- Kombi segmentu C z dieslem pod maską dobrze sprawdzają się w roli oszczędnego rodzinnego auta
- Uwaga: niemal wszystkie modele w opisanych wersjach często służyły we flotach i były bardzo intensywnie użytkowane!
- Pamiętajcie, żeby w dieslach olej wymieniać co 10-15 tys. km, a nie co 20-30, jak zalecają producenci
To nie modne w ostatnich latach crossovery, to również nie ogromne i megapakowne vany są najlepszym pomysłem na uniwersalny i oszczędny pojazd rodzinny, lecz kombi klasy C. Samochody te najlepiej łączą dobre walory użytkowe z kompaktowymi rozmiarami, zapewniają niezły komfort jazdy, mają dobrą relację ceny do wieku, bo 8-10-letni egzemplarz można kupić za ok. 20 tys. zł, a to kwota, którą przeciętny Polak najchętniej przeznacza na zakup używanego auta.
Nie bez znaczenia są też rozsądne koszty serwisu, napraw i eksploatacji, bo przecież po co obciążać domowy budżet zbędnymi wydatkami. W tej sytuacji bardzo korzystnie wypadają nieduże turbodiesle (o poj. ok. 1,6 l). Czy warto się nimi interesować? Które wersje zapewniają najniższe spalanie, są trwałe i niezawodne? Na celownik bierzemy: Forda Focusa 1.6 TDCi, Hyundaia i30 1.6 CRDi, Opla Astrę 1.7 CDTI, Peugeota 308 1.6 HDi, a także Škodę Octavię i VW Golfa 1.6 TDI. Wszystkie w wersji kombi, a do wydania mamy 20-25 tys. zł.
Na pierwszy ogień idzie Hyundai i30 kombi. To taka szara eminencja w naszym zestawieniu – zachowawczy wygląd, brak zbędnych ozdóbek, ale sporo miejsca w drugim rzędzie siedzeń i atrakcyjna cena zakupu, bo za 20-25 tys. zł bez problemu kupicie nawet 8-letni egzemplarz. Co więcej, na rynku nie brakuje aut od pierwszego właściciela, pochodzących z polskiego salonu. Czyżby okazja? Nie do końca. Niestety, bagażnik „i30-ki” jest nie za duży.
Pojemność 415-1395 l to mizerna wartość na tle kompaktowych kombi. Zresztą, patrząc na to auto, ma się wrażenie, że projektanci stworzyli coś pośredniego między kombi a hatchbackiem. Jeśli więc stawiacie głównie na praktyczność, o i30 kombi raczej zapomnijcie. I to pomimo tego, że turbodiesel 1.6 CRDi to całkiem udany napęd. Owszem, nie należy do najcichszych, nie pali też mało (testowana 115-konna wersja średnio spaliła 5,5 l/100 km), ale zapewnia przyzwoitą dynamikę („setka” w 11,4 s) i zbiera niezłe opinie za trwałość, jedynie Turbosprężarka mogłaby być nieco bardziej żywotna. Oprócz porównywanej 115-konnej wersji znajdziecie też słabszą odmianę o mocy 90 KM i mocniejszą – 128 KM (tylko niektóre rynki).
Ogólna trwałość Hyundaia i30 nie jest zła, sporo aut przechodziło regularny serwis przez 5 lat (warunek utrzymania długiej gwarancji), dlatego stan wielu egzemplarzy jest naprawdę dobry. Szkoda, że szczególnie w autach z początkowych lat produkcji zdarzają się problemy z korozją, bo źle to wróży na przyszłość.
Ślady rdzy dość często występują także w Focusie, ale w tym przypadku chodzi głównie o podwozie, bo 3. generację modelu zabezpieczono znacznie lepiej przed rdzą niż drugą, a szczególnie pierwszą! Generalnie to ciekawy pomysł na rodzinne kombi za ok. 20 tys. zł. Ten samochód nadal prezentuje się atrakcyjnie (jest zgrabny, nie zestarzał się przesadnie), ma korzystną relację ceny do wieku (za 20-25 tys. zł kupicie 8-, 9-letni egzemplarz), dobrze zachowuje się na drodze (nawet solidnie obciążony), a diesla 1.6 TDCi zaliczamy do najlepszych jednostek o podobnej pojemności. I to pod wieloma względami: kultury pracy, efektywności, spalania, kosztów napraw i trwałości.
To silnik konstrukcji PSA z 8-zaworową głowicą, który występuje w trzech wersjach mocy – 95, 105 i 115 KM. Polecamy testowaną najmocniejszą odmianę, która podczas pomiarów średnio spaliła 5,2 l/100 km i sprawiła, że Focus do „setki” przyspieszył w 11,9 s – solidna średnia na tle rywali. Przeciętnie wypada bagażnik. Owszem, jest ustawny, ma regularny kształt, ale pojemność (490-1516 l) mogłaby być nieco większa.
