- Fiat Punto to dość tanie auto i czuć to w nim w każdym miejscu
- W ofercie rynkowej Fiata Punto nie brakuje diesli, zwłaszcza podstawowego 1.3 JTD/M-jet
- Używany Fiat Punto nie jest idealnym modelem, ale koszty napraw są akceptowalne
Fiat produkowałby prawdopodobnie Fiat Punto 3. generacji do końca świata, gdyby nie Euro NCAP i test zderzeniowy z 2017 roku, w którym ten model otrzymał zero gwiazdek! Co prawda, stało się tak głównie dlatego, że brakuje w nim systemów bezpieczeństwa, które Euro NCAP ocenia, ale fama poszła w świat. I na nic zdało się przypominanie, że ten sam model w 2005 r. dostał komplet pięciu gwiazdek za zderzenie czołowe – sprzedaż spadła do poziomu nieopłacalności. Do tego doszły kwestie ekologii.
I tak Fiat Punto, nazywany podczas produkcji: Grande, Evo i w końcu Punto, po 13 latach zakończył żywot. Długi okres produkcji ma jednak zaletę – ten model jest bardzo popularny na rynku wtórnym. Najtańsze auta kupicie za nieco ponad 5 tys. zł. Niestety, często internetowe wyszukiwarki rozdzielają Fiaty Grande Punto, Punto Evo i Punto 2012. Warto interesować się dwoma ostatnimi, bo oprócz zmiany nazwy są one nieco poprawione, tyle że ceny w tym wypadku są wyższe: Fiat Punto Evo to przynajmniej 13 tys. zł, a Punto 2012 – ok. 18 tys. zł!
Na rynku dominują Fiaty Punto z podstawowymi motorami, często z polskich salonów, i mają one słabe wyposażenie. Przywyknąć trzeba także do nie najlepszych materiałów w kabinie oraz braku wygłuszeń – Fiat Punto to dość tanie auto i czuć to w nim w każdym miejscu.
Fiat Punto - prostota nade wszystko
Przez 13 lat produkcji pod maską Fiata Punto przewinęły się 22 silniki, na rynku wtórnym rządzą jednak wybrane – przede wszystkim proste ośmiozaworowe benzyniaki o pojemności 1,2 oraz 1,4 l. Od razu napiszemy, że nie są one demonami prędkości, ale za to relatywnie mało palą.
O opinię na ich temat poprosiliśmy Sławomira Czerniawskiego z nieautoryzowanego serwisu Fiata w Warszawie. Zdaniem mechanika nie są to złe silniki, ale mają typowe problemy. Zdarzają się w nich uszkodzone uszczelki pod głowicą – zwykle po przebiegu 100-150 tys. km. Koszt naprawy poza ASO jak na Fiata Punto jest spory, bo wynosi w najtańszej opcji 600 zł. Pozostałe problemy nie są już tak drogie – za naprawę kolektora wydechowego zapłacicie ok. 300 zł. Jeszcze mniej kosztuje naprawa przepustnicy, która potrafi się rozprogramować – w tym wypadku koszt to ok. 150 zł. Nasz rozmówca dość sceptycznie podchodzi do samochodów zasilanych LPG, bo z uwagi na płytkową regulację zaworów co ok. 60-80 tys. km trzeba liczyć się z dodatkowym wydatkiem tysiąca złotych na to, a w przypadku Fiata Punto, które ma tanie naprawy, to już sporo.
Do tego po przebiegu rzędu 200 tys. km silniki użytkowane na LPG mogą wymagać drogiego remontu! O ile motory 8V są wysoko oceniane, o tyle nieco więcej złego można usłyszeć o wersji 1.4 16V, w której zdarza się nadmierne zużycie oleju silnikowego. Niektóre egzemplarze mogą mieć też benzyniaka 1.4 T-jet, którego również polecamy. Jego typowa awaria to pękający korpus turbiny (naprawa: ok. 1,6 tys. zł). Odradzamy silniki z systemem Multiair, w których występuje awaryjny moduł sterujący zaworami dolotowymi. Koszt jego wymiany to nawet 4 tys. zł!
Fiat Punto jeśli diesel to głównie 1.3
W ofercie rynkowej nie brakuje diesli, zwłaszcza podstawowego 1.3 JTD/M-jet w różnych wersjach mocy. Nie jest to zła jednostka, ale w przypadku Punto zachowajcie zdrowy rozsądek – wiele aut z nią pod maską pochodzi z importu i może być oszukana. Był to też popularny napęd w samochodach firmowych (Punto ma nawet wersję Van, którą czasem przerabia się na osobową). Do tego 1.3 JTD/M-jet miewa problemy z łańcuchem rozrządu.
Fiat Punto - uwaga na skrzynie biegów
W Punto spotkacie też problematyczne skrzynie produkcji GM – czyli M20/M32. Znane są one z tego, że uszkadzają się w nich łożyska (jako pierwsze kapituluje zwykle to, które podpiera wałek atakujący). Przed zakupem Punto z którąś z tych przekładni koniecznie posłuchajcie, czy zbytnio ona nie szumi. Niestety, poza mocnymi wersjami Abarth z motorem T-jet skrzynie te spotkacie też w zestawieniu z dieslami 1.3, 1.6 oraz – oczywiście – 1.9!
