Auto Świat Używane Co warto kupić Opel Zafira - praktyczny i solidny van za rozsądne pieniądze

Opel Zafira - praktyczny i solidny van za rozsądne pieniądze

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Ciekawa stylistyka Zafiry Tourer przyciąga oko, samochód oferuje też wiele nowoczesnych i praktycznych rozwiązań. Tylko czy nie przekładają się one na droższą eksploatację? Zafira III okazuje się dość bezpiecznym zakupem

zafira.otw
Zobacz galerię (18)
newspix.pl
zafira.otw
  • O zakupie Zafiry Tourer warto myśleć, mając 40-50 tys. zł
  • Rodzinny van i sztywno zestrojone podwozie – takie zestawienie nie każdemu się spodoba. Pomóc może regulacja zawieszenia FlexRide
  • Wśród kompaktowych vanów Zafira Tourer wyróżnia się gabarytami. Długość 4,7 m obiecuje naprawdę duże wnętrze

Kompaktowe vany tracą zainteresowanie! Opel, podobnie jak wiele firm, obecnie stawia na crossovery (np. Grandland X) – na razie nie słychać o następcy Zafiry, choć z drugiej strony samochód ciągle jest sprzedawany w salonach. Od razu spieszymy uspokoić – mniejsze zainteresowanie Zafirą nie jest związane z usterkowością tego modelu czy brakami funkcjonalnymi, to raczej efekt mody na SUV-y i crossovery. Warto też zauważyć, że równolegle z Zafirą Tourer (od liftingu po prostu „Zafira”) aż do 2014 roku oferowano poprzednią generację (z dopiskiem „Classic” lub „Family”).

O zakupie Zafiry Tourer warto myśleć, mając 40-50 tys. zł

Zafira 3. generacji ma niewiele wspólnego ze swoją poprzedniczką. Samochód zdecydowanie urósł i jest nie tylko wielki i przestronny, lecz także po prostu ciekawy pod względem stylistycznym. Pamiętajcie też, że o ile Zafiry A i B oferowano w standardzie z 7 miejscami, o tyle C takiej gwarancji nie daje – trzeci rząd siedzeń był dostępny w zależności od wersji wyposażeniowej i silnikowej w standardzie lub za dopłatą. Kolejna ważna zmiana to sposób składania siedzeń: drugi rząd nareszcie ma trzy pojedyncze fotele, które można złożyć i schować w podłodze – Zafira B na to nie pozwalała, co ograniczało wykorzystanie przestrzeni.

Duża z zewnątrz, a w środku?

Wśród kompaktowych vanów Zafira Tourer wyróżnia się gabarytami. Długość 4,7 m obiecuje naprawdę duże wnętrze. Czy rzeczywiście takie jest? Ciekawy nowoczesny design zabiera sporo przestrzeni, ale bez wątpienia Zafira jest praktycznym samochodem. W podstawowej wersji (z dwoma rzędami foteli) bagażnik ma do rolety solidne 650 l. Oczywiście, za 3. rzędem szału nie ma – pozostają 152 l, czyli… i tak więcej niż u takich konkurentów, jak VW Touran czy Ford Grand C-Max. Tyle że za pierwszym i drugim rzędem przywołany Volkswagen oferuje więcej przestrzeni, mimo że jest o 25 cm krótszy.

Duże gabaryty przekładają się na wygodne wnętrze.
Duże gabaryty przekładają się na wygodne wnętrze.newspix.pl

Z Zafiry powinni być zadowoleni miłośnicy elektronicznych i funkcjonalnych gadżetów. Opel przewidział mnóstwo dodatków: rozpoznawanie znaków drogowych, „inteligentne” reflektory, systemy multimedialne, przednia szyba zachodząca aż na dach.

Bezpieczny zakup?

Lista silników nie jest szczególnie bogata, ale – przynajmniej teoretycznie – każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Bardzo długo najtańszą odmianą był stary, prosty benzyniak 1.8. Występuje w dwóch wersjach: 115- lub 140-konnej. Teoretycznie to dobra oferta dla miłośników prostej techniki (ale pojawiają się sygnały dotyczące dużego zużycia oleju), szczególnie tych, którym nie zależy na osiągach. Jednak ten silnik bardzo trudno spotkać, podobnie jak wersje 1.6 CNG (na gaz ziemny).

Jeśli już chcecie benzynę, przemyślcie zakup odmiany 1.4 Turbo. Zapewnia ona przyzwoitą elastyczność (nie to, co 1.8!) i kulturę pracy. O przypadłości tego silnika spytaliśmy Bartosza Smakowskiego z warszawskiej firmy Auto-Remar, specjalizującej się w Oplach: "To naprawdę dobry silnik, typową przypadłością są problemy z układem odpowietrzania skrzyni korbowej. Trzeba wtedy wymienić pokrywę zaworów i kolektor ssący, co kosztuje nawet 5000 zł. Problemy z łańcuchem rozrządu, turbiną czy dwumasowym kołem to raczej dzieło przypadku niż powtarzalne awarie".