Jeśli nie chcecie rezygnować z tego silnika, ale zależy wam na lepszych walorach przewozowych, możecie pomyśleć o Peugeocie 308. Pod jego maską spotkacie ten sam silnik, co w Focusie, choć we francuskim aucie rozwija 112 KM. Mimo to, przy identycznym spalaniu (w teście średnie 5,2 l/100 km), kompaktowe kombi Peugeota przyspieszyło o 0,2 s szybciej (czas 11,7 s). Niby różnica niewielka, ale zawsze to coś. Poza tym warto wiedzieć, że najpierw silnik 1.6 HDi (do 2010 r. ) występował w wersji 16-zaworowej (z kilkoma problemami jakościowymi), a później – w bardzo cenionej 8-zaworowej. Za 20-25 tys. zł bez problemu kupicie właśnie odmianę 8V, i to z końcowych lat produkcji. Celujcie tylko w zadbane oraz pewne egzemplarze, bo w przypadku tego modelu to szczególnie ważne. Dlaczego? Auto zaliczyło kilka wpadek jakościowych, więc tanie i zaniedbane samochody mogą sprawiać problemy.
Jeśli chodzi o walory użytkowe, to „308--ka” wypada korzystnie. Ma duży i pakowny bagażnik (573-1736 l) i może występować nawet w 7-miejscowej wersji. Do tego można liczyć na bogate wyposażenie wielu aut, rozsądne są też koszty serwisu i napraw. Ogólnie nie jest to przesadnie skomplikowany samochód – również elektronika w autach po modernizacji nie psuje się szczególnie często.
Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku Astry kombi. Układ elektryczny kompaktowego Opla potrafi płatać figle. Często pojawiają się komunikaty o błędach, których... nie ma. Zdarzają się przypadki rozładowania akumulatorów, usterki czujników, często niedomaga silniczek od wspomagania układu kierowniczego. Potencjalnych problemów jest jeszcze więcej.
A szkoda, bo Astra na pierwszy rzut oka i przy pierwszym kontakcie z tym samochodem budzi całkiem korzystne ogólne wrażenie – atrakcyjny wygląd, dobry komfort jazdy, bogate wyposażenie wielu egzemplarzy. Także walory użytkowe są niezłe, bo choć owszem, poj. 500-1550 l nie jest niczym szczególnym na tle klasowych rywali (poziom Focusa i Golfa), to jednak – podobnie jak w przypadku wymienionych konkurentów – kufer jest ustawny i ma regularny kształt.
Drobne rozczarowanie czeka ze strony napędu. Pod maską Astry pracuje 125-konna wersja 1.7 CDTI, czyli jednostka nieco większa niż u rywali i nieco mocniejsza. Niestety, kompaktowe kombi Opla to ciężki samochód. Podczas gdy większość aut waży nieco ponad 1,4 t, masa własna Astry przekracza 1,6 t (!), co odbija się nie tylko na dynamice („setka” w 11,8 s), lecz także na spalaniu (średnie w teście 5,5 l/100 km). Jeśli więc podoba się wam Astra, musicie znać wszystkie ograniczenia.
Paradoksalnie dobrą dynamikę zapewnia Škoda Octavia. Pomimo że do testu trafiła 105-konna wersja silnika 1.6 TDI (jest też 90-konna), dzięki niskiej masie własnej (tylko 1354 kg) Octavia średnio pali 5 l/100 km, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,5 s. Niezłe są też czasy elastyczności. Jednak największą zaletą auta okazują się kapitalne walory przewozowe – poj. bagażnika 605-1655 l, ładowność przekracza 600 kg (najlepsza w porównaniu). Jeśli więc szukacie przede wszystkim praktycznego kombi z ponadprzeciętnymi walorami użytkowymi, to najlepszy wybór. Niestety, też drogi, bo ładne 9-letnie auta kosztują 23-25 tys. zł. W tej sytuacji zakup Golfa wydaje się trochę bez sensu, ponieważ za podobne pieniądze (Golf jest tak drogi, jak Octavia) kupujecie samochód z tym samym silnikiem, o podobnych kosztach eksploatacji, ale znacznie mniej praktyczny. No, chyba że zależy wam na znaczku Volkswagena.
