- Pierwszej generacji Ford Focus to nadal auto atrakcyjne wizualnie, a w odpowiedniej wersji - także niezawodne
- Kupując Focusa I trzeba zwrócić uwagę na stan nadwozia i podwozia, a konkretnie na korozję
- Najlepiej wybrać kompaktowego Forda z silnikiem benzynowym 1.6
Korozja nadwozia, luzy w zawieszeniu – te problemy spędzają sen z powiek miłośnikom kompaktowych Fordów. Jeśli dojdą do tego kłopoty z silnikiem, koszty napraw mogą być wysokie. Dlatego w leciwym już Fordzie Focusie 1. generacji bezpieczniejszym wyborem wydają się benzyniaki. Ofertę otwierają wersje 1.4 i 1.6. Obie są licznie reprezentowane na rynku, ale to 1.6 bije rekordy popularności.
Zadbane Focusy w dobrym stanie osiągają ceny 5-7 tys. zł, te w gorszej kondycji, z problemami – od 2,5 do 5 tys. zł. I choć naprawy nie są drogie, w niektórych przypadkach łatwo przekroczą wartość auta.
Ford Focus I - czy naprawa się opłaca?
Najtaniej jest z zawieszeniem: kompleksowa naprawa tylnego (wielowahaczowego) z ustawieniem geometrii kosztuje ok. 1,5 tys. zł. Silniki 1.4 i 1.6 (jedna rodzina) mają dokładnie takie same problemy, czyli słabe pierścienie tłokowe, przez co zużywają dużo oleju. Koszt remontu to ok. 3 tys. zł – mechanicy wymienią pierścienie, panewki, sprawdzą głowicę. Poza tym oba silniki trzymają się nieźle.
Żeby pozbyć się korozji na dobre, trzeba poddać karoserię renowacji niemal jak w pojazdach zabytkowych. Takie czyszczenie, łatanie i zabezpieczenie to jednak koszt bliżej 3 tys. zł niż 500 zł – taniej tylko zamieciecie problem pod dywan (czyli pod masę bitumiczną). Dlatego mało kto dokładnie usuwa rdzę i fachowo zabezpiecza podwozie.
Potwierdza to Grzegorz Zarzycki z serwisu Solid Garage, specjalizującego się w Fordach: "Coraz mniej klientów decyduje się na poważniejsze naprawy. Likwidują drobne usterki, konieczne do jazdy: popsute cewki zapłonowe, uszkodzone przewody odmy (w obu przypadkach falują obroty), cieknące pompy sprzęgła."
Pan Grzegorz zwraca uwagę, żeby pilnować stanu oleju: "Jak będzie go za mało, uszkodzeniu ulegnie panewka oporowa wału korbowego, przez co powstaje luz, a koło zamachowe ścina czujnik położenia wału. W praktyce oznacza to koniec życia silnika."
W podwoziu doraźnie usuwa się dziury, często diagności odmawiają postawienia pieczątki w dowodzie ze względu na skorodowane przewody hamulcowe (wymiana: 350 zł). W przednim zawieszeniu czasem trzeba wymienić łączniki stabilizatora czy tuleje w wahaczach.
Focus to jedno z ciekawszych aut tej klasy. Rozbudowane zawieszenie sprawia, że świetnie się go prowadzi, stylistyka ciągle się podoba. Samochód jest praktyczny i ma obszerne wnętrze. Silniki 1.4 i 1.6 są zbliżone technicznie, mniejszy jest słaby, a pali praktycznie tyle samo, co większy. Do wyboru są: hatchbacki (3d i 5d), sedan i kombi.
