) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np.w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach. Czerwony kolor n wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego zespołu. Niebieski n informuje, że w danym aucie usterki poszczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta n ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej. W miarę możliwości w kolejnych częściach raportu przedstawiamy samochody porównywalne - należące do tego samego segmentu.Mazda 626 Bardzo wysokie 8 miejsce Mazdy 626 wśród 7-latków w ogólnym zestawieniu Dekry nie jest przypadkiem. Lider opisywanego zestawienia również w młodszych kategoriach sklasyfikowany został na czołowych pozycjach. Wszystkie podzespoły 3-latka wykazywały mniejszą awaryjność niż średnia usterek innych aut. Tylko w przypadku 3,6 proc. 3-letnich pojazdów wykryte awrie uniemożliwiały wpis do dowodu rejestracyjnego. W 5-latkach 76,2 proc. aut było w pełni sprawnych, a 15,2 proc. wykazywało nieznaczne niedomagania. Pozostałe samochody skierowano na przegląd ponowny. Niezależnie od wieku awarie układu kierowniczego, przeniesienia napędu oraz silnika występują w ilościach śladowych. Z czasem niektóre egzemplarze wykazywały ponadprzeciętną awaryjność nadwozia i podwozia.Opel Vectra Wraz z wiekiem pozycja Vectry w ogólnym zestawieniu Dekry znacząco rośnie. Opel wśród 3-latków zajmuje 50 miejsce, w tabeli pojazdów 5-letnich 38 lokatę, a w najstarszej kategorii wiekowej dobrą 34 pozycję. W najmłodszych autach częste problemy wiążą się z przekraczającą wyraźnie średnią konkurencji awaryjnością układu kierowniczego, wydechowego i oświetlenia. Dwukrotnie więcej niż w Maździe wykryto poważnych niedomagań. W statystykach samochody 5-letnie powielają usterki aut młodszych, ale ich ilość jest dużo większa. Problemy 7-letniego Opla wiążą się ze sporą - prawie 29 proc.- ilością nieznacznych niedomagań. Oświetlenie, zawieszenie, układ hamulcowy i silnik w tej kategorii wiekowej wykazywały dużo większą awaryjność niż pozostałe podzespoły.Renault Laguna Notowania Renault Laguny wypadają najgorzej. Szczególnie wśród 3- i 5-latków "francuz" wyraźnie odstaje od konkurentów, zajmując odpowiednio 77 i 63 miejsce. W najstarszej kategori wiekowej jest już dużo lepiej. 7-letnie auta sklasyfikowane zostały na 33 pozycji. Tylko 75 proc. trzylatków zaliczyło przeglądy bezproblemowo. W przypadku 8,8 proc. pojazdów wykryto poważne awarie. W co piątym Renault stan hamulców pozostawiał wiele do życzenia. Sporo usterek wykryto w instalacji elektrycznej i oświetleniu. Niemal dwukrotnie częściej (odnosząc do średniej) korodował wydech. W 5-latkach nastąpił duży wzrost nieznacznych niedomagań. Względem 3-latka ponad dwukrotnie wzrosła awaryjność silnika, układu kierowniczego i przeniesienia napędu. Tylko trzy podzespoły 7-latka wykraczały poza średnią innych aut. Dobrą kondycję zachowuje układ kierowniczy i przeniesienia napędu.Volvo S40/V40 Volvo sklasyfikowane zostało jedynie w najmłodszej kategorii wiekowej. Wśród opisywanych pojazdów zajmuje pozycję w środku stawki, ustępując tylko czterema miejscami Oplowi. W przypadku prawie 80 proc. aut diagności Dekry nie stwierdzili żadnych usterek, a 13,5 proc. pojazdów wykazywało niewielkie awarie. Pozostałe samochody wyjeżdżały ze stacji bez wpisu do dowodu rejestracyjnego. Połowa badanych podzespołów 3-letniego Volvo wykraczała poza średnią wszystkich diagnozowanych pojazdów. Szczególnie zawieszenie, ogumienie i układ hamulcowy zanotowały sporą ilość usterek. Nie najlepiej również wypadł układ elektryczny i jednostka napędowa. Pozostałe badane elementy za wyjątkiem oświetlenia wykazywały znacznie mniejszą ilość awarii. Użytkownicy nie powinni mieć problemów z układem kierowniczym i przeniesienia napędu. Trzykrotnie rzadziej w odniesieniu do średniej konkurencji korodował układ wydechowy.
Duże różnice
Co 2 tygodnie prezentujemy szczegóły raportu usterkowości Dekry dotyczące czterech wybranych aut. Każdy wykres przedstawia procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych zespołów (silnik, oświetlenie, hamulce, zawieszenie itd.