Renault Laguna 2. generacji to bardzo popularny samochód na rynku wtórnym, który trudno jednoznacznie zaszufladkować. Z jednej strony to przemyślane, ładne i przestronne auto rodzinne (w ofercie: liftback i kombi), które często jest bogato wyposażone i oferowane w bardzo atrakcyjnej cenie, natomiast z drugiej – wielka niewiadoma pod względem trwałości.

Szwankująca elektronika pokładowa, problemy z dieslami 1.9 dCi, niedomagania układów sterujących w benzyniakach i przeciętna trwałość zawieszenia to największe główne wady modelu. Pamiętajcie jednak, że auto produkowano przez 7 lat i w tym czasie poddano je wielu modyfikacjom, które m.in. korzystnie wpłynęły na trwałość i niezawodność.

Dlatego w przypadku Laguny II bardzo dużo zależy od wyboru wersji silnikowej, rocznika i historii konkretnego egzemplarza. Radzimy zainteresować się poprawionymi młodszymi samochodami, zwłaszcza tymi po liftingu (przeprowadzony w 2005 r.; ceny oscylują w granicach 10-15 tys. zł), w których liczba awarii zmniejszyła się znacząco. Dotyczy to zarówno elektroniki, jak i mechaniki, np. zwiększono trwałość diesla 1.9 dCi – od tej pory silnik ten rozwijał 110 i 130 KM. Ważniejsze jest jednak to, że w ofercie pojawił się zupełnie nowy diesel 2.0 dCi (wspólna konstrukcja Renault i Nissana), który do dziś dostaje wiele pochlebnych opinii z ust mechaników.

Świetną rekomendacją cieszy się też 2-litrowy benzyniak (konstrukcja Renault). Na który z tych motorów warto postawić podczas zakupu? Oba silniki są warte uwagi, ale z pewnymi wyjątkami. W przypadku 2-litrowego benzyniaka szerokim łukiem radzimy omijać wersję IDE (z bezpośrednim wtryskiem benzyny), która po przejechaniu 100-120 tys. km często zmaga się z trudnymi do wyeliminowania niedomaganiami.

Zresztą Renault szybko z tej wersji 2-litrówki zrezygnowało – oferowana w latach 2001-04. Do końca produkcji oferowano bazowego benzyniaka 2.0/135 KM (godny uwagi), a także odmianę 2.0 z turbo (początkowo 163 KM, od 2005 r. – 170 i 204 KM), która np. w 170-konnym wariancie może być dobrym wyborem – zapewnia więcej niż zadowalające osiągi (np. w 8,4 s do „setki”), nie pali przesadnie dużo, a do tego jest chwalona za trwałość.

Także 2-litrowy diesel (moc: 150 i 173 KM) nie ma zbyt wielu słabych punktów. Owszem, znamy przypadki dość mocnego wytarcia półpanewek korbowych w mocniejszej wersji (jak twierdzą mechanicy, jest to konsekwencja długiego interwału wymiany oleju – co 30 tys. km), czasami szwankują zawór EGR i filtr cząstek stałych (dotyczy głównie aut eksploatowanych w mieście), ale generalnie silnik ten ma opinię udanego i wartego uwagi. Do tego charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, niezłą dynamiką i rozsądnym spalaniem (średnie ok. 6 l/100 km).

Tak naprawdę największym problemem w przypadku Laguny II 2.0 dCi będzie znalezienie zadbanego egzemplarza z rozsądnym przebiegiem – przecież diesla nie kupuje się po to, żeby stał w garażu! Pamiętajcie, że najmłodsze auta mają już 8 lat, a za sobą przeważnie przejechane 200 tys. km i więcej. W przypadku diesla to czas na pierwsze większe wydatki. Bezpieczniejszy wydaje się więc zakup wersji benzynowej.

Renault Laguna - typowe usterki

Trwałość Laguny II z początku produkcji nie jest najwyższa, ale wersje po modernizacji uchodzą już za bardziej dopracowane. O ile nadwozie nie było naprawiane, problem korozji jest marginalny. Najczęstsze awarie elektroniki są związane z: kartą „hands free”, systemem kontroli ciśnienia powietrza w oponach, komputerami komfortu, klimatyzacją i osprzętem.

Nietrwałe poduszki tylnej belki i łączniki stabilizatora. Ryzykowne są diesle 1.9 dCi z początkowych lat produkcji (m.in. psują się turbiny, obracają panewki), późniejsza wersja np. 130-konna jest już znacznie trwalsza. W benzyniakach zdarzają się wycieki oleju.

Silnik - w dieslu 2.0 często wyeksploatowany jest osprzęt (na zdjęciu EGR). Benzyniaki przeważnie są w lepszym stanie technicznym.

Zawieszenie - w autach z początku produkcji zawieszenie co 50-60 tys. km wymagało remontu. Z czasem newralgiczne elementy zostały zmodyfikowane.

Elektryka - zdarza się, że szwankują system monitorowania ciśnienia w kołach i karta „hands free”, wskaźniki na desce rozdzielczej wariują bez powodu.

Korozja - nadwozie jest wolne od rdzawych wykwitów (chyba że powypadkowe). Natomiast korozję znajdziecie na układzie wydechowym.

Renault Lagina II - okresy międzyprzeglądowe

Olej silnikowy co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 120 tys. km**
Płyn chłodzący co 120 tys. km**
Filtr paliwa co 60 tys. km
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Napęd rozrządu co 120 tys. km***

*przeglądy dla benzyniaka i diesla; ** lub co 4 lata; ***dotyczy wersji benzynowych i diesli 1.9 i 2.2. W turbodieslu 2.0 dCi zastosowano łańcuch rozrządu.

Renault Laguna II - ceny części

Filtr powietrza od 21 zł
Filtr oleju od 47 zł
Klocki hamul. (przód) od 152 zł
Tarcze hamul. (przód) od 498 zł
Pompa cieczy chłodz. od 148 zł
Napęd rozrządu (kpl.) od 345 zł
Amortyzator (przód) od 238 zł
Błotnik przedni od 184 zł

Ceny dotyczą nieoryginalnych części zamiennych do Renault Laguny II 2.0T/170 KM, dostępnych u niezależnych sprzedawców i w internecie.

Renault Laguna II - nasza opinia

Znajdziecie Lagunę 2.0 dCi z niedużym przebiegiem – wasz zysk! Zadbany egzemplarz nie powinien sprawiać wielu problemów. Benzyniak 2.0T? Jest mniej ryzykowny, ale do jego zakupu także pochodźcie rozważnie.