Renault Laguna 2. generacji to bardzo popularny samochód na rynku wtórnym, który trudno jednoznacznie zaszufladkować. Z jednej strony to przemyślane, ładne i przestronne auto rodzinne (w ofercie: liftback i kombi), które często jest bogato wyposażone i oferowane w bardzo atrakcyjnej cenie, natomiast z drugiej – wielka niewiadoma pod względem trwałości.
Szwankująca elektronika pokładowa, problemy z dieslami 1.9 dCi, niedomagania układów sterujących w benzyniakach i przeciętna trwałość zawieszenia to największe główne wady modelu. Pamiętajcie jednak, że auto produkowano przez 7 lat i w tym czasie poddano je wielu modyfikacjom, które m.in. korzystnie wpłynęły na trwałość i niezawodność.
Dlatego w przypadku Laguny II bardzo dużo zależy od wyboru wersji silnikowej, rocznika i historii konkretnego egzemplarza. Radzimy zainteresować się poprawionymi młodszymi samochodami, zwłaszcza tymi po liftingu (przeprowadzony w 2005 r.; ceny oscylują w granicach 10-15 tys. zł), w których liczba awarii zmniejszyła się znacząco. Dotyczy to zarówno elektroniki, jak i mechaniki, np. zwiększono trwałość diesla 1.9 dCi – od tej pory silnik ten rozwijał 110 i 130 KM. Ważniejsze jest jednak to, że w ofercie pojawił się zupełnie nowy diesel 2.0 dCi (wspólna konstrukcja Renault i Nissana), który do dziś dostaje wiele pochlebnych opinii z ust mechaników.
Świetną rekomendacją cieszy się też 2-litrowy benzyniak (konstrukcja Renault). Na który z tych motorów warto postawić podczas zakupu? Oba silniki są warte uwagi, ale z pewnymi wyjątkami. W przypadku 2-litrowego benzyniaka szerokim łukiem radzimy omijać wersję IDE (z bezpośrednim wtryskiem benzyny), która po przejechaniu 100-120 tys. km często zmaga się z trudnymi do wyeliminowania niedomaganiami.
Zresztą Renault szybko z tej wersji 2-litrówki zrezygnowało – oferowana w latach 2001-04. Do końca produkcji oferowano bazowego benzyniaka 2.0/135 KM (godny uwagi), a także odmianę 2.0 z turbo (początkowo 163 KM, od 2005 r. – 170 i 204 KM), która np. w 170-konnym wariancie może być dobrym wyborem – zapewnia więcej niż zadowalające osiągi (np. w 8,4 s do „setki”), nie pali przesadnie dużo, a do tego jest chwalona za trwałość.
Także 2-litrowy diesel (moc: 150 i 173 KM) nie ma zbyt wielu słabych punktów. Owszem, znamy przypadki dość mocnego wytarcia półpanewek korbowych w mocniejszej wersji (jak twierdzą mechanicy, jest to konsekwencja długiego interwału wymiany oleju – co 30 tys. km), czasami szwankują zawór EGR i filtr cząstek stałych (dotyczy głównie aut eksploatowanych w mieście), ale generalnie silnik ten ma opinię udanego i wartego uwagi. Do tego charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, niezłą dynamiką i rozsądnym spalaniem (średnie ok. 6 l/100 km).
Tak naprawdę największym problemem w przypadku Laguny II 2.0 dCi będzie znalezienie zadbanego egzemplarza z rozsądnym przebiegiem – przecież diesla nie kupuje się po to, żeby stał w garażu! Pamiętajcie, że najmłodsze auta mają już 8 lat, a za sobą przeważnie przejechane 200 tys. km i więcej. W przypadku diesla to czas na pierwsze większe wydatki. Bezpieczniejszy wydaje się więc zakup wersji benzynowej.
Renault Laguna - typowe usterki
Trwałość Laguny II z początku produkcji nie jest najwyższa, ale wersje po modernizacji uchodzą już za bardziej dopracowane. O ile nadwozie nie było naprawiane, problem korozji jest marginalny. Najczęstsze awarie elektroniki są związane z: kartą „hands free”, systemem kontroli ciśnienia powietrza w oponach, komputerami komfortu, klimatyzacją i osprzętem.