Uszkodzenia turbin, owszem, zdarzają się, ale głównie w samochodach eksploatowanych na gazie (również z fabryczną instalacją) – zbyt wysoka temperatura spalin powoduje pęknięcie w „gorącej” części urządzenia. Nowa turbina nie jest na szczęście przesadnie droga, jednak to ciągle wydatek około 2500 zł. Silniki 1.6 SIDI oferują naprawdę niezłe osiągi (uwaga dla miłośników LPG – to wersje z wtryskiem bezpośrednim), ale również one należą do rynkowej niszy.

Opel określił interwał wymiany oleju na maks. rok, ale pozostawił dystans 30 tys. km – lepiej go skrócić nawet o połowę!

Zdecydowana większość Zafir oferowanych w sprzedaży jest wyposażona w dwulitrowego diesla. Dostępny jest szeroki zakres mocy – od 110 do 195 KM (topowy korzysta z dwóch turbosprężarek, pozostałe – z jednej). Dynamika oczywiście mocno zależy od wariantu. Zafira 2.0/110 KM na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje (dane testowe!) 12,8 s, a na przyspieszenie od 80 do 120 km/h (na 6. biegu) – aż 20,1 s. Topowa odmiana wymaga odpowiednio 9,6 s i 9,9 s! Zużycie paliwa również się różni, ale już zdecydowanie mniej: najsłabsza odmiana średnio spala 6 l/100 km, najmocniejsza – tylko o litr więcej.

Dla wielu nabywców aut z drugiej ręki bardziej istotną sprawą niż osiągi jest jednak niezawodność. Zdaniem pana Bartosza z warsztatu Auto-Remar: "Podstawowy problem to zużywający się z czasem uszczelniacz w okolicy smoka oleju. Nie zaskakuje on jednak awarią, początkowo daje o sobie znać dłuższym świeceniem się lampki kontrolnej ciśnienia oleju, potem potrafi się ona palić cały czas i to najwyższy czas na wyłączenie silnika. Mieliśmy nawet jeden przypadek ukręcenia wału korbowego, ale to już wynik dużego zaniedbania".

Oczywiście, diesel 2.0 ma też wiele innych przywar (patrz informacje w galerii), ale ich nagromadzenie wynika też z bardzo dużej popularności tego motoru na rynku wtórnym oraz z tego, że wiele egzemplarzy ma kiepską historię serwisową (fatalnie wypada np. stosowanie się do fabrycznego interwału 30 tys. km), a także z zaniedbań. Warto podkreślić, że w porównaniu z konkurencją silnik 2.0 ma sporo mocnych punktów – wtryskiwacze, koło dwumasowe czy turbina naprawdę długo wytrzymują.

O ile dwulitrowy diesel posiada włoski rodowód (konstrukcja Fiata), o tyle wprowadzony w 2013 r. motor 1.6 CDTI to już konstrukcja własna Opla. Motor ten nie ma większych kłopotów z trwałością, za to dość trudno zdobyć nieoryginalne części zamienne inne niż filtry.

Przypadłością Zafiry B były też zużyte manualne skrzynie biegów. W 3. generacji nie ma już tylu problemów. Mocne benzyniaki korzystają z okrytej złą sławą przekładni M32 (fatalne łożyskowanie), ale w 2012 r. znacząco ją poprawiono. W dieslach pracują skrzynie F40 – bardzo dobre konstrukcje, choć mają kłopoty z haczeniem drążka biegów.

Poza tym podwozie auta nie sprawia nadzwyczajnych problemów, model nie podlegał też zbyt wielu akcjom naprawczym – najpoważniejsza to możliwość uszkodzenia śruby łączącej drążek kierowniczy ze zwrotnicą w 113 egzemplarzach z roku modelowego 2016.

Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - dane techniczne (benzynowe z turbo):

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne*1.4 Turbo1.4 Turbo1.4 Turbo LPG1.6 CNG1.6 SIDI1.6 SIDI
Lataod 2011 r.od 2011 r.od 2011 r.od 2012 r.od 2012 r.od 2013 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchpasekpasekpasek
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)136213621362159815981995
Moc maks. (KM) przy obr./min120/4200-6000140/4900-6000140/4900-6000150/5000170/6000200/5000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min200/1850-4200200/1850-4900200/1850-4900210/2300-5000260/1650-3200280/1650-5000
Skrzynia biegów**6M6M, 6A6M6M6M, 6A6M
Prędkość maksymalna (km/h)190200195204212220
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,910,811,811,29,28,8
Spalanie (wg EU; l/100 km)8,8/5,5/6,78,8/5,5/6,7bd./bd./9,26,1/3,9/4,7***8,4/5,5/6,68,4/5,7/6,7
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna; ***w kg gazu/100 km
Orientacyjne ceny używanych Oplów Zafir Tourer z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
201134 50036 60038 100
201241 10042 40044 50045 80045 500
201347 50048 90051 40052 90052 40055 200
201454 40056 10058 90060 60060 00062 800
201561 50063 40066 60068 50067 90071 000
201669 60071 70075 30077 40077 20080 300

Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - dane techniczne (benzynowe i 1.6 CDTI):

Dane techniczne*1.81.81.6 CDTI1.6 CDTI
Lata2011-152012-15od 2014 r.od 2013 r.
Silnik – typ, liczba zaworówbenz. R4/16benz. R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządupasekpasekłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)1796179615981598
Moc maks. (KM) przy obr./min115/5600140/6300120/4000136/3500-4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min175/3800175/3800320/2000320/2000
Skrzynia biegów**5M5M6M6M
Prędkość maksymalna (km/h)185195186193
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)12,911,712,711,2
Spalanie (wg EU; l/100 km)9,7/5,8/7,29,7/5,8/7,25,0/4,2/4,54,6/3,8/4,1
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna
Orientacyjne ceny używanych Oplów Zafir Tourer z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
201134 000
201238 60041 100
201344 50047 50054 600
201451 00054 40060 80062 600
201557 70061 50068 90070 900
201678 40080 700

Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - dane techniczne (2.0 CDTI):

Dane techniczne*2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI
Lata2011-15od 2011 r.2011-15od 2015 r.2012-15
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządupasekpasekpasekpasekpasek
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)19561956195619561956
Moc maks. (KM) przy obr./min110/4000130/4000165/4000170/3750195/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min260/1750-2500300/1750-2500350/1750-2500400/1750-2500400/1750-2500
Skrzynia biegów**6M6M6M, 6A6M6M
Prędkość maksymalna (km/h)183191208208218
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)12,511,49,89,88
Spalanie (wg EU; l/100 km)6,4/4,5/5,26,4/4,5/5,26,2/4,6/5,26,5/4,5/5,36,7/5,0/5,6
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna
Orientacyjne ceny używanych Oplów Zafir Tourer z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
201138 60039 40040 500
201244 00044 90045 80053 900
201350 90052 00053 00062 300
201458 40059 60060 80066 800
201566 20067 60068 90072 60075 700
201683 80082 700

Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - ceny części:

Ceny zamiennikówbenzynowe (dla 1.4/140 KM)diesle (dla 2.0/130 KM)
Filtr oleju/powietrzaod 32/55 złod 65/55 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód)od 225/360 złod 225/360 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.)od 510/380 złod 510/380 zł
Łożysko koła przednie/tylne (kpl.)od 490/450 złod 490/450 zł
Sprzęgło komplet (+ koło dwumasowe)od 1050 zł (+ 1200 zł)od 1100 zł (+ 1350 zł)
Zestaw rozrządu (kpl.)od 2900 zł (łańcuch)od 520 zł (pasek)
Reflektor/błotnik (przód)od 800/180 (używany) złod 800/180 (używany) zł

Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - eksploatacja:

Materiały eksploatacyjnebenzynowediesle
Olej silnikowy4,0-5,5 l (5W-30, Dexos 2)4,5-5,0 l (5W-30, Dexos 2)
Olej w skrzyni manualnejM32: 2,0 l, 70W Synth.F40: 1,6 l, 70W Synth.
Układ chłodzenia5,6-6,2 l (na bazie glikolu)9,0 l (płyn na bazie glikolu)
Płyn hamulcowyok. 0,8 l, DOT 4+ok. 0,8 l, DOT 4+
Napęd rozrządułańcuch/pasek*łańcuch/pasek*
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy**co 30 tys. km lub co rokco 30 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowyco 60 tys. km lub co 2 lataco 60 tys. km lub co 2 lata
Filtr powietrzaco 60 tys. km lub co 4 lataco 60 tys. km lub co 4 lata
Płyn hamulcowyco 2 lataco 2 lata
Napęd rozrząduco 150 tys. km lub co 6 lat*co 150 tys. km lub co 6 lat*
*1.4 Turbo i 1.6 CDTI – łańcuch; **zmienne okresy między przeglądami, dane maksymalne

Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - naszym zdaniem:

Samochód ma kilka wad ale w końcu to tylko budżetowy van kompaktowy. Za rozsądne pieniądze (i zakup, i serwisowanie) można mieć funkcjonalny oraz obszerny samochód rodzinny. Ocena 4/5

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków