Pierwsza próba stworzenia większego Smarta nie do końca się udała i Forfoura I produkowano tylko w latach 2004-06 (2. generację wprowadzono w 2014 r.). Nazwę należy tłumaczyć: „dla czworga”, ale czteroosobowa jest tylko 1/4 aut oferowanych w Polsce, reszta ma pięć miejsc.
Forfour I powstawał w holenderskich zakładach Mitsubishi (NedCar) wspólnie z Coltem VI, z którym dzieli ok. 40 proc. elementów. Tym, co odróżnia Smarta, jest nadwozie, w którym do metalowego szkieletu przykręcono plastikowe elementy (mniej kłopotów z korozją). Mają one wysokie ceny w ASO, ale bez trudu znajdziecie używane części (np. przedni błotnik kupicie za ok. 400 zł).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCeny zakupu nie są wysokie
Na rynku wtórnym egzemplarzy Forfoura jest o około 3/4 mniej niż popularnego Fortwo, a ceny wahają się od 7 do 14 tys. zł (nowy Forfour był drogi – od 50 do 80 tys. zł). Wyżej wyceniane są jedynie wersje 1.5 turbo (177 KM), firmowane przez Brabusa, które spotyka się rzadko.
Jak na auto segmentu B Smart ma przyzwoite wyposażenie (4 airbagi, ESP, klimatyzacja i elektr. sterowane przednie szyby). Pochwalić trzeba także ilość miejsca na tylnych siedzeniach po maksymalnym przesunięciu kanapy do tyłu (ma ona też regulację oparcia).
Gorzej wypada jakość wnętrza – opada mechanizm podnoszenia fotela kierowcy, wyciera się kierownica, uszkadzają się kratki nawiewów. Zastrzeżenia są zgłaszane do komfortu podróżowania – Smart ma zbyt sztywne zawieszenie, choć jego wytrzymałość jest wysoka, a koszt naprawy taki, jak w Colcie VI.
Silniki benzynowe opracowano wspólnie z Mitsubishi (jedynie wspomniana jednostka 1.5 turbo to konstrukcja stricte japońska), ale mechanicy z serwisu Smartwarszawa.pl mają do nich niewiele zastrzeżeń. Często szwankuje w nich przepustnica (zwykle pomaga czyszczenie i kalibracja, jeśli jednak trzeba ją wymienić, to kosztuje to 1,7 tys. zł).
W ogłoszeniach dominuje wersja R3 1.1/75 KM, wystarczająca do napędu tego ważącego nieco ponad tonę modelu, jeśli jednak macie możliwość wyboru, lepiej sięgnijcie po silnik R4 1.3/95 KM, który pali niewiele więcej, a lepiej się z nim jeździ.
Trzycylindrowy diesel 1.5 (konstrukcja Mercedesa) o mocy 68 lub 95 KM to nieco bardziej ryzykowna opcja (wyraźnie droższy osprzęt). Do tego wersje z dieslem mają awaryjny kompresor klimatyzacji (problem rzadziej dotyczy benzyniaków; brak zamiennika). Z dużą ostrożnością trzeba podchodzić do zautomatyzowanej skrzyni biegów, która jest powolna i awaryjna.
