- O zakupie Zafiry Tourer warto myśleć, mając 40-50 tys. zł
- Rodzinny van i sztywno zestrojone podwozie – takie zestawienie nie każdemu się spodoba. Pomóc może regulacja zawieszenia FlexRide
- Wśród kompaktowych vanów Zafira Tourer wyróżnia się gabarytami. Długość 4,7 m obiecuje naprawdę duże wnętrze
Kompaktowe vany tracą zainteresowanie! Opel, podobnie jak wiele firm, obecnie stawia na crossovery (np. Grandland X) – na razie nie słychać o następcy Zafiry, choć z drugiej strony samochód ciągle jest sprzedawany w salonach. Od razu spieszymy uspokoić – mniejsze zainteresowanie Zafirą nie jest związane z usterkowością tego modelu czy brakami funkcjonalnymi, to raczej efekt mody na SUV-y i crossovery. Warto też zauważyć, że równolegle z Zafirą Tourer (od liftingu po prostu „Zafira”) aż do 2014 roku oferowano poprzednią generację (z dopiskiem „Classic” lub „Family”).
O zakupie Zafiry Tourer warto myśleć, mając 40-50 tys. zł
Zafira 3. generacji ma niewiele wspólnego ze swoją poprzedniczką. Samochód zdecydowanie urósł i jest nie tylko wielki i przestronny, lecz także po prostu ciekawy pod względem stylistycznym. Pamiętajcie też, że o ile Zafiry A i B oferowano w standardzie z 7 miejscami, o tyle C takiej gwarancji nie daje – trzeci rząd siedzeń był dostępny w zależności od wersji wyposażeniowej i silnikowej w standardzie lub za dopłatą. Kolejna ważna zmiana to sposób składania siedzeń: drugi rząd nareszcie ma trzy pojedyncze fotele, które można złożyć i schować w podłodze – Zafira B na to nie pozwalała, co ograniczało wykorzystanie przestrzeni.
Duża z zewnątrz, a w środku?
Wśród kompaktowych vanów Zafira Tourer wyróżnia się gabarytami. Długość 4,7 m obiecuje naprawdę duże wnętrze. Czy rzeczywiście takie jest? Ciekawy nowoczesny design zabiera sporo przestrzeni, ale bez wątpienia Zafira jest praktycznym samochodem. W podstawowej wersji (z dwoma rzędami foteli) bagażnik ma do rolety solidne 650 l. Oczywiście, za 3. rzędem szału nie ma – pozostają 152 l, czyli… i tak więcej niż u takich konkurentów, jak VW Touran czy Ford Grand C-Max. Tyle że za pierwszym i drugim rzędem przywołany Volkswagen oferuje więcej przestrzeni, mimo że jest o 25 cm krótszy.
Z Zafiry powinni być zadowoleni miłośnicy elektronicznych i funkcjonalnych gadżetów. Opel przewidział mnóstwo dodatków: rozpoznawanie znaków drogowych, „inteligentne” reflektory, systemy multimedialne, przednia szyba zachodząca aż na dach.
Bezpieczny zakup?
Lista silników nie jest szczególnie bogata, ale – przynajmniej teoretycznie – każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Bardzo długo najtańszą odmianą był stary, prosty benzyniak 1.8. Występuje w dwóch wersjach: 115- lub 140-konnej. Teoretycznie to dobra oferta dla miłośników prostej techniki (ale pojawiają się sygnały dotyczące dużego zużycia oleju), szczególnie tych, którym nie zależy na osiągach. Jednak ten silnik bardzo trudno spotkać, podobnie jak wersje 1.6 CNG (na gaz ziemny).
Zobacz także
- Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.
- Sprawdź za darmo numer VIN!
