Fabia od lat cieszy się wzięciem na rynku. Znakomicie sprzedaje się w salonach, niedługo czeka na nabywcę jako auto używane. Jej największe zalety? Przede wszystkim sensownie zagospodarowane nadwozie (spore wnętrze, pojemny bagażnik), a także rozsądne koszty eksploatacji (dużo zamienników w atrakcyjnych cenach). Nie bez znaczenia pozostaje też zastosowanie techniki VW – przecież po co płacić więcej za Polo, skoro te same rozwiązania techniczne można mieć w tańszym czeskim opakowaniu. I o ile w pierwszej generacji modelu konotacje techniczne z VW można uznać za zaletę, o tyle w drugiej – niekoniecznie. Niestety, nowoczesne rozwiązania zastosowane w wersji po liftingu (na czele z silnikami TSI) okazały się niedopracowane. Czy w Fabii III felerne podzespoły zostały poprawione? Które wersje są warte uwagi, a jakie należy omijać szerokim łukiem?

Skoda Fabia III - silniki po poprawkach

Skoro wywołaliśmy temat silników, zacznijmy od nich. Wertując oferty odsprzedaży Fabii III, natraficie na cztery motory benzynowe (7 wariantów mocy), a także jednego diesla (2). Jeśli chodzi o benzyniaki, to są to już zmodernizowane jednostki typoszeregu EA211, w których wyeliminowano wiele problemów nękających poprzednika (EA111), na czele ze szwankującym napędem rozrządu. Paradoksalnie łańcuchowy napęd rozrządu (który miał bezproblemowo pracować aż do generalnego remontu silnika) okazał się czułym punktem motorów EA111. W EA211 mamy więc pasek. Do tego wzmocniony, co pozwoliło wydłużyć jego okresową wymianę do 240 tys. km (w polskich warunkach radzimy skrócić interwał do 180 tys. km). Poprawiono też elektronikę, układ zasilania i kilka innych elementów. Efekt? Z silnikami EA211 w Fabii III jak na razie nie ma naprawdę żadnych problemów.

Nowa Skoda Fabia to rozsądny wybór - sprawdź ceny i skonfiguruj swoje auto!

Skoda Fabia III - jest Słaby, ale trwały

Paletę otwiera wersja 1.0 MPI/60 i 75 KM. To prosty 3-cylindrowiec, bez doładowania, skomplikowanego osprzętu i z pośrednim wtryskiem paliwa, co często jest wykorzystywane przez zwolenników LPG. A trzeba przyznać, że jednostka ta świetnie znosi gaz. Zresztą doceniła to nawet Škoda i do oferty w salonach wprowadziła Fabię III 1.0 LPG. Nie była to instalacja montowana fabrycznie tylko przez dilerów, lecz specjalnie stworzona na potrzeby tego silnika przez firmę Landi Renzo, co pozwalało zachować gwarancję producenta. Oprócz prywatnych odbiorców Fabia 1.0 MPI z LPG znalazła uznanie także we flotach i co ważne, jest chwalona z eksploatacyjnego punktu widzenia za tani serwis i stosunkowo niskie spalanie – średnio: 5,5-6 l/100 km, jadąc na benzynie, ok. 7 l/100 km – na LPG. Niestety, dynamika Fabii 1.0 MPI jest, delikatnie mówiąc, słaba, szczególnie 60-konnej odmiany (tym bardziej z LPG!). Jeśli więc celujecie w ten silnik i jesteście świadomi dynamiki, którą oferuje, szukajcie 75-konnej wersji (występowała w hatchbacku i kombi; 60-konna – tylko w hatchbacku).

W 2017 r. do oferty weszła turbodoładowana odmiana silnika 1.0 (TSI) – 95 i 110 KM. Na razie motor ten zbiera niezłe opinie. Przy spokojnej jeździe pali ok. 5,5 l/100 km, do 120 km/h zapewnia dość dobrą dynamikę (szczególnie w mocniejszej odmianie), nie słychać też o poważnych problemach.

