- Toyota Prius II - samochód lubiany przez taksówkarzy
- Toyta Prius - nie trzeba bać się postojów
- Toyota Prius - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
- Toyota Prius - dane techniczne
- Toyota Prius - serwis
- Toyota Prius - ceny części
- Toyota Prius - to nam się podoba
- Toyota Prius - to nam się nie podoba
- Toyota Prius - nasza opinia
Pierwsza Toyota Prius ujrzała światło dzienne w 1997 r., ale nie cieszyła się uznaniem w Europie. Model ten oferowano tylko w niektórych krajach, jedynie w wersji sedan, miał też problemy z jakością baterii.
Toyota Prius II ma praktyczniejsze nadwozie hatchback (niski opór powietrza Cx 0,26) i poprawione baterie. Pojazd ten docenili taksówkarze, co niewątpliwie świadczy o wysokiej jakości modelu. Japończycy wykonali to auto w niemal 90 proc. z materiałów odnawialnych – nawet celuloza wykorzystana do produkcji plastików jest pochodzenia roślinnego (w USA podgryzanie przez myszy to nagminny problem).
Podobnie jak w pierwszej generacji modelu, mamy tu do czynienia z tzw. twardą hybrydą, w której napęd elektryczny nie tylko wspomaga spalinowy, lecz także daje możliwość poruszania się (służy do tego przycisk „EV”; zasięg do 2 km, prędkość do 45 km/h).
Toyota Prius II - samochód lubiany przez taksówkarzy
Silnik spalinowy Toyoty Prius ma moc 77 KM, a elektryczny – 50 kW (ich łączna moc to 110 KM). Toyota jest oszczędnym pojazdem, ale głównie w mieście (średnie miejskie spalanie przy spokojnej jeździe to 5 l/100 km).
Zobacz także
- Różnice w cenach polis dla tego samego auta mogą wynosić nawet kilkaset procent! Dlatego zanim kupicie ubezpieczenie, porównajcie oferty rożnych firm.
- Najkorzystniejsze oferty ubezpieczenia OC i AC
Toyota Prius II nie ma możliwości ładowania akumulatorów z gniazdka, ich napełnianie odbywa się więc podczas jazdy (przede wszystkim w trakcie hamowania). Zespół elektryczny zamontowano pod maską, dostęp jest łatwy (Toyota Prius ma dwa układy elektryczne, do obsługi napędowego są wymagane uprawnienia do wysokich napięć 1 kV).
Baterie umieszczono pod tylną kanapą, ale – co ciekawe – w żaden sposób nie ograniczają one możliwości przewozowych auta (spora pojemność kufra: 408-1210 l). Toyota udzielała na nie aż 8-letniej gwarancji (limit 160 tys. km). Generalnie nawet w 13-letnim egzemplarzu baterie wciąż mogą być w dobrym stanie (producent zabezpieczył je oprogramowaniem przed całkowitym rozładowaniem, co wydłuża ich żywotność).
W jednym z ASO specjalizujących się w naprawie hybryd usłyszeliśmy, że tylko raz w historii wymieniano baterie (w Priusie 3. generacji, taksówce z Włoch, z przebiegiem… trudnym do określenia).
Hybryda Toyoty to dość skomplikowany model – kierowca nie ma tutaj (poza kierownicą) mechanicznego połączenia z pojazdem (gaz i hamulec są sterowane elektronicznie). Trzeba się wystrzegać Toyot po wypadkach, które niedbale naprawiono.
Toyta Prius - nie trzeba bać się postojów
Pozostałe koszty napraw hybrydy nie są wysokie – motor spalinowy napędza wytrzymały łańcuch, a dzięki częstemu zwalnianiu silnikiem (skrzynia ma specjalny, służący do tego tryb pracy) układ hamulcowy zużywa się wolniej niż w przypadku klasycznych pojazdów kompaktowych użytkowanych w mieście.
Rekordową wytrzymałością cechują się fabryczne amortyzatory Priusa, które nawet w samochodach z początku produkcji wciąż są oryginalne i niezużyte. Dodamy ponadto, że hybryda nie jest wyposażona w alternator, rozrusznik i sprzęgło. Co ciekawe, nawet sterowana elektronicznie skrzynia i-CVT okazuje się wytrzymała.
Toyota Prius - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Jeżeli przytrafi się wam konieczność wymiany baterii, to będziecie skazani na ASO Toyoty. Koszty ostatnio spadły – nowa bateria kosztuje 8000 zł (nie trzeba już oddawać starej, ale jest to wskazane ze względów ekologicznych). Za samą wymianę zapłacicie od 300 do 500 zł. Przed zakupem warto wykonać więc test baterii, który w ASO kosztuje 300-400 zł.
Problematyczne mogą być awarie klimatyzacji, która chłodzi także zespół elektryczny, na szczęście również i one występują sporadycznie. W Toyotach rzdzewieją tłumiki końcowe, ale zwykle nie jest to zaawansowana korozja. Poza tym to bardzo wytrzymały model.