Jeśli już chcecie benzynę, przemyślcie zakup odmiany 1.4 Turbo. Zapewnia ona przyzwoitą elastyczność (nie to, co 1.8!) i kulturę pracy. O przypadłości tego silnika spytaliśmy Bartosza Smakowskiego z warszawskiej firmy Auto-Remar, specjalizującej się w Oplach: "To naprawdę dobry silnik, typową przypadłością są problemy z układem odpowietrzania skrzyni korbowej. Trzeba wtedy wymienić pokrywę zaworów i kolektor ssący, co kosztuje nawet 5000 zł. Problemy z łańcuchem rozrządu, turbiną czy dwumasowym kołem to raczej dzieło przypadku niż powtarzalne awarie".
Uszkodzenia turbin, owszem, zdarzają się, ale głównie w samochodach eksploatowanych na gazie (również z fabryczną instalacją) – zbyt wysoka temperatura spalin powoduje pęknięcie w „gorącej” części urządzenia. Nowa turbina nie jest na szczęście przesadnie droga, jednak to ciągle wydatek około 2500 zł. Silniki 1.6 SIDI oferują naprawdę niezłe osiągi (uwaga dla miłośników LPG – to wersje z wtryskiem bezpośrednim), ale również one należą do rynkowej niszy.
Opel określił interwał wymiany oleju na maks. rok, ale pozostawił dystans 30 tys. km – lepiej go skrócić nawet o połowę!
Zdecydowana większość Zafir oferowanych w sprzedaży jest wyposażona w dwulitrowego diesla. Dostępny jest szeroki zakres mocy – od 110 do 195 KM (topowy korzysta z dwóch turbosprężarek, pozostałe – z jednej). Dynamika oczywiście mocno zależy od wariantu. Zafira 2.0/110 KM na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje (dane testowe!) 12,8 s, a na przyspieszenie od 80 do 120 km/h (na 6. biegu) – aż 20,1 s. Topowa odmiana wymaga odpowiednio 9,6 s i 9,9 s! Zużycie paliwa również się różni, ale już zdecydowanie mniej: najsłabsza odmiana średnio spala 6 l/100 km, najmocniejsza – tylko o litr więcej.
Dla wielu nabywców aut z drugiej ręki bardziej istotną sprawą niż osiągi jest jednak niezawodność. Zdaniem pana Bartosza z warsztatu Auto-Remar: "Podstawowy problem to zużywający się z czasem uszczelniacz w okolicy smoka oleju. Nie zaskakuje on jednak awarią, początkowo daje o sobie znać dłuższym świeceniem się lampki kontrolnej ciśnienia oleju, potem potrafi się ona palić cały czas i to najwyższy czas na wyłączenie silnika. Mieliśmy nawet jeden przypadek ukręcenia wału korbowego, ale to już wynik dużego zaniedbania".
Oczywiście, diesel 2.0 ma też wiele innych przywar (patrz informacje w galerii), ale ich nagromadzenie wynika też z bardzo dużej popularności tego motoru na rynku wtórnym oraz z tego, że wiele egzemplarzy ma kiepską historię serwisową (fatalnie wypada np. stosowanie się do fabrycznego interwału 30 tys. km), a także z zaniedbań. Warto podkreślić, że w porównaniu z konkurencją silnik 2.0 ma sporo mocnych punktów – wtryskiwacze, koło dwumasowe czy turbina naprawdę długo wytrzymują.
O ile dwulitrowy diesel posiada włoski rodowód (konstrukcja Fiata), o tyle wprowadzony w 2013 r. motor 1.6 CDTI to już konstrukcja własna Opla. Motor ten nie ma większych kłopotów z trwałością, za to dość trudno zdobyć nieoryginalne części zamienne inne niż filtry.
Przypadłością Zafiry B były też zużyte manualne skrzynie biegów. W 3. generacji nie ma już tylu problemów. Mocne benzyniaki korzystają z okrytej złą sławą przekładni M32 (fatalne łożyskowanie), ale w 2012 r. znacząco ją poprawiono. W dieslach pracują skrzynie F40 – bardzo dobre konstrukcje, choć mają kłopoty z haczeniem drążka biegów.
Poza tym podwozie auta nie sprawia nadzwyczajnych problemów, model nie podlegał też zbyt wielu akcjom naprawczym – najpoważniejsza to możliwość uszkodzenia śruby łączącej drążek kierowniczy ze zwrotnicą w 113 egzemplarzach z roku modelowego 2016.
Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - dane techniczne (benzynowe z turbo):
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne* | 1.4 Turbo | 1.4 Turbo | 1.4 Turbo LPG | 1.6 CNG | 1.6 SIDI | 1.6 SIDI |
Lata | od 2011 r. | od 2011 r. | od 2011 r. | od 2012 r. | od 2012 r. | od 2013 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1362 | 1362 | 1362 | 1598 | 1598 | 1995 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 120/4200-6000 | 140/4900-6000 | 140/4900-6000 | 150/5000 | 170/6000 | 200/5000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 200/1850-4200 | 200/1850-4900 | 200/1850-4900 | 210/2300-5000 | 260/1650-3200 | 280/1650-5000 |
Skrzynia biegów** | 6M | 6M, 6A | 6M | 6M | 6M, 6A | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 200 | 195 | 204 | 212 | 220 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,9 | 10,8 | 11,8 | 11,2 | 9,2 | 8,8 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,8/5,5/6,7 | 8,8/5,5/6,7 | bd./bd./9,2 | 6,1/3,9/4,7*** | 8,4/5,5/6,6 | 8,4/5,7/6,7 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna; ***w kg gazu/100 km | ||||||
Orientacyjne ceny używanych Oplów Zafir Tourer z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | ||||||
2011 | 34 500 | 36 600 | 38 100 | – | – | – |
2012 | 41 100 | 42 400 | 44 500 | 45 800 | 45 500 | – |
2013 | 47 500 | 48 900 | 51 400 | 52 900 | 52 400 | 55 200 |
2014 | 54 400 | 56 100 | 58 900 | 60 600 | 60 000 | 62 800 |
2015 | 61 500 | 63 400 | 66 600 | 68 500 | 67 900 | 71 000 |
2016 | 69 600 | 71 700 | 75 300 | 77 400 | 77 200 | 80 300 |
Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - dane techniczne (benzynowe i 1.6 CDTI):
Dane techniczne* | 1.8 | 1.8 | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI |
Lata | 2011-15 | 2012-15 | od 2014 r. | od 2013 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1796 | 1796 | 1598 | 1598 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 115/5600 | 140/6300 | 120/4000 | 136/3500-4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 175/3800 | 175/3800 | 320/2000 | 320/2000 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M | 6M | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 195 | 186 | 193 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,9 | 11,7 | 12,7 | 11,2 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,7/5,8/7,2 | 9,7/5,8/7,2 | 5,0/4,2/4,5 | 4,6/3,8/4,1 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna | ||||
Orientacyjne ceny używanych Oplów Zafir Tourer z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | ||||
2011 | 34 000 | – | – | – |
2012 | 38 600 | 41 100 | – | – |
2013 | 44 500 | 47 500 | – | 54 600 |
2014 | 51 000 | 54 400 | 60 800 | 62 600 |
2015 | 57 700 | 61 500 | 68 900 | 70 900 |
2016 | – | – | 78 400 | 80 700 |
Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - dane techniczne (2.0 CDTI):
Dane techniczne* | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI |
Lata | 2011-15 | od 2011 r. | 2011-15 | od 2015 r. | 2012-15 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1956 | 1956 | 1956 | 1956 | 1956 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 110/4000 | 130/4000 | 165/4000 | 170/3750 | 195/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 260/1750-2500 | 300/1750-2500 | 350/1750-2500 | 400/1750-2500 | 400/1750-2500 |
Skrzynia biegów** | 6M | 6M | 6M, 6A | 6M | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 183 | 191 | 208 | 208 | 218 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,5 | 11,4 | 9,8 | 9,8 | 8 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,4/4,5/5,2 | 6,4/4,5/5,2 | 6,2/4,6/5,2 | 6,5/4,5/5,3 | 6,7/5,0/5,6 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna | |||||
