- 12-letnie samochody są chętnie kupowane przez Polaków na rynku wtórnym
- Raport TUV oparty jest na wynikach niemal 9 mln corocznych przeglądów technicznych
- Samochody 12-letnie często trapią poważne awarie, które mogą być kosztowne w naprawie
12-letnie auto to takie, które może służyć jeszcze przez kilka lat bez konieczności przeprowadzania generalnego remontu silnika i innych podzespołów. Jeśli w czasie eksploatacji było zadbane, serwisowane i pielęgnowane, to w zasadzie wystarczy lać paliwo i jeździć.
Nie wszystkie jednak takie są. Niektóre modele szczególnie często trapione są przez awarie, wynikające z przyspieszonego zużycia części i podzespołów czy fabrycznych niedociągnięć, które ujawniają się w trakcie eksploatacji.
Takich aut lepiej unikać, bo o ile są z reguły tanie w zakupie, to już pierwsza awaria może wyczyścić portfel kierowcy. Szukając auta, którego nie będą trapiły częste awarie, warto zrobić solidne rozeznanie. Pomocne w tym mogą być rankingi, jak choćby ten opracowany przez niemiecki TUV.
W ostatniej edycji raportu TUV samochody zostały tradycyjnie już podzielone na pięć kategorii wiekowych - od aut 2-3-letnich aż po 10-11-letnie. Niniejsze zestawienie pokazuje poszczególne modele w rankingu od najmniej do najbardziej awaryjnego, z samego końca niemieckiego rankingu.
Przy każdym modelu podana została procentowa wartość, która określa odsetek egzemplarzy danego modelu, w których podczas okresowego przeglądu wykryte zostały istotne usterki i awarie zagrażające pasażerom i innym uczestnikom ruchu.
Raport TUV 2018 zbiera wyniki aż 8,8 mln obowiązkowych, corocznych przeglądów technicznych, przeprowadzonych w okresie między lipcem 2016 i czerwcem 2017 roku. Dane takie są o tyle wartościowe, że odzwierciedlają średni stan używanych aut, z których wiele przecież dociera do nas zza zachodniej granicy.
Analiza raportu, takiego jak choćby prezentowany poniżej, pozwala omijać modele samochodów szczególnie podatne na usterki i awarie, które znaczną część swojego okresu eksploatacji spędzają w warsztacie. Oczywiście, zdarzają się zadbane egzemplarze, które regularnie serwisowane i "dobrze traktowane" w miarę bezawaryjnie pokonywać będą kolejne kilometry, jednak to bardziej wyjątek, niż reguła.
W niniejszym materiale prezentujemy dziesięć najgorszych aut w rankingu modeli samochodów 12-letnich, a więc z okolic rocznika 2006, które psują się częściej niż inne i przyprawiają swoich właścicieli o niepotrzebny stres i narażają na spore koszty. Najczęstsze problemy dotyczą elektryki i elektroniki, niesprawnego oświetlenia czy usterek wydechu, hamulców i zawieszenia.
Na dziesięć modeli z niniejszego zestawienia, sześć to samochody francuskich marek (wliczając Dacię, zbudowaną na podzespołach Renault). Oprócz tego są jeszcze dwa Fordy, jeden Chevrolet i jeden Volkswagen.
Auta w zestawieniu prezentowane są w kolejności od stosunkowo najmniej awaryjnego do najbardziej awaryjnego. Dodajmy jeszcze, że średni odsetek pojazdów, które z powodu wykrytych usterek nie otrzymały pozytywnego wyniku badania, wynosi w tej edycji 19,9 proc., podczas gdy rok temu było to 19,7 proc. Oznacza to, że co piąty samochód, wśród wszystkich badanych, miał problem z zaliczeniem przeglądu.
Galeria zdjęć
Chevrolet Matiz na miejscu 10. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 33,1 proc., co oznacza odsetek samochodów z poważną usterką.
Citroen C4 na miejscu 9. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 33,5 proc.
Renault Kangoo na miejscu 8. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 34,0 proc.
Renault Scenic na miejscu 7. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 34,1 proc.
Dacia Logan na miejscu 6. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 35,8 proc.
Volkswagen Sharan na miejscu 5. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 36,0 proc.
Renault Laguna na miejscu 4. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 36,1 proc.
Renault Megane na miejscu 3. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 36,2 proc.
Ford Galaxy na miejscu 1. ex aequo. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 36,9 proc.
Ford Ka na miejscu 1. ex aequo. Egzemplarze tego modelu wykazywały usterkowość na poziomie 36,9 proc.