Lata 90. XX wieku to dla Skody bardzo ważny okres. Czeska firma trafiła wówczas pod skrzydła Volkswagena, a parę lat później na rynku pojawiła się Octavia, która z marszu stała się prawdziwym bestsellerem. Można powiedzieć, że kiedy w 1999 roku. Skoda prezentowała Fabię, była skazana na sukces. Oczywiście, głównym wabikiem do zakupu miała być niska cena, ale za swoje pieniądze nabywcy otrzymywali auto o wiele większe od ówczesnej klasy B, co przekładało się na wymiary wnętrza samochodu. Kolejny duży plus to zastosowanie rozwiązań VW – z tej firmy pochodziła nie tylko większość silników, lecz także elementy zawieszenia oraz płyta podłogowa, która dopiero w 2001 r. trafiła do Polo.
Decydując się na zakup Fabii, musicie jednak uważać. Nie był to model, po który sięgały wyłącznie starsze osoby. Fabia szybko zdobyła sobie stałe miejsce w firmowych flotach, często wybierali ją też dużo jeżdżący przedsiębiorcy. Dlatego oferty: „niski przebieg, od starszej osoby” traktujcie z dystansem – mogą być pułapką. Kolejny element, na który warto zwrócić uwagę, to poziom wyposażenia. Podstawowe jest naprawdę bardzo ubogie – brak wspomagania kierownicy trudno przeboleć, wiele egzemplarzy nie ma nawet ABS-u, co nie ułatwia jazdy w intensywnym ruchu miejskim. Na szczęście są też auta z klimatyzacją i „wypasem”, choć ksenony czy automatyczna skrzynia biegów (z 1.4 16V) to prawdziwe rarytasy.
Mimo że paleta jednostek napędowych wydaje się bardzo bogata (kilkanaście wersji), w praktyce nie ma co liczyć na nadzwyczajne osiągi. Nawet 100-konny wariant silnika 1.4 czy benzynowa dwulitrówka oferują tylko przeciętną dynamikę. Najprzyjemniej jeździ się autem ze 130-konnym dieslem pod maską, ale niestety, są to głównie rzadko spotykane odmiany RS. Do spokojnej jazdy przygotowano również podwozie i hamulce. W teście zderzeniowym w 2000 r. Fabia osiągnęła przyzwoity wynik –4 gwiazdki.
Co możesz zrobić sam? Serwis Skody Fabii
Galeria zdjęć
Wygoda foteli akceptowalna, ale łatwo znaleźć braki jakościowe.
Proste kształty, wiele przełączników i wskaźników trafiło tu wprost z półek VW. Przeciętna jakość materiałów.
1999 (wrzesień): prezentacja auta w wersji hatchback – salon samochodowy we Frankfurcie. 2000 (wrzesień): debiut odmiany kombi. W 2000 r. uruchomiono także montaż Fabii w Polsce, w fabryce w Poznaniu. 2001 (luty): uzupełnienie gamy nadwoziowej o wariant sedan. 2002: nowe silniki 3-cylindrowe 1.2 (6 lub 12V). 2003 (lato): debiut wersji specjalnej – modelu RS wyposażonego w silnik Diesla 1.9 TDI o mocy 130 KM (najwyższa w silnikach Fabii) – oraz diesla 1.4 TDI. 2004 (wrzesień): modernizacja samochodu. Zmiany widoczne z zewnątrz to m.in. inny zderzak przedni i światła przeciwmgielne (po lewej wersja przed liftingiem, po prawej – po zmianach). Pojawiły się nowe lampy tylne, wzbogacono wyposażenie. 2005: na rajdowe trasy wyruszyła Fabia WRC. 2007 (wiosna): debiut Fabii 2. generacji, początkowo tylko w wersji hatchback.
Fabia hatchback: szerokość: 1646 mm Pojemność zbiornika paliwa: 45 lPoj. bagażnika: 260-1016 l Ładowność: od 425 kg
Fabia sedan: szerokość: 1646 mm Pojemność zbiornika paliwa: 45 lPoj. bagażnika: 438-789 l Ładowność: od 425 kg
Fabia kombi: szerokość: 1646 mm Pojemność zbiornika paliwa: 45 lPoj. bagażnika: 426-1225 l Ładowność: od 425 kg