Ten model w stosunku do poprzednika prezentuje nieporównywalnie wyższą jakość. Szczególnie dotyczy to nadwozia, które nawet w 10-letnich egzemplarzach trzyma fason – jeśli rdzewieje, to powierzchniowo, głównie na krawędziach tylnych błotników i na tylnej klapie.

Warunkiem jest bezwypadkowa przeszłość albo przynajmniej profesjonalne naprawy po kolizjach – Mercedesa W211 łatwo uszkodzić podczas remontu z uwagi na zastosowanie aluminiowych elementów. Samochody te są w Polsce bardzo popularne ze względu na to, że m.in. Niemcy pozbywają się ich za stosunkowo niewielkie pieniądze.

W ofercie polskich portali ogłoszeniowych stale jest ponad 1 tys. egzemplarzy tych aut w niemal dowolnych konfiguracjach silnikowo-wyposażeniowych. Jest w czym wybierać: rozbudowana elektryka, skórzana tapicerka, nawigacja, ogrzewanie postojowe czy zawieszenie pneumatyczne (w kombi – seryjne) to często spotykane dodatki.

Drewno, skóra, liczne gadżety i w przypadku mocniejszych wersji świetne osiągi – oto W211. Prawdziwą radość z jazdy tym autem mieli jednak tylko pierwsi właściciele Foto: Auto Świat
Drewno, skóra, liczne gadżety i w przypadku mocniejszych wersji świetne osiągi – oto W211. Prawdziwą radość z jazdy tym autem mieli jednak tylko pierwsi właściciele

W czym więc problem? W kosztach serwisu! Jakkolwiek niektóre egzemplarze dożywają przebiegów rzędu 500 tys. km, to jednak używane Mercedesy Klasy E są autami bardzo drogimi w eksploatacji.

Wielotysięczne rachunki wiążą się z naprawami automatycznych przekładni (im mocniejszy silnik, tym wyższe prawdopodobieństwo usterki; niewielu jest mechaników, którzy w „automatach” W211 potrafią choćby wymienić olej) i układów wtryskowych czy nawet z prostą (wydawałoby się) wymianą napędu rozrządu (uwaga na diesle V6!). Usterkowe i drogie w naprawach jest zawieszenie Airmatic. W starszych W211 problem stanowi pompa hamulcowa SBC. Jeśli jednak macie w życiu szczęście, to... za 30 000 zł kupicie ładne W211.

Mercedes W211 popularne silniki

1.8K 2.1 CDI 2.7 CDI
Silnik – typ, liczba zaworów k.benz. R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R5/20
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuchq
Pojemność skokowa (cm3) 1796 2148 2685
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 135/184/5500 125/170/3800 130/177/4200
Mak­s. mo­m. ob­r. (Nm/obr./min) 250/2800 400/2000 400/1800
Prędkość maksymalna (km/h)* 236 227 230
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* 9,1 8,4 9,0
Spalanie (l/100 km)** 12,2/6,7/8,8 8,7/5,2/6,4 9,3/5,2/6,7

*osiągi wersji podstawowej z man. skrzynią biegów, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Mercedes W211 - typowe usterki

Karoseria - Korozja tylnej klapy, krawędzi tylnych błotników, drzwi.

Elektryka - Awarie elektrycznie składanych lusterek, stacyjek, sterowników elektronicznych, pomp SBC, wszelkich elementów wyposażenia – skomplikowana diagnostyka, wysokie koszty napraw (nie tylko w ASO).

Napęd - Awarie automatycznych skrzyń biegów, turbin i układów wtryskowych w dieslach; usterki układu 4Matic (napęd na 4 koła w połączeniu z automatyczną przekładnią).

Mercedes W211 - to nam się podoba

Komfort, wciąż duży prestiż, bogate wyposażenie, szeroka paleta silników, wygodne i pakowne kombi.

Mercedes W211 - to nam się nie podoba

Duża komplikacja mechaniczna auta, rozbudowana elektronika, wysokie koszty napraw, awaryjność.

Mercedesa W211 nasza opinia

Mercedes W211 z pewnego źródła może być ciekawą ofertą, jednak koszty eksploatacji dla wielu są nie do przyjęcia.