Oceniając Nissana Micrę 3. generacji, nie sposób uniknąć porównań do poprzedniczki, zwłaszcza że wśród nabywców (zarówno kiedyś w salonach, jak i obecnie na rynku wtórnym) nie brakuje takich, którzy zamieniają starszy model na nowszy.
Oznaczona wewnętrznym symbolem K11 Micra 2. generacji uchodziła za proste auto, niemal niezniszczalne pod względem mechanicznym, tyle że korodujące. Jak wypada model K12 (z lat 2002-10)? Z pewnością nikt nie będzie rozczarowany funkcjonalnością, ale drobne awarie zdarzają się znacznie częściej.
Oferta używanych egzemplarzy nie jest co prawda tak bogata, jak w przypadku popularnych europejskich aut, mimo to można znaleźć ciekawe propozycje w różnych kategoriach cenowych, z różnymi pakietami wyposażenia i silnikami.
Nissan Micra III to typowy pojazd segmentu B z bardzo charakterystyczną przednią częścią nadwozia („wyłupiaste” reflektory), która sprawia, że to auto szczególnie lubią panie. Występuje z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem oraz jako coupé-cabrio ze sztywnym dachem – dla amatorów takich rozwiązań. Wersje 3d i 5d są bardzo do siebie podobne, mają takie same gabaryty, wyposażenie itp.
Polecamy – jako bardziej praktyczny i łatwiejszy w odsprzedaży – wariant 5-drzwiowy. Biorąc pod uwagę to, że Micra ma długość 3,7 m, wnętrze należy uznać za atrakcyjne – jest przestronne, nie brakuje schowków, uchwytów na napoje. Brakuje tylko trochę przestrzeni na głowy pasażerów jadących z tyłu.
Bardzo przydatne (szczególnie w małym aucie) jest rozwiązanie zastosowane w bagażniku – większość odmian (poza bazową Visia) ma przesuwaną aż o 20 cm kanapę. Pozwala to wybierać między miejscem na nogi z tyłu a pojemnością kufra (251-371 l).
Do polskiego standardu należały: wspomaganie kierownicy, dwie poduszki, ABS, elektryka szyb i centralny zamek, co kilkanaście lat temu nie było wcale takie oczywiste. Najbogatsze warianty miały nawet automatyczną klimę, bezkluczykowy dostęp i czujniki deszczu, tym samym uchodziły za naprawdę ekskluzywne.
W palecie silników najpopularniejsze są warianty benzynowe 1.2 (65 lub 80 KM) i 1.4 oraz diesel 1.5 dCi (produkcji Renault). W przypadku benzyniaków problem jest właściwie tylko jeden – możliwość rozciągnięcia łańcucha rozrządu. Jego wymiana kosztuje mniej więcej 1500 zł.
Jeśli macie wybór, sięgnijcie po odmianę 1.2/80 KM – przyspiesza od 0 do 100 km/h o sekundę szybciej niż wersja 65-konna (12,8 s względem 13,8 s – pomiary testowe), zapewnia też lepszą elastyczność.
Spalanie? Podobne: minimalne to 5,2-5,5 l/100 km, maksymalne – nieco ponad 10 l. Unikajcie za to przekładni automatycznej – pogarsza osiągi i jest droga w naprawie. Benzyniak 1.4 będzie palił więcej, zaś diesel 1.5 jest znany z usterek m.in. układu wtryskowego i panewek. Niemałych wydatków może przysporzyć wspomaganie kierownicy. Jedyne rozsądne rozwiązanie to zakup używanego elementu i nadzieja na to, że awaria… zbyt szybko nie wróci.
Defekty elektroniki potrafią popsuć humor użytkownikom i nadszarpnąć ich portfele. Największy kłopot to usterka wspomagania układu kierowniczego (można znaleźć używane elementy w cenie 300-500 zł; nowe kosztują około… 5000 zł!) oraz uszkodzenia stacyjki, skutkujące problemem z rozrusznikiem.
Inne awarie? Nieprawidłowe działanie czujnika tylnej klapy, błędy w układzie poduszek powietrznych, zawilgocona kostka świateł. Do tego dochodzą drobne usterki podwozia: łożysk kolumn resorujących, przednich wahaczy i końcówek drążków kierowniczych.
Nissan Micra K12 nie jest tak trwała, jak poprzedniczka, ale to ciągle mały samochód wart polecenia. Przed zakupem radzimy jednak zainwestować w dokładne sprawdzenie stanu technicznego.
Galeria zdjęć
Micra zachęca niebanalną stylistyką i funkcjonalnym wnętrzem. W 3. generacji zdarzają się też drogie usterki
Auto przeszło jeden nieznaczny lifting w 2005 r. Na zdjęciu: wersja z lat 2002-05
Prosta, ale przyjemna stylistyka tablicy. Sporo uchwytów i schowków, często ciekawa kolorystyka
Wiele egzemplarzy ma klimatyzację. Automatyczna to przywilej tylko najbogatszej odmiany Tekna
Kanapę można przesuwać (poza bazową odmianą) – jest to istotne ułatwienie w małym samochodzie
Ilość miejsca we wnętrzu jest akceptowalna. Nawet w starych autach tapicerka świeżo wygląda
Jednostki benzynowe nie sprawiają wielu kłopotów. Główny mankament to rozciągające się łańcuchy
Powierzchowna rdza długo pozostaje niegroźna. Wymiana tłumika końcowego? To niewielki koszt – niezłe zamienniki kupicie za 180 zł
Przednie wahacze - 100 tys. km to akceptowalny wynik jak na polskie warunki. Można wymienić same sworznie
Tylne zawieszenie - Amortyzatory i łożyska kół to dość trwałe elementy, a w razie zużycia – niedrogie
Stacyjka - Zdarzają się sytuacje, że stacyjka zacina się w pozycji, w której pracuje rozrusznik. Wtedy również starter ulega uszkodzeniu.
Układ kierowniczy - Silnik wspomagania układu kierowniczego zintegrowano z kolumną. Koszt nowego: 4600 zł
Micra K12 nie jest tak trwała, jak poprzedniczka, ale to ciągle mały samochód wart polecenia. Przed zakupem radzimy jednak zainwestować w dokładne sprawdzenie stanu technicznego.