) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np.w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach. Czerwony n kolor wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego zespołu. Niebieski n informuje, że w danym aucie usterkiposzczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta n ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej. W miarę możliwości w kolejnych częściach raportu przedstawiamy samochody porównywalne - należące do tego samego segmentu.Honda Civic W miarę upływu czasu notowania Hondy w ogólnej statystyce Dekry wyraźnie rosną. 33 pozycja w 3-latkach, 22 w autach 5-letnich i 18 wśród 7-latków. Pomimo tak dobrego wyniku, spośród opisywanych kompaktów Honda Civic wypada najgorzej. Za słabą pozycję 3-letniej Hondy odpowiedzialny jest duży - bo aż 6,1-proc. - udział poważnych awarii. Mimo to ponad 82 proc. aut wyjechało ze stacji, uzyskując wpis w dowodzie rejestracyjnym. Ponadprzeciętną usterkowość wykazuje instalacja elektryczna. Co szósty samochód ma problemy ze skutecznością układu hamulcowego. Auta 5- i 7-letnie właściwie powielają usterki najmłodszej kategorii wiekowej. Dodatkowo pogorszeniu uległy podzespoły zawieszenia i pojawiły się oznaki korozji na układzie wydechowym. Bez względu na wiek najmniej awaryjny jest układ kierowniczy, przeniesienia napędu oraz silnik.Mazda 323 Mazda 323 jest wzorem bezawaryjności. W ogólnej statystyce Dekry niezależnie od wieku plasuje się w czołówce, zajmując odpowiednio 4, 8 i 9 miejsce. Zwraca uwagę niewielki procent drobnych usterek - najmniejszy spośród przedstawianych samochodów. Zaledwie 3,4 proc. aut w najmłodszej kategorii wiekowej było odsyłanych na ponowne badania, natomiast w przypadku prawie 89 proc. "323" nie stwierdzono żadnych awarii. Elementy 3-latka wykazujące największą usterkowść to układ hamulcowy i ogumienie, jednak ilość tych awarii wykracza nieznacznie poza średnią konkurencji. W 5-letnim 323 znaczący wzrost usterek wykazywały: wydech, ogumienie oraz zawieszenie. W tej kategorii wiekowej właściwie niewykrywane są awarie układu kierowniczego, przeniesienia napędu, a także silnika. Tylko w przypadku 11,5 proc. 7-letnich aut niesprawności uniemożliwiły przedłużenie ważności dowodu rejestracyjnego. Wzorowo spisuje się układ kierowniczy, napędowy i silnik.Toyota Corolla Podobnie jak Mazda 323, Toyota Corolla została oceniona przez diagnostów Dekry bardzo wysoko. "Najsłabsze" 11 miejsce w ogólnym zestawieniu auto zajmuje w pierwszej kategorii wiekowej. Wśród 5- i 7-latków plasuje się odpowiednio na 6 i 7 pozycji. Do ponad 86 proc. 3-letnich Toyot diagności Dekry nie mieli żadnych zastrzeżeń. Z powodu poważnych niedomagań wpisu do dowodu rejstracyjnego nie uzyskało zaledwie 3,9 proc. aut. Pomijając ponadrzeciętne zużycie ogumienia w Corollach (we wszystkich kategoriach wiekowych), wszystkie podzespoły wykazują bardzo niski procent usterek. Dotyczy to szczególnie układu kierowniczego, przeniesienia napędu oraz silnika. W samochodach 5-letnich ponaddwukrotnie wzrasta awaryjność oświetlenia, instalacji elektrycznej i zawieszenia, choć nadal liczba poważnych usterek jest niewielka. Niecałe 7 proc. aut musi powtarzać przegląd. Mankamentem 7-letnich Toyot jest spory procent niedomagań zawieszenia.Nissan Almera/Sunny Nissan Almera wśród 3-latków w ogólnym zestawieniu Dekry sklasyfikowany jest na 19 pozycji. 85 proc. najmłodszych Nissanów zaliczyło przegląd bez najmniejszych problemów, 10,6 proc. samochodów wykazywało niewielkie niedomagania, a tylko 4,3 proc. musiało powtarzać przegląd ponownie. Słabe punkty 3-letnich Nissanów to instalacja elektryczna, podwozie, a także ogumienie. W przypadku tych elementów ilość wykrytych usterek wykracza poza średnią konkurencji. W 5-letnich Almerach stwierdzono sporo drobnych niedomagań - 18,6 proc. Odnotowano również 7--krotny wzrost awarii układu wydechowego. Również częściej niż przeciętnie psuje się "elektryka". Statystyki dotyczące aut 7-letnich opisują problemy poprzednika Almery - Sunny. Ponadczasowy okazuje się układ kierowniczy, niewielkie problemy wykazuje układu przeniesienia napędu. Słabością Sunny jest natomiast oświetlenie i wydech.
Na wiele lat
Co 2 tygodnie prezentujemy szczegóły raportu usterkowości Dekry dotyczące czterech wybranych aut. Każdy wykres przedstawia procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych zespołów (silnik, oświetlenie, hamulce, zawieszenie itd.