Pierwsza Toyota Prius ujrzała światło dzienne w 1997 r., ale nie cieszyła się uznaniem w Europie. Model ten oferowano tylko w niektórych krajach, jedynie w wersji sedan, miał też problemy z jakością baterii.

Toyota Prius II ma praktyczniejsze nadwozie hatchback (niski opór powietrza Cx 0,26) i poprawione baterie. Pojazd ten docenili taksówkarze, co niewątpliwie świadczy o wysokiej jakości modelu. Japończycy wykonali to auto w niemal 90 proc. z materiałów odnawialnych – nawet celuloza wykorzystana do produkcji plastików jest pochodzenia roślinnego (w USA podgryzanie przez myszy to nagminny problem).

Podobnie jak w pierwszej generacji modelu, mamy tu do czynienia z tzw. twardą hybrydą, w której napęd elektryczny nie tylko wspomaga spalinowy, lecz także daje możliwość poruszania się (służy do tego przycisk „EV”; zasięg do 2 km, prędkość do 45 km/h).

Toyota Prius II - samochód lubiany przez taksówkarzy

Silnik spalinowy Toyoty Prius ma moc 77 KM, a elektryczny – 50 kW (ich łączna moc to 110 KM). Toyota jest oszczędnym pojazdem, ale głównie w mieście (średnie miejskie spalanie przy spokojnej jeździe to 5 l/100 km).

Toyota Prius II nie ma możliwości ładowania akumulatorów z gniazdka, ich napełnianie odbywa się więc podczas jazdy (przede wszystkim w trakcie hamowania). Zespół elektryczny zamontowano pod maską, dostęp jest łatwy (Toyota Prius ma dwa układy elektryczne, do obsługi napędowego są wymagane uprawnienia do wysokich napięć 1 kV).

Baterie umieszczono pod tylną kanapą, ale – co ciekawe – w żaden sposób nie ograniczają one możliwości przewozowych auta (spora pojemność kufra: 408-1210 l). Toyota udzielała na nie aż 8-letniej gwarancji (limit 160 tys. km). Generalnie nawet w 13-letnim egzemplarzu baterie wciąż mogą być w dobrym stanie (producent zabezpieczył je oprogramowaniem przed całkowitym rozładowaniem, co wydłuża ich żywotność).

W jednym z ASO specjalizujących się w naprawie hybryd usłyszeliśmy, że tylko raz w historii wymieniano baterie (w Priusie 3. generacji, taksówce z Włoch, z przebiegiem… trudnym do określenia).

Hybryda Toyoty to dość skomplikowany model – kierowca nie ma tutaj (poza kierownicą) mechanicznego połączenia z pojazdem (gaz i hamulec są sterowane elektronicznie). Trzeba się wystrzegać Toyot po wypadkach, które niedbale naprawiono.

Toyta Prius - nie trzeba bać się postojów

Pozostałe koszty napraw hybrydy nie są wysokie – motor spalinowy napędza wytrzymały łańcuch, a dzięki częstemu zwalnianiu silnikiem (skrzynia ma specjalny, służący do tego tryb pracy) układ hamulcowy zużywa się wolniej niż w przypadku klasycznych pojazdów kompaktowych użytkowanych w mieście.

Rekordową wytrzymałością cechują się fabryczne amortyzatory Priusa, które nawet w samochodach z początku produkcji wciąż są oryginalne i niezużyte. Dodamy ponadto, że hybryda nie jest wyposażona w alternator, rozrusznik i sprzęgło. Co ciekawe, nawet sterowana elektronicznie skrzynia i-CVT okazuje się wytrzymała.

Toyota Prius - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Jeżeli przytrafi się wam konieczność wymiany baterii, to będziecie skazani na ASO Toyoty. Koszty ostatnio spadły – nowa bateria kosztuje 8000 zł (nie trzeba już oddawać starej, ale jest to wskazane ze względów ekologicznych). Za samą wymianę zapłacicie od 300 do 500 zł. Przed zakupem warto wykonać więc test baterii, który w ASO kosztuje 300-400 zł.

Problematyczne mogą być awarie klimatyzacji, która chłodzi także zespół elektryczny, na szczęście również i one występują sporadycznie. W Toyotach rzdzewieją tłumiki końcowe, ale zwykle nie jest to zaawansowana korozja. Poza tym to bardzo wytrzymały model.

Toyota Prius - dane techniczne

Toyota Prius 1.5
Silnik – typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + elektr.
Pojemność skokowa (cm3) 1496
Łączna moc układu (KM) 110
Łączny maks. mom. obr. układu 478
Skrzynia biegów CVT
Poj. zb. paliwa (l)/napęd 45/przedni
Masa wł./ładowność (kg) od 1375/400
Rozstaw osi (mm) 2700
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 4450/1725/1490
Przysp. 0-100 km/h (s) 10,9
Prędkość maks. (km/h) 170
Spalanie (wg EU; l/100 km) 5,0/4,3/4,2

Toyota Prius - serwis

Olej silnikowy co 15 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 60 tys. km/2 lata
Płyn chłodzący co 150 tys. km/7 lat
Olej w skrzyni biegów bez okres. wymiany
Świece zapłonowe co 90 tys. km
Napęd rozrządu* bez okres. wymiany

*w silniku 1.5 zastosowano łańcuch napędu rozrządu, niewymagający okresowej wymiany

Toyota Prius - ceny części

Filtr powietrza od 45 zł
Filtr oleju od 15 zł
Klocki hamul. (przód) od 145 zł
Tarcze hamul. (przód) od 260 zł
Łożysko koła (tył) od 325 zł
Tłumik końcowy od 350 zł
Amortyzatory (przód) od 810 zł
Reflektor od 535 zł

*ceny dotyczą nieoryginalnych części o niezłej jakości do Priusa II, dostępnych poza siecią autoryzowaną

Toyota Prius - to nam się podoba

Duża wytrzymałość konstrukcji mimo nowatorskich rozwiązań, baterie nie ograniczają bagażnika i kabiny, komfortowe zawieszenie.

Toyota Prius - to nam się nie podoba

Słabe osiągi, specyficzna stylistyka nadwozia, wysoka cena zakupu, sporo aut po taksówkach i importowanych z USA, wysoki koszt wymiany baterii.

Toyota Prius - nasza opinia

Toyota Prius to ciekawa propozycja, bo koszty utrzymania Priusa są niższe niż w przypadku typowego kompaktowego diesla, a w mieście auto jest podobnie oszczędne. Problemy z bateriami występują sporadycznie i jeśli sprawdzicie ich parametry pracy przed zakupem, nie powinniście być narażeni na wymianę.