Orientacyjne ceny używanych Oplów Zafir Tourer z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | |||||
2011 | 38 600 | 39 400 | 40 500 | – | – |
2012 | 44 000 | 44 900 | 45 800 | – | 53 900 |
2013 | 50 900 | 52 000 | 53 000 | – | 62 300 |
2014 | 58 400 | 59 600 | 60 800 | – | 66 800 |
2015 | 66 200 | 67 600 | 68 900 | 72 600 | 75 700 |
2016 | – | 83 800 | – | 82 700 | – |
Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - ceny części:
Ceny zamienników | benzynowe (dla 1.4/140 KM) | diesle (dla 2.0/130 KM) |
Filtr oleju/powietrza | od 32/55 zł | od 65/55 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 225/360 zł | od 225/360 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 510/380 zł | od 510/380 zł |
Łożysko koła przednie/tylne (kpl.) | od 490/450 zł | od 490/450 zł |
Sprzęgło komplet (+ koło dwumasowe) | od 1050 zł (+ 1200 zł) | od 1100 zł (+ 1350 zł) |
Zestaw rozrządu (kpl.) | od 2900 zł (łańcuch) | od 520 zł (pasek) |
Reflektor/błotnik (przód) | od 800/180 (używany) zł | od 800/180 (używany) zł |
Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - eksploatacja:
Materiały eksploatacyjne | benzynowe | diesle |
Olej silnikowy | 4,0-5,5 l (5W-30, Dexos 2) | 4,5-5,0 l (5W-30, Dexos 2) |
Olej w skrzyni manualnej | M32: 2,0 l, 70W Synth. | F40: 1,6 l, 70W Synth. |
Układ chłodzenia | 5,6-6,2 l (na bazie glikolu) | 9,0 l (płyn na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 0,8 l, DOT 4+ | ok. 0,8 l, DOT 4+ |
Napęd rozrządu | łańcuch/pasek* | łańcuch/pasek* |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy** | co 30 tys. km lub co rok | co 30 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 60 tys. km lub co 2 lata | co 60 tys. km lub co 2 lata |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub co 4 lata | co 60 tys. km lub co 4 lata |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | co 150 tys. km lub co 6 lat* | co 150 tys. km lub co 6 lat* |
*1.4 Turbo i 1.6 CDTI – łańcuch; **zmienne okresy między przeglądami, dane maksymalne |
Opel Zafira Tourer (od 2011 r.) - naszym zdaniem:
Samochód ma kilka wad ale w końcu to tylko budżetowy van kompaktowy. Za rozsądne pieniądze (i zakup, i serwisowanie) można mieć funkcjonalny oraz obszerny samochód rodzinny. Ocena 4/5
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Rodzinny van i sztywno zestrojone podwozie – takie zestawienie nie każdemu się spodoba. Pomóc może regulacja zawieszenia FlexRide (opcja).
Akceptowalna jakość materiałów. Sporo przycisków, osoby nieobeznane w obsłudze Opli potrzebują chwili na przyzwyczajenie.
Bardzo wygodne fotele, świetne na długie trasy. W środkowym rzędzie nareszcie osobne siedziska.
W niektórych wersjach środkowy fotel w drugim rzędzie można złożyć - zamienia się w szeroki, miękki podłokietnik. Powstałe w ten sposób fotele można przesunąć do środka i do tyłu, zyskując dodatkową przestrzeń na nogi. Miejsce z tyłu (dwa niezależne fotele rozkładane z podłogi) – głównie dla dzieci.
Ogromne możliwości przewozowe, po złożeniu 2. i 3. rzędu podłoga ma 1,77 m długości. Opcjonalny system mocowania towaru ułatwia wykorzystanie przestrzeni. Pojemność bagażnika 650-1860 l
Tylko jedna wersja nadwoziowa - 5-drzwiowy van. Wymiary (dł./szer./wys.): 4656/1884/1685 mm. Rozstaw osi: 2760 mm.
2011 r. Ciekawy design, 5 lub 7 miejsc. Stary model nadal w produkcji. 2016 r. Auto po wyraźnym liftingu, nacisk położono na multimedia.
