To był najmniejszy i najtańszy model w gamie Skody. Citigo debiutowało w 2011 r. i było produkowane do 2019 r. Następcy nie ma, a szkoda, bo to udany samochód. Powstał z myślą o krótkich dystansach w mieście, dlatego na rynku nie brakuje egzemplarzy o niedużych przebiegach. Z drugiej strony firmy często zasilały swoje floty małymi Skodami i za ich kierownice wsadzały kurierów i dostawców, dlatego podczas zakupu trzeba dokładnie przyjrzeć się historii egzemplarza, który nas zainteresował.
Toyota Aygo II debiutowała kilka lat po Skodzie, była produkowana do 2022 r. i doczekała się następcy - w salonach japońskiej marki można dziś kupić trzecią generację modelu. Na rynku wtórnym sytuacja bardzo podobna jak w przypadku Citigo. Z jednej strony sporo egzemplarzy z niewielkimi przebiegami, a z drugiej - równie dużo tych po karierze we flotach. Gołym okiem widać, że Aygo jest droższe od Skody, czego główną przyczyną jest późniejszy debiut rynkowy. Toyoty są po prostu młodsze. Ale czy tylko to warunkuje różnicę w cenach?
O budżetową Skodę i Toyotę zapytałem mechanika. Zajrzałem też do archiwum "Auto Świata" w poszukiwaniu testów obu aut. Na tej podstawie wystawiłem obu autom oceny, które wyłoniły zwycięzcę tego pojedynku.
Skoda Citigo - opinie. Ile kosztuje?

Škoda Citigo (I)Auto Świat
- NA RYNKU: 2011-19
- SILNIKI: 1.0 60-75 KM
- CENY: OD 14 000 zł
W przypadku Citigo powiedzenie, że rozmiar nie ma znaczenia, znajduje pełne potwierdzenie. Nadwozie o niewielkich wymiarach skrywa bowiem wyróżniające się przestronnością wnętrze i całkiem pojemny, 251-litrowy bagażnik. Model zaliczył kilka akcji serwisowych, ale ogólnie raczej nie stwarza poważnych problemów użytkownikom.
W ofercie znajdziemy wersje z benzynowym silnikiem wolnossącym 1.0 MPI, w wariantach o mocy 60 lub 75 KM, które cechują się dużą trwałością, a informacje o tym, że auto pokonało nawet 300 tys. km bez większych awarii, nie są niczym zaskakującym. Atutem trzycylindrowych jednostek jest nieduże zużycie paliwa. Można też znaleźć egzemplarze z fabryczną instalacją LPG, a nawet CNG. Standardem we wszystkich jest 5-biegowa skrzynia manualna, która w autach z początku produkcji miała wadliwe koła zębate, co objawiało się nieprecyzyjnym wybieraniem przełożeń.

Prosto i funkcjonalnie. Na środku deski rozdzielczej widać uchwyt na opcjonalny ekran systemu multimedialnegoAuto Świat
Skoda Citigo - dane techniczne
Nadwozie hatchbacki 3d i 5d: wym. 3563/1641/1478 mm, pojemność bagażnika 251-951 l, rozstaw osi 2420 mm, pojemność zbiornika paliwa 35 l.
Silniki benz., R3, 12V: 1.0/60 (0-100 km/h w 14,4 s, średnie spalanie 4,5 l/100 km, prędkość maks. 160 km/h) i 1.0/75 KM (13,2 s, 4,7 l/100 km, 171 km/h); CNG: 1.0/68 KM (0-100 km/h w 16,3 s, średnie spalanie gazu 2,7 kg na 100 km, prędkość maks. 164 km/h).
Skoda Citigo - awaryjność
Karoseria
Twarde plastiki kokpitu z czasem mogą trzeszczeć i hałasować, słaba izolacja akustyczna nadwozia. Na elementach podwozia gdzieniegdzie pojawiają się drobne ogniska korozji.
Elektryka
Zdarzają się awarie kompresora klimatyzacji, a także silnika wspomagania układu kierowniczego. Wyrabia się gniazdo mocowania ekranu multimediów na desce rozdzielczej, co owocuje brakiem jego zasilania.
Napęd
Objawy zużycia sprzęgła nasilają się po przejechaniu ok. 100 tys. km. W osprzęcie silnika najczęściej wymienianym problemem jest piszcząca pompa cieczy chłodzącej. Użytkownicy skarżą się też na terkotanie na biegu jałowym.
Zawieszenie
W pierwszej kolejności w zawieszeniu poddają się najczęściej łączniki stabilizatora. Problemy w najstarszych egzemplarzach może generować przekładnia kierownicza. Naprawa na szczęście nie jest droga.
Używana Skoda Citigo - opinia i ocena redakcji
Maksymalna praktyczność w minimalnej przestrzeni. Citigo sprawdzi się zresztą nie tylko w mieście, pod warunkiem że akceptujecie raczej spokojne usposobienie napędu. Auta z końca produkcji nadal trzymają wartość – ceny przekraczają 40 tys. zł.
Toyota Aygo II

Toyota Aygo (II)Auto Świat
- NA RYNKU: 2014-22
- SILNIKI: 1.0 69 i 72 KM
- CENY: OD 20 000 zł
Druga generacja małego japońskiego modelu pod względem stylistyki mocniej odcięła się od swoich bliźniaczych konstrukcji spod znaku Citroëna i Peugeota, ale nadal dzieli z nimi większość podzespołów mechanicznych. W tym przypadku to jednak zaleta, bo Aygo II okazuje się nie tylko ładnym, lecz także bezawaryjnym mieszczuchem, niedrogim w utrzymaniu.
Ceny na rynku wtórnym startują od ok. 20 tys. zł za najstarsze egzemplarze po blisko 60 tys. zł za najnowsze, w topowych wersjach wyposażenia. W ofercie tylko jeden wariant silnikowy 1.0 o mocy 68 KM, który nie zapewnia imponujących osiągów, ale zadowala się średnio 5-6 l benzyny na 100 km i zbiera dobre opinie za trwałość. Po face liftingu jego moc wzrosła do 72 KM, za to o 2 Nm (do 93 Nm) zmniejszył się moment obrotowy, w efekcie dynamika pozostała na tym samym poziomie. W mieście sprawdzą się wersje ze zautomatyzowaną skrzynią X-Shift.

Niezła jakość i nowoczesny design kokpitu, urozmaicony kolorowymi wstawkami, zapewniają przyjemną atmosferę wnętrzaAuto Świat
Toyota Aygo II - dane techniczne
Nadwozie hatchbacki 3d i 5d: wym. 3456/1615/1460 mm, rozstaw osi 2340 mm, poj. bagaż. 195-780 l, poj. zbiornika paliwa 35 l, opony podstawowe 165/65 R 14.
Silniki benzynowe, R3, 12V, VVT-i: 1.0/69 KM przy 6000 obr./min, maks. moment 95 Nm przy 4300 obr., prędk. maksymalna 160 km/h, 0-100 km/h w 14,2 s, śr. spalanie 4,1 l/100 km; od 06.2018 r. – 72 KM.
Toyota Aygo II - awaryjność
Karoseria
Korozja sporadycznie atakuje jedynie tłumiki wydechu, i to tylko w autach z początku produkcji. Nieszczelność tylnej klapy. Wadliwy pas bezpieczeństwa z tyłu w partii aut z sierpnia i października 2020 r. (akcja serwisowa).
Elektryka
Drobne usterki niektórych czujników, moduł łączności Bluetooth w pokładowym systemie audio, sporadyczne problemy z alternatorem oraz ze sterowaniem klimatyzacją.
Napęd
Silniki VVT-i mają czasami problem z cieknącymi pompami wody, mechanicy zalecają ich wymianę wraz z rozrządem. Przeciętna trwałość sprzęgła, niekiedy dochodzi też do awarii termostatu oraz sterownika w zautomatyzowanej skrzyni.
Zawieszenie
Seria aut z września i października 2014 r. miała wadliwy wał układu kierowniczego (akcja serwisowa). Przeciętną trwałość wykazują cylinderki tylnych hamulców.
Używana Toyota Aygo II - opinia i ocena redakcji
Aygo trzyma formę, zarówno pod względem cen, jak i kondycji mechanicznej. To niezawodne miejskie auto z polotem, które zapewnia ekonomiczną jazdę i brak istotnych problemów eksploatacyjnych na co dzień. Dobra propozycja dla singla lub pary.