Fiat Punto to także kilka niedoróbek jakościowych, ale generalnie jakość modelu nie jest zła. Dobrze wypada także elektryka – nie słychać tak często, jak w poprzedniku, o awariach elektrycznego wspomagania kierownicy.
Fiat Punto - eksploatacja, koszty, serwis i przeglądy
Materiały eksploatacyjne | Silniki benzynowe* | Silniki wysokoprężne |
Olej silnikowy | 2,6 l (5W-40) | 4,6 l (5W-30) |
Olej w skrzyni manualnej | 1,7-2,1 l, 75W-85 | 1,7-2,1 l, 75W-85 |
Układ chłodzenia | 5,3 l (na bazie glikolu) | 5,7 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 1,0 l, DOT 4 | ok. 1,0 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | pasek | łańcuch |
Interwały międzyprzeglądowe | . | . |
Olej silnikowy | co 30 tys. km lub co 2 lata | co 30-35 tys. km lub co 2 lata |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km | co 30-35 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km | bez okresowej wymiany** |
Ceny zamienników | . | . |
Filtr oleju/powietrza | od 23/35 zł | od 34/40 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 140/300 zł | od 140/300 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 380/240 zł | od 380/240 zł |
Sprzęgło (tarcza, docisk i łożysko) | od 440 zł | od 1000 zł |
Łożyska koła | od 140 zł | od 140 zł |
Reflektor | od 340 zł | od 340 zł |
*dane dla benzyniaka 1.2 oraz diesla 1.3 JTD, **diesle 1.6 oraz 1.9 – wymiana paska rozrządu co 120 tys. km
Fiat Punto - naszym zdaniem
Fiat Punto potrafi zaskoczyć, ale na szczęście raczej pozytywnie. Oczywiście, nie jest to pod wieloma względami idealny pojazd, ale jeśli przymkniecie nieco oko na jakość i wyposażenie, możecie mieć relatywnie tanie w utrzymaniu dość przestronne auto.
Ostatnia odsłona Punto III, oferowana od 2012 r. nazywa się po prostu Punto. Wcześniej było Grande (2005-2009 oraz Evo (2009-12).
Bagażnik niezależnie od liczby drzwi ma zawsze 275 litrów.
Fiat ma też wersję hot hatch, która w zależności od roku produkcji może mieć doładowany motor 1.4 w wersji T-jet (2008-10) lub Multiair (2010-13). Moc pierwszego to 155 KM, a drugiego – 163 KM. W obu oferowano mocniejsze odmiany, które mogły się nazywać „esseesse” lub „Supersport”; w obu wypadkach moc rosła do 180 KM. Punto w tej wersji osiągało „setkę” po 7,5 s. Abarth był oferowany jedynie z manualną przekładnią, ale niestety, początkowo zdecydowano się tutaj na awaryjną skrzynię M32 (produkcji GM; do debiutu Evo). Ceny aut startują od ok. 18 tys. zł.
Objawy: problemy z otwarciem tylnych drzwi pojazdu.
Diagnoza: w pięciodrzwiowych wersjach zdarza się, że zacinają się klamki tylnych drzwi. Na szczęście koszt zakupu klamki nie jest wysoki – od ok. 100 zł za sztukę – a wymiana poza ASO pociągnie za sobą kolejne 50 zł.
Objawy: wycieki ze skrzyni biegów (głównie w popularnych wersjach 1.2 oraz 1.4).
Diagnoza: zwykle wycieki są spowodowane uszkodzeniem uszczelniacza skrzyni (koszt naprawy to ok. 500 zł). Nieszczelności zdarzają się także w obudowie przekładni (naprawa: 700 zł).
Objawy: stuki w zawieszeniu pojazdu, zarówno z przodu, jak i z tyłu.
Diagnoza: na szczęście remont zawieszenia nie jest drogi, a części łatwo znaleźć. Do tego z wymianą elementów poradzi sobie każdy mechanik. Często trzeba wymieniać np. łożyska kolumn MacPhersona (koszt: ok. 200 zł).
Objawy: problemy z otwarciem szyb w tylnych drzwiach wersji 5d.
Diagnoza: kolejna przypadłość dotycząca aut, w których rzadko ktoś podróżuje z tyłu –zacięte linki od szyb. Zwykle winne tego stanu rzeczy są skorodowane linki od mechanizmu otwierania. Koszt naprawy to 100 zł za stronę.
Objawy: wycieki z układu chłodzenia wersji benzynowych.
Diagnoza: zwykle są one spowodowane sparciałą gumą, ale może też zdarzyć się uszkodzony termostat, w którym urywa się króciec odpowietrzający. Koszt wymiany to 200 zł. Warto dodać, że zamiennik jest już poprawiony.