Skoda Fabia III - dobry silnik na co dzień

Motor 1.0 R3 TSI zastąpił odmianę 1.2 R4 TSI, a Fabię z tym silnikiem przeważnie kupowały prywatne osoby (dla flot była po prostu za droga), co zwiększa prawdopodobieństwo znalezienia egzemplarza z rozsądnym przebiegiem i bogatym wyposażeniem, ale uwaga: sporo aut z motorem 1.2 TSI pochodzi z importu, wiele z nich sprowadzono jako rozbitki. Tak czy inaczej, wersją tą warto się interesować – niezła dynamika, rozsądne spalanie. Owszem, to bardziej skomplikowany silnik niż 1.0 MPI, a w początkowym okresie wystąpiły drobne problemy, np. wadliwa uszczelka przy przepustnicy, kłopoty z układem zapłonowym, za krótki okazał się kabelek przy rozruszniku, który z czasem po prostu pękał i unieruchamiał auto, jednak Škoda dość szybko je wyeliminowała.

Pozostaje jeszcze benzyniak 1.4 TSI/125 KM, który daje najwięcej zadowolenia z jazdy. Niestety, silnik ten trafił pod maskę limitowanej wersji R5 (tylko 1300 sztuk), wprowadzonej, żeby uczcić rajdowe sukcesy Fabii w serii WRC2. Topowa Fabia to rzadkość na rynku wtórnym, do tego ceny wywoławcze są wysokie – wersja ta była droga jako nowa (blisko 80 tys. zł), do tego jest niespełna rok na rynku (debiut w 2018 r.).

Skoda Fabia III - tylko jeden turbodiesel

Jeśli chodzi o diesla, to pod maskę Fabii III trafił tylko jeden – 1.4 TDI. Ta jednostka powróciła po okresie niebytu. Została zmodyfikowana, ma teraz wtrysk common rail (wcześniej pompowtryskiwacze) i – przynajmniej w teorii – jest pozbawiona problemów wcześniejszej wersji, np. kłopotów z nadmiernym luzem osiowym na wale korbowym, o czym wielokrotnie pisaliśmy. I choć rzeczywiście na razie nie słychać o problemach z układem tłokowo-korbowym, to jednak pojawiły się inne defekty. Przede wszystkim Škoda ogłosiła akcję przywoławczą na wymianę płynu chłodzącego (znamy przypadki zacinającej się pompy cieczy chłodzącej – na ostatniej prostej towarzyszy temu piszczenie), mieliśmy też sygnały dotyczące niskiej trwałości turbosprężarki. Oczywiście, nie są to poważne problemy – to nie jest zły silnik, na razie nie widzę alarmujących problemów. Jeśli zatem auto z silnikiem 1.4 TDI pochodzi z pewnych rąk, było regularnie serwisowane i ma nieduży przebieg, można się takim egzemplarzem zainteresować – nadal jego największą zaletą jest niskie spalanie. Pamiętajcie jednak, że dużo aut z motorem 1.4 TDI trafiło do flot (obok wersji 1.0 MPI był to najchętniej wybierany napęd) i mimo stosunkowo młodego wieku (Fabia III zadebiutowała jesienią 2014 r.) wiele z nich pokonało 150-250 tys. km. Warto wiedzieć, że silnik ten wycofano przy okazji liftingu.

Nowa Skoda Fabia to rozsądny wybór - sprawdź ceny i skonfiguruj swoje auto!

Skoda Fabia III - raczej drobne problemy

Inne podzespoły szwankują raczej okazjonalnie, a nawet jeśli wystąpią problemy, nie są drogie w naprawie. Przykład: zawieszenie. Ogólnie jest dość trwałe, ale np. zdarza się, że trzeszczy stabilizator. Nieprzyjemne dźwięki często dochodzą także z układu hamulcowego, a konkretnie z bębnów (stosowane w słabszych wersjach mocy; w mocniejszych z tyłu są tarcze). To problem znany z poprzedniczki – przeważnie pomaga czyszczenie.

W egzemplarzach z 7-biegową skrzynią DSG (opcja w mocniejszych odmianach, standard w R5) zdarzają się problemy ze sterowaniem, po większych przebiegach trzeba wymienić zestaw sprzęgieł. Natomiast w silniku 1.0 MPI mieliśmy sygnały dotyczące głośnej pracy sprzęgła i problemów z wrzuceniem wstecznego biegu. Reasumując: drobne problemy nie są obce użytkownikom modelu, ale ogólna trwałość auta jest dość dobra. Na razie mechanicy chwalą Fabię III, szczególnie z benzyniakami pod maską, które współpracują z manualną przekładnią.

