli BMW od reszty i to mimo mniejszego przebiegu "piątek". Niemal co piąty egzemplarz BMW serii 5 w wieku 6-7 lat ma co najmniej jedną poważną usterkę. W przypadku Mercedesa odsetek ten wynosi 13,2 proc. Odsetek aut z poważnymi usterkami w różnych grupach wiekowych reprezentuje wykres poniżej:
Odsetek samochodów z poważnymi usterkami w różnych grupach wiekowychAuto Bild
Co się psuje w Audi A6 C8?
Audi A6 (C8)Auto Świat
Przyjrzyjmy się jeszcze raz szczegółowo wadom trzech modeli premium. Zgodnie z przewidywaniami wynikającymi z powyższych raportów, Audi A6 otrzymało tylko kilka uwag od inspektorów. Układ kierowniczy, oświetlenie, hamulce i układ wydechowy uzyskały dobre wyniki.
W przypadku sprężyn i amortyzatorów, a także utraty oleju, liczba usterek jest nieco wyższa podczas pierwszej ogólnej kontroli. Te niedociągnięcia są często usuwane przed drugą wizytą w stacjach TÜV — to tłumaczy "zagadkowy" spadek liczby drobnych usterek podczas drugiej kontroli.
Największa słabość Audi A6 C8 według TÜV to przeguby i łożyska zawieszenia, które zużywają się szybciej, niż powinny.
Co się psuje w BMW serii 5 G30?
BMW Serii 5 (G30/G31)Auto Świat
Przy pierwszych kontrolach BMW serii 5 również wypada dobrze pod względem liczby drobnych usterek. Różnice są jednak wyraźne w przypadku usterek istotnych. Co niedomaga najczęściej? BMW serii 5 ma problemy z:
hamulcami,
amortyzatorami,
sprężynami,
wyciekami oleju.
Co się psuje w Mercedesie klasy E W213?
Mercedes klasy EMercedes-Benz / Auto Świat
W przypadku Mercedesa klasy E podczas drugiego przeglądu (egzemplarze 4-5-letnie) kontrolerom częściej rzucają się w oczy problemy z zawieszeniem i układem kierowniczym. Wskaźniki drobnych usterek są wtedy powyżej średniej. Jeśli chodzi o utratę oleju, to tutaj Mercedes klasy E wypada dobrze.
Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedes klasy E — który jest najmniej, a który najbardziej awaryjny?
Audi A6 C8 wypada w tym porównaniu szczególnie solidnie. Ma bardzo niski wskaźnik usterek w obu przypadkach — tych drobnych i tych poważnych. Niestety nie ma wyników raportów dla aut 6-7-letnich, ale raczej mało prawdopodobne, by w tej grupie Audi wypadało najgorzej (biorąc pod uwagę, że wśród aut 2-3-letnich i 4-5-letnich wypada najlepiej). Dobrze wypadł też Mercedes klasy E W213, który pozostaje solidny mimo upływu lat i kilometrów, a tych drugich ma na koncie najwięcej z całego zestawienia. BMW serii 5 G30 zajmuje trzecie miejsce w porównaniu TÜV — z najwyższym wskaźnikiem istotnych usterek we wszystkich grupach wiekowych.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.