Produkowany w japońskiej fabryce Mitsubishi ASX wydaje się bardzo dopracowaną konstrukcją. Ma wiele cech wspólnych z Outlanderem, m.in. płytę podłogową zapewniającą mu bardzo duży – jak na gabaryty – rozstaw osi. Pod maskami dominują całkowicie nowe jednostki: benzynowa 1.6 oraz diesel 1.8. Szczególnie ciekawy okazuje się motor wysokoprężny – ma system zmiennych faz rozrządu, stopień sprężania zaledwie 14,9:1 i lekką, aluminiową budowę.
Bogate wyposażenie (od reflektorów ksenonowych Super HiD z kątem 160 stopni po wielki szklany dach) zapewnia wygodną i bezpieczną podróż. Dla nabywców kilkuletnich egzemplarzy nie mniej ważne jest jednak bezpieczeństwo portfela. Jak na tym polu prezentuje się Mitsubishi ASX?
Mitsubishi ASX - Drobne wpadki na początku
Mitsubishi ASX z początkowego okresu produkcji cierpią na parę przypadłości – ogłoszono kilka akcji naprawczych. Uszkodzeniu może ulec wspomaganie hamulców, na szczęście auto wtedy hamuje do zera (rocznik 2011). O awarii systemu bezkluczykowego i odklejaniu się dachu piszemy w galerii, nieco bardziej kosztowna w przypadku Mitsubishi ASX okazuje się usterka diesla 1.8.
W latach modelowych od 2011 do 2012,5 (takie oznaczenie zastosowało Mitsubishi) może dochodzić do zablokowania się pierścieni tłokowych. W efekcie rośnie spalanie oleju i wzrasta głośność jednostki. Jak zapewnili nas mechanicy z autoryzowanej stacji serwisowej Mitcar w Warszawie, rozwiązanie tego kłopotu nie jest aż tak trudne ani kosztowne – wystarczy przeprogramować komputer sterujący i dodać do paliwa preparat czyszczący. W tym silniku możliwe są jeszcze usterki wałków wyrównoważających. Serwis ma na to dość prostą radę: trzeba je… usunąć. Koszt? Cztery roboczogodziny.
W Mitsubishi ASX pogwizdywanie turbiny nie musi świadczyć o jej zużyciu, ale trzeba o nią dbać (regularna wymiana oleju, studzenie turbiny po ostrej jeździe). Możliwe problemy z filtrem DPF za bardzo nie dziwią. Trzeba jednak pamiętać, że wypala się on tylko podczas jazdy – jeśli zaobserwujecie proces, warto przeciągnąć trochę podróż, bo niewypalony filtr będzie się coraz mocniej zatykał.
Eksploatacja Mitsubishi ASX nie stwarza problemów, a jego ogólna trwałość wypada dobrze.
Skoro diesel bywa zawodny, to może zainteresować się benzyniakiem? Problemy w tym wypadku są sporadyczne (patrz galeria), ale warto mieć na uwadze to, że silnik niezbyt dobrze znosi gaz. Częściej trzeba wtedy sprawdzać luz zaworowy, pojawia się falowanie obrotów.
Wybierając silnik, warto pamiętać też o tym, że Mitsubishi ASX benzyniak 1.6 występował tylko z przednim napędem. Kierowcy, którzy liczą na wersję 4x4, są skazani na diesla. Silnik wysokoprężny był oferowany w dwóch wersjach mocy (116 lub 150 KM). W ostatnich latach Mitsubishi wprowadziło też inne jednostki, np. diesle 1.6 i 2.3. Benzyniaki 2.0 chętnie wybierano np. w Rosji.
Mitsubishi ASX - ceny części*
Filtr oleju | od 20 zł |
Filtr powietrza | od 52 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 150 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 290 zł |
Sprzęgło (z łożyskiem oporowym) | od 910 zł |
Błotnik | od 710 zł |
Amortyzator (tył) | od 300 zł |
Reflektor | od 1230 zł |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do ASX-a z benzynowym silnikiem 1.6 |
Mitsubishi ASX - serwis*
Olej silnikowy | co 20 tys. km lub rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub 3 lata |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km lub rok |
Świece zapłonowe | co 100 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 40 tys. km lub 2 lata |
Płyn chłodzący** | co 120 tys. km lub 6 lat |
Olej w skrzyni biegów | co 200 tys. km |
Napęd rozrządu | bez wymiany (łańcuch) |
*dane przeglądowe dla ASX-a z benzynowym silnikiem 1.6 (w dieslu interwał 15 tys. km); **pierwsza wymiana po 180 tys. km lub po 9 latach, kolejne co 120 tys. km lub 6 lat |
Mitsubishi ASX - dane techniczne
Dane techniczne | 1.6 | 1.8 DI-D |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1590 | 1798 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 117/6000 | 116/3750 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | 154/4000 | 300/2000-2500 |
Skrzynia biegów | 5 man. | 6 man. |
Napęd | przedni | przedni lub 4x4 |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1270/600 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4295/1770/1615 | |
Rozstaw osi (mm) | 2670 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,4 | 10,2 |
Prędkość maks. (km/h) | 183 | 188 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,8/5,0/6,0 | 6,7/4,8/5,5 |
Mitsubishi ASX - naszym zdaniem:
Mitsubishi ASX nie bez wad, ale na problemy Mitsubishi bardzo szybko reagowało i usuwało je bezpłatnie w ramach akcji serwisowych (godne pochwały!). Na plus – własności użytkowe: sporo miejsca dla pasażerów, akceptowalna dynamika. Generalnie polecamy, ale auta z pewną historią serwisową.
Sporo rozwiązań znamy z Outlandera. Przyzwoita jakość wykończenia, plastiki są trwałe i świeże nawet po kilku latach użytkowania.
Panoramiczny szyberdach
W autach sprzed 2011 roku naprawiano szklane dachy. Dochodziło do rozszczelnienia, w skrajnym wypadku – odklejenia płyty dachu od nadwozia.
System bezkluczykowy
W samochodach z lat 2012-13, wyposażonych w system bezkluczykowy, może on… przestać działać, gdy temperatura spadnie poniżej -20oC.
Japoński diesel jeździ naprawdę przyjemnie, zużycie paliwa jest atrakcyjne: średnio 6 l/100 km.
Układ hamulcowy
Na piszczenie klocków hamulcowych wiele nie poradzicie. Gorzej, gdy uszkodzeniu ulegnie serwo (rok modelowy 2011) – pedał może pozostać wciśnięty.
Zawieszenie
Pod względem mechanicznym podwozie okazuje się trwałe. Tylne zawieszenie czasem niestety generuje trudne do usunięcia hałasy.
Zmienne fazy rozrządu w 1.6
Jeśli pojawiają się kłopoty z rozruchem, winne może być koło zmiennych faz rozrządu. Na części trzeba wydać około 1500 zł, na robociznę – około 1000 zł.
Wygodne fotele, ASX sprawdza się również w trakcie dłuższych podróży. Przeciętna ilość miejsca nad głowami. Kanapa ma trochę krótkie siedziska. Akceptowalna ilość miejsca – pamiętajcie, że ASX mierzy tylko 4,3 m.
Filtr cząstek stałych
W mieście trwałość DPF-u jest bardzo niska – szybko się zatyka. Można wypalać serwisowo, wymiana – w ostateczności, za „jedyne” 11 700 zł.
Alternator
Alternator w silniku Diesla był wymieniany w ramach akcji naprawczej. Ciekawostka: poprawiona część jest oznaczona kropką na obudowie.
Turbina
Zdarza się, że turbina pogwizduje, ale nie musi to oznaczać konieczności naprawy. Aby długo posłużyła, trzeba często wymieniać olej.
Mitsubishi ASX - to nam się podoba: ciekawe kształty, przyzwoite trwałość mechaniczna i stan blacharski, często bogate wyposażenie, wygodne wnętrze, dobre własności jezdne, niskie spalanie.
Mitsubishi ASX - to nam się nie podoba: możliwe awarie silników (dotyczy głównie aut serwisowanych poza ASO), niewiele egzemplarzy z napędem wszystkich kół, dość wysokie ceny na rynku wtórnym.
Harce w terenie? Niestety, większość egzemplarzy nie ma napędu 4x4, niewielki jest też prześwit.
Przebadano ASX-a z dieslem. Zdobył 5 gwiazdek, świetnie chroni dorosłych pasażerów i dzieci.
Kia Sportage III (2010-15)
Nieco większe auto. Szersza oferta wersji silnikowych. Wysoka trwałość. Ceny też dość wysokie: od 46 000 zł.
Nissan Qashqai (2006-13)
Duża podaż i spory wybór wersji: krótka lub przedłużona +2, benzyniaki 1.6 i 2.0, diesle 1.5, 1.6 i 2.0. Cena: od 23 000 zł.