Ładnie, przejrzyście, funkcjonalnie, ale trochę bez polotu. Jakość wykończenia topowych wersji jest dobra. Foto: Auto Świat
Ładnie, przejrzyście, funkcjonalnie, ale trochę bez polotu. Jakość wykończenia topowych wersji jest dobra.

Fabię 3. generacji wysoko oceniamy za użyteczność. To dojrzały samochód, który przekonuje rozsądnie zagospodarowanym nadwoziem. Sporo jest miejsca z przodu, dość dużo z tyłu, oczywiście, jak na klasę B, a bagażniki okazują się duże i ustawne – w hatchbacku poj. 330--1150 l, w kombi poj. 530-1395 l (namiastka auta rodzinnego) – i to mimo że rozstaw osi 2470 mm nie jest rekordowy na tle klasowych rywali, którzy zadebiutowali w podobnym czasie. Fabia ma też kompromisowo zestrojone podwozie, które usatysfakcjonuje wiele osób.

Skoda Fabia III - ceni się na rynku

A cena? Najtańsze są auta poflotowe z benzyniakiem 1.0 MPI – można je kupić za 20-23 tys. zł. Jednak na zakup radzimy przygotować 25-30 tys. zł. Za te pieniądze można już znaleźć ciekawy egzemplarz z niezłym wyposażeniem.

Nowa Skoda Fabia to rozsądny wybór - sprawdź ceny i skonfiguruj swoje auto!

Skoda Fabia III - technika

Skoda Fabia III Foto: Skoda
Skoda Fabia III

Do budowy Fabii III wykorzystano elementy modularnej platformy MQB (ok. 50 proc.; np. elektrohydrauliczne wspomaganie i struktura sieci elektrycznej), płyty PQ26 (ok. 40 proc.), a także PQ25 (ok. 10 proc.). Zredukowano masę, poprawiono zawieszenie i układ hamulcowy. Pojawiła się też elektryczna blokada mechanizmu różnicowego XDS. W palecie silników znalazły się jednostki spełniające normę EU6 – dotyczy to zarówno benzyniaków, jak i turbodiesla 1.4 TDI. Niektóre wersje opcjonalnie łączono z 7-biegową przekładnią DSG.

Skoda Fabia III - wersje specjalne i limitowane

Skoda Fabia III Foto: Skoda
Skoda Fabia III

Škoda dość szybko zaczęła uatrakcyjniać ofertę rynkową Fabii III. Już w połowie 2015 r. na rynek trafiła wersja Monte Carlo, która miała tchnąć sportowego ducha w paletę Fabii. I jeśli chodzi o stylistykę, tak się stało (m.in. wiele dodatków przeznaczonych tylko do tej wersji), natomiast paleta silników pozostała ta sama. Podobnie wygląda to w przypadku Fabii Scoutline, czyli wersji dla aktywnych (od 2016 r.). W tym przypadku odmianę kombi (tylko) uzbrojono m.in. w offroadowe dodatki stylistyczne na karoserii. Do tego można było dokupić np. pakiet na bezdroża z osłonami podwozia i prześwitem zwiększonym o 8 mm. Rodzynkiem w ofercie jest limitowana (1300 sztuk) wersja R5 (produkcja od wiosny do lata 2018 r.) z: silnikiem 1.4 TSI/125 KM, skrzynią DSG, usztywnionym zawieszeniem, sportowymi dodatkami i bogatym wyposażeniem.

Skoda Fabia III - dane techniczne:

1.0 MPI 1.0 MPI** 1.0 TSI** 1.0 TSI** 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.4 TDI 1.4 TDI
Lata 2014-18 od 2014 r. od 2017 r. od 2017 r. 2014-17 2014-17 2018 r. 2014-18 2014-18
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R3/12 benz. R3/12 t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.diesel R3/12 t.diesel R3/12
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 999 999 1197 1197 1395 1422 1422
Moc maks. (KM) przy obr./min 60/5000-6000 75/6200 95/5000-5500 110/5000-5500 90/4400-5400 110/4600-5600 125/5000-6000 90/3000-3250 105/3500-3750
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 95/3000-4300 95/3000-4300 160/1500-3500 200/2000-3500 160/1400-3500 175/1400-3500 200/1400-4000 230/1750-2500 250/1750-2500
Skrzynia biegów*** 5M 5M 5M 6M, 7DSG 5M 6M, 7DSG 7DSG 5M, 7DSG 5M
Prędkość maksymalna (km/h) 160 172 185 196 182 196 203 182 196
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 15,7 14,7 10,6 9,5 10,9 9,4 8,8 11,1 10,2
Spalanie (wg EU; l/100 km)**** 5,7/4,1/4,7 5,8/4,2/4,8 5,3/3,8/4,3 5,3/3,8/4,3 5,9/3,9/4,6 6,1/4,0/4,8 6,3/4,1/4,9 4,0/3,1/3,4 4,0/3,3/3,5