Ford Focus I - ceny części:
Filtr oleju* | od 23 zł |
Filtr powietrza | od 30 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 135 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 250 zł |
Zestaw rozrządu (pasek, napinacz, pompa cieczy chłodzącej) | od 420 zł |
Amortyzatory (przód) | od 370 zł |
Błotnik | od 130 zł |
Reflektor | od 200 zł |
*ceny nieoryginalnych elementów do Forda Focusa I z silnikiem 1.6/101 KM z 2002 r.; dostęp do zamienników jest bardzo dobry |
Ford Focus I - przeglądy:
Olej silnikowy* | co 20 tys. km |
Filtry powietrza i paliwa | co 60 tys. km |
Filtr pyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 10 lat |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni | bez wymiany |
Napęd rozrządu** | co 160 tys. km |
*zalecane okresy dla wersji benzynowych 1.4/1.6, wymiana oleju i przegląd nie rzadziej niż co rok; **wymiana paska maksymalnie co 10 lat, razem z napinaczem oraz paskiem napędu akcesoriów |
Ford Focus I - dane techniczne:
Wersja | 1.4 | 1.6 |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1388 | 1596 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 75/5000 | 101/6000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 123/3500 | 145/4000 |
Skrzynia biegów | man. 5 | man. 5 (aut. 4) |
Napęd | przedni | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1075/495 | od 1080/490 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4178/1702/1481 (5d) | |
Rozstaw osi (mm) | 2615 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,1 | 10,3 (a. 12,1) |
Prędkość maks. (km/h) | 171 | 185 (a. 173) |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,8/5,4/6,6 | 9,4/5,4/6,8 (a. 10,9/6,1/7,8) |
Naszym zdaniem: tylko zadbane egzemplarze!
To ciągle ciekawy kompakt, ale coraz częściej koszty napraw przekraczają wartość auta. Dokładnie trzeba obejrzeć nadwozie, ale tego, czy motor zużywa dużo oleju, nie dowiecie się podczas jazdy próbnej. Silnik 1.4 czy 1.6? Polecam większy i tylko, jeśli pracuje pod maską auta w dobrym stanie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Focus to świetna propozycja dla kierowców ceniących precyzję prowadzenia. Ale zawieszenie musi być sprawne!
Świetne design i ergonomia. Przy takim projekcie Golf IV czy Astra II są po prostu nudne!
Wygodne fotele, ale tapicerka w ubogich wersjach nie zachwyca. Dużo miejsca i z przodu, i z tyłu. Nawet wysokie osoby nie powinny narzekać.
Pomimo ciekawych kształtów nadwozia wnętrze okazuje się zaskakująco funkcjonalne, zadbano o potrzebne detale. Centralny zamek i elektryka przednich szyb w serii, klimatyzacja, ABS i radio za dopłatą
Wzorowy bagażnik (tu: kombi): ogromny, regularne kształty. Maksymalna długość to 1,6 m, poj. 520-1580 l.
Korozja nadwozia Najmocniej zardzewiała jest zazwyczaj tylna część nadwozia – płyta podłogowa, drzwi, niestety, też przewody hamulcowe. Naprawa jest kosztowna.
Silniki 1.4/1.6 Najpoważniejszy problem to zużycie oleju silnikowego – nawet 1 l/100 km. Niestety, jedyna rada to kompletny remont jednostki (3000 zł). LPG i regulacja zaworów Jeśli auto ma instalację gazową, co ok. 50 tys. km trzeba regulować zawory – zależnie od konstrukcji i zakresu prac kosztuje to od 450 do 1000 zł.
Zawieszenie Luzy w tylnym zawieszeniu najlepiej usuwać kompleksowo, choć oznacza to wydatek około 1500 zł. Problemem są skorodowane śruby.
Katalizator Druga sonda (za katalizatorem) jest „przeczulona” i odpowiada za świecenie się kontrolki silnika. Potrzebna pomoc elektronika (150 zł). Utrudniona zmiana biegów Za „lewitujący” lewarek zmiany biegów odpowiada najczęściej złamana sprężyna tuż przy dźwigni – łatwo się do niej dostać, koszt naprawy to 150 zł.
Rozbity Focus wypadł przeciętnie – dostał 4 gwiazdki. Niektóre auta mają tylko airbag kierowcy.
Ford Focus I - to nam się podoba: ciekawe wzornictwo i świetne właściwości jezdne nawet po latach, ogromna oferta części zamiennych, dobrze rozplanowane wnętrze. Ford Focus I - to nam się nie podoba: istotne problemy techniczne: z nadwoziem, zawieszeniem i silnikiem, których naprawa często się nie opłaca, bywają auta słabo wyposażone. Ocena: 2,5
Opel Astra II (1998-2009) Duży wybór, ale również problemy ze spalaniem oleju oraz korozją – trochę mniejsze niż w Fordzie.
VW Golf IV (1997-2006) Mnóstwo wersji, dobra konstrukcja. Wiele aut powypadkowych i wyeksploatowanych.