Auto Świat Używane Co warto kupić Używane auta klasy średniej za 5 tys. zł

Używane auta klasy średniej za 5 tys. zł

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
|
Aktualizacja

Znalezienie atrakcyjnego samochodu za 5000 zł jest możliwe, ale wymaga niemałych poszukiwań i cierpliwości. Nasza propozycja: najbardziej solidne auta klasy średniej z lat 90. ubiegłego wieku, ale tylko w idealnym stanie. Rocznik ma mniejsze znaczenie

Mercedes 190
Zobacz galerię (9)
Auto Świat
Mercedes 190

Wbrew pozorom znalezienie atrakcyjnego samochodu za 5000 zł jest możliwe. Na jaki segment postawić i na których markach skupić zainteresowanie? Pamiętajcie, że auta małe (segmenty A, B, a nawet kompakty) konstruowane są pod presją ceny – już w salonie nie może być wygórowana. Poza tym takie modele zazwyczaj nie pokonują zbyt dużych przebiegów, więc po co wytwarzać podzespoły, które wytrzymają pół miliona km? Z kolei klasa wyższa już w latach 80. XX wieku była naszpikowana skomplikowanymi rozwiązaniami technicznymi, których naprawa może być naprawdę kosztowna.

Nasza rada: klasa średnia. Samochody tego segmentu okazują się złotym środkiem podczas poszukiwań środka transportu za ok. 5000 zł – są w miarę tanie i solidne, a do tego łatwe w obsłudze. Pamiętajcie jednak, że lepiej przepłacić za egzemplarz w dobrym stanie, niż połasić się na jak najmłodszy rocznik.

Nasz typ: Mercedes 190 2.0

  • Lata produkcji1982-93Polecany silnik2.0/102 KM

Stary Mercedes i nie diesel? Oczywiście, nie mamy wątpliwości co do trwałości wolnossącego diesla 2.0/75 KM (bez kłopotu przejeżdża ponad milion kilometrów!), ale znalezienie egzemplarza w dobrym stanie to spore wyzwanie. Jeśli już na rynku pojawi się taka „190-ka”, to zapłacicie za nią min. 10 000 zł. Za połowę tej ceny kupicie benzyniaka w niezłym stanie – np. 2.0.

Pamiętajcie, że gaźniki występowały tylko w egzemplarzach przedliftingowych, później stosowano mechaniczny wtrysk benzyny. Gaźnik jest łatwiejszy w serwisowaniu, bo elementy układu wtryskowego po prostu się zużywają i dużo kosztują. Wysoki przebieg nie musi być problemem w dieslu za 5000 zł, ale podzespoły takiego auta będą już wyeksploatowane.

NASZA OCENA: 5-

Miejsce drugie: Audi 80 2.0

  • Lata produkcji: 1986-94Polecany silnik: 2.0/115 KM

Kolejne zaskoczenie: Audi bez diesla? Również w tym przypadku polecamy benzyniaka – nie cieszy się tak dużym zainteresowaniem, jak motory TDI, więc łatwiej będzie znaleźć egzemplarz w rozsądnym stanie, bez setek tysięcy pokonanych kilometrów. Dwulitrówka ma prostą budowę, jest łatwa w naprawach i dobrze współpracuje z LPG. Nawet 20-letnie Audi nie musi być skorodowane – w tym modelu na szeroką skalę zastosowano ocynkowane blachy.

NASZA OCENA: 4

Na trzeciej pozycji: Mazda 626 1.8

  • Lata produkcji: 1997-2002Polecany silnik: 1.8/90-100 KM

Japońskie konstrukcje z lat 90. XX w. zmagają się z korozją, a oryginalne części są nieprzyzwoicie drogie. Znajdziecie w tym twierdzeniu sporo prawdy, bo rdza to powszechnie znany problem „japończyków” z tamtych lat, a części w ASO dużo kosztują. Jest jednak jedno małe „ale”: wymienia się je rzadko, bo ich trwałość okazuje się naprawdę wysoka! Przykład? Mazda 626!

Kontrolę praktycznie każdego egzemplarza zaczynajcie od oględzin podwozia, zakoli itp. – karoseria zazwyczaj jest mocno zniszczona przez korozję,więc nie opłaca się z nią walczyć. Pod względem mechanicznym model 626 zasługuje na piątkę – silniki (szczególnie benzyniaki) i skrzynie biegów mają ponadprzeciętną trwałość.

NASZA OCENA: 4

Pod czwórką: VW Passat 1.8

  • Lata produkcji: 1988-96Polecany silnik: 1.8/75 KM

Dlaczego polecamy stare auto, skoro za 5000 zł można już kupić Passata B5, produkowanego od 1996 r.? Powód jest cały czas taki sam – lepiej nie liczcie na to, że B5 w niskiej cenie będzie w przyzwoitym stanie. Za to poprzednik, jeśli cierpliwie poszukacie i zwrócicie uwagę nie tylko na dobre, ale też zajeżdżone diesle, a również na podstawowe benzyniaki, może być pewniejszym pojazdem.

W koncernie VW to modele Audi grają rolę prestiżowych pojazdów, w których styl może być stawiany wyżej niż funkcjonalność. VW zawsze starał się maksymalnie wykorzystać gabaryty Passata, dzięki czemu stanowi on dobry kompromis pomiędzy wyglądem, pojemnością wnętrza i własnościami jezdnymi a ceną.

NASZA OCENA: 4–

Piątkę zamyka: Ford Mondeo 1.6

  • Lata produkcji: 1996-2001Polecany silnik: 1.6/90 lub 95 KM

Znalezienie dobrego Passata będzie bardzo trudne – ładne egzemplarze trafiają się niezwykle rzadko. Alternatywa? Ford Mondeo. Samochody po liftingu w 1996 r. wyglądają w miarę nowocześnie, zapewniają dobry komfort jazdy, mają niezłe wyposażenie i mogą pochwalić się korzystną relacją ceny do wieku.

Podstawowy problem to przeciętna jakość samochodów – korozja często czyni duże spustoszenia w nadwoziu, niezbyt dobrze wygląda też auto od strony mechanicznej (tylne zawieszenie to konstrukcja wielowahaczowa, która z czasem łapie sporo luzów).

NASZA OCENA: 3+

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków