Mówisz: „Toyota”, myślisz: „niezawodność” – jeśli chodzi o trwałość, to japońska marka wyrobiła sobie świetną opinię. Ale czy od auta, które ma już swoje lata (w przypadku Corolli E120 to minimum 10), można wymagać niezawodności? Zdecydowanie tak, ale jest kilka warunków.
Przede wszystkim musicie przyłożyć się do znalezienia dobrego egzemplarza – jeśli będzie zadbany i z rozsądnym przebiegiem (powiedzmy do 200 tys. km), to z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że przez kolejne kilka lat niewiele (lub nic!) nie wydacie na naprawy. Nie liczcie na okazję – Corolla to chodliwy towar i niska cena z reguły oznacza zaniedbane, powypadkowe lub wyeksploatowane auta.
Toyota Corolla - lepsza po liftingu
Osoby interesujące się Corollą zazwyczaj oczekują właśnie niezawodności. Pod tym względem najlepiej wypadają auta po liftingu – poprawione benzyniaki nie mają już skłonności do brania oleju, nie pojawiają się defekty katalizatorów i sond. Debiutujące wtedy diesle 1.4 okazują się naprawdę solidne (w przeciwieństwie do stosowanych wcześniej dwulitrówek).
O typowych usterkach w Corollach po liftingu (czyli z lat 2004-07) opowiedział nam Rafał Bilski z warszawskiego serwisu All Japanese Cars, specjalizującego się w naprawach Toyot: "Najczęstszą usterką jest zużycie łożysk skrzyni biegów. Często objawia się już po przebiegu 150 tys. km. Moja rada: zmieniać olej w przekładni co 60 tys. km. W przypadku aut z LPG często uszkodzeniom ulega głowica (po 100-150 tys. km), ale wiele zależy od regulacji instalacji. Niektórzy klienci skarżą się na luz w przekładni kierowniczej – jeśli rzeczywiście jest niewielki, nie ma co z nim walczyć, bo i tak powróci."
Użytkownicy Corolli powinni też przyzwyczaić się do lekkiego falowania obrotów i często przepalających się żarówek – w ciągu roku trzeba wymienić kilka sztuk. Rafał podkreśla, że benzyniaki po zmianach są niemal „nie do zabicia”. Pod względem trwałości nie ma znaczenia, czy zdecydujecie się na wersję 1.4, czy 1.6, ale (szczególnie w kombi) polecamy większy motor, gdyż jazda jest przyjemniejsza, a spalanie niewiele wyższe (średnio 8,5 l/100 km).
Dobry jest też turbodiesel 1.4 D4-D – nie ma koła dwumasowego, a wtryskiwacze Boscha łatwo i niedrogo można zregenerować. Turbina ma kierownicę spalin, ale najczęściej unieruchamia ją tylko mało dynamiczna jazda. Czasem uszkadza się też czujnik ciśnienia na listwie common rail. W silniku Diesla trzeba regularnie kontrolować poziom oleju – zużycie 2 l na 15 tys. km jest normalne.
Toyota Corolla Wagon IX - ceny części:
Filtr oleju | od 17 zł |
Filtr powietrza | od 40 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 170 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 340 zł |
Łożysko koła (przód) | od 180 zł |
Amortyzator (przód) | od 290 zł |
Błotnik | od 170 zł |
Reflektor | od 310 zł |
*ceny dotyczą zamienników o dobrej jakości do Corolli IX 1.6 i w wersji Wagon z całego okresu produkcji. Oferta zamienników jest bogata – polecamy markowe części. |
Toyota Corolla Wagon IX - serwis:
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowe | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 30 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący | co 150 tys. km |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni | co 60 tys. km |
Napęd rozrządu | łańcuch |
*zalecane interwały dla Corolli z benzyniakami 1.4 i 1.6 z całego okresu produkcji. W dieslu 1.4 również zastosowano łańcuchowy napęd rozrządu. Pasek znajdziecie tylko w Corolli 2.0 D-4D (wymiana zalecana co 105 tys. km). |
Toyota Corolla Wagon IX - dane techniczne:
Dane techniczne | 1.6 | 1.4 D-4D |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/16 | t.diesel R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1364 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 110/6000 | 90/3800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | 150/4800 | 190/od 1800 |
Skrzynia biegów | 5 man./4 aut. | 5 m./5 zaut. |
Napęd | przedni | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1180/475 | od 1195/500 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4385/1710/1500 | |
Rozstaw osi (mm) | 2600 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,2 | 13,3 |
Prędkość maks. (km/h) | 190 | 180 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,2/6,0/7,2 | 5,8/4,3/4,8 |
Naszym zdaniem: dobra dla spokojnych
Jeśli szukacie kompaktowego kombi za 15-20 tys. zł, a głównym kryterium jest niezawodność, to Corolla IX okazuje się świetnym wyborem. Ale żeby nie było zbyt różowo: wersja kombi ma nieduży bagażnik, skromnie wygląda, a na rynku sporo jest aut niewartych swojej ceny.
Auto świetnie czuje się w mieście – jest zwrotne, zapewnia dobrą widoczność i niedużo pali. Na trasie trochę brakuje 6. biegu.
Czytelna deska rozdzielcza. Największym „hitem” są tu wskaźniki Optitron – gasną po wyjęciu kluczyka.
Przestrzeń jak w typowym kompakcie: w zupełności akceptowalna. Fotele wygodne – nawet w trasie. Również z tyłu sporo miejsca. Prosta tapicerka – niezbyt ładna, za to dobrze znosi próbę czasu.
Równe kształty, ale 402 l pojemności to niezbyt dobry rezultat na tle klasowych konkurentów.
Stonowana stylistyka, nieduże gabaryty – Corolla z nadwoziem kombi mierzy niespełna 4,4 m.
Wymiana żarówek
Przepalające się żarówki to zmora właścicieli Corolli. W ciągu roku trzeba zazwyczaj wymienić kilka sztuk i za bardzo nie da się nic z tym zrobić.
Korozja podwozia
Na nadwoziu nie widać zniszczeń, ale płyta podłogowa często wygląda podobnie jak na zdjęciu. Ratunek to porządne czyszczenie i zabezpieczenie. Uwaga: rdza nie oszczędza też zbiornika paliwa (metalowy). Można kupić zamiennik (około 700 zł), ale lepiej zawczasu zadbać o zabezpieczenie.
Sparciałe przewody hamulcowe
W kilkunastoletnim aucie sparciałe przewody nie są powodem do narzekania – po prostu trzeba je kontrolować. Koszt jednego: około 80 zł.
Zużycie łożysk skrzyni
Najsłabsze okazuje się łożysko „piątki” (głośna praca na wyższych biegach). Porządna naprawa w dobrym warsztacie z nowymi częściami kosztuje 1600 zł.
Zużycie gum stabilizatora
Trwałość gum i łączników stabilizatora nie jest najwyższa, ale nawet one nie wymagają wymiany przesadnie często – zamienniki kupicie bez problemów.
Stuki w przekładni
Lekki luz na przekładni kierowniczej często pojawia się już po niewielkim przebiegu, ale potem się już nie pogłębia - można go zignorować.
Uszkodzenie katalizatora
W egzemplarzach z początku produkcji zdarzają się uszkodzenia katalizatorów i sond lambda. Zaczyna się od świecącej się kontrolki silnika. Zużycie silnika benzynowego w autach poliftingowych zdarza się sporadycznie i najczęściej dotyczy Corolli z ogromnymi przebiegami, z niedbale założoną instalacją LPG itp.
W 2002 r. rozbito auto z 5-drzwiowym nadwoziem. Wynik: 4 gwiazdki i brak poważniejszych zagrożeń dla jadących.
Toyota Corolla Wagon IX - to nam się podoba: bardzo wysoka trwałość mechaniczna, możliwa współpraca z LPG, bezproblemowy dostęp do części zamiennych, prosta budowa (łatwe naprawy).
Toyota Corolla Wagon IX - to nam się nie podoba: średnie zabezpieczenie aut przed korozją, ograniczona przestrzeń w bagażniku, przeciętne wyposażenie wnętrza, niezbyt dobra dynamika.
Ford Focus II kb (2005-11)
Ogromny wybór kombi z różnymi silnikami (uwaga: wiele egzemplarzy po flotach). Cena: od 8000 zł.
Opel Astra III kb (2004-10)
Jedno z najpopularniejszych kombi na rynku. Duże wnętrze. Cena: od 9000 zł.