Nietrwałe poduszki tylnej belki i łączniki stabilizatora. Ryzykowne są diesle 1.9 dCi z początkowych lat produkcji (m.in. psują się turbiny, obracają panewki), późniejsza wersja np. 130-konna jest już znacznie trwalsza. W benzyniakach zdarzają się wycieki oleju.
Silnik - w dieslu 2.0 często wyeksploatowany jest osprzęt (na zdjęciu EGR). Benzyniaki przeważnie są w lepszym stanie technicznym.
Zawieszenie - w autach z początku produkcji zawieszenie co 50-60 tys. km wymagało remontu. Z czasem newralgiczne elementy zostały zmodyfikowane.
Elektryka - zdarza się, że szwankują system monitorowania ciśnienia w kołach i karta „hands free”, wskaźniki na desce rozdzielczej wariują bez powodu.
Korozja - nadwozie jest wolne od rdzawych wykwitów (chyba że powypadkowe). Natomiast korozję znajdziecie na układzie wydechowym.
Renault Lagina II - okresy międzyprzeglądowe
Olej silnikowy | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 120 tys. km** |
Płyn chłodzący | co 120 tys. km** |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km*** |
*przeglądy dla benzyniaka i diesla; ** lub co 4 lata; ***dotyczy wersji benzynowych i diesli 1.9 i 2.2. W turbodieslu 2.0 dCi zastosowano łańcuch rozrządu.
Renault Laguna II - ceny części
Filtr powietrza | od 21 zł |
Filtr oleju | od 47 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 152 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 498 zł |
Pompa cieczy chłodz. | od 148 zł |
Napęd rozrządu (kpl.) | od 345 zł |
Amortyzator (przód) | od 238 zł |
Błotnik przedni | od 184 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części zamiennych do Renault Laguny II 2.0T/170 KM, dostępnych u niezależnych sprzedawców i w internecie.
Renault Laguna II - nasza opinia
Znajdziecie Lagunę 2.0 dCi z niedużym przebiegiem – wasz zysk! Zadbany egzemplarz nie powinien sprawiać wielu problemów. Benzyniak 2.0T? Jest mniej ryzykowny, ale do jego zakupu także pochodźcie rozważnie.
Często pytacie: czy warto kupić Lagunę II, a jeśli tak, to z którego roku, i czy wybrać benzyniaka 2.0, czy diesla 2.0?
Kokpit nadal ładnie i estetycznie wygląda – szkoda, że po pokonaniu 100 tys. km potrafi skrzypieć.
Wygodne fotele, sporo miejsca z tyłu, często dobre wyposażenie i ładna tapicerka – to zalety Laguny
Wygodne fotele, sporo miejsca z tyłu, często dobre wyposażenie i ładna tapicerka – to zalety Laguny
Karta „hands free” często szwankowała w autach sprzed liftingu, później poprawiono jej trwałość.
Można podnieść klapę lub tylko szybkę – niby drobiazg, ale przydaje się w różnych sytuacjach.
Kufer wersji kombi jest ustawny, ale jego pojemność wynosi 475 l, a po złożeniu kanapy – 1515 l.
Renault od lat stawia na bezpieczeństwo. Lagunę II testowano w 2003 r. i otrzymała 5 gwiazdek.
W dieslu 2.0 często wyeksploatowany jest osprzęt (na zdjęciu EGR). Benzyniaki przeważnie są w lepszym stanie technicznym.
W autach z początku produkcji zawieszenie co 50-60 tys. km wymagało remontu. Z czasem newralgiczne elementy zostały zmodyfikowane.
Zdarza się, że szwankują system monitorowania ciśnienia w kołach i karta „hands free”, wskaźniki na desce rozdzielczej wariują bez powodu.
Nadwozie jest wolne od rdzawych wykwitów (chyba że powypadkowe). Natomiast korozję znajdziecie na układzie wydechowym.
Diesel 2.0 i benzyniak 2.0 – oba silniki mają naprawdę niezłą trwałość.
Diesel 2.0 i benzyniak 2.0 – oba silniki mają naprawdę niezłą trwałość
Znajdziecie Lagunę 2.0 dCi z niedużym przebiegiem – wasz zysk! Zadbany egzemplarz nie powinien sprawiać wielu problemów. Benzyniak 2.0T? Jest mniej ryzykowny, ale do jego zakupu także pochodźcie rozważnie.