Produkowany w japońskiej fabryce Mitsubishi ASX wydaje się bardzo dopracowaną konstrukcją. Ma wiele cech wspólnych z Outlanderem, m.in. płytę podłogową zapewniającą mu bardzo duży – jak na gabaryty – rozstaw osi. Pod maskami dominują całkowicie nowe jednostki: benzynowa 1.6 oraz diesel 1.8. Szczególnie ciekawy okazuje się motor wysokoprężny – ma system zmiennych faz rozrządu, stopień sprężania zaledwie 14,9:1 i lekką, aluminiową budowę.
Bogate wyposażenie (od reflektorów ksenonowych Super HiD z kątem 160 stopni po wielki szklany dach) zapewnia wygodną i bezpieczną podróż. Dla nabywców kilkuletnich egzemplarzy nie mniej ważne jest jednak bezpieczeństwo portfela. Jak na tym polu prezentuje się Mitsubishi ASX?
Mitsubishi ASX - Drobne wpadki na początku
Mitsubishi ASX z początkowego okresu produkcji cierpią na parę przypadłości – ogłoszono kilka akcji naprawczych. Uszkodzeniu może ulec wspomaganie hamulców, na szczęście auto wtedy hamuje do zera (rocznik 2011). O awarii systemu bezkluczykowego i odklejaniu się dachu piszemy w galerii, nieco bardziej kosztowna w przypadku Mitsubishi ASX okazuje się usterka diesla 1.8.
W latach modelowych od 2011 do 2012,5 (takie oznaczenie zastosowało Mitsubishi) może dochodzić do zablokowania się pierścieni tłokowych. W efekcie rośnie spalanie oleju i wzrasta głośność jednostki. Jak zapewnili nas mechanicy z autoryzowanej stacji serwisowej Mitcar w Warszawie, rozwiązanie tego kłopotu nie jest aż tak trudne ani kosztowne – wystarczy przeprogramować komputer sterujący i dodać do paliwa preparat czyszczący. W tym silniku możliwe są jeszcze usterki wałków wyrównoważających. Serwis ma na to dość prostą radę: trzeba je… usunąć. Koszt? Cztery roboczogodziny.
W Mitsubishi ASX pogwizdywanie turbiny nie musi świadczyć o jej zużyciu, ale trzeba o nią dbać (regularna wymiana oleju, studzenie turbiny po ostrej jeździe). Możliwe problemy z filtrem DPF za bardzo nie dziwią. Trzeba jednak pamiętać, że wypala się on tylko podczas jazdy – jeśli zaobserwujecie proces, warto przeciągnąć trochę podróż, bo niewypalony filtr będzie się coraz mocniej zatykał.
Eksploatacja Mitsubishi ASX nie stwarza problemów, a jego ogólna trwałość wypada dobrze.
Skoro diesel bywa zawodny, to może zainteresować się benzyniakiem? Problemy w tym wypadku są sporadyczne (patrz galeria), ale warto mieć na uwadze to, że silnik niezbyt dobrze znosi gaz. Częściej trzeba wtedy sprawdzać luz zaworowy, pojawia się falowanie obrotów.
Wybierając silnik, warto pamiętać też o tym, że Mitsubishi ASX benzyniak 1.6 występował tylko z przednim napędem. Kierowcy, którzy liczą na wersję 4x4, są skazani na diesla. Silnik wysokoprężny był oferowany w dwóch wersjach mocy (116 lub 150 KM). W ostatnich latach Mitsubishi wprowadziło też inne jednostki, np. diesle 1.6 i 2.3. Benzyniaki 2.0 chętnie wybierano np. w Rosji.
Mitsubishi ASX - ceny części*
Filtr oleju | od 20 zł |
Filtr powietrza | od 52 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 150 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 290 zł |
Sprzęgło (z łożyskiem oporowym) | od 910 zł |
Błotnik | od 710 zł |
Amortyzator (tył) | od 300 zł |
Reflektor | od 1230 zł |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do ASX-a z benzynowym silnikiem 1.6 |
Mitsubishi ASX - serwis*
Olej silnikowy | co 20 tys. km lub rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub 3 lata |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km lub rok |
Świece zapłonowe | co 100 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 40 tys. km lub 2 lata |
Płyn chłodzący** | co 120 tys. km lub 6 lat |
Olej w skrzyni biegów | co 200 tys. km |
Napęd rozrządu | bez wymiany (łańcuch) |
*dane przeglądowe dla ASX-a z benzynowym silnikiem 1.6 (w dieslu interwał 15 tys. km); **pierwsza wymiana po 180 tys. km lub po 9 latach, kolejne co 120 tys. km lub 6 lat |
Mitsubishi ASX - dane techniczne
Dane techniczne | 1.6 | 1.8 DI-D |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1590 | 1798 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 117/6000 | 116/3750 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | 154/4000 | 300/2000-2500 |
Skrzynia biegów | 5 man. | 6 man. |
Napęd | przedni | przedni lub 4x4 |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1270/600 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4295/1770/1615 | |
Rozstaw osi (mm) | 2670 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,4 | 10,2 |
Prędkość maks. (km/h) | 183 | 188 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,8/5,0/6,0 | 6,7/4,8/5,5 |
Mitsubishi ASX - naszym zdaniem:
Mitsubishi ASX nie bez wad, ale na problemy Mitsubishi bardzo szybko reagowało i usuwało je bezpłatnie w ramach akcji serwisowych (godne pochwały!). Na plus – własności użytkowe: sporo miejsca dla pasażerów, akceptowalna dynamika. Generalnie polecamy, ale auta z pewną historią serwisową.