Podział ról w koncernie Volkswagena był klarowny: Polo miało zgarniać klientów oczekujących namiastki luksusu (design z okrągłymi reflektorami okazał się jednak kontrowersyjny), Skoda była najpraktyczniejsza (jedyna z „rodzeństwa” nie miała 3-drzwiowego wariantu, za to oferowano m.in. kombi), zaś Seat szczycił się lekko sportową stylistyką.

Nawet dziś Seat Ibiza z 2002 r. może się podobać. Ciekawie wyglądają wersje zarówno 3-, jak i 5-drzwiowe, wnętrze też prezentuje się lepiej niż u wielu konkurentów. Obok pochwał podkreślimy jednak też negatywne cechy, głównie przeciętną jakość wykończenia – tworzywa nawet w nowych autach nie zachwycały, wiele egzemplarzy atakuje trzaskami.

Przednie fotele zasługują na uznanie, ale zbyt wiele przestrzeni Ibiza nie oferuje. Wyposażenie? Polski standard obejmował dwie poduszki, ABS, wspomaganie kierownicy i… na tym koniec. Reszta wymagała dopłaty.

Seat Ibiza - szukamy dobrego benzyniaka

Zdecydowana większość egzemplarzy oferowanych na naszym rynku jest wyposażona w silnik benzynowy 1.2 lub 1.4. Motorów 1.6, 1.8 i 2.0 nie wzięliśmy pod uwagę, bo takie auta można policzyć na palcach. Wszystkie silniki pochodzą z koncernu VW, a to gwarantuje łatwy dostęp do części. Nie mamy wątpliwości, że starcie wersji 1.2 i 1.4 wygrywa większy silnik.

W 3-cylindrówce często dochodzi do usterek, których naprawa może być nieopłacalna. Silnik ten systematycznie poprawiano i auta z końca produkcji są trwalsze (tyle że kosztują nie 6000 zł, lecz raczej kilkanaście tys. zł).

Motor 1.4 też może przysporzyć wydatków. Wysokie spalanie oleju często spowodowane jest uszkodzeniem pierścieni – może wystarczyć ich wymiana (cena ok. 70-100 zł na tłok plus robocizna). Spore różnice dotyczą też właściwości eksploatacyjnych. Kultura pracy trzycylindrowców 1.2 jest bardzo daleka od oczekiwań.

Seat Ibiza - wersja 1.2 dużo pali!

W mocniejszej wersji, 64-konnej (z 4 zaworami na cylinder; jest też odmiana 6V, rozwijająca 54 KM; później moc podniesiono do 70 i 60 KM), na osiągnięcie 100 km/h trzeba czekać 15,7 s (pomiar), zaś średnie spalanie to 7,5 l (!)/100 km – jednostka jest oszczędna tylko podczas spokojnej jazdy.

Silnik 1.4 w najsłabszej odmianie (75 KM; później wprowadzono 86-konny wariant, można też było kupić Ibizę 1.4/101 KM) potrzebuje 13,6 s (wyniki testu).

Spalanie? Nawet nieco mniejsze niż w Ibizie 1.2! Motor 1.4 też nie jest demonem mocy, dynamiczna jazda wymaga wysokich obrotów, co przekłada się na spory hałas.

Seat Ibiza - dane techniczne

1.2 12V 1.4 16V
Silnik – typ/cyl./zawory benz./R3/12 benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1198 1390
Moc maks. (KM/obr./min) 64/5400 75/5000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 112/3000 126/3800
Skrzynia biegów man. 5 man. 5
Poj. zb. paliwa (l)/napęd 45/przedni 45/przedni
Masa wł./ładowność (kg) od 1015/510 od 1035/515
Rozstaw osi (mm) 2460 2460
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 3977/1698/1441 3977/1698/1441
Przysp. 0-100 km/h (s) 14,9 13,2
Prędkość maks. (km/h) 165 174
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,6/5,1/5,9 8,8/5,2/6,4

Seat Ibiza - serwis

Olej silnikowy co 15 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 60 tys. km/2 lata
Płyn chłodzący kontrola
Olej w skrzyni biegów kontrola
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Napęd rozrządu** co 120 tys. km

*dane przeglądowe dla Ibizy w wersjach 1.2 oraz 1.4;

**w silnikach 1.2 zastosowano łańcuch napędu rozrządu niewymagający terminowej wymiany

Seat Ibiza - ceny części

Filtr powietrza od 28 zł
Filtr oleju od 17 zł
Klocki hamul. (przód) od 140 zł
Tarcze hamul. (przód) od 280 zł
Sprzęgło (kpl.) od 430 zł
Rozrząd z pompą od 580 zł
Amortyzatory (przód) od 400 zł
Reflektor od 240 zł

*ceny dotyczą nieoryginalnych części o niezłej jakości do Ibizy 1.4 o mocy 75 KM, dostępnych poza siecią autoryzowaną

Seat Ibiza - to nam się podoba

Ciekawa stylistyka zewnętrzna i kokpitu, duży wybór egzemplarzy, przyzwoity silnik 1.4, często dobre wyposażenie, tanie części zamienne.

Seat Ibiza - to nam się nie podoba

Ryzykowna jednostka 1.2 (drogie naprawy), sporo aut w kiepskim stanie technicznym, niska jakość wykończenia kokpitu, ledwo przeciętna pojemność wnętrza.

Seat Ibiza - nasza opinia

Ciekawy wygląd to niejedyna zaleta małego Seata Ibizy. Warto podkreślić dobry dostęp do szerokiej oferty części zamiennych. W porównaniu silników 1.2 i 1.4 zdecydowaną przewagę zyskuje większy motor – okazuje się mniej ryzykowny, pali tyle samo, a do tego przyjemniej pracuje.