Falstart okazał się brzemienny w skutkachNiestety, to właśnie ten pomysł – choć z założenia bardzo sensowny – przesądził o porażce modelu na rynku i okazał się przysłowiowym gwoździem do trumny. O niepowodzeniu Stilo zadecydowała jego cena – wyposażenie musiało przecież swoje kosztować. Dlatego też auto początkowo było horrendalnie drogie, a to skutecznie odstraszało potencjalnych nabywców. Fiat spostrzegł swój błąd, lecz było już za późno. Kolejne obniżki cen oraz wprowadzanie uboższych wersji nie wpłynęły na poprawę sprzedaży. Dziś jest zupełnie inaczej, bo Stilo jako samochód używany okazuje się niezwykle atrakcyjną propozycją na rynku wtórnym.Mimo że wygląd zewnętrzny Stilo w wersji 5-drzwiowej nie należy do jego najmocniejszych punktów, nadwozie całkiem nieźle wypada pod względem użytkowym. Wnętrze jest obszerne i funkcjonalne jak na klasę kompakt. Ciekawostki to np. składane oparcie fotela pasażera, ułatwiające przewożenie długich przedmiotów, oraz przesuwana tylna kanapa, zwiększająca pojemność bagażnika. Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza również jest na niezłym poziomie. Narzekać można jedynie na ogromne połacie ponurego czarnego plastiku (weselsze i jaśniejsze materiały wprowadzono przy okazji liftingu w 2004 r.). Wyposażenie – mocna karta przetargowa! Kupując Stilo w wersji co najmniej Active (najlepiej z lat 2002-03), można liczyć nie tylko na dobry stosunek ceny do wieku, lecz także na bogate wyposażenie. Standard obejmował 6 airbagów, komputer, ABS, radio oraz „elektrykę” szyb przednich i lusterek, wspomaganie z funkcją City oraz centralny zamek. Wyższe wersje (Dynamic) dodatkowo wzbogacono o klimatyzację, welurową tapicerkę, a czasem nawet ESP, co jak na tamte czasy było niemal ewenementem. Prawdziwą perełką jest usportowiona wersja Abarth (niedostępna z silnikiem wysokoprężnym), mająca dodatkowo m.in.: tempomat, automatyczną klimatyzację oraz felgi ze stopów lekkich.Wybór wśród silników benzynowych jest duży, lecz są one niestety dość awaryjne i paliwożerne. Godne polecenia mogą być w zasadzie tylko 1.2 16V i 1.4 16V – z racji niewysokiego zużycia benzyny – oraz 1.6 16V (ale tylko wersja poliftingowa, pochodząca z GM). Dlatego większość klientów powinna szukać Stilo z silnikiem wysokoprężnym. Napęd ten, w połączeniu z funkcjonalnym nadwoziem, wydaje się idealną propozycją dla rodziny szukającej oszczędnego samochodu w cenie ok. 20 tys. zł. Jednostki JTD (wyposażone we wtrysk Common Rail) zasłużenie cieszą się dobrą opinią. Te montowane w Stilo miały poj. 1,9 l, lecz różniły się mocą oraz osprzętem. Podstawowa, 80-konna wersja okazuje się oszczędna (średnio 5,5 l/100 km), ale zadowoli jedynie spokojnych kierowców. Najpopularniejsza jest odmiana 115-konna. Ma dobre parametry, spala ok. 6 l/100 km. Osobom stawiającym na dobre osiągi polecamy 16-zaworowy, 140-konny silnik Multijet. Należy jednak pamiętać, że jest nieco droższy w utrzymaniu z racji większego zaawansowania technologicznego. Rzadko można spotkać na naszym rynku wersję 150-konną.Większość usterek można niedrogo usunąćJakie zagrożenia czekają na potencjalnego nabywcę Stilo JTD? Awarie 2-masowego koła zamachowego (2-3 tys. zł) są raczej rzadkie, częściej za to może zaszwankować osprzęt silnika (np. zawór recyrkulacji spalin – ok. 500 zł). Auto ma także kilka nietypowych bolączek. Po pierwsze, z powodu wady konstrukcyjnej często dochodzi do przetarcia gumowej rury doprowadzającej powietrze z intercoolera. Efekt to znaczny spadek mocy. Na szczęście naprawa jest niedroga i dość prosta – polega na zaklejeniu lub wymianie przewodu. Po drugie, zbyt niskoumieszczony zawór overboost (sterujący pracą turbiny) jest narażony na działanie czynników zewnętrznych (np. wody). Najlepiej profilaktycznie przenieść zawór wyżej, na obudowę akumulatora. Ponadto warto skontrolować poduszki jednostki napędowej.Eksploatując Stilo JTD, trzeba bacznie przestrzegać terminów wymiany rozrządu. Producent co prawda zaleca interwał co 120 tys. km, ale mechanicy radzą skrócić go do 80 tys. km. Przy okazji warto wymienić pompę wody. Nie jest to kosztowny element (ok. 150-200 zł), jednak w przypadku jej awarii może dojść do zerwania paska rozrządu i w konsekwencji bardzo kosztownej naprawy. Poza tym przy przebiegu powyżej 100 tys. km konieczna bywa wymiana przepływomierza (polecamy Boscha, ok. 350 zł) i termostatu (ok. 330 zł). Efektem zaniedbania tej czynności jest niedogrzanie silnika, a także wzrost zużycia paliwa.„Elektryka” potrafi spłatać niejednego figlaOprócz usterek mechaniki zdarzają się niedomagania układów elektrycznych. Komunikaty o błędach i migające kontrolki to częsty widok dla posiadaczy tego modelu. W większości są one niegroźne i po kilku uruchomieniach silnika znikają same. Za ich występowanie nierzadko odpowiada zbyt słaby akumulator. Jednym z „najsłynniejszych” błędów jest komunikat o awarii airbagów. Za jego pojawianie się najczęściej odpowiada kostka elektryczna umieszczona pod siedzeniami: jeśli zbyt gwałtownie przesuniemy fotel, kostka może się rozłączyć. Niektórzy radzą sobie, zastępując kostki zlutowanym na stałe kabelkiem. Posłuszeństwa potrafi odmówić także czujnik (mata) obecności pasażera na fotelu. Jego wymiana jest niestety dość kosztowna (ok. 500 zł). Czasem awarii ulega panel klimatyzacji automatycznej i pomóc może tylko jego wymiana. Inną typową bolączką Stilo są przepalające się żarówki reflektorów (wymiana mocno utrudniona!).Dość trwałe zawieszenieUkład jezdny Stilo to sprawdzona i tania w serwisowaniu konstrukcja: kolumny MacPhersona z przodu oraz belka skrętna z tyłu. Zawieszenie jest komfortowe – dobrze tłumi nierówności jezdni, lecz raczej nie nadaje się do sportowej jazdy. Na polskich drogach powinno bez problemów wytrzymać kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu najczęściej do wymiany są łączniki stabilizatora oraz silentblocki tylnej belki. Z czasem wymiany mogą wymagać także wahacze.Zdaniem fachowcaKoszty obsługi oraz ceny części są zachęcające do zakupu Stilo. Model ten bardzo dobrze zabezpieczono przed korozją i cechuje go wysoka trwałość nadwozia. Polecam diesle z rodziny JTD, które są mocną stroną auta. Odznaczają się małą awaryjnością i gwarantują niskie spalanie, a w mocniejszych odmianach dobrą dynamikę. Fiat ostatnio wprowadził rozwiązanie serwisowe, które zażegnało problemy dotyczące błędu airbagów – montowane są teraz kostki z Bravo. Stilo to samochód godny polecenia.PodsumowanieFiat Stilo JTD to ciekawa propozycja na rynku wtórnym. Auto idealnie sprawdzi się jako komfortowy i wygodny pojazd rodzinny. Ma duże wnętrze i bogate wyposażenie. Silnik JTD jest głośny, ale oszczędny i stosunkowo trwały. Owszem, usterki się zdarzają, ale przy odrobinie szczęścia i dobrej woli nie będą drogie w usunięciu.
Fiat Stilo z dieslem - To typ niedoceniany
Zaprezentowany w 2001 roku Fiat Stilo miał wyznaczyć nową jakość w swej klasie oraz wyprowadzić przeżywającytrudności koncern na właściwą ścieżkę. Recepta była prosta: zbudować samochód funkcjonalny i wyposażony w niemal wszystkie dostępne elementy z zakresu bezpieczeństwa oraz komfortu.