Toyota Prius - dane techniczne
Toyota Prius 1.5 | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektr. |
Pojemność skokowa (cm3) | 1496 |
Łączna moc układu (KM) | 110 |
Łączny maks. mom. obr. układu | 478 |
Skrzynia biegów | CVT |
Poj. zb. paliwa (l)/napęd | 45/przedni |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1375/400 |
Rozstaw osi (mm) | 2700 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4450/1725/1490 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 10,9 |
Prędkość maks. (km/h) | 170 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 5,0/4,3/4,2 |
Toyota Prius - serwis
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 60 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący | co 150 tys. km/7 lat |
Olej w skrzyni biegów | bez okres. wymiany |
Świece zapłonowe | co 90 tys. km |
Napęd rozrządu* | bez okres. wymiany |
*w silniku 1.5 zastosowano łańcuch napędu rozrządu, niewymagający okresowej wymiany
Toyota Prius - ceny części
Filtr powietrza | od 45 zł |
Filtr oleju | od 15 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 145 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 260 zł |
Łożysko koła (tył) | od 325 zł |
Tłumik końcowy | od 350 zł |
Amortyzatory (przód) | od 810 zł |
Reflektor | od 535 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części o niezłej jakości do Priusa II, dostępnych poza siecią autoryzowaną
Toyota Prius - to nam się podoba
Duża wytrzymałość konstrukcji mimo nowatorskich rozwiązań, baterie nie ograniczają bagażnika i kabiny, komfortowe zawieszenie.
Toyota Prius - to nam się nie podoba
Słabe osiągi, specyficzna stylistyka nadwozia, wysoka cena zakupu, sporo aut po taksówkach i importowanych z USA, wysoki koszt wymiany baterii.
Toyota Prius - nasza opinia
Toyota Prius to ciekawa propozycja, bo koszty utrzymania Priusa są niższe niż w przypadku typowego kompaktowego diesla, a w mieście auto jest podobnie oszczędne. Problemy z bateriami występują sporadycznie i jeśli sprawdzicie ich parametry pracy przed zakupem, nie powinniście być narażeni na wymianę.
Galeria zdjęć
Dwa silniki, zaawansowana elektronika i dość długi staż rynkowy – czy Priusa trzeba się bać?
Pierwszy Prius ujrzał światło dzienne w 1997 r., ale nie cieszył się uznaniem w Europie. Model ten oferowano tylko w niektórych krajach, jedynie w wersji sedan, miał też problemy z jakością baterii.
Prius II ma praktyczniejsze nadwozie hatchback (niski opór powietrza Cx 0,26) i poprawione baterie. Pojazd ten docenili taksówkarze, co niewątpliwie świadczy o wysokiej jakości modelu.
W momencie debiutu ten kokpit robił wrażenie. Kierownica regulowana tylko w pionie.
Dwa schowki przed pasażerem mają sporą pojemność.
Nietypowo umieszczony lewarek każdorazowo wraca do pozycji wyjściowej. Wyjątek to tryb B, służący do hamowania silnikiem.
Wygodne fotele praktycznie nie zapewniają trzymania bocznego.
Z tyłu nie brakuje przestrzeni, dlatego Prius II bywa wykorzystywany jako taksówka.
Baterie umieszczone pod tylną kanapą nie ograniczają sporej przestrzeni ładunkowej.
Na monitorze można śledzić, co dzieje się z dwoma napędami Priusa II. Pomaga to w ekojeździe.
Toyota bardzo dobrze wypadła w testach Euro NCAP i uzyskała komplet pięciu gwiazdek.
Silnik spalinowy Priusa ma moc 77 KM, a elektryczny – 50 kW (ich łączna moc to 110 KM).
Jeżeli przytrafi się wam konieczność wymiany baterii, to będziecie skazani na ASO Toyoty. Koszty ostatnio spadły – nowa bateria kosztuje 8000 zł (nie trzeba już oddawać starej, ale jest to wskazane ze względów ekologicznych). Za samą wymianę zapłacicie od 300 do 500 zł. Przed zakupem warto wykonać więc test baterii, który w ASO kosztuje 300-400 zł. Problematyczne mogą być awarie klimatyzacji, która chłodzi także zespół elektryczny, na szczęście również i one występują sporadycznie. W Toyotach rzdzewieją tłumiki końcowe, ale zwykle nie jest to zaawansowana korozja. Poza tym to bardzo wytrzymały model.
Silnik elektryczny - akcja serwisowa objęła pompę chłodzenia elektrycznego zespołu napędowego.
Zawieszenie - najczęściej ingerencji wymaga przednie zawieszenie. Koszty są porównywalne z innymi autami kompaktowymi tej klasy.
Korozja - na szczęście rdza w Priusie pojawia się głównie na śrubach i w układzie wydechowym. Tłumiki (końcowy i środkowy) można kupić jako zamienniki.
Baterie - nawet w autach, które długo czekały na nabywców, nie ma z nimi problemów.
Toyota Prius to ciekawa propozycja, bo koszty utrzymania Priusa są niższe niż w przypadku typowego kompaktowego diesla, a w mieście auto jest podobnie oszczędne. Problemy z bateriami występują sporadycznie i jeśli sprawdzicie ich parametry pracy przed zakupem, nie powinniście być narażeni na wymianę.
Oferta tanich hybryd jest bardzo uboga. Poza Toyotą dostępne są jedynie Hondy: Civic Hybrid i Insight (druga od 2009 r.).
Hybrydowa Honda była dostępna tylko jako sedan. Ceny rozpoczynają się od około 25 000 zł, ale jest to o wiele mniej popularne auto niż Prius.