*dane dla wersji 5-drzwiowej; **w 2018 r. osiągi się nieco pogorszyły, co było związane z wprowadzeniem nowej normy WLTP; ***M – manualna, DSG – automatyczna dwusprzęgłowa; ****zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

1.0 MPI - To silnik dla oszczędnych – tani, prosty w obsłudze i eksploatacji. Dynamika? Bez komentarza, za to świetna współpraca z LPG.

1.0 TSI - R3 z doładowaniem. Silnik 1.0 TSI w 2017 r. zastąpił motor 1.2 TSI. Podobnie jak 1.0 MPI, ma 3 cylindry, poj. 999 ccm, ale w układzie zasilania jest wtrysk bezpośredni, a nie pośredni.

1.2 TSI - Lepsze niż wcześniej. To dobry napęd, godny uwagi, gdyż pod maskę Fabii trafił już zmodernizowany silnik 1.2 TSI serii EA211, a nie oferowany w 2. generacji modelu usterkowy EA111.

1.4 TDI - Jedyny diesel w ofercie. Silnik 1.4 R3 po kilku latach przerwy powrócił do oferty. W Fabi III występował do liftingu. Mało pali, ale nie jest wolny od problemów.

Nowa Skoda Fabia to rozsądny wybór - sprawdź ceny i skonfiguruj swoje auto!

Skoda Fabia III - historia

2014 - Fabia III zadebiutowała jesienią. W ofercie znalazły się dwa benzyniaki (1.0 i 1.2) oraz diesel 1.4. Foto: Auto Świat
2014 - Fabia III zadebiutowała jesienią. W ofercie znalazły się dwa benzyniaki (1.0 i 1.2) oraz diesel 1.4.
2018 - Modernizacja – m.in. nowe: grill, zderzaki, reflektory, tylne lampy i wzory felg. Z oferty wycofano diesla 1.4 TDI. Foto: Auto Świat
2018 - Modernizacja – m.in. nowe: grill, zderzaki, reflektory, tylne lampy i wzory felg. Z oferty wycofano diesla 1.4 TDI.

Historia: Fabia I (1999-2007)

Skoda Fabia I Foto: Skoda
Skoda Fabia I

Kiedyś hit sprzedaży, dziś pomysł na miejskie auto za 5-10 tys. zł – mimo upływu lat Fabia I nadal cieszy się zainteresowaniem na rynku. Owszem, na bezawaryjną jazdę dziś już trudno liczyć, jednak bogaty rynek części zamiennych, prosta budowa i powszechnie znana technika sprawiają, że naprawy nie są drogie. W ofercie: hatchback, sedan i kombi, a także 14 wersji silnikowych.

Historia: Fabia II (2007-14)

Skoda Fabia II Foto: Auto Świat
Skoda Fabia II

Fabia II to niezły wybór wśród miejskich aut w przedziale od 10 do 20 tys. zł. Można liczyć na bogatą ofertę rynkową, a także praktyczne i funkcjonalne nadwozia (bezkonkurencyjne będzie kombi). Do codziennej jazdy polecamy benzyniaki 1.4 16V/86 lub 1.6/105 KM, a z turbodiesli – 1.6 (CR) lub 1.9 (PD) TDI. W przypadku wymienionych jednostek (szczególnie benzyniaków) można liczyć i na dobrą trwałość, i na tanie części, i na rozsądne koszty napraw. Wersje TSI stosowane w Fabii II to jeszcze silniki serii EA111, które maja kilka skaz na honorze – przede wszystkim dotyczy to początkowych lat produkcji.

Nowa Skoda Fabia to rozsądny wybór - sprawdź ceny i skonfiguruj swoje auto!