Auto Świat Używane Co warto kupić Hit na polskich drogach: Skoda Fabia I

Hit na polskich drogach: Skoda Fabia I

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Używana Skoda Fabia I generacji rzadko kiedy porywa wyposażeniem, nie można też liczyć na dobre osiągi czy całkowicie bezawaryjną jazdę. Auto ma jednak istotne zalety: pojemne wnętrze oraz bardzo niskie koszty eksploatacji.

Hit na polskich drogach
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
Hit na polskich drogach

Lata 90. XX wieku to dla Skody bardzo ważny okres. Czeska firma trafiła wówczas pod skrzydła Volkswagena, a parę lat później na rynku pojawiła się Octavia, która z marszu stała się prawdziwym bestsellerem. Można powiedzieć, że kiedy w 1999 roku. Skoda prezentowała Fabię, była skazana na sukces. Oczywiście, głównym wabikiem do zakupu miała być niska cena, ale za swoje pieniądze nabywcy otrzymywali auto o wiele większe od ówczesnej klasy B, co przekładało się na wymiary wnętrza samochodu. Kolejny duży plus to zastosowanie rozwiązań VW – z tej firmy pochodziła nie tylko większość silników, lecz także elementy zawieszenia oraz płyta podłogowa, która dopiero w 2001 r. trafiła do Polo.

Decydując się na zakup Fabii, musicie jednak uważać. Nie był to model, po który sięgały wyłącznie starsze osoby. Fabia szybko zdobyła sobie stałe miejsce w firmowych flotach, często wybierali ją też dużo jeżdżący przedsiębiorcy. Dlatego oferty: „niski przebieg, od starszej osoby” traktujcie z dystansem – mogą być pułapką. Kolejny element, na który warto zwrócić uwagę, to poziom wyposażenia. Podstawowe jest naprawdę bardzo ubogie – brak wspomagania kierownicy trudno przeboleć, wiele egzemplarzy nie ma nawet ABS-u, co nie ułatwia jazdy w intensywnym ruchu miejskim. Na szczęście są też auta z klimatyzacją i „wypasem”, choć ksenony czy automatyczna skrzynia biegów (z 1.4 16V) to prawdziwe rarytasy.

Mimo że paleta jednostek napędowych wydaje się bardzo bogata (kilkanaście wersji), w praktyce nie ma co liczyć na nadzwyczajne osiągi. Nawet 100-konny wariant silnika 1.4 czy benzynowa dwulitrówka oferują tylko przeciętną dynamikę. Najprzyjemniej jeździ się autem ze 130-konnym dieslem pod maską, ale niestety, są to głównie rzadko spotykane odmiany RS. Do spokojnej jazdy przygotowano również podwozie i hamulce. W teście zderzeniowym w 2000 r. Fabia osiągnęła przyzwoity wynik –4 gwiazdki.

Co możesz zrobić sam? Serwis Skody Fabii

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków