W skrócie

Opel Vectra C to praktyczne i tanie auto. Niska cena nie bierze się jednak znikąd. Ten model ma też swoje wady. Nie można jednak narzekać na ofertę rynkową – jest szeroka i zróżnicowana. Najbardziej praktyczna odmiana to kombi z dużym bagażnikiem (poj. 530-1850 l), jakkolwiek możecie też zdecydować się na zgrabnie wyglądającego sedana lub liftbacka (GTS), których kufry też są niczego sobie – pojemność (odpowiednio): 500 i 500-1360 l.

Foto: Auto Świat
W podstawowych wariantach dominują czerń i szarość. W standardzie m.in. 6 airbagów i klimatyzacja

Trwałość wnętrza Vectry C okazuje się poprawna, wyposażenie – więcej niż zadowalające (w serii: 6 airbagów, klimatyzacja, radio, kontrola trakcji), do tego nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją. Problemy sprawia natomiast podwozie. Auto ma tendencję do ściągania i ząbkowania tylnych opon, które szybko zaczynają hałasować, tylko pozornie bez powodu. Wszystkiemu winne jest wielowahaczowe tylne zawieszenie, które trzeba okresowo ustawiać.

Robisz to i... problem niemal natychmiast wraca, a luzów nie widać. Co się dzieje? Odpowiedzialne za to są zazwyczaj dolne wahacze aluminiowe, w których wytłukują się tuleje. Nie da się ich wymienić osobno, a jeden wahacz kosztuje 650 zł, zaś cała operacja wystarcza na... rok.

Opel Vectra C - co pod maską?

Podstawowe benzyniaki 1.6 (100 i 105 KM) są nieco za słabe do napędu Vectry. Minimum gwarantujące sprawną jazdę to wersja 1.8/140 KM (motor ten szczególnie polecamy do współpracy z LPG!). Niezłym wyborem jest silnik 2.2. Podczas przeprowadzonego przez nas testu długodystansowego okazał się mocnym punktem Vectry, ale warto zaznaczyć, że w 2004 r. zastosowano w nim bezpośredni wtrysk benzyny (moc 155 KM) i... zaczęły się problemy.

Foto: Auto Świat
Silnik 1.9 CDTI to najlepszy wybór spośród turbodiesli – w modelu zadebiutował w połowie 2004 r.

Poza tym w ofercie są wersje z doładowaniem – 2.0 R4 i 2.8 V6. Pierwsza z nich to półśrodek pomiędzy sportem a normalną eksploatacją. Druga przeobraża rodzinnego Opla Vectrę w „sportowca” (zwłaszcza w odmianie OPC), ale musicie przygotować się na średnie spalanie powyżej 11 l/100 km i drogi serwis.

Spośród turbodiesli polecamy udany silnik konstrukcji Fiata 1.9 CDTI (na rynku od 2004 r.; moce: 100, 120 i 150 KM). Szczególnie warta uwagi jest odmiana 120-konna, gdyż w opinii mechaników uchodzi za mało awaryjną i tanią w naprawach. Po większość oryginalnych części do diesla 1.9 radzimy pojechać do ASO Fiata – będzie o wiele taniej!

Wśród Vectr z początku produkcji warunkowo można rozejrzeć się za dieslem 2.2 DTI (GM; dość drogie naprawy). Uwaga: producent skutecznie postarał się o utrudnienie eksploatacji niektórych wersji. Przykład? Mocowany na dwie śrubki awaryjny czujnik położenia przepustnicy (zwykły potencjometr, wart maksymalnie kilkadziesiąt złotych) jest dostępny tylko jako oryginalny, za... ok. 1500 zł. Sprzedaje się go razem z kolektorem ssącym!

Opel Vectra C - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Usterki czujnika położenia przepustnicy (diesle DTI) – sam czujnik (marki Elobau) jest nieosiągalny. W Oplu występują problemy z utratą geometrii tylnego zawieszenia, słabe są też sworznie przednich wahaczy. Zdarzają się usterki silnika dmuchawy nawiewu – na szczęście producent (Valeo) dostarcza części nie tylko do ASO.

Automatyczna skrzynia biegów jest wrażliwa na zaniedbania serwisowe. W jednostkach Diesla zdarzają się uszkodzenia turbin i nieszczelności w układzie dolotowym, natomiast w silnikach benzynowych spotyka się wycieki oleju.

Opel Vectra C - nasza ocena

Opel Vectra C to dobra propozycja dla osób potrzebujących rodzinnego auta za nieco ponad 20 000 zł. Tyle trzeba zapłacić za zadbaną Vectrę C 1.9 CDTI, która jest warta polecenia.