Smart Forfour I - ceny części*
Filtr oleju | od 19 zł |
Filtr powietrza | od 35 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 110 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 280 zł |
Łożysko koła przód (z piastą) | od 335 zł |
Amortyzator (przód) | od 400 zł |
Błotnik (ASO Mercedes) | 690 zł |
Reflektor | 760 zł |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Smarta Forfoura 1.3 z 2005 r. |
Smart Forfour I - serwis*
Olej silnikowy** | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 40 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 5 lat |
Świece zapłonowe | co 40 tys. km |
Olej w skrzyni | bez okres. wym. |
Napęd rozrządu*** | łańcuch |
*zalecane interwały w ASO dla Smarta Forfoura z silnikiem benzynowym; **w dieslach 1.5 interwał co 25 tys. km; ***bez okresowej wymiany; poza 1.5 turbo, w którym wymiana paska jest wymagana co 150 tys. km |
Smart Forfour I - dane techniczne
Dane techniczne | 1.1 | 1.3 |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R3/12 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1124 | 1332 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 75/6000 | 95/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | 100/3500 | 125/4000 |
Skrzynia biegów | 5b man. lub 6b zautomat. | |
Napęd | przedni | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 970/485 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 3752/1684/1420 | |
Rozstaw osi (mm) | 2500 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,4 | 10,8 |
Prędkość maks. (km/h) | 165 | 180 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,0/4,6/5,5 | 7,4/4,8/5,8 |
Naszym zdaniem: raczej dość przeciętny
Forfour nie jest pozbawiony wad, a do tego ceny części do niego nie należą do najniższych. Na szczęście typowe awarie w większości przypadków nie są drogie do usunięcia. Nie polecamy zautomatyzowanych skrzyń biegów, ostrożnie trzeba też podchodzić do silników Diesla.
Galeria zdjęć
Smart Forfour wciąż wygląda nietuzinkowo, ale jego cena już nie odstrasza.
Oryginalna stylistyka i dobre wyposażenie, ale do jakości wykończenia wnętrza zgłaszane są zastrzeżenia.
Z przodu nie brakuje miejsca, ale siedziska foteli mogłyby być dłuższe; w trasie jest tu dość głośno. Kanapa ma regulację na długość – gdy maksymalnie ją przesuniemy, z tyłu jest sporo miejsca.
W zależności od położenia kanapy pojemność kufra waha się od 202 do 268 l (po złożeniu: 910 l).
Silnik Diesla pochodzi z Mercedesa, powstał przez skrócenie o cylinder jednostki z klasy A.
Wysprzęglik skrzyni zautomatyzowanej Wytrzymałość tego elementu jest niska. Jakby tego było mało, wysprzęglik można uszkodzić, wjeżdżając w większą kałużę. Koszt wymiany: od 1,6 tys. zł. Sprzęgło skrzyni zautomatyzowanej Kolejny problem skrzyni półautomatycznej – bardzo szybko zużywa się sprzęgło. Koszt elementu to ok. 1000 zł plus wymiana (kilkaset złotych).
Korozja podwozia Przed zakupem warto ocenić, czy podwozie Smarta nie skorodowało. Nadwozie nie ma problemów tego typu, bo częściowo wykonano je z plastiku. Mechanizm tylnej wycieraczki Utlenia się i puchnie aluminiowa tulejka. Niestety, jeśli nie kupicie części używanej, czeka was wydatek 850 zł (cały mechanizm w ASO).
Uszkodzone przyciski elektryki szyb Ta awaria występuje często (konieczna jest wymiana ośki za 100 zł); zdarzają się także urwane linki zamka przednich drzwi (wymiana: ok. 150 zł). Kratki nawiewów Przeciętną jakość wnętrza widać np. po tym, że często użytkownicy urywają kratki nawiewów (koszt zakupu nowej to 200 zł za sztukę).
Smart Forfour I - to nam się podoba: podstawowe koszty napraw nie są bardzo wysokie, atrakcyjna cena zakupu, sporo miejsca z tyłu, dobre wyposażenie seryjne, udane silniki benzynowe. Smart Forfour I - to nam się nie podoba: niska jakość wykonania wnętrza, pierwsze oznaki korozji podwozia, problemy ze zautomatyzowanymi skrzyniami biegów, niewielki bagażnik, twarde zawieszenie.
Audi A2 (1999-2005) Eksperymentalne małe Audi z nadwoziem z aluminium kosztuje od 9 tys. zł. Więcej aut ma silniki benzynowe.
Suzuki Swift III (2004-10) Na Swifta trzeba wydać przynajmniej 10 tys. zł. Dominują 5-drzwiowe wersje z benzyniakami.