„Laguna III kombi, bezwypadkowe, 1.5 dCi, 110 KM, perfekt, przebieg 159 tys. km, 2008 r. Cena: 19 900 zł” – to jedno z wielu ogłoszeń sprzedaży, jakie znaleźliśmy w internecie. Na pierwszy rzut oka oferta ta robi ogromne wrażenie! Niecałe 20 000 zł za 6-letnie kombi klasy średniej z dieslem, które w salonie kosztuje prawie 100 000 zł. Brzmi naprawdę nieźle i skłania do zadania sobie pytania: w czym tkwi haczyk? Dlaczego utrata wartości jest tak duża? Czy Laguną III warto się zainteresować?
Galeria zdjęć Renault Laguna III 1/11 Źródło: Auto Świat
Poprzedniczka upadła tak nisko pod względem trwałości, że do dziś na rynku panuje niezbyt pochlebna opinia o Lagunie. Radzimy jednak pozbyć się stereotypów. Po rozmowach z mechanikami, testach długodystansowych i opiniach nadesłanych przez użytkowników możemy śmiało powiedzieć, że Laguna III (oferowana od 2007 r.) to dość udane auto. Trzeba tylko wybrać odpowiedni napęd.
Renault Laguna III 2/11 Źródło: Auto Świat
Na pewno odradzamy diesla 1.5 dCi/110 KM, bohatera powyższego ogłoszenia – zresztą, prawdopodobnie dlatego jest taka niska (ładne egzemplarze z 2-litrowym turbodieslem są nieco droższe). Diesel 1.5 dCi od samego początku kariery rynkowej zmagał się z dużymi problemami. Owszem, wiele z nich z czasem udało się wyeliminować, ale np. najpoważniejsza usterka, związana z obracającymi się panewkami wału korbowego, występuje do dziś. Do tego motor ten jest za mały i za słaby do napędzania auta ważącego ok. 1400 kg. Na szczęście ofert z najmniejszym dieslem jest na rynku niewiele. Niekwestionowany lider to wariant 2.0 dCi (fot.) – stanowi ok. 70 proc. całej populacji Laguny III na rynku wtórnym. I to jest bardzo dobra wiadomość!
Renault Laguna III 3/11 Źródło: Auto Świat
Turbodiesel 2.0 dCi stanowi owoc współpracy Renault z Nissanem. Występuje w czterech wariantach mocy: 130, 150, 173 (tylko z „automatem”) i 178 KM. Ma 16-zaworową głowicę, łańcuchowy napęd rozrządu i wysoką kulturę pracy. Cechuje się również dobrą relacją osiągów do spalania. Jeśli chodzi o trwałość, wypada naprawdę nieźle. Owszem, w Lagunach 2.0 dCi testowanych przez nas na dystansie 100 tys. km i rozebranych potem na części widać było ślady przetarć na panewkach korbowych (fot.), ale – jak wynika z doświadczeń mechaników – bardzo rzadko się obracają (jak w jednostce 1.5 dCi).
Renault Laguna III 4/11 Źródło: Auto Świat
W przypadku diesla 2.0 dCi mieliśmy też kilka zgłoszeń dotyczących przeskoczenia o ząb łańcucha rozrządu (fot.) po zimnym rozruchu w minusowych temperaturach (powód: zbyt późna reakcja napinacza). Poza tym zdarzają się awarie typowe dla współczesnych diesli. Topowy diesel 3.0 V6 dCi występuje tylko w odmianie coupé – nie polecamy (poważne awarie, drogie naprawy). Wśród benzyniaków dominuje dwulitrówka (głównie bez turbo – 2.0/140 KM – silnik Nissana). To dobry wybór, bo choć motor ten nie jest przesadnie oszczędny, jego trwałość okazuje się satysfakcjonująca. Pozostałe odmiany? Wersja 1.6 jest zdecydowanie za słaba, a 3.5 V6 – podobnie jak 3.0 dCi – występuje tylko w coupé.
Renault Laguna III 5/11 Źródło: Auto Świat
Jeśli chodzi o nadwozie Renault Laguny III generacji, to zastrzeżenia mamy do lakieru słabej jakości (podatny na odpryski, szybko pojawiają się zarysowania) i skrzypiących lusterek podczas składania oraz rozkładania – smarowanie daje tylko krótkotrwały efekt. Jak twierdzą mechanicy, ten typ tak ma i trzeba się przyzwyczaić.
Renault Laguna III 6/11 Źródło: Auto Świat
Deska rozdzielcza ma nowoczesny design i może się podobać. Niestety, z czasem zaczyna skrzypieć i trzeszczeć. Zdarzają się także awarie elektroniki pokładowej –szybko przeciera się ekologiczna skóra na kole kierownicy (jeśli taka występuje). Szwankują przednie szyby, zdarzają się też awarie ksenonów i radia z CD.
Renault Laguna III 7/11 Źródło: Auto Świat
Ekologiczną skórę na kole kierownicy szybko dopada „łuszczyca”. Renault zna problem i w Lagunach III zagrożonych tym defektem (objęte akcją techniczną) wymienia kierownice na nowe. Natomiast niewiele uwag mamy do podwozia. Odnotowaliśmy przypadki głośnej pracy układu jezdnego, ale jego trwałość jest wysoka.
Renault Laguan III 8/11 Źródło: Auto Świat
Wnętrze popularnych odmian Laguny III ma typowo rodzinny charakter. Fotele poprawnie ukształtowano, choć siedzisko mogłoby być o kilka centymetrów dłuższe. Można liczyć na niezły komfort jazdy.
Renault Laguna III 9/11 Źródło: Auto Świat
Można liczyć na dobre wyposażenie w wielu autach, np. klimatyzacja to wyposażenie seryjne. Poza tym, wiele egzemplarzy na rynku wtórnym ma reflektory ksenonowe, nawigację, dobrej klasy nagłośnienie, etc.
Renault Laguna III 10/11 Źródło: Auto Świat
Bagażniki Laguny III nie są duże na tle konkurencji, ale mają regularny kształt i są ustawne. W liftback 5d ma pojemność bagaż. 462/1377 l, w kombi – 508/1593 l, natomiast w coupé – 423 l.
Renault Laguan III 11/11 Źródło: Auto Świat
Oprócz liftbacka i kombi Laguna III występuje też w wersji coupé. Ciekawostka to odmiany ze wszystkimi kołami skrętnymi – 2.0T/204 KM i 2.0 dCi/178 KM.
Dane techniczne.
NADWOZIE: Liftback 5d: wym. 4695/1811/1445 mm; kombi: wym. 4803/1811/1445 mm; coupé: wym. 4643/1811/1401 mm.
PODWOZIE Napęd na przednią oś, skrzynia 6-biegowa manualna lub automatyczna, zawieszenie: z przodu kol. resorujące, z tyłu belka skrętna, opony od 205/60 R 16. Masa własna: od 1355 kg, ładowność: od 410 kg.