Do połowy dystansu naszym zmartwieniem były hałasujące zaciski tylnych hamulców (serwis nie mógł zlokalizować problemu). Potem trzeba było wymienić moduł sterujący klimatyzacją. Inne problemy: wielokrotnie zawieszała się nawigacja, ospale reagował czujnik deszczu, słabo dopracowano system ostrzegania przed kolizją. Pozytywne opinie zebrało wnętrze – za swoją wielkość i funkcjonalność choć na minus zapiszemy jakość np. wykładziny bagażnika. Wnioski z końcowej rozbiórki: rdza nie ma szans, wzorowo zabezpieczono profile zamknięte (1), w świetnej kondycji znajdują się układ wydechowy (2), cylindry i układ paliwowy. Jedyne ślady zużycia mechanicznego pojawiły się na panewkach.
Zafira Tourer ma system FlexFix 2. generacji, umożliwiający przewóz do 4 rowerów i dostęp do klapy!
Technicznie samochód jest spokrewniony z Astrą IV – ma podobną (choć okrojoną) paletę silników, zawieszenie itp. Większość silników to jednostki z doładowaniem, z turbo nie korzysta tylko motor 1.8. W jednostkach 1.6 SIDI (i oczywiście, w dieslach) zastosowano wtrysk bezpośredni. Instalacja CNG: kompozytowe zbiorniki mieszczą 25 kg gazu. Zasięg: 640 km.
Przednie zawieszenie to kolumny resorujące, w tylnym połączono belkę skrętną z drążkami Watta (mają poprawiać stabilność i komfort). W opcji przewidziano też regulację podwozia FlexRide.
Objawy: kontrolka błędów silnika, zbyt dużo oleju w układzie dolotowym (silniki 1.4 Turbo). Diagnoza: dobrze znany problem z usterkowymi zaworami w układzie odpowietrzania (w pokrywie zaworów oraz w kolektorze dolotowym). Nowe elementy kosztują bardzo dużo, zaworów nie można wymienić (koszt elementów używanych - około 750 zł).
Objawy: nieprawidłowości w pracy silników 2.0 (diesle), drobne wycieki. Diagnoza: typowe niesprawności to: uszkodzony przewód powietrzny układu doładowania lub klapki w kolektorze dolotowym, popsuty elektrozawór turbiny, rozszczelniona chłodniczka oleju.
Objawy: początkowo mryga kontrolka oleju, potem świeci się ciągle (diesel 2.0). Diagnoza: zużyte uszczelnienie w układzie smoka pompy oleju. Zbagatelizowanie usterki może prowadzić do poważnego uszkodzenia silnika. Wymiana uszczelniacza to dobry moment na uszczelnienie miski olejowej. Koszt naprawy: od 700 zł.
Objawy: podwyższony hałas skrzyni biegów, trudności z włączeniem biegów. Diagnoza: diesle 2.0 pracują ze skrzynią F40 – jej główne wady to haczenie biegów, czasem pomaga wymiana linek lub oleju (wymiana około 350 zł). Skrzynie M32 (1.4/1.6) od roku 2012 mają już znacznie trwalsze łożyskowanie.
Objawy: podczas cofania słychać nienaturalne hałasy. Diagnoza: oględziny zacisku nie demaskują uszkodzenia, winny bywa tłumik drgań w tylnym zacisku hamulcowym. Zakup nieoryginalnego zacisku hamulcowego to wydatek około 550 zł (TRW) lub ponad 1000 zł (Bosch).
Objawy: stuki z podwozia, nieprecyzyjne prowadzenie. Diagnoza: luz w elementach zawieszenia – nie są to słabe części, ale też nie brakuje aut, które pokonały już 300 tys. km. Dostępne są zarówno całe wahacze, jak i poszczególne tuleje zawieszenia (koszt wymiany tulei - od 250 zł).
Samochód ma kilka wad ale w końcu to tylko budżetowy van kompaktowy. Za rozsądne pieniądze (i zakup, i serwisowanie) można mieć funkcjonalny oraz obszerny samochód rodzinny. Ocena 4/5