Dane techniczne, ceny części i serwis
Dane producenta | Ford Focus | Hyundai i30 | Opel Astra | Peugeot 308 | Skoda Octavia | VW Golf |
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/8 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/8 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1560 | 1582 | 1686 | 1560 | 1598 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 115/3600 | 115/4000 | 125/4000 | 112/3600 | 105/4400 | 105/4400 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 270/1750 | 255/1900 | 280/2000 | 270/1750 | 250/1500 | 250/1500 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni | man. 6/przedni | man. 6/przedni | man. 6/przedni | man 5./przedni | man 5./przedni |
Hamulce przód/tył | tarcze went./tarcze | tarcze went./tarcze | tarcze went./tarcze | tarcze went./tarcze | tarcze went./tarcze | tarcze went./tarcze |
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) | 4556/1823/1505 | 4500/1775/1565 | 4698/1819/1535 | 4500/1815/1555 | 4569/1769/1455 | 4534/1781/1504 |
Rozstaw osi (mm)/poj. bagażnika (l) | 2648/490-1516 | 2700/415-1395 | 2685/500-1550 | 2708/573-1736 | 2575/605-1655 | 2578/505-1495 |
Masa wł./ładowność (rzeczywista; kg) | 1408/492 | 1402/518 | 1614/496 | 1438/532 | 1354/621 | 1440/520 |
Osiągi | Focus | i30 | Astra | 308 | Octavia | Golf |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s (test: 11,9 s) | 11,9 s (test: 11,4 s) | 11,7 s (test: 11,8 s) | 11,9 s (test: 11,7 s) | 11,9 s (test: 11,5 s) | 11,9 s (test: 12,1 s) |
Prędkość maksymalna | 193 km/h | 188 km/h | 192 km/h | 185 km/h | 189 km/h | 190 km/h |
Zużycie paliwa (dane fabr.) miasto | 5,1 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,7 l/100 km |
poza miastem | 3,7 l/100 km | 4,3 l/100 km | 3,9 l/100 km | 3,9 l/100 km | 3,9 l/100 km | 3,9 l/100 km |
średnie | 4,2 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,5 1 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Spalanie testowe (średnie) | 5,2 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,8 l/100 km |
Eksploatacja | Focus | i30 | Astra | 308 | Octavia | Golf |
Olej silnikowy | 5W-30 (3,8 l) | 5W-30 (5,2 l) | 5W-30 (5,4 l) | 5W-30 (3,8 l) | 5W-30 (4,3 l) | 5W-30 (4,3 l) |
Olej w man. skrzyni biegów | 75W Synth. (1,7 l) | 75W-90 (1,9 l) | 75W-85 (1,95 l) | 75W-80 Semi-Syn. (2,1 l) | 70W-75 Synth. (1,7 l) | 75W Synth. (1,7 l) |
Płyn hamulcowy | DOT 4 (1,0 l) | DOT 4 (0,8-1,0 l) | DOT 4+ (1,0 l) | DOT 4 (1,0 l) | DOT 4 (1,0 l) | DOT 4 (1,0 l) |
Układ chłodzenia | płyn na bazie glik. (7,3 l) | płyn na bazie glik. (6,5 l) | płyn na bazie glik. (7,1 l) | płyn na bazie glik. (6,2 l) | płyn na bazie glik. (8,4 l) | płyn na bazie glik. (8,1 l) |
Rozrząd | pasek | łańcuch | pasek | pasek | pasek | pasek |
Kiedy wymieniać? | Focus | i30 | Astra | 308 | OCTAVIA | GOLF |
Olej silnikowy wraz z filtrem | co 20 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 20 tys. km | wg wskazań komp.* | wg wskazań komp.* |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 40 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata | co 2 lata | co 2 lata | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | co 200 tys. km | bez okres. wymiany | co 150 tys. km | co 240 tys. km** | co 180 tys. km*** | co 180 tys. km*** |
*przeważnie wypadają co ok. 30 tys. km – zalecamy skrócenie interwału o połowę; **zalecana co ok. 200 tys. km; ***zalecana co ok. 150 tys. km | ||||||
Ile kosztują zamienniki?* | Focus | i30 | Astra | 308 | Octavia | Golf |
Filtr oleju/powietrza | 33/49 zł | 29/38 zł | 35/72 zł | 34/76 zł | 26/40 zł | 26/40 zł |
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) | 165/350 zł | 158/440 zł | 224/500 zł | 185/390 zł | 138/380 zł | 138/380 zł |
Amortyzatory przód/tył (kpl.) | 360/480 zł | 580/460 zł | 580/350 zł | 520/440 zł | 480/390 zł | 480/390 zł |
Sprzęgło (kpl. z kołem 2-masowym) | 1 980 zł | 540 zł** | 2 780 zł | 2 070 zł | 1 940 zł | 1 940 zł |
Reflektor | 573 zł | 586 zł | 584 zł | 540 zł | 538 zł | 550 zł |
*ceny orientacyjne z dużej hurtowni; **koło 2-masowe nie występuję – cena samego sprzęgła |
Naszym zdaniem
Jeśli na piedestale stawiacie walory przewozowe, polecam Octavię kombi. Największy bagażnik i duża ładowność to ogromne zalety. Do tego diesel 1.6 TDI uchodzi za dość udany napęd, co nie oznacza, że jest on wolny od wad. Korzystnie prezentuje się też Focus, któremu może trochę brakuje litrów w bagażniku, ale ogólnie to bardzo udany samochód. Na najniższym stopniu podium ulokowałbym Peugeota 308, który ma również bardzo dużo mocnych punktów. Następnie Golf, Astra, a na końcu Hyundai i30, który owszem, ma trwałą mechanikę, ale też niewielki bagażnik i potencjalne problemy z korozją.