- Nowoczesne silniki i sporo elektroniki to znaki rozpoznawcze Qashqaia II. Auto kusi też przyjemnym wyglądem
- Przed zakupem warto odwiedzić ASO – przy okazji można sprawdzić, czy w danym egzemplarzu wykonano przewidziane akcje naprawcze
- Komfort jazdy jest uzależniony od rozmiaru kół – jeśli macie „dziewiętnastki”, może trochę trząść, ale ogólnie nie jest źle
Można śmiało powiedzieć, że to właśnie Nissan z modelem Qashqai zapoczątkował modę na crossovery – trochę to SUV, trochę model kompaktowy. Pierwsza generacja zasłużyła na dobrą opinię. Co prawda, pojawiło się sporo usterek, m.in. w zawieszeniu, ale wiele z nich usunięto w ramach akcji naprawczych. Wezwania do serwisów zdarzają się również w przypadku Qashqaia 2. generacji, ale częściej niż podwozia dotyczą one elektroniki oraz elementów wykończenia.
Zanim jednak zajmiemy się usterkami, sprawdźmy, czy w ogóle warto interesować się crossoverem Nissana. Najtańsze Qashqaie kosztują niemało, bo ponad 50 tys. zł i nie jest to z pewnością kwota, która pozwoli na swobodny wybór – na to potrzeba co najmniej 55-60 tys. zł. To wynik sporego zainteresowania kierowców, wpływającego na niską utratę wartości, a także dość młodego wieku. Jeszcze do niedawna większość samochodów była na gwarancji (poza 3-letnią sporo użytkowników wykupywało rozszerzoną do 5 lat lub 150 tys. km). Nie brakuje jednak egzemplarzy, które straciły ochronę ze względu na spory przebieg (pod 200 tys. km) czy naprawy wykonane poza ASO.
Pod względem funkcjonalności auto zbiera niezłe opinie. Ma wygodne fotele (szczególnie po modernizacji), łatwo można spotkać egzemplarze z naprawdę dobrym wyposażeniem z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Do minusów zaliczamy niezbyt obszerne wnętrze – samochód jest wygodny i większość rodzin zaakceptuje go bez kłopotu, ale z drugiej strony łatwo o auta mające podobne gabaryty, które oferują nieco więcej miejsca na kanapie (na nogi i nad głowami, szczególnie przy panoramicznym dachu) oraz bardziej pojemny bagażnik.
Nissan Qashqai - na który silnik postawić?
Paletę otwiera francuski benzyniak 1.2/115 KM. Doładowana jednostka z wtryskiem bezpośrednim spisuje się nieźle, ale tylko jako podstawowy napęd. Potrzebuje około 7,5-8 l/100 km w mieście i nieco więcej w warunkach autostradowych. Trzeba jednak liczyć się z kilkoma przypadłościami. Najważniejszą jest podwyższone zużycie oleju, z czym autoryzowane serwisy próbują walczyć głównie poprzez modernizację oprogramowania (często skutecznie!) – przeczytacie o nich również w galerii. Inne kłopoty (fakt, że sporadyczne) to gwiżdżące turbiny i drobne wycieki oleju (np. w okolicy miski olejowej czy pokrywy rozrządu).
Najkorzystniej wypada 163-konny benzyniak 1.6 (generalnie to najlepszy wybór w tym modelu!), ale jest go na rynku mniej niż 1.2. Bardziej dynamiczne auto (zmierzony czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h – 9,5 s) daje sporo przyjemności z jazdy. Średnie zużycie paliwa to ledwie 7,0 l/100 km (!). Jedyny problem (też niezbyt częsty) to usterki sond lambda – wymieniane w ramach akcji naprawczej. Benzyniak 2.0 (w Europie tylko w Rosji) na naszym rynku w ogóle nie występuje (także w imporcie prywatnym).
Ciekawym wyborem mogą też być diesle. Oczywiście, po przebiegu 150-200 tys. km wzrasta ryzyko napraw osprzętu, ale na razie nie jest to problemem. Starszy motor 1.5 ma nieco gorszą kulturę pracy i dynamikę, za to 1.6 okazuje się żywiołowy i zapewnia dobrą elastyczność. Spalanie również zadowala – średnio to 5,7 l/100 km. Nasz rozmówca z warszawskiego serwisu Nissana Japan Motors podkreśla też, że silniki korzystają z trwałych i bezproblemowych łańcuchów rozrządu – pasek znajdziemy tylko w 1.5 dCi.
Wszystkie silniki w standardzie mają trwałą skrzynię 6-biegową, ale (w 1.2 i 1.6 dCi) spotkacie też przekładnie bezstopniowe. Skrzynie CVT czasem potrafią zaskoczyć „własnym życiem” – szarpią i pracują w chaotyczny sposób. Pomaga zmiana oprogramowania (sprawdźcie, czy nie obowiązuje na to akcja serwisowa). Pamiętajcie też, że skrzynia ta w trudnych warunkach eksploatacji co 90 tys. km wymaga zmiany oleju (7,5 l).
Nissan Qashqai - aktualizacje i poprawki
Oprócz wcześniej wymienionych akcji serwisowych musimy także wspomnieć o kilku innych. Jedną z ważniejszych okazuje się montaż dodatkowego wspornika tylnego nadkola – teoretycznie (na szczęście nie znamy przypadku, żeby do tego doszło) może przetrzeć się przewód hamulcowy. Inne drobiazgi poprawiane w serwisach to np. kierunkowskazy w lusterkach, które czasem przestają działać, ale tylko wtedy, gdy… włączone jest ogrzewanie tylnej szyby. Trzeba też było poprawiać czujniki parkowania (zdarza się, że pokazują, co... chcą) oraz mocowanie haka holowniczego. O problemach z systemem hamowania piszemy w galerii, ale zastrzeżenia do działania mieliśmy również wobec systemu rozpoznawania znaków drogowych czy też ostrzegania przed zmianą pasa ruchu.
Nie zapominajmy jednak o istotnych zaletach: zawieszenie jest o niebo trwalsze niż w poprzedniku, nie ma praktycznie żadnych kłopotów z korozją. Z czasem na pewno poprawi się także dostępność części zamiennych.
Nissan Qashqai - dane techniczne:
Dane techniczne* | 1.2 DIG-T | 1.6 DIG-T | 1.5 dCi | 1.6 dCi |
Lata | od 2013 r. | od 2015 r. | od 2013 r. | od 2013 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | pasek | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | OHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1618 | 1461 | 1598 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 115/4500** | 163/5600 | 110/4000 | 130/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 190/2000** | 240/2000-4000 | 260/1750-2500 | 320/1750 |
Skrzynia biegów*** | 6M, CVT | 6M | 6M | 6M, CVT |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 200 | 182 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 9,1 | 12,4 | 9,9 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,9/4,9/5,6 | 7,4/4,8/5,8 | 4,2/3,6/3,8 | 5,2/3,9/4,4 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **dla wersji CVT: 115/5200 i 165/1750; ***M – skrzynia manualna, CVT – bezstopniowa | ||||
Orientacyjne ceny używanych Qashqaiów II z podstawowym wyposażeniem | ||||
2013 | 49 800 | – | 50 900 | 55 000 |
2014 | 54 200 | – | 56 400 | 60 900 |
2015 | 59 600 | 63 900 | 64 700 | 69 900 |
2016 | 64 600 | 69 600 | 72 900 | 78 700 |
2017 | 68 900 | 74 500 | 77 600 | 85 800 |
Nissan Qashqai - koszty serwisu:
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesle* |
Olej silnikowy | 5,6 (5,2) l, 5W-40 (5W-30) | 4,7 (6,6) l, 5W-30 |
Olej w skrzyni manualnej | 2,0 l, 75W-80 | 2,0 (1,7) l, 75W-80 (75W-85) |
Układ chłodzenia | 6,4-7,8 (8,7) l | 6,3 (7,3-7,9) l |
Płyn hamulcowy | ok. 0,7 l, DOT 4 | ok. 0,7 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | łańcuch | pasek (łańcuch) |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 20 tys. km lub co rok | co 30 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 40 tys. km lub co 2 lata | co 60 tys. km lub co 2 lata |
Napęd rozrządu | bez wymiany | 1.5: co 160 tys. km lub co 5 lat |
*dane dla benzyniaka 1.2 (w nawiasie 1.6) i diesla 1.5 (w nawiasie 1.6) |
Nissan Qashqai - ceny części:
Ceny zamienników | benzynowe* | diesle* |
Filtr oleju/powietrza | od 34/38 zł | od 35/38 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 110/420 zł | od 110/420 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 1120/540 zł | od 1120/540 zł |
Łożysko koła przednie/tylne (kpl.) | od 380/500 zł | od 380/500 zł |
Sprzęgło (komplet) | od 910 zł (bez koła dwumas.) | od 910 zł (bez koła dwumas.) |
Napęd rozrządu (kpl.) | brak | od 640 zł (zestaw z pompą) |
Reflektor/błotnik (przód) | od 370/300 zł (używane) | od 370/300 zł (używane) |
*dane dla benzyniaka 1.2 i diesla 1.5 |
Nissan Qashqai II - nasza opinia:
Crossover Nissana u większości użytkowników budzi pozytywne opinie – to wynik udanej konstrukcji nadwozia oraz dobrych osiągów. Ogólna trwałość auta zadowala, ale Qashqai zaskakuje długą listą drobnych usterek.